ASRock 4CORE1600P35-WIFI Review

DLGandalf 6 april 2009, laatste update op 6 april 2009, 507 views

ASRock 4CORE1600P35-WIFI

Pluspunten

• prijs
  • features

Minpunten

• laxe houding van asrock tegenover mijn 'bugreport' die ze zowat 3-kwart jaar later fixte

Layout Score: 3
Features
De featureset is zeer goed te noemen, zo zit er wifi op op het moederbord op de plek van een pci slot. De werkelijke verbinding is in principe gewoon een usb headertje tussen 2 pci sloten in. Heb je het niet nodig, dan zet je 'm er niet in.
Verder ondersteunt dit mobo DDR3, praktisch gezien zal dit niet heel veel baat hebben, want eer dat DDR3 werkelijk sneller is voor hetzelfde geld als DDR2 is dit moederbord natuurlijk verouderd (op moment van schrijven is dit natuurlijk al 1 generatie ouder) maar het biedt een leuke mogelijkheid.
Een gebrek is wel het ontbreken van een digitale uitgang voor audio.

Layout
Qua layout heb ik geen ergerlijke dingen mee kunnen maken. misschien had de atx stekker een wat handigere plaatsing kunnen hebben maar meer ook niet.

Prestaties
Tsja, wat moet je daar is over zeggen bij een moederbord die niet overclocked is. De p35 en de ICH9R doen hun werk gewoon goed.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Zoals hierboven al aan gegeven, doet het moederbord het gewoon goed.

Overklokbaarheid
Hier kan ik niet echt veel overzeggen, maar ik heb een middagje er mee gespeeld en mijn q9550 naar de ~3,4 Ghz gezet zonder moeite. Verder eigenlijk niet de uiterste opgezocht, maar zeker niet slecht voor een relatief gezien budget mobo.

Compatibiliteit / ondersteuning door fabrikant
Oei, hier komt toch een wat langer subkopje,
Ten eerste, mijn logitech illuminated heeft het sinds aankoop, Mei 2008, niet gefunctioneerd in bios en POST-bios. (dus wel zodra het OS het overnam). Na veel gemail met asrock, boden zij mij de mogelijkheid om mijn toetsenbord op te laten sturen zodat zij konden gaan debuggen.
Ik vond dit persoonlijk nogal een lullige oplossing aangezien zij mij op mijn woord hadden kunnen geloven nadat ik zelf makkelijk 15 uur naar oplossingen aan het zoeken ben geweest, oa andere toetsenborden testen, het toetsenbord op andere moederborden testen. Bios opties uitproberen, jumpers overzetten etc. Dus al hadden zij het netjes gedaan, hadden ze zelf geinvesteerd in een logitech illuminated om de problemen op te lossen, nadat ik vele mailtjes naar ze had gestuurd over welke dingen ik al onderzocht had.
Pas in begin maart '09 zag ik toevallig bij de meuktracker updates staan voor andere moederborden dan deze voor een bug aangaande logitech toetsenborden. Toch stond dit moederbord niet in dit lijstje en ben ik zelf maar weer aan het mailen geslagen om te vragen of mijn moederbord ook nog ondersteuning kreeg. Gelukkig kreeg ik een mailtje met een bios update, maar had dit nou zoveel moeite geweest om deze ook gewoon op hun site te zetten?
Afgezien van de grote ergernis om een lange tijd een ps2 toetsenbordje eraan te hangen om in het bios te komen en grub te kunnen bedienen is de compatibiliteit wel goed. Voor de duidelijkheid mijn logitech illuminated werkt nu wel naar behoren.

De prijs is gewoon zeer competatief te noemen. Met sata kabeltjes wordt niet gierig gedaan wat je nogal eens ziet bij goedkope msi bordjes, wat gewoon erg gierig overkomt.

Heb jij ook een ASRock 4CORE1600P35-WIFI?

Dit lijkt meer een fabrikantreview dan een moederbordreview. Hoe presteert het bord?
krijg je hier en wlan apparaatje bij??