Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-77YZ Review

Craftop 31 maart 2015, laatste update op 18 april 2015, 3.420 views

Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-77YZ

Krachtige, dunne en lichte laptop met een mooi design. De i7-4720HQ en GTX860M in combinatie met zijn schitterende 15.6" full HD IPS scherm zorgen ervoor dat het een echte allrounder is, uitermate geschikt voor grafisch werk, gamen of gewoon het kijken van een film!

Pluspunten

• Strak en stevig matzwart design met verlicht toetsenbord (rood)
  • Vrij dun en licht
  • Grafisch krachtige laptop (GeForce GTX 860M)
  • Full HD IPS beeld met zeer goede kijkhoeken
  • Goede koeling (2 fans), produceert weinig geluid en laptop wordt niet echt warm
  • Snelle i7-4720HQ processor
  • M.2 SSD uitbreiding mogelijk
  • Speakers produceren goed geluid

Minpunten

• Geen SSD
  • Gevoelig voor vette vingers
  • Geen optical drive
  • Touchpad is erg wennen - knoppen zitten in touchpad

Introductie
Ruim zes jaar lang heeft mijn Toshiba Satellite-L505 10M het volgehouden. Een laptop welke altijd aan mijn eisen en wensen heeft voldaan, totdat het moment kwam dat films niet meer vloeiend draaide en ook Word begon 'te zwaar' te worden. Voor mij was dit het moment om weer eens te gaan kijken naar een nieuwe laptop. Ikzelf ben iemand die zijn laptop altijd overal mee naar toe neemt, ik gebruik hem veel voor mijn studie (simulatie- en grafische programma's) en speel ook graag zo nu en dan een game. Het was dus een must om een laptop te selecteren welke beschikt over een goed beeldscherm, een goede grafische kaart en een niet al te fors en zwaar design. Ik was bereid er wat geld voor neer te leggen zodat ook deze laptop weer een lange tijd mee kan. Na het afspeuren van tweakers, het lezen van vele reviews en het bezoeken van enkele winkels kwam ik terecht bij twee laptops: de Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-74TX en deAsus N551JK-CN158H. De Acer beschikt over een verlicht toetsenbord en een mooi zwart design(wat naar mijn mening een toegevoegde waarde is) en een GTX860 grafische kaart. De Asus heeft een minder snelle GTX850M en is goedkoper (op het moment van schrijven 873 euro t.o.v. 1099 voor de acer). Beide laptops hebben een IPS-paneel.

Uiteindelijk ging mijn keuze voor de Acer. Het design beviel me heel erg, de krachtigere grafische kaart was een positief punt en tevens bleek dat de Asus vrijwel nergens meer te koop of op voorraad was. Op de dag dat ik van plan was de Acer te bestellen kwam ik echter een andere Acer tegen (deze was nog niet beoordeeld dus zodoende kwam ik hem niet snel tegen); Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-77YZ. Deze laptop is vrijwel geheel identiek aan de 74TX, met het verschil dat de processor een nieuwere variant is: de 77YZ beschikt over een i7-4720HQ processor t.o.v. i7-4710HQ. Het verschil is vrij klein, maar aangezien de 77YZ voor exact dezelfde prijs wordt geleverd, was deze kleine verbetering waardoor mijn definitieve keuze op de 77YZ viel.

Gebruikerservaring
Inmiddels ben ik een geruime week in het bezit van de 77YZ en kan ik vertellen dat mijn eerste indruk en ervaring met de laptop erg positief is. Hieronder volgt een korte uitleg.

Unboxing
De laptop wordt geleverd in een nette verpakking, hierin bevindt zich uiteraard de laptop, een 135 W-19V adapter, enkele garantie boekjes en een korte opstartgids. Het noodzakelijke en de standaard geleverde onderdelen bij een laptop dus.

Beeldscherm
De laptop beschikt over een 15.6" Full HD 1920x1080 IPS beeldscherm. Een IPS paneel staat bekend om zijn goede kijkhoeken en ik moet zeggen dat dit ook daadwerkelijk zo is, ook vanuit een grote hoek geeft het beeldscherm de content goed weer. De kleurweergave is naar mijn mening erg goed, het scherm is helder en ook het contrast is goed. Doordat het een mat scherm is, is deze ook bij veel tegenlicht/achtergrondlicht (lamp/zon) nog steeds goed af te lezen en te gebruiken. Het beeld is zeer geschikt voor het kijken van films, het bewerken van foto's of het spelen van games.

