Huawei Ascend G7 Zilver Review

adrivdw 30 maart 2015, 1.630 views

Huawei Ascend G7 Zilver

Als ik een samenvatting zou moeten geven is: "waarom meer betalen?" toch wel de kern. Voor EUR 219 (PDAshop.nl, actieprijs) krijg je de beschikking over een kwalitatief goede smartphone die gemakkelijk kan leveren waar je als 'gemiddelde' gebruiker om zou kunnen vragen.

Pluspunten

• Scherm
  • Accu
  • Leveringsomvang
  • Huawei tools

Minpunten

• Rammelend volume knopje
  • Net adapter (traag opladen)

Leveringsomvang:
De G7 wordt in een eenvoudig doosje geleverd. Wel tref je bijna alles aan wat je nodig kunt hebben; naast het toestel zelf wordt een headset, een usb-kabel en net adapter meegeleverd. Ook krijg je een witte case erbij, welke je kunt gebruiken om de achterkant van het toestel te beschermen. De case is van dun hard plastic. Voor goede bescherming zou ik een silicone case of iets dergelijks adviseren, maar het idee is goed. Alleen nog een screen protector kopen en je bent 'klaar'.

Ontwerp:
Het toestel ziet er mooi uit. Ik heb gekozen voor de zilveren variant. Daarbij wordt een groot deel van de achterkant in aluminium uitgevoerd evenals de randen. De voorkant oogt een beetje iPhone achtig. De G7 is relatief zwaar, maar dat mag ook wel gezien de omvang.

Een 5,5 inch toestel met één hand bedienen vergt enige oefening. Er zijn wat handige softwarematige trucjes die het gebruik vergemakkelijken. Zo kun je het toetsenbord een beetje naar rechts verplaatsen zodat je met je duim toch de meest linkse toetsen kunt bereiken. Als je linkshandig bent kun je dit uiteraard omdraaien. Mensen met kleinere handen kunnen beter voor een kleiner model kiezen als éénhandsbediening een must is. Het toestel past net in mijn broekzak, maar ik heb dan ook een wat ruimere 'fit'.

Aan de achterkant vindt je de 13MP camera en flitser. Aan de voorkant zit het 5,5 inch scherm, een 5MP camera, een lichtsensor en tevens zit er een led notificatie lichtje achter de zilveren grill verstopt. Aan de bovenzijde zit de hoofdtelefoonaansluiting en verder vindt je aan de rechter zijkant de aan/uit knop en de volumeknop. Aan de onderkant zit de micro usb aansluiting. Zelf ben ik niet zo’n fan van een aansluiting aan de onderzijde; als je aan het opladen bent en je wilt het toestel vanuit je ‘luie stoel’ of in bed gebruiken, dan heb je de neiging om het toestel op de connector te laten rusten. Bij mijn iPad is hierdoor de connector al een keer kapot gegaan.

Opvallend is dat de knoppen een beetje los lijken te zitten in de behuizing. Als je het toestel schut, dan hoor je de volumeknop rammelen. In andere reviews heb ik hier ook al over gelezen, lijkt een produktiefoutje. Het is op zich niet erg; de knop reageert wel direct op aandrukken. Dit is dan ook het enige wat ik kan opmerken over het ontwerp.

Scherm:
Het schijnt dat 300 ppi een soort 'ondergrens' is als het gaat om beeldkwaliteit. De G7 zit op 267 dus ik was aan het twijfelen. Achteraf bleek dat helemaal niet nodig te zijn geweest. Het scherm is goed; zo zijn teksten hardstikke scherp en ook de kleuren zijn ooi. De helderheid is in te stellen en op 'automatisch' te zetten. Het scherm is helder genoeg om buiten goed te kunnen lezen. De omvang maakt het toestel geschikt voor multi media en gamen. Een mooie toevoeging is dat je het toestel ook middels twee snelle tikjes op het scherm kunt activeren.

Performance:
Het toestel heeft een 1200 MHz Quad core Snapdragon 410 i.c.m. 2GB RAM. De G7 reageert goed; het switchen tussen apps, het laden van apps, het browsen i.c.m. meerdere open tabjes; alles werkt lekker werkt snel. In vergelijking met het topsegment is de G7 misschien niet het snelst als je de benchmarks vergelijkt, maar bij dagelijks gebruik merk je dit nauwelijks. De EMUI launcher laat alleen bij bepaalde acties wat visuele ‘lag’ zien, b.v. bij het openen van een mapje waarin apps staan. Gek genoeg hebben derde partij launchers dit niet; zo werkt Apex vloeiend.

