Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Doogee Titans DG150 Groen, Zwart Review

TIGER79 27 maart 2015, laatste update op 27 maart 2015, 824 views

Doogee Titans DG150 Groen, Zwart

Een goedkope smartphone die tegen een stootje kan en spatwaterdicht is, maar dus niet waterdicht ! De lage prijs is te verantwoorden door de bijbehorende lage specs van het toestel. Een leuke toevoeging is de dual-sim mogelijkheid, maar dan wel gelimiteerd tot een enkele 3G SIM kaart.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Maar ook weer niet supertraag
  • Redelijke accuduur

Minpunten

• Niet echt waterdicht
  • Weinig geheugen (512MB)
  • Geen OS updates
  • Niet echt snel te noemen
  • Slechte camera

Bij mijn werkgever ontwikkelen we software voor zorgverleners, vandaag de dag ook in de vorm van Android apps.
Voor de bijbehorende hardware platform bestaat er een sterke voorkeur voor ruggedized smartphones ivm de werkomstandigheden. Het laten vallen van een toestel komt vaak voor, maar ook dat deze in contact komt met verschillende soorten vloeistoffen.
We gebruiken ondertussen al twee jaar de Samsung XCover 2, waar wij (en de klanten) an sich wel tevreden mee zijn, alleen is het zo dat om de zoveel tijd weer de twee standaard vragen hun kop opsteken :
- kan het goedkoper ?
- kan het beter ?

Waarom goedkoper ? Nou, als je een beetje gaat browsen op de chinese websites als dealextreme kom je tientallen ruggedized smartphones tegen, die over het algemeen of goedkoper zijn dan de XCover2, of betere technische specs hebben.
Daarom ook de vraag kan het beter ? De specs van de XCover2 waren destijds al niet vooruitstrevend, laat staan vandaag de dag. Er is een XCover 3 op komst maar de specs daarvan zijn ook zeker niet high-end te noemen, sterker nog die komen meer overeen met low-end toestellen.
Ook wouden we graag weten wat de kwaliteit is van deze chinese import-toestellen.

Om deze vragen te beantwoorden hebben we een aantal chinese toestellen besteld waarvan eentje de Doogee Titans DG150 is. Hiervan dus ook deze review, waarbij er vaak vergeleken zal worden met de XCover 2.

Featureset :
De DG150 is niet uitzonderlijk als het op smartphonegebied neerkomt. Het bevat alle standaard sensoren incl GPS, en ook de standaard (draadloze)communicatie-technieken zoals Wi-fi.
Wat ook zeer typerend is voor een telefoon uit het Oosten is dat deze dual-sim is. Er wordt maar een enkele 3G sim ondersteund waarbij de tweede gelimiteerd is tot 2G, maar om er gewoon mee bereikbaar te zijn op je tweede nummer is dat voldoende.

Bouwkwaliteit en afwerking :
Wij hebben het toestel aangeschaft omdat er op de dealextreme pagina stond dat deze IP68 was, op de specs pagina van het toestel was dat (achteraf) niet terug te vinden maar alleen deze omschrijvende tekst :
Waterproof and dustproof, A splash of color design
Titans DG150 not only has innovative strength and cool appearance, the internal structure as well. In order to achieve water splash and dustproof performance, each of the sealing engagement through rigorous design.
Aangezien we gewend zijn aan de XCover2 en deze met regelmaat onder een kraan gehouden worden hebben we dat ook getest met een tweetal DG150. Na een paar tellen was het einde oefening, beide toestellen zijn overleden aan de gevolgen van verzuiping :P
We hadden al een voorgevoel want bij alle andere waterdichte toestellen is er sprake van een rubberen seal aan de binnenkant van de backcover, terwijl hiervan bij de DG150 geen sprake is (zie foto onderaan de review). De backcover zit wel vast met twee schroefjes maar blijkbaar zijn deze minder effectief voor een goede afsluiting tov een rubberen seal.
Oftewel, toestel is zeker spatwaterdicht maar daar houdt het ook echt op.
Alleen hierom is het voor onze doeleinden eigenlijk al een ongeschikte smartphone.
Het toestel kan wel degelijk tegen een stootje, met name het vallen en heel blijven doet ie net beter dan de XCover 2.