Bouwkwaliteit en Design
De laptop is vrijwel geheel gemaakt van plastic, echter ben ik zeer te spreken over de afwerking en de stevigheid ervan. Bij plastic denk je al snel aan slechte behuizingen en makkelijk te buigen beeldschermen, dit is bij de 77YZ echter helemaal niet het geval. De laptop voelt heel stevig en robuust aan en zou zo voor de stevigheid van aluminium door kunnen gaan. Door de matzwarte kleur oogt hij degelijk en mooi en het rood verlichte toetsenbord geeft hem een karakteristieke en stoere uitstraling. De verlichting is niet te fel, zodat het niet hindert tijdens werken in donkere omgevingen maar verlicht het toetsenbord ruim voldoende zodat het toch erg prettig werkt.
Met 2.4 kg weegt is de laptop niet heel zwaar, en door zijn design en vormgeving is hij vrij dun.

Het gebruik van het touchpad was voor mij wennen, hij reageert vrij snel en fel waardoor het moeilijk is om kleine bewegingen te maken. Tevens zitten de linker- en rechter muisknop in het touchpad verwerkt, waardoor je soms verkeerd klikt of ongewild de multi-touch functie gebruikt i.p.v. een muisklik. Ikzelf gebruik vrijwel altijd een losse muis waardoor dit probleem zich niet heel vaak voordoet. Het toetsenbord daarentegen werkt en typt erg fijn. Er is ruim voldoende feedback zodat je echt voelt dat je een toets indrukt en de toetsen zitten op een voor mij ideale afstand van elkaar. Ook de aanwezigheid van het numpad vind ik erg positief.

Specificaties
De laptop beschikt, zoals al eerder vermeld, over een i7-4720HQ processor en heeft een sterke GTX860M grafische kaart met 2GB GDDR5 grafisch geheugen tot zijn beschikking. Daarnaast is er 8GB DDR3 ram aanwezig met de optie om dit uit te breiden. Hierbij moet vermeld worden dat het nu nog lege slot aan de onderkant van het moederbord zit, dus uitbreiding vereist enige expertise.

De grafische kaart is voor een laptop zeer goed. Spellen zoals Watch Dogs en Far Cry 4 zijn vrij goed op high te spelen. Over gamen zal ik later een update toevoegen met betrekking tot bijvoorbeeld het aantal fps, aangezien ik dit nog te weinig heb gedaan/getest om hier een goed oordeel over te kunnen geven. Maar de eerste indruk belooft veel goeds.

Verstopt in de behuizing bevinden zich twee fans, en met verstopt bedoel ik dat ze zich niet zo snel laten horen; bij zwaar gebruik (zoals een game) maken de fans opvallend weinig geluid, en toch weten ze de laptop zodanig goed te koelen dat hij niet overdreven warm wordt. Uiteraard merk je het verschil in temperatuur wel tussen licht en zwaar gebruik, de bovenste rij van het toetsenbord wordt wel degelijk een stuk warmer, maar dit is niet hinderlijk of beangstigend te noemen.Onderstaande afbeelding geeft de warmteweergave weer bij zwaar gebruik van een Acer V15 Nitro .
(Via notebookcheck.net)

De 1 TB harde schrijf met een draaisnelheid van 5400RPM zorgt voor ruim voldoende opslag. Echter zou een SSD in deze laptop niet misstaan, omdat de harde schijf de snelheid van het opstarten en het openen van programma's beperkt. Het positieve is dat de laptop beschikt over een nog vrije m.2 sata SSD poort, dus het is altijd mogelijk om er alsnog een SSD in te bouwen. De onderstaande afbeelding geeft de binnenkant weer van de V15 Nitro, hierbij zit er al een m.2 SSD ingebouwd, deze is inmiddels bij mij ook ingebouwd en de m.2 sata poort is vrij makkelijk toegankelijk.

