Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Revoltec Fightboard Advanced Review

SouLLeSSportal 7 april 2009, laatste update op 26 april 2009, 631 views

Revoltec Fightboard Advanced

Pluspunten

• werkt strak en snel
  • is erg mooi
  • veel macrotoetsen
  • grijze WASD vervangers
  • goede polssteun
  • degelijk gebouwd
  • locktoets

Minpunten

• led blijft aan ook als de pc uitstaat
  • D toets blijft bij mij soms hangen
  • is wennen door de iets stevigere kracht die nodig is om te tikken
  • geen volledig mediatoetsen arsenaal
  • plaatsing no sound knop ietwat vreemd
  • alternatieve macrotoets zit slecht geplaatst
  • vrij groot

Reden van aankoop: frustratie management

Aangezien het rambordje van Ideazon de Z-board mij toen al te lang het bloed onder de nagels vandaan haalde doordat het:
1. Geen volledig toetsenbord zit op de game set maar een soort van laptop (pre 17" tijdperk) layout met een gamegedeelte ernaast met de wasd layout als basis op de ene en een volledig tobo op de andere set had.
2. Je kon het toetsenbord loshalen van de basis en terugzetten, maar op een gegeven moment worden de pinnetjes van de aansluiting ervan metaal moe en werkt het bord niet meer.
3. In online gamen heel irritant was om snel even een kreet uit te schrijven omdat je dan je hand moet verplaatsen van het gamegedeelte naar de lettertoetsen. daarbij was de backspace en delete knop ook redelijk kl*te geplaatst.

Ik wil verder niet Z-board afkraken uiteraard, het ding heeft het lang uitgehouden en heeft zijn dienst wel bewezen maar soms is het gewoon tijd om afscheid te nemen.

Zoektocht
Toen het zover was wou ik een normaal goed werkend toetsenbord om Word en internetten makkelijk gaat maar ook een waarmee je goed kan gamen. Hij moest ook lekker typen om langere tijd vol te houden als ik een dag lang moest werken aan een opdracht voor de studie.
Zo'n los nummeriek ding vond ik niks omdat dat alleen maar extra ruimte innam en het probleem niet geheel oploste. Het was juist het idee om ruimte te besparen en de moeite de borden te verwisselen van gamen naar het betere tekstverwerken. Nu de eisen duidelijk waren kon er begonnen worden met de zoektocht. Mijn gedachte was wel om een soort van game wasd gedeelte te behouden.
Ook moest geluid vanaf het toetsenbord bediend kunnen worden.

Dat bleek minder voor te komen dan ik dacht, want fightboard was een van de bekende merken die dit hadden maar ook Revoltec had een aantal bordjes die dit, hetzij iets minder extreem ook hadden. Daarbij wou ik ook niet een verlicht toetsenbord hoewel ik het voordeel wel snap in donkere ruimtes als bij lanparties. Ik type blind en ik heb ook geen moeite om de weg te vinden in het donker met gamen. daarnaast heb ik mijn pc ook vaak genoeg 'savonds aan en die staat gelijk bij mijn hoofd.
Aangezien ik niet bekend sta om het feit dat ik makkelijk in slaap val is dat niet echt aan te raden uiteraard.

bestellen maarrr!
Maar na het betere zoek- en speurwerk, kwam ik de Revoltec Steegrid tegen. Een gamebordje, met een setje grijze toetsen om wasd-keys te vervangen. ook nog een gedeelte mediabesturing maar daar kom ik nog op terug. tevens waren er 10 macrotoetsen 2x te gebruiken. Handig als ik nog de noodzaak zou vinden om een uber1337 mmorpg of rts freak te worden. ;)
Reviews waren goed en dus was de keuze snel gemaakt. Een weekje later stond er weer een toen nog Tpg post kerel voor de deur met een grote doos. (had ook net nieuwe monitor erbij besteld...)
Lang leve pasen! Erhm ok.

Verpakking
De doos, niet veel wereldschokkends, was gekleurd met een revoltec logo in oranje/grijs en grote grijze tribal tekens aan beide zijden. Er zat een display onder de deksel zodat je een gedeelte van het toetsenbord kon zien. Leuk kleine preview is altijd leuk.
In de doos zaten een keyboard (duh), boekje, zakje met de grijze wasd toetsen + remover , rubbercoated polststeun en cd met drivers. Niets meer en niets minder, duidelijk en voldoende.
Het geheel was verpakt in gevouwd karton om het op zijn plaats te houden.

Na het uitpakken van mijn monitor en toetsenbord gelijk de oude crt aan de kant gedonderd, wel met beleid uiteraard. Erg handig als parkeerscherm natuurlijk.

De boel aansluiten was een fluitje van een cent. stekkertje erin, drivercd erin en gaan met die banaan.
Oh natuurlijk wel gelijk de toetsen even verwisseld met het erg handige en eenvoudig werkende removertooltje.

