Jiayu S3 Zwart Review

Jvann 29 maart 2015, laatste update op 5 juli 2015, 1.465 views

Jiayu S3 Zwart

Je kan geen betere telefoon verwachten voor ¤210,- ! Alles werkt vloeiend, prima scherm en een goede accuduur. Bouwkwaliteit is prima en het houd prettig vast door de gebolde achterkant. Jiayu houd zijn toestel ook up to date, alleen jammer dat er nog geen Android Lollipop is.

Pluspunten

• Prettige behuizing en scherm
  • Werkt snel en soepel
  • Standaard Root
  • Prima accuduur
  • Beheerst Micro-SD, Dual-SIM en Removable Battery
  • OTA Updates
  • Gestures

Minpunten

• Meegeleverde accesoires en apps zijn matig
  • Videokwaliteit tijdens opnemen
  • Android 5.1 nog niet beschikbaar (Komt er wel aan)
  • Notificatie LED gelimiteerd tot Rood en Groen

De Jiayu S3

Let op
Belangrijke punten zijn in deze review onderstreept! :)
Spellingsfouten zijn aanwezig! :)
De review word in de toekomst aangevuld met bijvoorbeeld 64-Bit resultaten en foto's! :)

(Intro) Een Djieajuuh?

Jiayu is voor de doorsnee nederlander vrijwel onbekend, dit is natuurlijk logisch. Het toestel is amper in Nederland te verkrijgen, je moet hem dus importeren. Aangezien vele mensen hier geen zin in hebben of het niet vertrouwen, komt er dus ook weinig Jiayu in het land. Voor degene die het dus nog niet weten, Jiayu is een telefoonfabrikant uit China. Deze telefoonfabrikant staat aardig bekend voor zijn prima toestellen, met zeer veel bang 4 your buck.

Rond Juli 2014 wou ik een nieuwe telefoon, ik gebruikte toen nog een Xperia Sola en deze was gewoon nog slechter dan een baksteen. Batterijduur van 10 minuten tijdens gebruik, langzaam, apps denderde er uit vanwege RAM tekort, ik denk dat het totaalplaatje duidelijk word. Aangezien ik eerlijk gezegt best gierig ben wou ik niet teveel besteden aan een telefoon, tussen de ¤150,- en de ¤250,- maar meer was echt verboden. Echter wil ik wel een jaar of 2 (Liefst 3) vooruit met een telefoon, dus ik wou hardwareveroudering / verslechtering wel voorkomen. Ik was dus op zoektocht naar veel bang 4 my buck.

Voor Bang 4 Your Buck moet je in China wezen op telefoongebied, hier krijg je veel telefoon voor je geld indien je goed researched. Soms zitten er rotte appels tussen zoals enkele Smartphones van het merk Elephone, deze vallen soms van elende uit elkaar. Vandaar dat ik ook interesse had in een "Chinaphone".

Ik had toch aardig wat eisen, een prima scherm, prima snelheid, batterij moest het einde van de dag halen, het liefst een SD kaart slot en de achtercamera mag ook wel wat aardige plaatjes maken. Ik verwachtte zeker niet het beste van het beste, maar gewoon iets goeds. 4g Zou ook erg prettig zijn, maar puur voor als ik later ooit beslis een 4g abbonement te nemen, het is dus niet heel noodzakelijk.

Dan ga je op zoektocht in chinaphoneland, je komt vele winkels en toestellen tegen. Als eerst had ik verleiding naar de Elephone P8, maar dit blijkt (zoals ik eerder al heb gezegt) een rotte appel te zijn. De specificaties zagen er goed uit, maar vele reviews en de verdachte note 3 behuizing bewezen het tegendeel.

Toen kwamen er twee interessante toestellen, de THL 5000 en de UMI Zero. De THL 5000 had de Juice met zijn 5000mAh batterij en de UMI Zero had de looks met zijn stijlvolle behuizing. Ik had verleiding de UMI Zero te kopen totdat ik ...

...de Nubia Z7 Mini ontdekte, een telefoon met een Snapdragon 801 SoC en 5" scherm voor ¤220,- ! Klinkt erg goed, het was alleen jammer dat het toestel geen volledige 4g support heeft en een teruggeklokte Snapdragon 801. Echter zijn dit maar kleine fouten, dus ik had veel verleiding om het toestel te kiezen. Totdat ik een ander toestel ontmoette.