(via notebookcheck.net)

Naast het missen van een SSD, beschikt deze laptop ook niet over een optische drive. Doordat de behuizing vrij dun is, is hiervoor simpelweg niet voldoende ruimte aanwezig. Voor mij is dit niet zozeer een gemis, aangezien de meeste producten en diensten tegenwoordig te downloaden zijn, maar ik kan er inkomen dat sommigen het wel een nadeel vinden

Geluid en video
In de behuizing van de 77YZ zijn 4 speakers ingebouwd, deze produceren een heldere klank en zorgen in combinatie met Dolby Digital voor een vrij hard en goed geluid. Van speakers in een laptop verwacht ik nooit zo veel, maar om eerlijk te zijn ben ik er bij deze laptop erg over te spreken! De hoge en midden tonen worden erg goed weergegeven, de lagere bas tonen zijn uiteraard wat minder aanwezig.

Boven het scherm bevindt zich, zoals Acer zelf beweert, een 720P webcam. Ik heb deze zelf nog niet gebruikt en het zal ook niet vaak voorkomen dat ik hier gebruik van maak. Maar de aanwezigheid van een webcam is tegenwoordig vrij vanzelfsprekend.

Connectiviteit
De laptop beschikt over een WiFi-kaart welke zowel 2.4 en 5 GHz ondersteunt, daarnaast is er Bluetooth 4.0 aanwezig. Tot nu toe heb ik altijd in de buurt van een router gezeten waardoor ik de maximale bereikafstand nog niet heb kunnen testen, maar voor wat ik heb ervaren is de ontvangst erg goed en is de verbinding snel.

Betreffende de aansluitingen valt er naar mijn mening ook niet te klagen. De Acer beschikt over een drietal USB 3.0 poorten, één hdmi poort, één UTP lan aansluting, één gecombineerde audio/microfoon poort en uiteraard de aansluiting voor de adapter. Al deze aansluitingen bevinden zich aan de rechterzijde van de laptop, wat bij gebruik van alle poorten wellicht wat hinder kan veroorzaken (rechtshandigen kunnen wellicht met hun muis in de knoei komen). Aan de voorzijde bevindt zich daarnaast nog een SD-kaart slot.

Accu
De accu heeft een capaciteit van 4450 mAh en zou naar verluidt bij normaal gebruik tot 4 uur mee gaan, bij intensief gebruik (zoals gamen) zou hij het 1(wellicht 1.5) uur volhouden. Ikzelf heb dit nog niet kunnen bevestigen omdat ik hem uiteraard nog niet zo lang heb en de laptop bij mij tot nu toe vrijwel altijd aan de stroom heeft gehangen.

De Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-77YZ is een laptop welke op heel veel fronten in te zetten is, het is een lichte en vrij compacte laptop welke gemakkelijk mee te nemen is. Door zijn krachtige processor en grafische kaart is hij goed in staat om games op vrij hoge settings te spelen en de allround taken volbrengt hij met gemak.Zijn Full HD IPS paneel zorgt voor veel kijkplezier. Het ontbreken van een SSD is wellicht een smetje op deze snelle, mooie en zeer goed presterende allrounder, alhoewel ook dat probleem opgelost kan worden door er zelf een in te zetten..

Deze review zal wellicht later nog geüpdate/verder aangevuld worden.

Heb jij ook een Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-77YZ?

Hoi! Ik ga deze laptop (bijna) zeker kopen, mede dankzij deze review. Ik vraag me wel af van welke fabrikant de HDD is die in de laptop zit. Is dat mogelijk om dat (gemakkelijk) te checken? Ik ben namelijk van plan om de HDD te vervangen voor een SSD. Daardoor heb ik eventueel ruimte om een extra (m2) SSD in te bouwen, mocht ik dat nodig vinden. 1TB aan opslag heb ik voor nu nog niet nodig, omdat ik van plan ben een NAS te bouwen voor thuis. Of haal ik me hiermee onnodig veel werk op de hals?
Even snel opgezocht, maar de HDD is van het merk Western Digital. Zie http://www.wdc.com/wdprod...Sheet/ENG/2879-771437.pdf
Het betreft de 1TB versie met model nummer WD10JPVX .

