Sparkle Geforce GTX260 core 216 - 55nm Review

luckyjan 20 april 2009, laatste update op 20 april 2009, 7.517 views

Sparkle Geforce GTX260 core 216 - 55nm

Pluspunten

• Snel
  • Draait alle games op de hoogste instellingen
  • Goedkoop
  • Koel
  • Mogelijkheid voor triple SLI
  • Dual slot koeler

Minpunten

• Weinig extra's meegeleverd
  • Erg groot

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Inleiding:

Het zijn mooie tijden voor de kopers van high end videokaarten.
Sinds de komst van de ATI 4870 is de concurrentie tussen Nvidia en ATI pas echt goed los gebarsten.
We zijn nu in ronde 2 aanbeland met de komst van de ATI 4890 en de Nvidia GTX 275.
Beide kaarten zijn aanpassingen van al bestaande producten. Zo is de ATI 4890 een snellere variant van de ATI 4870 en is de GTX 275 een mindere GTX 285 of een verbeterde GTX 260 (het is maar hoe je het bekijken wil).
Deze concurrentie zorgt er tevens voor dat de prijs van de bestaande producten omlaag gaat.
Ik wilde eerst wachten op de komst van de GTX 275 maar door die komst is de prijs van de GTX 260 stevig gedaald. Vandaar dat ik nu een GTX 260 core 216 met 55nm chip heb gekocht voor 159 euro bij de webshop Dollarshops
De prijs is bijna 80 euro goedkoper dan de GTX 275. Het enige verschil is feitelijk de klok snelheid van de processor en 24 streamprocessors. Naar mijn idee veel te weinig om de 80 euro goed te kunnen praten.

Het uitpakken:

De Sparkle kaart wordt geleverd in een eenvoudige doos. De kaart is goed ingepakt in een anti statische zak met daaromheen weer een bubbeltjes zak.

DE GTX 260 CORE 216 55nm 896 MB

Deze kaart is de laatste ontwikkeling van de GTX 260. Er zijn nu 3 generaties met min of meer dezelfde naam van deze kaart.

- De eerste had een chip van 65nm en 192 streamprocessors en is EOL.
- De tweede had een chip van 65nm en 216 streamprocessors en is EOL.
- De laatste heeft een chip van 55nm en 216 streamprocessors.

De zoektocht naar de laatste variant kan soms moeilijk zijn omdat het heel vaak niet duidelijk is welke generatie 260 je krijgt.

De specificaties zijn:

- Processor G200B 576MHz
- Geheugen 896MB GDDR3 1998 Mhz 448 bit geheugenbus.
- Steamprocessors 216 1242 MHz
- Bus type PCI-E 2.0
- Ramdac 400 MHz
- Stroom 2 * 6 pins aansluitingen
- Aansluitingen 2 x DVI-I
- SLI Mogelijkheid voor triple SLI

Het pcb bord dat gebruikt wordt is een door Sparkle aangepast non-reference bord.
De aanpassingen zijn dusdanig dat volgens Sparkle de stabiliteit en levensduur verbeterd is t.o.v. het standaard Nvidia design. Dit door een verbeterd stroom circuit en het gebruik van Japans gemaakte polymeer condensators.
We missen verder de welbekende svhs aansluiting op deze kaart. Het is wel mogelijk een HDMI aansluiting te krijgen via een niet bijgeleverde DVI-HDMI adapter. Het geluid van de geluidskaart is op deze kaart aan te sluiten zodat ook het geluid wordt meegestuurd met HDMI.
Update:
Het blijkt dat deze kaart nog het nivida reference bord heeft. De kaarten met het non-reference bord (maar wel hetzelfde type nummer) worden pas over 2 weken verwacht (eind April 2009)

Featureset:

De bij de kaart geleverde extra's zijn wat magertjes:

- Algemene universele Handleiding (met een inhoud die er 10 jaar geleden ook al in stond)
- DVI-VGA adapter
- Driver CD
- 2 x 4 pins molex (2) naar 6 pins pci-e stroom kabel.

De installatie:

Je krijgt niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk heel veel videokaart voor je geld.
Bij mij paste de kaart net nog in de CASE (een Aerocool Engine 3T). Als ik op dezelfde hoogte nog een harde schijf aan de voorkant had ge´nstalleerd zou hij waarschijnlijk niet passen.
Je wint gelukkig wat ruimte doordat bij deze grote kaarten de 2 * 6 pins stroomaansluitingen bovenop de kaart zitten i.p.v. aan de achterkant zoals bij oudere types als de 8800 en 9800 serie.
De 8800GTS 320MB die nu vervangen werd was toch geen kleine kaart maar deze GTX 260 is weer een stuk groter.