De Zopo ZP999, met een erg krachtige MTK6595 SoC. Echter is dit toestel het ook niet geworden omdat de batterij erg matig bleek, er veel software fouten aanwezig waren, Zopo zijn software nogal verwaarloosd en omdat de 64-Bits telefoons er aan zaten te komen.

Toen de 64-Bit telefoons er ook daadwerkelijk waren was er gelijk een flink aanbod. De IOcean MT6752, de ECOO Auora, de THL 2015, de Zopo Z920, de Meizu M1 Note en de Jiayu S3. Allemaal hadden ze een aardige specsheet, echter vielen de meesten wel een voor een af.

Zo hebben ECOO en Zopo geen al te beste reputatie als het gaat om software updates, hier ging ik me dus ook niet aan wagen. De THL 2015 en de IOcean MT6752 zagen er veelbelovend uit, maar het uiterlijk sprak me niet zo aan. De Meizu M1 Note had daarentegen weer twee hele andere problemen, gelimiteerde software en een missend SD-Kaart slot. Jiayu heeft echter wel een prima reputatie en het toestel bleek ook prima te zijn, daarnaast was het prijskaartje met ¤210,- niet heel erg hoog en klonk het merk wel leuk in de oren (Djieajuuh?).

Keuze gemaakt dus, en geimporteerd voor ¤210,- zonder inklaringskosten, dit komt mede door de winkel waar ik het toestel heb gekocht. Ik heb het gekocht bij www.jiayu-store.com en deze verstuurde het pakketje als gift, fotolijstje en product onder de 25 pegels. Het verzenden duurde wel even omdat de toestellen in een langzaam tempo werden gefabriceerd, hierover heb ik contact met ze opgenomen en ze hebben netjes gereageerd. Ik raad Jiayu-Store dus zeker aan en zou er zo weer kopen.

(Specificaties) Een mond vol cijfers

De specsheet voor de Jiayu S3 is erg interessant, deze specsheet bewijst maar weer dat vele chinezen een fetisj hebben voor cijfers. Ikzelf heb trouwens de Jiayu S3 Advanced Black gekocht (Deze bied 1GB RAM meer en een NFC module tegenover het Basic model), dit leek mij meer 'futureproof'.

Colour: Black,White
Screen: 5.5 inch IPS, OGS, Gorilla Glass 3, Multi-touch
Resolution: 1920×1080 FHD PPI 401
Front Camera: 5 MP Samsung
Rear Camera: 13 MP Sony IMX214 sensor, F2.0, double flash
Network: GSM 850/900/1800/1900MHZ, WCDMA 900/1900/2100MHZ, TD-SCDMA 1900/2000, TDD-LTE( B39 B40 B41)
FDD-LTE (B3 B7 B20)
GPS: GLONASS\GPS\BDS
Sensor: Gyroscope,Compass,Gravity Sensor, Proximity Sensor, Light Sensor, Hall switch
Other: GPS, 5G WIFI, Bluetooth, FM, Double Speaker, NFC, Dual SIM, SD-Card Support
Battery: 3000-3100mAh Removable Battery
Operating System: Android 4.4 (5.1 Comming)
Dimensions: 152*75.5*8.9mm

Alles ziet er dus gewoon prima uit en zou moeten voldoen aan mijn eisen.

(Featureset) Heeft aardig wat te bieden

Dus ik de doos open maken van de Jiayu S3, en daar kwam ik eerlijk gezegd niet veel tegen. De telefoon, een stofdoekje, wat boekjes, oplader en usb-kabel en wat bescherming, that's it. De oplader is daarnaast ook nog eens matig, deze kan maximaal 1000mAh opladen, erg weinig dus. Omdat deze oplader zo langzaam is heb ik er voor gekozen om deze als Raspberry Pi voeding te gebruiken, ik gebruik mijn tabletoplader voor mijn telefoon. De eerste indruk was dus niet heel geweldig, echter is dit maar een minimaal onderdeel en ik begrijp het dan ook dat Jiayu hier op bezuinigd.