Eerste (gebruiks)indrukken

Het bord ziet er erg mooi uit, met de golvende vorm bovenin, de carbon look en de zwarte toetsen.
Die carbon look had ik eerst nog niet eens gezien en was een kleine visuele bonus. Het geheel voelt ook degelijk en stevig aan, de polsteun die afgewerkt is met een non slip rubber laag klikt met enige kracht gemakkelijk in de daarvoor bestemde aansluiting en is eenvoudig te verwijderen mocht je dit niet willen.
Ik heb ervaren dat je er een stuk langer mee kan werken met dan zonder polssteun. wel is het geheel behoorlijk groot als keyboard. Dat is op zich voor mij geen groot probleem maar kan voor anderen wel minder handig zijn.
Wat mij ook opvalt is dat de ledjes die de lock knoppen aangeven behoorliljk fel zijn.
Nu voor de eerste gebruikservaring.
Eerst heb ik even een stukje getikt om te kijken hoe de feel was. Die was erg goed, ik ben nog van de generatie van de keyboards die je bijna met een hamer moest bedienen zo stroef werkte de boel. Nu viel dit erg mee hier maar als je een laptop gewend bent is dit wel even wennen gok ik. Ze gaan soepel en werken snel maar het vereist wel ietsje meer kracht om ze in te drukken dan bij een laptop of mijn vorige bordje de ultraflat van logitech. Na 10 minuten was ik er tenminste wel aan gewend en werd het tijd om te gamen.
Game van keuze was ut2004, snel doeltreffend en gericht kunnen bewegen is hier van levensbelang dus een mooie vuurdoop voor mijn nieuwe ramplank. Hij deed het echter erg goed en ik was blij verrast met de nauwkeurigheid.

De macrotoetsen worden via een programmaatje van de steelgrid geprogrammeerd. Deze heeft ook een tribal uiterlijk maar is verder duidelijk en helder, alhoewel voor de macro-leek, zoals ik, erg ingewikkeld.

toetsen nader bekeken

De toetsen zelf werken goed alleen de lay out laat nog wat te wensen over. Sommige missen ook terwijl je ze toch wel mag verwachten.
Het blijkt verder vrij eenvoudig de macrotoetsen te programmeren. Ik gebruik ze zelf echter niet of nauwelijks. Voor de die hard rpg spelers is dit echter wel erg handig, met 10 knoppen en door de macrofunctie toets in te drukken zelfs nog 10 keybinds aan de toetsen te koppelen moet WOW geen probleem meer zijn!
Verder zitten er nog wat mediaplayer toetsen op, vreemd genoeg geen pauze/play next previous toetsen maar alleen geluid harder en zachter. rechts boven zit naast de macrotoets een no sound knop. Die is erg handig maar ook raar dat die niet tussen de geluidsknoppen zit.
Verder zitten er ook internet keys vorige/volgende pagina, mail hotkey, homehotkey en een lockkey. Dezelock-key blokkeert alle toetsen op de lock-key na. Het nut hiervan is thuis vrij laag aangezien de knop vrij prominent bovenin in het midden zit. Het enige waar het eventueel kan werken is wederom de lanparty waar je even weg moet en niet wil dat iemand zomaar bij je pc gaat lopen klooien.

Voor de rest zijn de macrotoetsen links en rechts van de normale toetsen geplaatst. Vreemd genoeg is de
toets om de alternatieve macro's te bereiken boven het numerieke gedeelte geplaatst. Hoewel ik zeker niet 2 x 10 macro's ga onthouden lijkt mij dit een beetje onhandige plek in ieder geval.

Verder zit vrijwel alles op de gewone plek op de qwerty indeling. de home, end, page up en page down zijn in een verticale positie geplaatst zoals ook op de foto's is te zien.
Even wennen maar werkt ook prima.

conclusie
Nu ik dus ongeveer een jaar (intensief) gebruik heb gemaakt van dit bordje ben ik nog steeds zeer tevreden over wat ik heb gekregen voor de toenmalige 34,-
Wat wel sporadisch voorkomt is is dat bij mij de D-knop wat zwaar gaat en dan niet altijd gelijk werkt. Dit is alleen heel sporadisch en zal ik nog een keer naar kijken.
Verder heb ik tot nu toe geen probleem kunnen vinden. Hij werkt op de D na prima.
Wat ik wel irritant vind is dat de led verlichting van de num lock altijd aanblijft ook als je pc uit is. Als je een stekkerdoos met knop hebt dan zal hij wel uitgaan maar toch is dat wel jammer want het kost (een beetje) stroom en voor mij erg irritant dat mijn slaapkamer blauw verlicht wordt.
Nu zou ik geen tweaker zijn als ik dit probleem met het ledje niet zou oplossen en dat heb ik gedaan met wat zwarte stift :) (ja ik zou beter dat ding open maken en het ledje loshalen enzo maar zo technisch ben ik niet) Zo is het licht niet sterk genoeg meer om zichtbaar te zijn. Verder is het boel goed schoon te maken en heb ik geen last van vervagende toetsen belettering.

Extra eigen foto's komen snel! kleine indruk is te vinden in mijn gallerij bij de gamepc.

Heb jij ook een Revoltec Fightboard Advanced?