HTC One M9 Grijs Review

[ti] 1 april 2015, laatste update op 2 april 2015, 1.724 views

HTC One M9 Grijs

Fijne telefoon, maar een teleurstelling als je van de One M8 af komt.

Pluspunten

• Solide bouw
  • HTC Sense
  • Betere camera dan M8

Minpunten

• Accu
  • Scherm
  • Teleurstelling tov M8

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, de HTC One M9 is een fijne telefoon. De bouw is solide en voelt prettig aan en Android Lollipop icm. HTC Sense 7 werkt ook wederom erg prima. Toch is deze telefoon een teleurstelling. Waarom? Omdat zijn voorganger, de One M8, eigenlijk beter is, op de camera na dan.

Mijn vorige telefoon was dus de One M8. Een erg prettig toestel, met super scherm, goede speakers, en fantastische batterijduur. Ook een erg snelle telefoon. Toen HTC de M9 aankondigde heb ik die dus gelijk gepreorderd, want dat moest natuurlijk wel goed zitten. Nog even getwijfeld toen ik de review van Tweakers las, maar zo erg kon het toch niet zijn? Helaas wel dus.

Op een aantal belangrijke fronten is de M9 een achteruitgang t.o.v. de M8. Zo is bijvoorbeeld het scherm zichtbaar minder mooi, en de batterijduur merkbaar slechter. Dan zijn er een aantal punten waarop de telefoon eigenlijk gelijk is gebleven. De behuizing is, op het verplaatsen van de aan/uit knop en een randje rondom, nagenoeg hetzelfde. De speakers zijn net zo (bijzonder) goed als die in de M8, en qua snelheid (ik gebruik 'm vooral voor office gerelateerde doeleinden, dus geen spelletjes) voelt hij even soepel als de M8.

Zijn er dan helemaal geen verbeteringen? Jawel, de normale camera is beter dan die van de M8. De "ultrapixel" camera is nu de selfie-camera geworden, en dat is duidelijk een goede zet. Daarnaast heeft de telefoon nu 32gb opslaggeheugen, maar omdat zowel de M8 als de M9 een microsd-slot hebben maakt dat niet zoveel uit. Ook heeft sense 7 icm Lollipop wat fijne verbeteringen in de vorm van werk en thuis profielen en heeft het scherm een zgn. handschoen modus, waarmee het scherm dus ook werkt met handschoenen aan.

Maar of die verbeteringen nou voldoende zijn... Op het moment van schrijven kost de M8 zo'n 465 en de M9 zo'n 735. Het prijsverschil van 270 is eigenlijk totaal niet te verantwoorden. Sterker nog, als je niet zoveel maalt om de camera zou ik je nu de M8 aanraden, en die 270 lekker in je zak houden.

Heb jij ook een HTC One M9 Grijs?

Reviews door de redactie

Hoe 'slecht' is de batterij van de m9?

Ik heb nu de m7 en mijn batterij is voldoende voor de hele dag met actief gebruik, (wel heb ik altijd power saver on'.

Als geld geen rol speelt zou je dan voor de m8 of m9 gaan als je nu de m7 zou hebben?
Ik heb nooit een M7 gehad, dus die vergelijking kan ik moeilijk maken. Ik ben wel van plan de M9 aan te houden ipv de M8, maar dat is vooral vanwege de camera.

Met de M8 haalde ik de hele avond intensief internetten wel, maar de M9 haalt dit niet. Voor meer onderbouwde cijfers kun je denk ik beter even de Tweakers review bekijken. Het verschil zit 'm denk ik in twee zaken: de CPU/SOC van de M9 lijkt minder efficient, maar ook gedeeltelijk door de beeldkwaliteit: bij de M8 kon ik vanwege zijn goede scherm de helderheid op het laagste zetten en gewoon prettig browsen ('s avonds bij lamplicht dus), maar bij de M9 moet de helderheid toch minimaal op op 33% om 't prettig te kunnen lezen. Dat kost natuurlijk ook extra batterij.
Bedankt voor je aanvulling.

Heeft iemand gelezen (of verwacht) dat het batterij probleem met een firmware update opgelost kan worden?
Je krijgt direct na het voor de eerste keer aanzetten van de M9 al een firmware update die de oververhittingsproblemen van de M9 oplost (door de CPU terug te schakelen als deze te heet wordt). Ik verwacht eigenlijk niet dat ze nog heel veel meer met firmware updates kunnen oplossen, maar wie weet.

[Reactie gewijzigd door [ti] op 1 april 2015 15:56]

Ik verwacht van wel, bij de M8 is er ook een FW update geweest waarna de accuduur flink verbeterd is.
Tks!

Merk je een verschil tussen Sense 6 en 7?
Belangrijkste verschil tussen 6 en 7 is de integratie met de thuis/werk profielen. Je kunt dan op je homescreen andere shortcuts voor werk/prive neerzetten. Verder is 't vooral een doorontwikkeling van Sense 6, niet heel schokkend allemaal. Zie bijvoorbeeld hier voor wat screenshots.
Ik heb hem nu 5 dagen. Kreeg na het aanzetten inderdaad meteen een update. Maar hij wordt nog steeds warm. Zeker met laden zit het rond de 45 graden. Niet fijn om vast te houden.

Zoals nu, even browsen, zonder lader, 43 graden. Ook de buttons bij elkaar is onhandig. Wil je volume zachter zetten... Zit je weer op de on/off knop. En die dubbeltap voor wakker maken van je toestel vind ik storend. Constant gaat het scherm aan als ik hem pak.

Het is een mooi toestel, snel genoeg, vet geluid. Maar ik ga hem proberen te ruilen.
Ik vind dat bij de HTC One m8 juist 1 van de fijnste features. Maar kun je ongetwijfeld ook gewoon uitzetten.
Zo jammer dit. Zelf de HTC one x gehad en draag HTC een warm hart toe maar dit is gewoon zuur. ;(
Het zal dus de One M8 worden of de LG G4.
Thanx voor je review sir.