Qua stevigheids-gevoel hebben we enige gemengde gevoelens, het toestel voelt stevig aan in die zin dat er niets kraakt of beweegt als er druk op wordt uitgeoefend, en de grote rubberen randen geven ook meteen de indruk dat deze tegen een stootje kan. Alleen verdwijnt dit gevoel enigszins wanneer je het toestel oppakt aangezien deze erg licht aanvoelt voor zo'n grote ding. Hierdoor komt deze toch minder solide over.

De gebruikte materialen zijn voornamelijk efficient, het toestel heeft zeker geen luxe of premium-uitstraling.

Accuduur
Daar kan ik kort over zijn, deze lijkt het iets langer vol te houden dan de XCover 2. Voor onze producten is het van wenselijk dat een toestel ruwweg twee dagen mee gaat, maar op zijn minst twee diensten (16 uur) achtereenvolgens. Officieel worden de toestellen na elke dienst in een laadrek gestoken.
Beide toestellen voldoen aan de harde eis van 16 uur dus daar houden onze tests ook op.

Performance
Het toestel komt met een heuse MTK6572W Cortex-A7 Dual-core 1.0GHz cpu, icm met 512MB RAM.
Dit is zeker niet de snelste cpu, maar een benchmark-run met Antutu v5.3 leert ons dat het gehele platform maar ietsje langzamer is dan de XCover 2.

De DG150 scoort 10103 en de XCover 2 scoort 10931.

XCover 2 DG150
UX – Multitask 2337 1674
UX – Runtime 775 722
CPU – Integer (multi-thread) 620 519
CPU – Floating Point (multi-thread) 733 610
CPU – Integer (single-thread) 789 654
CPU – Floating Point (single-thread) 873 713
GPU – 2D 710 606
GPU – 3D 1355 (800x480) 1805 (480x320)

Natuurlijk moet de XCover 2 een hogere resolutie aansturen (800x480 tegenover de 480x320 van de DG150).
Qua gevoel voelt de Samsung soepeler aan, dit is ook wel terug te zien in de hogere score op UX-gebied van de XCover 2.

Conclusie:
De lage prijs is te verantwoorden door de bijbehorende lage specs van het toestel, van de cpu tot het scherm en de camera.

Heb jij ook een Doogee Titans DG150 Groen, Zwart?

Even een totaal offtopic bericht;
ik vind het lettertype wel erg klein, het weerhoud me er een beetje van de review te lezen.
Ik zie het, komt omdat ik mijn lettergrootte heb vergroot binnen mijn browser waardoor alles dikgedrukt uit komt te zien en dus het geheel er niet uit zag...
Nu heb ik het standaard weer ingesteld en is inderdaad klein, dat ga ik aanpassen, thx !
Kijk, nu heb ik hem gelezen :p.
Is op afb1. die rand geen rubber rand dan? Zo ziet hij er wel uit.
Erg jammer dat de chinezen wederom onzin verkondigen in hun specificaties.
De linker is de backcover van de XCover 2 waar inderdaad een rubberen rand op zit, de rechter is die van de DG150, daar zit helemaal niets op :P
Heb wat tekst in de foto geplaatst ;)

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 27 maart 2015 15:54]

Ah, nou snap ik m :p.
Een dun randje siliconen kit kan al heel veel goeds doen, misschien eens proberen?
Nee dat is geen optie, we leveren honderden toestellen per jaar, die ga je niet met de hand dichtkitten :P
Is ook niet echt het soort systeem of kwaliteit die we willen leveren aan klanten :D
Geen probleem, heb hier nog 4 toestellen om de komende weken te testen :D