Trust Preme Wireless Laser Presenter Review

julus 26 maart 2015, laatste update op 26 maart 2015, 333 views

Trust Preme Wireless Laser Presenter

Functionele en complete presenter, maar met een zeer teleurstellende bouwkwaliteit.

Pluspunten

• klein formaat
  • complete presentatietool, inclusief laser pointer
  • handzame usb-transponder, ook op te bergen in de presenter zelf
  • nuttige muis joystick

Minpunten

• ligt ergonomisch niet optimaal in de hand
  • muis functie is niet zo responsive, en alleen geschikt voor noodgebruik
  • bouwkwaliteit: scherpe randjes en goedkoop, dun plastic
  • aan/uit switches zijkant heel kwetsbaar
  • batterijklep ligt direct onder wijsvinger en laat makkelijk los

Configuratie Score: 3
Zoals met haar meeste producten blinkt Trust nooit uit in orginaliteit maar "kopieert' het slim bestaande producten, voegt daar meestal wel wat functionaliteit aan toe en verkoopt het voor een lagere prijs in een hermetisch gesloten blister verpakking die bij ruilen altijd discussies geeft met de winkelier. Deze 'sheet clicker', of netter gezegd: presenter, is afgekeken van de Logitech oplossingen. De prijs is een paar euro lichter, maar het was vooral de thump stick om te muizen die bij mij de doorslag tot koop gaf. Ook een voordeel ten opzichte van de presenter van Logitech is de bescheiden usb transponder die niet zo vervaarlijk uit je laptop steekt. Daar lever je overigens wel wat bereik voor in, volgens de opgave van de fabrikant: 10 ipv 15 meter.

Hoewel ik al rekening hield met materalen van mindere kwaliteit, bevestigt Trust ook hier helaas mijn vooroordeel dat ik in 15 jaar met dit merk heb opgebouwd. Het werkt allemaal wel, maar echt goed voelt het nooit. Het plastic is wat dunnig en iel gecoat, en bevat scherpe randjes. De switches aan de zijkant kunnen alleen met nagels worden bediend, en voelen erg goedkoop en kwetsbaar aan.

Het aparaatje ligt een beetje raar in de hand, door de bolle bovenkant die taps naar onderen loopt waardoor je vingers de neiging hebben weg te glijden. Ergelijk is dat het geribbelde drukpunt om het batterijklepje open te maken nét ligt ter hoogte van je wijsvinger. Je krijgt de neiging precies daar je vinger op te leggen met als gevolg dat het klepje openschuift en voordat je het weet op de grond valt. Ik heb dit maar verholpen met een stukje dubbelzijdig plakband, wat niet fraai is en ook niet handig omdat de usb-transponder dan ook lastiger kan worden teruggestopt.

Maar het klikken bij presenteren werkt, dat moet worden gezegd. Als bonus kan je de muismodus aanzetten en met je duim de muis bedienen. Dit gaat zoals met een game pad. Niet geschikt om echt over het scherm te zoeven, maar wel om op de bank de presenter in te zetten om wat clicks te geven op de desktop van bijv. een aangesloten notebook met Windows.

Ik heb nog onvoldoende de presenter gebruikt om het batterijgebruik (1x AAA) te testen. Omdat deze zich dus wel volledig laat uitzetten -wat je dus niet moet vergeten te doen na de presentatie- ga ik ervanuit dat je niet snel misgrijpt. Al is het altijd aan te raden bij presentaties om fool proof op stap te gaan. Niets is immers zo ergelijk voor de toehoorders om een gelikte presentatie te zien stranden op technische banaliteiten die helaas maar al te vaak eindigen met een hulpbehoevende blik van de spreker naar de zaal: "heeft er iemand misschien...." Ook met reserve batterij sluit ik echter niet uit dat je met deze Trust toch nog eens in een netelige positie raakt, omdat hat apparaatje helaas niet de indruk geeft tegen zenuwpezen, stresskippen en klamme handen te zijn bestand...

Heb jij ook een Trust Preme Wireless Laser Presenter?