Specificaties 42" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 42PFL4307H Zwart Review

dennisk. 26 maart 2015, laatste update op 29 april 2015, 216 views

Philips 42PFL4307H Zwart

Goede televisie, maar geen aanrader als je op zoek bent naar een goede smart-tv met DLNA.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Stevigheid
  • DLNA
  • Genoeg aansluitingen

Minpunten

• SMARTsysteem
  • Geluid
  • Trage afstandsbediening

Het is al even geleden sinds ik voor het eerst deze televisie heb mogen ervaren. Inmiddels heb ik de televisie bijna drie jaar in gebruik. In deze periode heb ik zo de voordelen en nadelen van het scherm kunnen ervaren.

Het scherm heb ik toentertijd aangeschaft voor 510 euro, wat een koopje was vergeleken met andere televisies en de prijzen daarvan. Inmiddels is er voor 500 euro een veel betere televisie verkrijgbaar, maar bijna drie jaar geleden was het een goede deal.

Ik heb de televisie gekocht omdat ik het zat was om continu mijn computer monitor bij te draaien om vanuit bed een film te kunnen kijken. Een televisie was de perfecte oplossing, voornamelijk door de ondersteuning voor DLNA.

Ik heb besloten deze review te schrijven om mijn ervaring te delen, zodat mensen die eventueel van plan zijn deze televisie te kopen een goed beeld hebben van het te verwachten product.

Algemene ervaring
De televisie was goed ingepakt en de voet was eenvoudig te monteren. Aan de achterkant van het scherm zit een soort tie-wrap om kabels mee vast te maken. Ook is er de mogelijkheid om deze televisie te monteren aan de wand, maar dit heb ik niet gedaan.

De televisie heeft veel aansluitingen, voor mij zijn het er genoeg. Ik ben echter niet helemaal tevreden over de plaatsing van een aantal van die aansluitingen. Zo zitten er een paar USB poorten, HDMI poorten en de enige digitale uitgang links aan de zijkant van het scherm. Vooral het gebruik van de digitale audio-uitgang is voor mij wel vrij lastig, daar ik niet een heel lang kabeltje heb hiervoor.

Dit is echter persoonlijke voorkeur. Zelf vind ik het vrij vervelend, maar als het eenmaal is aangesloten dan heb je er ook geen omkijken meer naar.

De afstandsbediening is vrij simpel. Alle knoppen die je nodig hebt zitten er op. Wat ik zelf wel ervaar is dat de televisie soms wat traag reageert. Vooral bij het aanzetten van de televisie duurt het een poosje voordat de televisie reageert. De app Philips MyRemote werkt wel erg prettig. Respons is vele male sneller dan met de normale afstandsbediening en de verbinding met de televisie is snel gemaakt.

Verder is het leuk dat het een SMART TV is, maar zelf vind ik dit erg tegenvallen. Het is allemaal erg traag en het werkt niet fijn. DLNA werkt wel, maar niet altijd goed. Soms heb ik films waarvan stukken worden overgeslagen, waarna deze weer opnieuw worden afgespeeld. Net alsof de filmfragmenten op shuffle en herhalen staan. Ik weet niet waar dit aan ligt, meerdere software-updates hebben dit niet kunnen verhelpen. Ik heb tevens uitgesloten dat dit aan mijn mediaserver ligt, daar het wel functioneert in combinatie met een PlayStation.

Wat ik ook erg jammer vind is dat het niet mogelijk is om fragmenten te selecteren van een film. Het is onmogelijk om een film op een ander moment verder te kijken, daar ook het doorspoelen van een film niet functioneert. Het is mogelijk om een film of serie twee drie minuten door te spoelen, waarna de televisie vervolgens niet meer reageert en al zeker geen serie of film meer afspeelt.

Al met al vind ik het DLNA aspect van de televisie erg tegenvallen, vooral omdat dit de reden was voor mij om dit model te kopen. Ik heb nergens in recensies soortgelijke verhalen gelezen, waardoor dit voor mij niet bekend was.

Wat 3D betreft ben ik wel weer erg tevreden. Naar mijn mening is er met 3D een brede kijkhoek, wat het ook fijn maakt om met meerdere mensen tv te kijken. Ook de Dual Play mogelijkheden van het scherm zijn erg ideaal. Werkt erg prettig. Hier is echter wel een speciale set 3D brillen voor nodig! Het is ook mogelijk om dit zelf te knutselen (een bril met twee linkerglazen en een bril met twee rechterglazen).

Gamen op de televisie is ook erg fijn. Ik ervaar geen latency problemen of wat dan ook. Kwaliteit is erg goed.

Tevens heb ik ook geen backlight bleeding kunnen spotten.

Wat het geluid betreft is het zoals te verwachten matig. Na een paar maanden begon mijn televisie te resoneren, waarna ik contact heb opgenomen met Philips. Zij hebben een monteur langs laten komen, welke de televisie van de binnenkant heeft afgeplakt met dempmateriaal. Het probleem was na die tijd ook verholpen.

Verder is het een geweldige televisie, maar voor de smart hoef je dit beeldscherm niet te kopen.

Het is een beknopte review, maar ik hoop dat jullie er wat aan kunnen hebben.

Heb jij ook een Philips 42PFL4307H Zwart?