De telefoon zelf heeft echter wel veel te bieden. Zo kan er een SD-Kaart in voor uitbreiding van het opslaggeheugen, ikzelf hecht hier veel waarde aan en ik ben blij dat Jiayu deze gewoon nog in zijn telefoons blijft proppen. Daarnaast heeft het toestel ondersteuning voor Dual-SIM en 4G, iets wat voor zakelijke mensen misschien aantrekkelijk is. Ikzelf gebruik het echter niet omdat ik één simpel prepaid kaartje heb. Als laatste heeft het toestel ook nog een verwijderbare batterij, iets wat ik al helemaal niet meer terug ziet in nieuwe toestellen. Ook hier ben ik erg blij mee, het geeft toch weer een toekomstbestendig gevoel.

(Design) Simpel, maar functioneel

Of je van het design houd moet je zelf weten, ik vind het in ieder geval prima. Niet te veel poespas, niet te veel prutsels. Gewoon een lekkere simpele zwarte voorkant. Ik kan het begrijpen als sommige mensen dit 'te saai' vinden, maar ik hou er wel van. De achterkant is ook simpel, zwart met een Jiayu logo, speaker grill, camera en flitser, echter is deze wel erg prettig. D.m.v. de gebolde achterkant houd het toestel fijn vast, daarnaast zijn er de randen die voor de stevigheid zorgen. Om toch nog wat detail aan het uiterlijk toe te voegen zijn de volumeknoppen, het Jiayu logo en de ring rond de camera zilver. Van mij had het niet gehoeven, maar het is toch wel een leuk detail. De volumeknoppen en de powerknop zitten allemaal aan de rechterkant van het toestel, wat ikzelf een slimme indeling vind. Aangezien het toestel best groot is kan het namelijk zijn dat je de linker of bovenkant niet kan bereiken als je het toestel met één hand gebruikt (wat ik best vaak doe). De achterkant van het toestel is makkelijk afneembaar, maar zit wel erg sterk om de behuizing heen. De achterkant is dus erg stevig, en zo voelt het ook. Het komt er uiteindelijk op neer dat Jiayu gewoon een serieuze behuizing heeft gemaakt, geen bullshit maar gewoon functioneel. Naar mijn mening een prima keuze.

(Bouwkwaliteit en afwerking) Gewoon goed

Op het gebied van bouwkwaliteit en afwerking heb ik eigenlijk weinig te zeggen, het is gewoon goed. Er zijn geen kiertjes te bekennen en je zou je zeker niet aan de hoeken snijden. Het gebruikte materiaal is plastic, alluminium had leuk geweest maar ik moet zeggen dat het plastic mij ook prima bevalt.

(Stabiliteit & Betrouwbaarheid) Een voorbeeld voor mede Chinaphones

Ikzelf vind dat de Jiayu S3 het op dit punt prima doet, ik heb het toestel nu 3 maanden en ik heb letterlijk nog nooit een spontane reboot gehad. De Software werkt prima, de bugs vallen mee. De software is echter wel Android 4.4.4, ikzelf had toch wel 5.0+ gewild, echter kan ik dit wel begrijpen.

Vele Chinese toestellen pronken met Android 5.0 of zelfs met 5.1, echter bevatten deze meestal veel fouten. De Android 4.4.4 die de Jiayu S3 draait is vrijwel vlekkenloos. Daarnaast bevat het toestel ook een updater, in de 3 maanden heb ik rond de 5 updates gehad om bugs te fixen. Het is erg netjes dat ze het toestel up to date houden en bugvrij proberen te maken.

Dus waarom een hogere versie met meer fouten als je ook een versie zonder fouten kunt hebben? Omdat een oudere versie meestal wat achter ligt kwa functionaliteit, beveiliging, features (en design keuzes). De Jiayu S3 is namelijk een 64-Bits telefoon (zoals ik al eerder had vermeld), echter heb je hier in Android 4.4.4 helemaal niks aan omdat deze 64-Bits niet ondersteund. Vanaf Android 5.0 word dit pas ondersteund, hierdoor moet bijvoorbeeld de algehele performance van het toestel verbeteren en dat is natuurlijk mooi meegenomen.

