Specificaties 1TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

LaCie Desktop Harddisk 1TB Zwart Review

CodeCaster 7 april 2009, laatste update op 7 april 2009, 1.222 views

LaCie Desktop Harddisk 1TB Zwart

Pluspunten

• Groot
  • Snel
  • Goedkoop

Minpunten

• Korte USB-kabel
  • Lawaaiig

Mobiliteit Score: 2
Ingebruikname
Mijn Western Digital Elements van 500 GB begon aardig vol te raken, dus werd het eens tijd om te kijken naar een nieuwe, en vooral grotere externe harddisk. Bij de MediaMarkt om de hoek lagen enkele tientallen exemplaren van deze LaCie al enkele weken in een bak voor slechts 95 euro. Ze zijn er blijkbaar niet vanaf geraakt, want ik mocht hem voor 89 euro meenemen.

Thuisgekomen legde ik de schijf direct naast mijn andere, namelijk lekker stil en uit het zicht: op de grond onder m'n kast. Helaas bleek de bijgeleverde USB-kabel hiervoor te kort, deze meet slechts 65 centimeter. Hierdoor moest ik deze toch al niet zo stille schijf op m'n bureau plaatsen. Blijkbaar hebben ze de naam verzonnen na het aanschaffen van 10.000 te korte USB-kabels.

Eigenschappen
De behuizing van de schijf is 41 x 113 x 194 mm groot, en weegt volgens de specificaties 900 gram. Bij nameten blijkt dit 1,01 kilogram te zijn. De externe stroomadapter levert 12 volt op maximaal 2 ampère.

De schijf die zich in deze LaCie-behuizing bevindt is de Hitachi Deskstar HDT721010SLA360.

De schijf schakelt zichzelf niet uit wanneer hij niet gebruikt wordt, en dat is jammer want hij maakt nogal wat geluid. Daarnaast wordt de behuizing tijdens intensief gebruik èrg warm.

Prestaties
De LaCie presteert even goed als mjin Elements, wat ook te verwachten is, want de schijf die zich in de behuizing bevindt kan meer bitjes lezen dan de USB-aansluiting kan doorvoeren. De snelheid piekt rond de 33 MB/s. Zie ook bijgevoegd screenshot uit HDTune.

De schijf lijkt End of Life te zijn, want op de site is enkel de erop lijkende LaCie Hard Disk te vinden, dus wanneer je 'm voor een laag bedrag kunt meepakken bij je lokale computerboer: doen! Maar dan alleen wanneer je een lange USB-kabel hebt liggen en je de schijf ergens geventileerd weg kunt stoppen.

Heb jij ook een LaCie Desktop Harddisk 1TB Zwart?

Mooie review, sluit me overigens aan bij de conclusie dat je deze schijf zeker niet op een slecht geventileerde plek moet neerzetten.. wat een kachel is dit ding zeg.
Je review staat volgens mij bij het verkeerde type schijf....

Ik heb daarnet bij de Mediamarkt (sorry 8)7 ) 2 van deze schijven gehaald á €66,- per stuk.
Momenteel wordt er zo'n 300 Gig naar toe gepompt en de temperatuur blijft redelijk.

Het uiterlijk is beter dan de WD externe schijf.

Eén van de schijven zal wel verdwijnen als extra schijf in een pc. Mooi dat ik nu dus ook weet wat voor schijf er in zit.

Is de behuizing overigens te openen zonder een zegel oid te verbreken?

Overigens hij staat nog wel op de site van LaCie: LaCie Desktop Harddisk 1tb

[Reactie gewijzigd door mpx200_05 op 26 mei 2009 18:13]

Late reactie. De andere schijf die hierop lijkt en die jij waarschijnlijk bedoelt heeft slechts 8 MB cachegeheugen. De Hitachi-schijf die in de mijne zit beschikt echter wel over 16 MB, de review staat dus goed :)