Lenovo IdeaPad Z710-00183 Review

j0ren 26 maart 2015, laatste update op 26 maart 2015, 565 views

Lenovo IdeaPad Z710-00183

Deze laptop heb ik in de uitverkoop kunnen aanschaffen bij Norrod voor ¤600,-. Erg degelijke laptop met veel mogelijkheden en vooral heel erg snel! De videokaart is toereikend voor wat lichte spelletjes en dit is dan ook een uitmuntende desktop replacement mits je niet teveel gamed.

Pluspunten

• Snelle cpu
  • uitbreidbaarheid
  • verlicht toetsenbord
  • bouwkwaliteit
  • hardware makkelijk bereikbaar

Minpunten

• scherm kijkhoeken
  • accuduur
  • Cpu "begrenst"

Alvast excuses voor de onsamenhangendheid van deze review, ik heb hem snel en slordig geschreven, maar wou toch even mijn ervaring van deze laptop delen met jullie.

Deze laptop heb ik bij Norrod kunnen aanschaffen in de aanbieding. Dit was het laatste model dat ze hadden staan als demo model. Ik heb er ¤600,- voor neergelegd, een super prijs als je kijkt naar laptops met vergelijkbare hardware.
Ik was in eerste instantie van plan het nieuwere model te halen met i7 4710mq en GT840M, maar vanwege het minimale prestatie verschil heb ik gekozen voor deze ¤200,- goedkopere laptop.
Op het moment van aanschaf was het nieuwere model de goedkoopste laptop met een "echte" i7 met 4 cores. Tijdens het schrijven van deze review nog steeds volgens mij. Dit is ook de doorslaggevende factor geweest, omdat ik opzoek was naar een futureproof desktopvervanger.

De laptop wordt geleverd in vrij simpele doos, wel goed verpakt. Er zit op een adapter en handleiding na verder niks extra's bij.

Bij het aanzetten merkte ik meteen al dat er iets met de accu niet in de haak zat. Deze laadde namelijk niet op. Na wat zoeken kwam ik erachter dat dit een bekend probleem is van deze serie ( eind 2013 - begin 2014) de nieuwere hebben hier geen last van. Het probleem zit hem in de accu zelf. Contact opgenomen met Lenovo en er werd mij een nieuwe toegezonden. Deze was helaas niet op voorraad en heb hier ongeveer 5 weken op moeten wachten, helaas kan gebeuren. Nu functioneert de accu naar behoren.

De laptop komt standaard met een 500gb 5400rpm hardeschijf, een mega bottleneck voor dit systeem. Ik heb direct de laptop opengeschroefd en de schijf vervangen voor een 256gb Crucial MX100. Daarnaast heb ik de dvd-speler eruit geschroefd en vervangen voor een HDD caddy met daarin een WD black 750gb.
Ik vindt het jammer dat er standaard niet al ruimte is voor 2 hardeschijven, het is tenslotte een grote laptop.
Verder heb ik direct de koelpasta vervangen wat de tempraturen zeker met 5c omlaag heeft gehaald.

Wat direct opvalt is het scherm. En niet positief. De kijkhoeken en kleurweergave zijn slecht en het scherm reflecteerd enorm. Als je thuis als desktopreplacement er recht voor zit geen probleem, maar zit je op de bank of lig je op bed dan ben je continu de laptop en zijn scherm aan het verplaatsen.
Wat betreft de resolutie is alles dik in orde en aan de kleurweergave wen je snel. De helderheid kan flink hoog en dat ben je ook zeker nodig als je in het licht zit met het reflecterende scherm.

Wat betreft toetsenbord en trackpad; deze zijn prima in orde. Het toetsenbord vind ik erg lekker typen en ik kan me niet vinden in andere reviewers die soms last hebben van niet aangeslagen toetsen.
De achtergrond verlichting is mooi egaal en een welkome toevoeging.
Wat betreft de trackpad; deze is prima en accuraat, maar niet de beste die ik heb getest. Ik maak er zelf eigenlijk nooit gebruik van.

Alle verbindingsmogelijkheden zoals bluetooth, wifi, usb (3.0), ethernet, etcetera werken naar behoren en zijn ook snel.
De hdmi en vga poort werken ook naar behoren en windows onthoud welk scherm je aansluit en past hierbij direct de uitvoer van beeld en geluid naar aan.

De geluidskwaliteit uit de "jbl" speakertjes is uitmuntend en gaat ook flink hard. Je krijgt ook echt een stereo geluid. Helaas is de bass totaal afwezig.