Gelukkig weet Jiayu dit ook, en er is pas geleden een Android 5.1 preview voor de 2GB versie uitgerold. Jiayu is dus bezig met Android 5.1, dat is goed om te horen. Wanneer mijn Jiayu S3 ook een stabiele Android 5.1 draait update ik deze review.

Ik vertrouw Jiayu dus wel als het gaat om software, echter speelt er nog meer een rol kwa betrouwbaarheid dan alleen software. Zo is een stevige behuizing die een stootje kan hebben wel handig. Ik kan hier weinig op zeggen, ikzelf gebruik namelijk een stuk tempered glass (glazen screen protector) en een rubberen hoesje om het toestel heen. Het tempered glass heeft al wat kleine zichtbare krasjes, maar dat ligt natuurlijk niet aan de telefoon. Daarnaast heb ik al één keer mijn telefoon laten stuiteren (van de bank op de relatief zachte mat) en de Jiayu S3 heeft daar gelukkig niks van overgehouden. Als je er dus voorzichtig mee doet en een goed hoesje er om heen doet is er niks aan de hand. Daarnaast kosten hoesjes voor de Jiayu S3 geen fluit, de mijne kostte rond de ¤5,- van CooliCool. In ieder geval kan ik dus niet 100% zeggen hoe stevig de Jiayu S3 is, maar met wat goedkope bescherming moet je het makkelijk kunnen redden.

(Gebruikersgemak) Simpel en snel

Wie stock android verwacht denk bij de eerste seconde dat hij dit toestel aanzet misschien van: 'Nou, dat is weer een flinke tegenvaller'. Niks is echter minder waar, het is gewoon stock met een flinke saus (Je hebt zelfs meerdere skins in de standaard meegeleverde skin app). Jiayu heeft het simpel gelaten en gewoon wat functionaliteit toegepast.

Zo is er een standaard root setting in het menu waar ik best veel waarde aan hecht. Dit is voor mij gewoon DE reden geweest om geen custom ROM op het toestel te flashen. Volgens sommige reviews werkt deze root echter niet goed, ikzelf heb er echter weinig problemen mee gevonden.

Er blijken ingebouwde permissiesettings in het menu te zitten, ik heb hier echter vrij weinig mee gedaan.

Daarnaast heeft het toestel ondersteuning voor screen gestures, welke erg prettig zijn naar mijn mening. De gestures die ik vooral gebruik zijn de dual tap gesture, deze zorgt ervoor dat mijn scherm aangaat, de letter M tekenen, deze zorgt ervoor dat de muziekapp start, de swipe naar beneden, de start de muziek, de swipe naar links en rechts, deze navigeren door de muziek heen en de letter W tekenen, deze start de browser. Natuurlijk kan je zelf instellen welke app opent als je een letter schrijft, zo heb ik ingesteld dat Hardware Monitor start als ik de letter O teken.

Het toestel heeft ook ondersteuning voor lichtsensor gestures, hierdoor kan je bijvoorbeeld naar de volgende afbeelding gaan in de gallerij als je met je hand over de lichtsensor beweegd. Ikzelf heb deze lichtsensor gestures standaard uitstaan aangezien ik totaal het nut er niet van inziet.

Twee mindere dingen zijn echter wel dathet toestel niet standaard met de playstore komtt, alhoewel je deze er heel makkelijk met een tutorial van youtube (https://www.youtube.com/watch?v=imBbnNUClHE) er op kan zetten vond ik dat deze er standaard op had moeten staan.

Er zitten ook wat standaard chinese apps op de telefoon wanneer het arriveerd, deze kon ik echter makkelijk via de android manier verwijderen.

De vertalingen kloppen ook, ikzelf gebruik engels en heb alleen in de changelog van de updates chinese characters gezien.

Voor degene die het willen weten, het toestel haalt een Antutu score van rond de 42.000, dat is aardig wat en laat toch wel zien dat het toestel wat spierballen beschikt. Echter is de vloeiendheid van het toestel naar mijn mening belangrijker. Wat je ook doet, het toestel blijft vlot werken. Apps starten snel en blijven lang in het RAM geheugen, het toestel start snel, zelfs drie zip bestanden uitpakken, whatsapp checken en muziek downloaden tegelijkertijd werkt snel (lettelijk getest). Voor het gros van de mensen bied dit toestel dus prima paardenkracht.