Ikzelf vind de grote HDD handig, omdat ik hier al mijn media op plaats (lees: films, afbeeldingen,downloads e.d.) en ik me dus geen zorgen hoef te maken dat deze snel vol is. Tevens ben ik van mening dat de HDD voor dit soort taken niet sneller hoeft te zijn, waardoor ik het persoonlijk geldverspilling vind om de laptop te voorzien van een tweede (dure) SSD. De m.2 SSD gebruik ik enkel voor het besturingssysteem en programma's.
Wauw! Snelle reactie! Dank voor het opzoeken! Tja, ik zat te denken om bijvoorbeeld ook GTA V te kunnen draaien vanaf de SSD. Of is dat wat overkill? Dat zou natuurlijk ook gewoon vanaf de HDD kunnen. GTA V draait nu vanaf een Hitachi 1TB 7200rpm schijf. Zou dat veel verschil maken denk je?
Ikzelf heb een 250 GB Samsung m.2 SSD, waar naast Windows bijvoorbeeld ook GTA V op staat. Het laden van GTA zal door de SSD wel wat sneller zijn (alhoewel je bij online al weer gebonden bent aan de servers van Rockstar, en dit dus geen enkel verschil maakt), maar het spelen zelf zal (naar mijn inzicht) weinig mooier of beter worden(aangezien je hierbij gebonden bent aan de grafische kwaliteiten van de laptop). Hierbij zal ik dan ook meteen vermelden dat ik erg te spreken ben over de speelbaarheid van GTA op deze V15. Voor een laptop in deze prijsklasse vind ik hem uitermate goed presteren!
Klinkt goed! Ik ga je na-apen! Maar het inbouwen van die kaart laat ik over aan een wat ervarener persoon haha. Wellicht dat een ICT-vriend dat voor me kan doen. In een van de comments hierboven las ik dat er geen schroefjes bij de SSD worden geleverd? Dan moet ik daar ook maar achteraan.
Hierboven is ook ergens een link geplaats waar duidelijk wordt weergegeven hoe je de laptop kunt openen. Met weinig ervaring snap ik dat je dit door iemand anders laat doen. (Ook ik vind dat bij een nieuwe laptop altijd wel even spannend). Maar als het vinden van een schroefje het grootste probleem wordt, dan is daar denk ik wel mee te leven! Succes er mee, fijn om te horen dat ik je heb kunnen helpen!
Ik zal 'm eens bekijken. Ben in ieder geval helemaal overtuigd! Enorm bedankt voor je tijd en informatie!
Leuke review.

Op notebookcheck (waar die plaatjes vandaan komen) wordt in de reacties aan aantal keer aangegeven dat de CPU sterk teruggeklok wordt als je de CPU en de GPU tegelijkertijd aan het werk zet. Heb jij hier ook last van?

Je zegt dat het scherm was veel omgevingslicht ook nog goed te gebruiken is. Bedoel je hiermee in een lichte kamer of echt buiten?

[Reactie gewijzigd door Tiesk op 17 april 2015 13:39]

Ik heb tot nu toe weinig last gehad van het terugklokken van de CPU. Bij zwaar gebruik waarbij de GPU veel moet doen (zoals GTA V) heb ik niet gemerkt dat de CPU echt terugklokt. Hij blijft nog steeds veel werk verrichten. Daarnaast kan ik dan ook meteen zeggen dat deze laptop goed in staat is om ook GTA V op vrij hoge instellingen te spelen! Heb tot nu toe nog geen enkele keer een framedrop/lag meegemaakt tijdens het spelen! Wel wordt de laptop nu redelijk warm. Hiervan heb ik geen hinder ondervonden, maar de fans draaien dan wel op maximaal om hem te kunnen koelen.

Betreffende het scherm; ik heb hem buiten nog niet getest, maar wanneer de volle zon om mijn raam staat (waardoor ik veel achtergrondlicht heb en alles achter mij erg veel reflecteert), ervaar ik hier geen hinder van en is het scherm nog steeds erg goed af te lezen!

Ik hoop hiermee je vragen te hebben beantwoord, mocht je nog onduidelijkheden hebben, let me know!
Prima review. Mede op basis hiervan heb ik er ook een gekocht. Ik wilde persé een HD IPS scherm, goede GPU en CPU en 5 Ghz ondersteuning en kwam zo bij dit model uit. Ben er na één dag erg content mee. Gebrek aan SSD in dit model heb ik ondervangen door er meteen een 250 GB Samsung M2 SSD bij te kopen. Het inbouwen daarvan valt eigenlijk wel mee als je het 'voorbeeld' volgt dat op Youtube te vinden is: https://youtu.be/nl8dd7R555s . Die procedure ziet er 'eng' uit, maar 't gaat best. Mijn grootste probleem was in m'n hobbyvoorraad een pielig klein schroefje te vinden om de M2 SSD mee te fixeren. Die wordt noch bij laptop, noch bij SSD meegeleverd.
Mijn enige kanttekening bij de behuizing van de V15 Nitro is dat over een paar jaar, als de accu is versleten, het vervangen daarvan wellicht niet zo eenvoudig zal zijn. Zien we dan wel...
Fijn om te lezen dat ik je heb kunnen helpen! Ik heb vrij snel na aankoop exact hetzelfde gedaan als jij: een 256GB Samsung M2 SSD gekocht en geplaatst, gebruikmakend van dezelfde instructievideo als jij. En waarbij ik ook hetzelfde probleem had wat betreft het vinden van een goed schroefje. Snap niet dat deze niet bijgeleverd werd bij de SSD, maar dat terzijde.

