Specificaties Mono Bluetoothspeaker met oplaadbare accu - Bekijk alle specificaties

Ecoxgear Ecostone Review

koudepinda 27 maart 2015, laatste update op 7 juni 2015, 560 views

Ecoxgear Ecostone

Voor iemand die graag buiten is en daar muziek bij heeft, onmisbaar. De belofte van een hufterproof product wordt ruimschoots waar gemaakt.

Pluspunten

• Goed geluid
  • Zeer stevig
  • Waterdicht tot 2 meter
  • Blijft drijven
  • Makkelijk in gebruik
  • Er zit een zaklamp op die aardig wat licht produceerd, deze is mij nu inmiddels al meerdere malen behoorlijk van pas gekomen.

Minpunten

• Accu duur op vol volume rond de 10 uur
  • Geen NFC
  • Moeilijk verkrijgbaar in Nederland
  • voor het gebruik van de mini jack moet een klep open die er voor zorgd dat de speaker waterdicht is
  • Microfoon had beter gekund

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
De zoektocht

Nu was ik al een tijdje opzoek naar een bluetooth speaker die Echt waterdicht is tegen een stootje kan en daarbij ook nog een redelijk volume weet op te brengen.

Ik was al bekend met het merk via een kennis die een kleinere variant had de Ecorox, wat ik eigenlijk al een prima ding vond maar veel te klein. de geluidskwaliteit van dat ding vond ik daarentegen wel erg goed voor zo'n klein ding. De bas weergave schiet er snel bij in bij kleinere formaten maar dat was bij deze zeker niet het geval.

Zodoende wou ik dus wel een speaker van dat merk maar krachtiger, wat het meteen nagenoeg onmogelijk maakte zonder de hoofdprijs te betalen omdat het apparaat moeilijk te vinden is in de buurt van Nederland.

Het geluid

Desondanks dat het een stevig ding moest zijn die veel speaker dodende situaties moest kunnen overleven, vind ik de geluidskwaliteit wel belangrijk. Nu ben ik iemand die goed geluid wel weet te waarderen.
Zo heb ik hem vergeleken met;

- Sennheiser HD 558
- Heco Victa 700 speaker in combinatie met een Harman Kardon HK980
- B&W DM220 speakers in combinatie met een Harman Kardon PM650

De eerste 2 zijn aangesloten op een Asus Xonar Essence STX.
Misschien niet heel verrassend maar deze vegen natuurlijk volledig de vloer aan met dit in verhouding kleine ding, in vergelijking met deze setups mist de Ecostone detail en klinkt het eigenlijk behoorlijk vlak

In het kleine segment van 2.1 computer sets weet deze speaker aardig mee te komen.
Verrassend is dat het geluid zelf behoorlijk gebalanceerd is van laag tot hoog. Wat vaak voorkomt bij dit type speakers is dat de bass opgepompt wordt en zo de midden tonen verdringen, en daarbij lopen de lage tonen dan vaak over in een niet te onderscheiden geluidsscheet, waardoor een onduidelijk muziekbeeld word gecreëerd. Maar nog steeds klinkt de Ecostone wat vlak vergeleken met de wat betere setups.

De Ecostone weet een indrukwekkend volume te produceren zonder dat het snel als zeer hinderlijk word ervaren. Op het hoogste volume geeft de speaker geen krimp een geen enkel teken van distortion. Het geluid draagt ook behoorlijk ver in de buitenlucht, op zo'n 20 meter afstand is het ding nog prima te beluisteren. (op vol volume wil je er zeker niet veel dichter dan 1.5 meter bij zitten).

Het laag gaat zo ongeveer tot zo'n 120hz wat niet bijzonder goed is maar wel prima, in de praktijk zitten de meeste bluetooth speakers in dit klassement rond dit getal. Beter is het volume dat het bij deze tonen nog weet te produceren. Het laag is behoorlijk strak en geeft aardig wat detail weer. Op 2 meter afstand weet het apparaatje het nog voor elkaar te krijgen om het bureaublad nog zo te laten resoneren dat ik het terug voel in mijn muis op 3/4 volume

Midden is prima vertegenwoordigd en lijkt aardig in balans met de lage tonen. Af en toe mist er wel wat detail en hier begint het geluid ook al wat af te vlakken, dit komt pas voor met drukke muziek.

Hoog wordt niet schel en ook niet op hogere volumes maar klinkt af en toe wat gesmoord. en niet erg helder. Dit komt vooral boven met felle uithalen op een Hi Hat.

Met rustige niet al te snelle muziek waar niet van alles in gebeurd komt deze speaker erg goed mee. In drukke stukken met veel verschillende tonen vlakt de Ecostone nog wat af. en klinkt het geheel niet harmonieus meer. Dit is ook heel erg afhankelijk van de rest van het muziek beeld. Het intro van Around the World van the Red Hot Chili Peppers gaat de Ecostone bijvoorbeeld weer prima af.

De jack input heb ik niet meegenomen in de test aangezien dit om een waterdichte outdoor speaker gaat, en ik hem daar ook zodoende voor gebruik. Met het gebruik van de jack plug is de Ecostone meteen niet meer waterdicht.

-Update-
Inmiddels heb ik de aux verbinding ook getest, hierbij blijft het geluid nagenoeg het zelfde al is het hoog iets beter.

Nummers waarmee getest.