GPU performance is daarentegen iets minder maar nog steeds oke, games werken opzich prima maar de zwaardere games verminderen hun details. Dit is jammer, maar geen groot probleem voor mij. Als je echter een fanatieke mobiele gamer bent kun je beter voor een smartphone gaan met een Qualcomm chip (of Tablet met Nvidea chip).

Voor de social media personen onder ons is er ook een notificatieledje op de voorkant van het toestel. Dit ledje kan echter alleen maar rood en groen kleuren, wat ik toch een erg matige 'bezuiniging' vind. Op mijn vorige telefoon herkende ik namelijk elke soort notificatie aan de kleur, dit zou nu helaas niet meer gaan.

(Scherm) Scherp en helder met matige kijkhoeken

De Jiayu S3 bevat een schermresolutie van 1080P, dit zorgt voor een hoge pixeldichtheid van 401 en is scherp zat. Gelukkig heeft Jiayu geen 2K scherm in het toestel gepropt (Kan de SoC zoiezo niet aan), dit kost alleen maar onnodige resources.

De helderheid is ook aardig hoog, ikzelf kan dit niet meten (heb de meetapparatuur niet) maar het scherm is zoiezo helderder dan mijn Samsung Galaxy Tab 2, welke een helderheid van 440 cd/m² heeft. Ikzelf gok dat de helderheid tussen de 450 en 480 zit. Tijdens een zonnige dag is het toestel in ieder geval nog afleesbaar.

Geen idee over het contrast, het zou niet extreem hoog zijn in ieder geval maar het ziet er niet opvallend slecht uit. Het contrast is voldoende meer dan voldoende.

De kijkhoeken hadden echter wel iets beter gekunt, als je van een aardige hoek op het toestel kijkt zie je toch enige verkleuring in het scherm. Dit valt na een klein tijdje op en is jammer, echter moet ik toch concluderen dat het scherm mijn verwachtingen overtreft, want zo'n scherp en helder scherm had ik niet voor ¤210,- verwacht.

Wat ook wel het opmerken waard is, is de standaard meegeleverde Miravision setting. Met Miravision kan je het beeldscherm wat kalibreren, oversatureren, etcetera. Een handige toevoegen naar mijn mening.

(Beeldkwaliteit opname) Goed en slecht

De Jiayu S3 bevat een 13 Megapixel Camerasensor van Sony. De foto's zijn geen kunstwerken maar ook zeker niet slecht, vooral buitenshuis met veel licht zien foto's er goed uit.

Word de camera in het donker dan ontbruikbaar? Nee, doormiddel van de dual LED flitser kan het toestel ook s'avonds wat opnemen met toch nog wat details.

Ook de voorcamera werkt prima en heeft wat details, echter niet al te veel.

De video opname kwaliteit is echter om te huilen, alles ziet er vrij stroperig uit en dat is jammer.

Ik post later nog wat foto's als ik wat meer tijd heb, ietwat geduld a.u.b. !

(Bereik) Altijd verbonden

Ikzelf heb, zoals ik eerder al heb verteld, alleen maar een prepaid SIM kaartje. Echter heb ik wel de SIM kaart van een vriend geprobeerd welke wel 4G heeft. Deze 4G verbinding werkte prima en zelfs beter dan de mobiel van mijn vriend (Samsung Galaxy S4). Met dit proefje heb ik ook kunnen bevestigen dat de Dual-SIM functie prima werkt, want ik heb mijn prepaid kaart er in gelaten. Echter heb ik geen idee of 4G met dit toestel overal bereikbaar is met dit toestel, maar ik denk dat je in de randstad prima 4G verbinding zou hebben.

Wifi verbinding is ook prima, als ik een paar meter van mijn huis loopt heeft mijn telefoon nog prima internet. Het is niet veel beter dan andere telefoons maar zeker niet slechter. Daarnaast heeft dezelfde vriend een dual band router (5GHz ondersteuning, ac, dual band, de hele hap) en de verbinding met deze router werkte uitmuntend (5GHz en 2,4Ghz).

Bluetooth en NFC werken ook goed, niks op aan te merken.

GPS heb ik (sorry) niet getest aangezien ik totaal niet weet hoe dit werkt, misschien dat ik dit later nog uitvogel.