Verder geen problemen met de fysieke installatie. De kaart heeft een dubbel slots koeler dus neemt hij ook in de breedte nogal wat ruimte in beslag.
Als driver heb ik de laatste Windows XP 32 bits reference driver 182.50 van nvidia gedownloaded ( http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=292267 ) met PhysX.

De procedure die ik altijd gebruik bij de installatie van een nieuwe driver is als volgt.

- Oude driver via het software configuratie scherm de´nstalleren.
- Pc opnieuw opstarten in de veilige modus.
- Het gratis programma drive sweeper starten en de nvidia video drivers cleanen
- Pc weer opnieuw opstarten.
- Wanneer het systeem de nieuwe hardware vind deze niet laten installeren (op annuleren drukken).
- Nieuwe driver installeren (waarbij automatisch de hardware wordt ge´nstalleerd).

Op deze manier heb ik nooit problemen met de installatie van een nieuwe driver.

Koeling/Stroomverbruik en geluidsproductie

Het eerste wat ik altijd doe nadat de nieuwe driver op mijn computer staat is via rivatuner de fan instellingen aanpassen.

De tendens de laatste paar jaar is dat men hitte verkiest boven geluid waarbij wordt aangegeven dat temperaturen van 85 graden geen probleem zijn. Mij persoonlijk lijkt zo’n kachel in het systeem niet gezond dus ik pas altijd de fan instellingen aan zodat de videokaart niet boven de 65 graden komt.
De fan draait standaard op 40 procent en is hierbij bijna onhoorbaar boven de andere fans in mijn case. Vanaf 50 procent begint je hem te horen en bij meer dan 70 procent hoor je hem heel duidelijk.
Het grote voordeel van de dual slots koeler is dat de warme lucht direct buiten de kast wordt geblazen.
Door het gebruik van de G200B chip (55nm) komt de temperatuur tijdens het gamen bij mij nu niet boven de 55 graden uit, zelfs niet met een overklok van 675MHZ, waarbij de fan dan tussen de 40 en 50 procent draait. Alleen tijdens een stresstest van furmark gaat de temperatuur naar 62 graden waarbij de fan af en toe op 70 – 95 procent draait. De idle temperatuur zit rond de 40 graden (40% fanspeed)
Ik moet zeggen dat deze temperaturen mij aangenaam veraste na mijn vorige kaarten (8800GT, 8800GTS 320MB, 8800GTS 512MB). Deze Sparkle kaart is absoluut geen heethoofd.
Het stroomverbruik voor het hele systeem (3 harde schijven, Intel Q6600 met een Xigmatek red scorpion), MSI P7N platinum moederbord, 2 GB geheugen en 3 case fans (25cm,14cm,12cm) komt in 2D niet boven de 120 watt uit. Hierbij helpt het natuurlijk ook dat de videokaart zichzelf flink terugklokt in 2D met de snelheid 300mhz processor , 600mhz shaders en 100 mhz geheugen.
Als je een film kijkt (maakt niet uit of het een 1080p of divx is) zijn de kloksnelheden 400mhz processor, 800mhz shaders en 300mhz geheugen.
Verder klokt ook de Intel Q6600 zichzelf via EIST terug en dit zorgt ook voor een lager watt verbruik.
In games zit het verbruik tussen de 210-245 watt voor het totale systeem.

Prestaties/overklokken:

