Specificaties 29" @ 2560x1080 (IPS, 14ms) - Bekijk alle specificaties

LG 29UM65-P Zwart Review

dennisk. 25 maart 2015, 745 views

LG 29UM65-P Zwart

Een erg prettig beeldscherm om mee te werken. Zowel voor films, series en games als tekstverwerking in Word. In het begin was de 21:9 beeldverhouding wat wennen, maar binnen een paar dagen wil je niet meer zonder. Een echte aanrader!

Pluspunten

• 21:9 beeldverhouding
  • Matte afwerking beelscherm
  • Stevige voet
  • Geweldige kleuren
  • Joystick als bediening

Minpunten

• Voet is erg beperkt (twee standen)
  • Kabels steken naar achteren
  • Knipperende led-lampje in standby

Sinds een paar weken ben ik de gelukkige eigenaar van een LG 29UM65.

In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar de LG25UM65, daar de prijs van dat beeldscherm wat aantrekkelijker was. Door de slechte leverbaarheid van dat scherm toch maar gekozen voor de LG29UM65 (met korting :9). Van deze keus heb ik geen spijt gehad!

Het eerste wat me opviel toen ik het beeldscherm uit de doos haalde, is dat ik mijn bureau even wat moest verbouwen. Het was een bureau met torentjes aan de weerszijden. Gelukkig waren deze torentjes er snel af en kon ik beginnen met het plaatsen van het beeldscherm.

Eenmaal aangesloten was het een erg prettige ervaring om het beeldscherm aan te kunnen zetten. Mijn vorige beeldscherm was een Belinea 2225 S1W, redelijk gedateerd dus. Het was dan ook een wereld van verschil toen ik de LG 29UM65 kon ervaren. De kleuren en contrast waren veel fijner en mooier. Het enige wat ik aan zou raden is om de brightness even wat te verlagen. Standaard staat deze op 100, wat ik toch net even wat teveel vind. Mijn beeldscherm staat op de 35, maar 50 is ook nog erg prettig.

Mijn beeldscherm heeft iets last van backlight bleeding, maar dit is niet storend in het dagelijks gebruik. Dit zie je enkel als het scherm compleet zwart is en het donker is in de ruimte. Ook ervaar ik wat IPS light bleeding in de hoek linksonder. Ook dit is in beperkte mate aanwezig en niet storend. Dit zal echter ook per beeldscherm verschillen.

Ik gebruik mijn computer voornamelijk voor films en series. Gamen doe ik tegenwoordig niet veel meer op de computer, waardoor ik hier ook niet diep op in zal kunnen gaan.

Films en series
Voor films en series is dit beeldscherm uitermate geschikt. Films zijn fullscreen te bekijken en in combinatie met de geweldige kleuren van dit beeldscherm is het erg prettig om een aantal uren naar het scherm te kijken. Daarnaast beschikt het beeldscherm over een Flicker-safe systeem van LG. In vergelijking met mijn Belinea is dit zeker merkbaar. Ik merk dat het beeldscherm van LG veel rustiger is aan mijn ogen.

Wat series betreft is er wel een zwarte balk aan de weerszijden, maar dit had ik ook wel verwacht. Series worden niet geschoten in 21:9 beeldverhouding. Dit is echter geen negatief punt, daar het beeld alsnog groter is dan in het geval van een 22inch scherm.

Games
Zoals ik eerder al heb aangegeven doe ik niet veel meer aan gamen. Heel af en toe doe ik nog een paar games. In hetgeen ik heb ervaren is er geen sprake geweest van ghosting, maar zoals ik aangaf doe ik niet veel meer aan gamen.

De 21:9 beeldverhouding is erg fijn, daar de meeste games dit ook ondersteunen. Dit zorgt voor meer beeld en dit is een erg leuke ervaring.

Het beeldscherm is erg geschikt voor films en series. Wat gamen betreft ben ik ook van mening dat dit een erg goed beeldscherm is, maar dit heb ik zelf niet goed getest.

Het is jammer dat het beeldscherm een vaste voet heeft. Een voet als bij de 29UB65 zou erg welkom zijn, daar het dan ook mogelijk is om het beeldscherm te draaien en in hoogte te verstellen.

De meegeleverde software voor de screen-split is soms ook handig. Het werkt erg goed en er is een grote mate van vrijheid in de te bepalen hokjes op je beeldscherm, zonder dat dit je resolutie aantast.

De joystick om het scherm mee te bedienen is ook erg handig. LG heeft hier goed over nagedacht. Het gebruik van de joystick is vrij makkelijk en het voorkomt dat je niet op een verkeerde knopje drukt.

Het led-lampje van het scherm is uit te zetten en dit heb ik dan ook gedaan. Echter als het scherm in standby modus gaat, dan blijft het lampje knipperen. Dit vind ik zelf wel enigszins irritant, maar dat is ook weer persoonlijke voorkeur. Het is natuurlijk geen ramp om het beeldscherm uit te doen i.p.v. in standby.

Dit is een beeldscherm wat ik zeker aan mensen aan zou raden.

Ik heb geen foto's bij deze review, puur door het feit dat ik niet een goede camera heb om foto's mee te maken.

Heb jij ook een LG 29UM65-P Zwart?