(Accuduur) Enough Juice for the day

Het toestel bevat een 3100mAh batterij en deze batterij is genoeg voor de standaard gebruiker om de dag door te komen. Extreme gebruikers hebben een kans dat ze moeten waarschijnlijk bijladen, normale gebruikers komen de dag makkelijk door en kunnen zelfs de tweede halen, dit is voor mij ook geen uitzondering geweest.

De grootste hoeveelheid schermtijd die ik had op één lading was 5 a 6 uur, hierbij wil ik wel even mededelen dat ik vooral op het internet heb gezeten, heb geskyped, wat spelletjes heb gespeeld en dat de schermhelderheid meestal rond de +75% hangt.

Degene die willen opladen moeten wel even geduld hebben, de bijgeleverde lader is niet extreem snel. Dit is echter geen probleem als je het toestel gewoon oplaad terwijl je aan het slapen bent (zoals ik).

(Conclusie) Gewoon erg goed

Het was spannend, een toestel importeren uit china en hopen dat hij het importeren waard was. Wat nou als hij van ellendige bouwkwaliteit uit elkaar valt? Wat nou als de software onbruikbaar is? Wat nou als hij zo langzaam is als een slak? Dit zijn enkele vragen die door mijn hoofd zwerfden toen het toestel aan het vliegen was over de oceaan.

En ik kan concluderen dat dit eigenlijk voor niets is geweest, want het toestel is op bijna alle punten gewoon goed. Zo is de behuizing erg functioneel en prettig en werkt het toestel erg vlot. Daarnaast is de software ook erg prettig vanwege de ingebouwde gestures, root slider en OTA updates. Het toestel heeft ook handige features zoals het SD-Kaart slot, Dual-SIM support en verwijderbare batterij. Het scherm is erg scherp en heeft een prima helderheid. De foto's die de camera maakt zijn ook voldoende en de accuduur is zelfs meer dan voldoende.

Heeft de Jiayu S3 dan geen minpunten? Jawel, maar deze zijn veel kleiner. Zo is Jiayu erg karig met de hoeveelheid meegeleverde accesoires en bevat de standaard software geen playstore. De video opneem kwaliteit is om te huilen en het ledje op de voorkant kan maar twee kleuren.

Het grootste probleem, de wat verouderde Android versie, zit Jiayu momenteel aan te pakken. Hopelijk pakken ze in de nieuwe Android 5.1 rom dan gelijk de matige videokwaliteit en de standaard software aan zodat bijna alle minpunten van het toestel verdwijnen.

Op de grote vlakken doet de Jiayu S3 het dus gewoon goed, en dat is flink wat waard. Als het toestel rond de ¤350,- had gekost gaf ik het toestel een dikke 7, echter is dit totaal niet het geval. Op het moment van schrijven kost de Jiayu S3 Advanced maar de helft (http://www.kimovil.com/en/where-to-buy-jiayu-s3). Van alle vlakken doet de Jiayu S3 het dus nog wel het beste op het prijsvlak, want zoveel telefoon voor zo'n kleine prijs kan je alleen maar dromen. Ik geef het toestel dus een flinke 9.

(Outro) Een goed gevoel

Uiteindelijk heb ik dus een goed gevoel over Jiayu, en hopelijk kan ik dit gevoel nog jaren vasthouden. Misschien dat ik over 2 á 3 jaar de Jiayu S6 neem als het toestel nog lang goed blijft functioneren, en misschien koop ik wel je Jiayu T1 (Tablet) als er ooit een zou komen. Jiayu heeft in ieder geval een goede indruk bij mij achtergelaten, een indruk die ik niet snel vergeet.

Heb jij ook een Jiayu S3 Zwart?

Mooie review Jvann,
Nog een update wat betreft Android 5.0-5.1?
Nope nog niet beschikbaar, in ieder geval niet de officiele zolang ik weet.

En zijn wel wat ROMs in ontwikkeling maar die bevatten nog wel wat (grove) fouten, daarnaast hou ik er niet zo van om mijn (nieuwe) telefoon te flashen.

Wanneer het beschikbaar is zet ik het in de review, ik hoop snel. :)
Klinkt hoopvol, ik heb hem vanmiddag besteld bij Pandawill. Ben benieuwd.