De GTX 260 is voorzien van de laatste generatie Nvidia techniek. Dit zorgt voor prima prestaties in alle nieuwe games.
Games die ik getest heb zijn o.a. Fear 2, Call of duty 4, Dark Sector, The Godfather II, Track mania nations, Wheelman en Grid Racer.
Al deze games draaiden vloeiend op de hoogste in game settings met een resolutie van 1920*1200.
De kaart is geschikt voor Directx 10 maar omdat in Windows XP gebruikt moet ik Directx 9 gebruiken.
Wat ik altijd doe bij een standaard geklokte kaart is kijken of er door merken ook overklokte varianten verkocht worden en dan mijn kaart op deze snelheid instellen en kijken of het daarmee stabiel werkt.
Een van de hoogste geklokte kaarten die ik kon vinden was die van Evga (SSC editie) die met een processor snelheid van 675MHz werkt, shaders op 1455MHz en het geheugen op 1200MHz.
Mijn idee daarbij is dat veel fabrikanten ook niet veel anders doen dan een hogere kloksnelheid in de bios zetten. Als zij die snelheid veilig vinden voor de kaart hoop ik dat ik hem ook veilig kan gebruiken.
Met deze snelheid werkte mijn systeem stabiel en was de score in de 3dmark06 default test 18075.
Dit was toch bijna 1000 punten hoger dan met de standaard snelheid.
Ik vermoed dat je met deze snelheid dezelfde prestaties haalt als de nieuwere GTX 275 op de standaard snelheid.
Om deze overklok in te stellen gebruik ik het programma rivatuner waarmee dit heel eenvoudig gaat.
Zie hiervoor deze overclock guide.
Ik heb ook nog hoger proberen te klokken maar dit lukte in eerste instantie niet.
Ik gebruik de Intel Q6600 processor op 3.6ghz in mijn systeem met een MSI P7N platinum 750i moederbord. Zodra ik de videokaart nog iets hoger wilde klokken sloeg het systeem vast.
Mij is nu niet duidelijk of dit door de videokaart komt of door mijn systeem. Als ik de Q6600 namelijk op 3ghz klok kan ik de videokaart op 720mhz stabiel klokken. De shaders kunnen niet veel hoger dan 1455Mhz.
Bij geen enkele benchmark zie ik artifacts. Als het fout gaat slaat het systeem dus vast. Dit gebeurt soms ook met de CPU test in 3dmark06. Ik vermoed dat er iets heet wordt op mijn moederbord.
Helaas heeft dit moederbord geen temperatuur meter voor de Northbridge en Southbridge dus die kan ik niet controleren. Ik hoop dat iemand anders die deze kaart ook koopt test of de kaart op een ander moederbord wel hoger te klokken is.
Maar los van dit alles is een stabiele klok van 675MHz een prima snelheid. De temperaturen hierbij zijn laag (zie koeling en geluidsproductie).

Voor een relatief laag bedrag (nu 159 euro) koop je een laatste generatie videokaart met 2 jaar fabrieksgarantie.
Met deze kaart kun je bijna alle games vloeiend spelen op een resolutie van 1920*1200.
De concurrentie tussen ATI en Nvidia zorgt er ook voor dat de fabrikanten min of meer met zichzelf concurreren.
Door de komst van de GTX 275 zal het markt aandeel van de GTX 285 minder worden aangezien het kleine prestatie verschil het prijsverschil niet rechtvaardigt. Dit geld mijns inziens ook voor de GTX 260 (laatste generatie). Het prijsverschil tussen de GTX 275 en de GTX 260 is nu te groot t.o.v. het prestatieverschil.
Mijn advies is dan ook om voor de nieuwste generatie GTX 260 te gaan en deze zelf software matig over te klokken naar 675MHz. Op deze manier heb je een geweldige prijs/prestatie verhouding!

Update: Non reference design met andere koeler

Ik heb vandaag (20 April 2009) t.b.v. deze review mijn Sparkle mogen ruilen tegen het nieuwe model met het non-reference pcb en witte koeler.

Om een lang verhaal kort te maken:

- Overklokken = geen verschil.
- Temperaturen = bijna geen verschil (nieuwe koeler is 1 graad hoger idle).
- Voltage aanpassen = Gaat ook niet met Rivatuner.

Het pcb ziet er aan de achterkant inderdaad anders uit maar dit heeft op de prestatie's geen enkel verschil. Ik krijg het idee dat mijn voeding te zwak is voor boven de 675 mhz (met de shaders gelinkt) of dat er iets van een overklok beveiliging in de 55nm GTX 260 zit.
Ik hoop dat anderen hun maximale overklok hier nog melden.

De witte koeler is aan de achterkant dicht. De reference koeler was gedeeltelijk open aan de achterkant.
Dat verklaart denk ik de 1 graad hogere idle temperatuur. Bij mijn kast zit aan de voorkant een 14 cm fan die rechtstreeks tegen de achterkant van de videokaart blaast. Hij is naar mijn gevoel wel een heel klein beetje stiller.

Het maakt feitelijk dus niets uit of je nu de reference versie of de non reference versie hebt.

Heb jij ook een Sparkle Geforce GTX260 core 216 - 55nm?

Deze kaart zal zo'n 27cm lang zijn. Zoals gezegd in de review zitten de stroomaansluitingen bovenop de kaart en heb je verder geen ruimte na die 27cm nodig.
Ok dan, bedankt :)

Na wat meetwerk zie ik al dat ik wat plek tekort kom met die lengte, ook al zitten de poweraansluitingen aan de bovenkant. Dat wordt wat schuiven her en der.
Mooie review! Top!