Nu, een geruime 4 maanden later, heb ik nog steeds niets te klagen over deze laptop. Hij is erg snel (mede door de SSD uiteraard), vrij stil en over het beeld ben ik nog steeds uitermate tevreden. Een minpuntje is wellicht dat de laptop toch vrij warm wordt bij erg intensief gebruik (ik kan er GTA V vrij goed op spelen), je moet de processor limiteren op bijvoorbeeld 95% om hem onder de 80 graden te houden. Vrij raar wat mij betreft, want zodra ik de processorstatus op 100% zet tikt de temperatuur toch al gauw de 95 graden aan bij bijvoorbeeld gamen.

Desalniettemin vind ik de laptop nog steeds een echte aanrader voor mensen die een snelle en krachtige laptop zoeken binnen deze prijscategorie.
Sodeju, ik ben blij dat ik de reacties van je review ben gaan lezen ipv de andere tig reviews.

Denk dat ik deze laptop 2e hands toch maar laat gaan en een Asus Rog nieuw haal. :P

CPU limiteren, dat gaat me iets t ver terug naar tijdperk van HP laptops die extreem het werden.
Bedankt voor de goede review, ik heb maar één vraag: is de GTX860m in deze laptop gebaseerd op de kepler of maxwell architectuur?
Bedankt voor de snelle reactie :)
Beste Craftop,

Ik heb deze laptop sinds februari dit jaar en ben er ook zeer tevreden over. Al heb ik wel besloten om er een m2 SSD in te zetten van Samsung 250 GB. Helaas kan ik hier in de omgeving (Eindhoven) geen winkel vinden die het schroefje heeft dat je nodig hebt om vast te zetten. Waar heb jij het schroefje gekocht/gevonden?
Ik had zelf nog zo'n schroefje liggen, dus ik heb er zelf geen hoeven kopen. Wellicht dat je kunt kijken bij een miniatuurwinkel of een speciaalzaak, daar hebben ze waarschijnlijk wel van deze kleine schroefjes.
Ik heb ook een M2 SSD ingebouwd. Ik kon het benodigde schroefje uit de bodemplaat van een oude laptop schroeven die ik nog had liggen. Tip om dus eens goed te kijken in oude hardware als je die rond hebt slingeren.

Ik meen dat je ook een schroefje uit het moederbord van de laptop zelf kunt halen. Dan maak je wel je moederbord een beetje los, dus geen echte aanrader. Hij zit nog wel op genoeg andere plekken vast en vrij strak in de behuizing, dus als je echt omhoog zit is dat (desnoods een tijdelijke) oplossing.
Beste Craftop,

Bevalt de laptop nog steeds? Ik ben mogelijk in de markt voor een 2e hands exemplaar van dit model. Hoor het graag.
Goedemiddag Roestw,
Na ruim anderhalf jaar ben ik nog steeds erg te spreken over deze laptop! Aanrader is om er een ssd in te zetten als deze er nog niet in zit, dat maakt hem bij elkaar nog steeds echt een zeer goede, snelle mooie laptop die volgens mij nog wel een aantal jaar mee kan! Ook wat betreffende games (battlefield 4, open beta battlefield 1 draaide ook prima, gta v) doet hij het prima!
Super bedankt voor de snelle reactie. Staat nu namelijk een identiek model voor ¤675 bij V&A. Alhoewel er ook een mooie MSI GS70 staat. ;)

Ooit problemen gehad met de laptop?
Ik heb zelf eigenlijk nog nooit echte problemen met de laptop ondervonden. Eenmaal de ssd moeten vervangen omdat deze na een jaar defect bleek te zijn. Maar deze zat er niet origineel in, dus heeft niets met de laptop zelf te maken. Verder een prima vlot apparaat waar ik veel gebruik van maak!