Alle Farben - She Moves
Daft Punk - Giorgio by Moroder
Dire Straits - Sultans of Swing
Goldfish - Cruising Through
Jamiroquai - Traveling Without Moving
Kaiser chiefs - You Want History
Supertramp - Bloody well rigt
Parov Stelar - Jimmy's Gang (Parov Stelar remix)
Radiohead - In Limbo
Red Hot Chili Peppers - Around the World
R.E.M. - The Sidewinder Sleeps Tonite

Bouwkwaliteit

Op het moment dat je de Ecostone in handen hebt geeft het al een goed gevoel. Alles is stevig en geeft niets mee (op de speaker grill na dan, maar zelfs die geeft amper mee). Al snel merk je dat de gebruikte materialen van goede kwaliteit zijn. Zo is de speakergrill van RVS en zijn de ribbels ook werkelijk van rubber en niet een één of andere goedkope coating.

Over de binnenzijde kan ik weinig zinnigs zeggen omdat ik hem niet open wil maken, aangezien ik bang ben de waterdichte eigenschappen aan te tasten.

Dat hij waterdicht is staat vast. Ik gebruik hem op een boot en daar heeft hij wel een golf over zich heen gehad. De kleinere versie heb ik al een aantal keer zien zwemmen zonder problemen terwijl die muziek afspeelde.

Schokvast is hij ook wel. Er is al een trap tegen aan gegeven (per ongeluk) en van zon 70cm gevallen. Nu ben ik niet zo iemand die dit expres gaat testen en ala idioot met dat ding gaat smijten zoals sommigen dat deden met hun Nokia.

Connectiviteit

Alle connectors zitten achter een waterdichte schijf die je open kan draaien, de schijf is voorzien van een rubber ring. de constructie geeft een goede solide indruk.

Voor geluid is de speaker aan te sluiten door middel van bluetooth 4.0 of een 3.5mm jackplug.
Het bereik van de bluetooth connectie is zo'n 20 meter al word hij op die afstand redelijk snel verstoord door ander smartphones die bluetooth aan hebben staan.

Bij de bleutooth connectie zit er een aanzienlijke delay in het geluid die storend genoeg is om er geen film op te willen kijken, eenmaal verbonden met aux is dit euvel opgelost.

Bluetooth pairing is kinderlijk eenvoudig.
Een druk op de pairing knop en hij is voor elk bluetooth device die hem mocht ondersteunen bereikbaar.
Bij uitschakelen en weer aanzetten maakt hij automatisch connectie met het laatst verbonden device.

Opladen gaat door middel van een micro USB aansluiting, verder is er ook nog een normale USB poort aanwezig die alleen bedoeld is om andere apparaten op te laden.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze speaker. Er zijn ongetwijfeld speakers die beter geluid bieden, maar die geven je dan niet de zorgeloosheid die dit ding je wel kan bieden als je allemaal gekke dingen loopt te doen buiten.

-Update-

De speaker heeft inmiddels al een paar duiken gemaakt terwijl hij nog aan stond. Op het moment dat hij in het water valt blijft er van de geluidskwaliteit weinig over, en afhankelijk hoe hij in het water ligt blijft er van het hele volume weinig over.

Eenmaal uit het water is het simpelweg een kwestie van uit laten druipen, en is het geluid weer zoals het hoort, verbinding blijft gewoon in stand en de speaker speelt gewoon rustig door.

Als speakerphone is het niet de meeste ideale oplossing, het geluid van het gesprek komt goed uit de speaker maar de microfoon verwerkt in de speaker is niet erg overtuigend voor de ontvangende partij.

Wat betreft de opmaak, die gaat niet veranderen, ik ben geen UBB code koning zoals sommigen dat wel zijn dus hier blijft het bij ;)

Heb jij ook een Ecoxgear Ecostone?

Ik moet zeggen dat: "Geen NFC" toch niet gek is. Het staat bij de productspecificatie niet op de lijst, en bovendien heb je niks aan NFC als je iets met muziek wil doen: NFC kan geen muziek 'streamen', daar heb je bluetooth voor, en dat zit er dan ook in.

Wat de audio jack waterdichtheid betreft is het inderdaad wel een beetje jammer van ze dat ze die dan niet ook waterdicht gemaakt hebben, maar waarschijnlijk dachten ze dat mensen die hem waterdicht willen gebruiken geen waterdichte audiobron hebben en de hele waterdichtheid dan vrij nutteloos zou zijn ;) Bluetooth is daarentegen wel vrij 'waterdicht'. Al met al een goede review! +1
Geen NFC is dan ook niet perse een groot negatief punt. Het kan het makkelijker maken om te connecten met het device. Al gaat dat via bluetooth al heel makkelijk, persoonlijk mis ik het ook niet.

Wat betreft de aux ingang, er zijn apparaten met een waterdichte aux output, en dezelfde fabrikant bied waterdichte in-ear headphones, dus op die grond had ik een waterdichte aux input wel in het verwachtingsspectrum (al was het me van te voren wel bekend dat dit niet het geval was).
Vreemd dat ze dan diezelfde technologie niet toegepast hebben. Volgens mij is het ook niet zo complex om een waterdichte jack te maken, maar zal het een kosten overweging geweest zijn.

Wat bedoel je met NFC trouwens? Wat wil je dat NFC in dit geval doet?
je hebt bluetooth speakers die doormiddel van nfc automatisch connectie maken met je smartphone, door simpel weg je smartphone er even tegen aan te tikken.