Ik heb zelf een EVGA 8800 GTS 640MB (qua pure snelheid wel te vergelijken met jouw vorige 320MB). Ik vraag me eigenlijk af hoeveel ik erop vooruit zou gaan met een dergelijke kaart (heb een Core2Duo E6600 systeem). Moet ik bijvoorbeeld in games denken aan een factor x2 aan frames (bij 1680x1050)? Of is dat te optimistisch?
Bij sommige games haal je wel een factor 2 denk ik. Vooral als je ook nog AA en AF gaat gebruiken.
Hier kan je een vergelijk zien tussen de 2 kaarten.
bijv.
Call of Duty 4 v1.6
Fraps/Shock and Awe
(1680x1050, 4xAA, 8xAF, max. Quality)
102,60 fps met gtx 260 core 216
55,40 fps met 8800GTS 640mb

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 21 april 2009 09:51]

echt een goede videokaart en goede review ik wil hem zelf ook kopen :)
Mooie review!
Ik ben zeer ge´nteresseerd in deze kaart, ik heb nu een 7600 GS en die is echt te traag voor Operation Flashpoint 2 :)

Nu vraag ik me echter af of de GTX 260 op mijn moederbord past, ik heb een Asus M2N-E moederbord met nForce 570 Ultra MCP chipset. Deze heeft geen PCI E 2.0 bus, wel een PCI E x16, waar mijn huidige videokaart in zit.

Kan iemand mij vertellen of de GTX 260 erin kan?
Google is your friend: http://www.google.nl/sear...tx260&btnG=Search&aq=f&oq=

Overigens heb ik net een tweedehands GTX260 in mijn Asus P5B-deluxe gezet en dat ding werkt als een zonnetje (andere chipset, wel PCIe 16x bus). Succes!
GTX 260 is een prachtige kaart trouwens, zeker tweedehands superveel waar voor je geld.
Nette review!
Met plezier gelezen.
Goed verzorgde review, ow dat was 2 maal dezelfde reaktie, even aangepast :)

[Reactie gewijzigd door -NJ- op 7 april 2009 11:03]

Heel goede review, heel verzorgd alsook handig bij het beslissen om deze of toch een andere graka te kopen. TOP! 5/5
Offtopic:
Ik schrik van de prijs.. 159 euro... ik heb mijne 3 maanden geleden opgehaald voor 100 euro meer! Niet fijn, ATi, niet fijn ;) (Natuurlijk wel fijn voor de andere :P)

Maar goed, weer on topic!

Nette review! Alleen jammer dat je zegt dat de aansluitingen anders op de videokaart zitten maar ik zie er niks van op de foto?

[Reactie gewijzigd door Huuskes op 7 april 2009 11:27]

Op de foto zie je 2 DVI-I aansluitingen. Bij de vorige generatie kaarten (ook de oudere types GTX 260) zit er altijd ook een SVHS aansluiting bij (zo'n ronde zwarte) bij.
Deze is bij deze kaart verdwenen (ook bij veel nieuwe GTX 275), waarschijnlijk om de kosten te drukken.
Hier zie je een voorbeeld waarbij boven de 2 DVI-I aansluitingen een SVHS aansluiting zit.

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 7 april 2009 12:14]

Ik bedoelde dan de 2*6 pins :) die zitten toch gewoon op de normale plek?
Voor deze kaart wel maar bijv. de GTS250, 9800GT e.d. daar zit de stroomaansluiting aan de achterkant. Dus dat bedoelde ik. Zal het wat beter omschrijven.
Bedankt voor de tip.
Ah, ik was waarschijnlijk te moe, want ik lees hem nu nog een keer en ik had gedacht dat Sparkle er iets aan gedaan had :) Mijn fout, excuses!
jammer joh mijn xfx 9800gtx+ zit ie moi aan de bovenkant
maar dat maakt niet uit

btw wel flexe review
Leuke review... Ik ben nu ook aan vervanging van mijn 8800GTS-640 toe. Het gemis van hardware accelerated video is toch wel erg op dit moment.

tov een 8800 ga je er dan toch wel weer een lekker stapje op vooruit voor een niet al te groot bedrag.
Als je core-AVC gebruikt dan kan je ook met jouw videokaart prima HD versnellen.
Voor games is het idd een hele grote voorruit gang met deze t.o.v. de 8800GTS -640.
Nette review, ik kan ook iedereen die toe is aan een nieuwe 3D kaart en een vlotte CPU heeft de GTX260 aanraden. Heb zelf een i7 920 en 2X GTX260 in SLI, overlokken is niet eens nodig voor de games die tot nu toe uit zijn (22 inch TFT). Alles max en gamen...

Heb 65nm GTX260's (216C), die worden @stock met langere tijd gamen ca 72 graden, met overclock naar 650MHz worden ze iets warmer.