Camera:
De 13MP 'back' camera is prima bij zowel daglicht, als 's avonds i.c.m. de flitser. De autofocus reageert vlot en ook de kleurstelling is goed. Er zitten diverse opties om het beeld te bewerken. De 5MP 'font' camera is matig; goed voor selfies, maar daar houdt het mee op. Hoewel het toestel geen dedicated camera knopje heeft, kun je instellen dat je met twee keer snel drukken op de volumeknop automatisch de camera app start. Eventueel kun je daarbij ook volautomatisch een foto laten nemen. Een mooie toevoeging voor als je 'even snel' iets wil schieten. De camera app is verder vlot genoeg om prettig mee te kunnen werken; zo hoef je na het verwijderen van een foto niet te wachten voordat je weer verder kunt met de camera.

Opslag en verbindingen:
De G7 bevat 16 GB aan intern geheugen, welke je kunt uitbreiden met een geheugenkaartje. Momenteel heb ik nog 4GB over, waarbij ik alle apps die ik gebruik lokaal heb geïnstalleerd. Verder wordt er nog zo'n 1GB aan muziek en 3GB aan kaarten in gebruik genomen. Alleen wanneer je een flinke filmcollectie hebt, is een microSD kaartje benodigd.

De spraakverbinding is prima, de GPS heeft snel een 'lock' (zelfs in huis). NFC heb ik niet getest; noem me ouderwets, maar deze functionaliteit gebruik ik niet. Het werken met 4G is overigens heerlijk, de G7 is sneller dan mijn laptop; hieronder de stats van speedtest.net:
  • Via Wifi 18,86 mbps down, 4,04 mpbs up, 47 ms ping
  • Via 4G (Vodafone) 35,73 mbps down, 7,53 mbps up, 41 ping
Software:
De G7 draait op Android KitKat 4.4.4 i.c.m. de eigen interface van Huawei: EMUI 3.0. Het bijzondere van EMUI is dat je geen app drawer hebt: alle icoontjes komen op je home screens. Je kunt deze eventueel groeperen middels mapjes door één icoontje boven een andere te slepen. Als je het icoontje 'los' laat, wordt een mapje gegenereerd met daarin die icoontjes. Andere apps kun je ook in zo'n map zetten. Ik heb alle apps in mapjes gezet, b.v. één voor alle spelletjes, één voor tools enz. Inclusief de weer widget en een kalender widget, heb ik zo alles in één scherm onder duimbereik. Vindt je EMUI niks, dan kun je ook een andere launcher gebruiken. Zelf heb ik na een tijdje Apex erop gezet omdat ik toch de drawer miste.

Huawei levert diverse handige tools mee welke daadwerkelijk handig zijn (geen 'demo' spul). Zo is er een tool om het energieverbruik te beheren. Je kunt hierin aangeven welke apps in de achtergrond mogen draaien en ziet daarbij het stroomverbruik. Verder is er o.a. een zaklamp, een calculator, een vergrootglas en een file manager. Dit zijn typisch apps welke je anders apart zou moeten downloaden. Nu staan de er standaard al op en hebben ze dezelfde 'look and feel'. De telefoonbeheer app biedt de mogelijkheid om de G7 snel te optimaliseren. Je ziet mogelijke aandachtspunten en kan gelijk ingrijpen door de betreffende instellingen aan te passen.

Het is nog niet zeker of Huawei de G7 zal voorzien van een update naar Lollipop, maar voor mij is dat geen issue. Kitkat werkt nog prima.

Accu:
De accu was één van de belangrijkste redenen voor mij om voor de G7 te kiezen. Ik ben een redelijk intensieve gebruiker en heb er een hekel aan om binnen één dag m'n toestel meerdere keren aan een lader te moeten leggen. Met de 3000 mAh accu kom ik met gemak een dag door. Huawei biedt via de opties nog de mogelijkheid om middels profielen het stroomverbruik te beperken, maar ik heb graag alles 'aan'. Als je het toestel niet intensief gebruikt, en niet veel apps laat synchroniseren, haal je minimaal twee dagen. Het volledig opladen kost overigens wat meer tijd dan bij mijn vorige toestel; ongeveer 2 uur. De meegeleverde net adapter blijkt maar een output van 1.0A te hebben. Op zich kun je ook een andere adapter gebruiken, dus voor mij is het geen probleem.

Heb jij ook een Huawei Ascend G7 Zilver?