Wat mij opviel toen ik cpu-z opende, was dat de cpu nooit boven de 2.4ghz basisclock uitkwam, terwijl hij zou moeten boosten naar 3,4ghz wanneer de tempratuur en stroomvoorziening het toelaat. Dit blijkt wel vaker voor te komen bij allerlei laptops, met name de i7's. Ik heb het opgelost middels het programma throttlestop, de cpu loopt nu vrolijk op 3.4ghz en onder volle belasting clockt hij terug naar 2.8ghz omdat de tempraturen anders over de 80c heen gaan. Hieruit blijkt dus dat de koeling eigenlijk niet optimaal is, maar in praktijk zal je ook tijdens het gamen de cpu niet volledig belasten en loopt deze dus op hogere snelheid.

De videokaart ( GT740M) is toereikend genoeg voor spellen als call of duty op maximale settings. Wil je zwaardere games als Metro of Farcry4 spelen dan zul je moeten kiezen voor een 1366x768 resolutie en medium settings. Opzich dan nog prima speelbaar, vergelijkbaar met PS3 kwaliteit.

De accuduur is zoals te verwachten niet super met deze hardware. Ongeveer 2,5 uur browsen en ga je echt hard aan de slag op de laptop dan ga je snel richting de 1,5 uur.
Door zijn gewicht en grootte is de laptop ook niet super fijn voor op de bank, gewoon lekker op bureau laten staan.
Zijn grootte vind ik persoonlijk niet echt een probleem voor het vervoeren, heb hem gewoon in een aparte laptoptas. Weet wel waar je aan begint als je 17" laptop aanschaft en je veel gaat reizen.

Warmte en geluid zijn zeker aanwezig. Idle is de laptop erg stil en hoor je de ventilator niet draaien. De laptop wordt ook niet warm tijdens browsen. Tijdens het gamen begint hij wel flink te blazen en kun je je handen lekker opwarmen aan de zijkant van de laptop. De bovenkant wordt overigens niet warm, dus geen last van zweethanden.

Uiteindelijke conclusie:
Zeer degelijke desktop replacement. Erg goede peformance icm een ssd. De standaard schijf moet je weggooien. Het scherm is een minpuntje, maar er is prima mee te leven. Er zijn veel uitbreid mogelijkheden wat betreft hardware en aansluitingen. De laptop voelt kwalitatief goed en stevig aan, ook de scharnieren van het scherm. Door zijn accuduur, grootte en gewicht is deze laptop niet echt geschikt voor mobiel werken.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Z710-00183?

Hoi JOren.

Bedankt voor je artikel.

Ik ben blijkbaar de eerste die een reactie plaats.

Hoi ik heb sinds februari een ook Lenovo Ideapad Z710 notebook. 2e hands gekocht voor ¤375,- op dat moment nieuw in de winkel te-koop voor rond de ¤950,- wel met 8 GB geheugen.

Deze notebook heeft een Intel I7 4710MQ processor. Ik heb diverse upgrades uitgevoerd. Ander geheugen upgrade van 4 naar 16 GB.

Ook ik heb de 500 GB Seagate HDD vervangen voor een 256GB Crucial MX100 SSD.

Toevallig ook het DVD loopwerk vervangen voor een CD/DVD HDD Caddy met daarin gemonteerd een 2TB Samsung HDD.

Ik heb een externe DC/DVD USB enclosure gekocht via E-Bay waar ik het standaard DC/DVD loopwerk in heb gemonteerd. Dat werkt prima.

Wat meteen opvalt is dat deze computer heerlijk stil is je hoort hem nauwelijks, zelfs niet bij belasting. Pas als je hem echt op zijn staart ga trappen dan hoor ik de ventilator dan nog heel bescheiden.

Bij licht gebruik verbruikt deze notebook 20/24 watt wat ik zeer zuinig mag noemen mijn oude Dell inspiron 6400 verbruikt veel meer 45/65 watt.

Het scherm

De meeste notebooks hebben zoon glimmend scherm, ik zit altijd in dezelfde zithouding achter mijn computer ik heb er niet zo last van. Ook de LED verlichting is een enorme vooruitgang.

In deze notebook zit gemonteerd LG-Philips LP173WF1-TLA2 - LGD0348 bouwjaar 2013, dit scherm bevalt prima, mooie kleuren, ik kijk veel films en ben wel tevreden. Mogelijk heeft u een ander merk of een andere productieserie.

Stroom Verbruik.

Bij licht gebruik gaat deze notebook ruim 3½ uur mee wat ik zeer redelijk vind voor een I7. Het hangt ook van de energie instellingen af.

Kortom ik ben zeer tevreden met deze notebook.

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 30 mei 2015 10:28]

Dooie boel hier? Ik had toch op zijn minst een reactie van j0ren verwacht.

De notebook bevalt bijzonder goed zelfs met dit warme weer hoor je hem nauwelijks.

Ik gebruik deze notebook zakelijk en privé kijk vooral veel films, kleuren kun je perfect instellen mocht dit nodig zijn, las dat je hier niet zo tevreden was.

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 4 juli 2015 20:23]