Green Orange N1 FHD Zwart Review

Trompetmann 24 maart 2015, laatste update op 3 april 2015, 152 views

Green Orange N1 FHD Zwart

De Green Orange N1-GO is een telefoon met degelijke specs en bouwkwaliteit voor een goede prijs. Het is een van de goedkoopste telefoons met een Full-HD scherm, 1.5GHz-Quadcore en 2GB-RAM uit China. Echter moet je dan wel de uitgeklede android 4.2.2 en de mindere camera op de koop toe nemen.

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding ($125 via pandawill).
  • Helder 1080p scherm met goede kijkhoeken
  • Robuust gebouwd, met gedeeltelijk metalen achterkant
  • 3000mAh accu, relatief dunne telefoon met deze accugroote
  • Soepel in gebruik door 2GB RAM en MTK6589t SOC

Minpunten

• Het OS MyUI is een uitgeklede android 4.2.2 versie met wat spamware, en chinese apps/menu's.
  • Van de 8 MP camera moet je niet teveel verwachten
  • Geen SD kaart slot
  • Geen reset gaatje aanwezig, en ook geen verwijderbare accu.

Reden aankoop

Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe chinese telefoon, nadat de vorige is overleden. Mijn vorige twee chinese telefoons waren een Zopo C980, en daarna een NEO N001. De Zopo beviel erg goed ; snel, een goed scherm en een goede bouwkwaliteit. De NEO beviel echter iets minder ; deze was een stuk trager, was van wit goedkoop plastic gemaakt en had maar 1 GB RAM ( waardoor deze soms ging haperen als het geheugen vol is ).

Om dit te voorkomen, wilde ik een iets minder crappy model kopen met de volgende eisen ; tussen de 100 -150 euro, fatsoenlijk full HD-scherm, 2GB RAM, en een degelijke bouwkwaliteit. Hierdoor viel mijn keuze op de de volgende toestellen :
  • Green Orange N1
  • Lenovo S960
  • Neken n6
De Neken ( $ 135, pandawill ) viel al snel af doordat de bouwkwaliteit mij niet heel goed overkomt, en deze een stuk dikker is dan de rest. De Lenovo ( $ 140, banggood ) viel af omdat deze een grote hoeveelheid ( niet verwijderbare ) apps vooraf erop heeft staan, die de telefoon traag maken. Daarnaast was de Green Orange ook nog eens de goedkoopste van het stel ( $ 125 ). Na de een aantal reviews te hebben gelezen, wist ik het zeker ; Green Orange it is !

Aankoop proces

Deze telefoon heb ik besteld bij de chinese site http://www.pandawill.com/. Deze site schijnt nog wel eens producten niet, of kapot te leveren. Echter heb ik hier geen last van gehad, en was mijn pakketje binnen een week in Nederland gearriveerd (zie afbeelding 1).

Wat wel vreemd was dat ik een review heb geplaatst met bij "Item as described" een ster, die door de admin is veranderd in vier sterren :o .
Verder was mijn pakket onderschept door de doane, en mocht ik hem daarom twee weken later, na betaling van de BTW en inklaringskosten in ontvangst nemen.

Unboxing

In de ( zoals het een goed chinees betaamd ) stevig in plastic gewrapte doos die door pandawill als gift van $ 20 dollar is bestempeld zit nog een, in bubbeltjes plastic ingepakte doos van Green Orange. In deze witte doos (zie afbeelding 2) zit vervolgens een :
  • Telefoon
  • US lader met europees koppelstukje
  • Screenprotector
  • Papieren hoesje met simtray opener, boekje en garantie ( beide in het chinees )
  • Micro USB kabel
  • In-ear oordopjes
De Lader is een 2A model met een micro-USB kabel die geschikt is voor 2A ( deze zijn dikker ! ). Nu weet ik niet of de lader ook daadwerkelijk 2A levert tijdens het laden, maar capaciteit is altijd meegenomen. Persoonlijk heb ik een beetje een aversie tegen ( gratis ) meegeleverde laders uit china, omdat deze niet het meest betrouwbaar zijn, maar deze lijkt het prima te doen ( zonder extreem warm te worden en / of mijn telefoon te mollen ). Wat verder bijzonder is, is dat deze lader en kabel een opdruk hebben van Green Orange ( een sinasappel ), waar andere chinese merken vaak generieke assesoires meeleveren.

De dopjes zijn wel van het generieke type, en heb ik nog niet uitgeprobeerd (meestal zijn deze toch bagger).

Specificaties

De specificaties zijn te vinden op de specificatie pagina van de telefoon. Wat hier echter wel op aan te merken is, is dat er verschillende versies op de markt zijn, namelijk de Diamond, Super, Go en Speed. Ik zelf heb de Go versie, met een 3000mAh accu, 1080p scherm, MTK 6589T, 2GB RAM, 8MP back - en 5MP frontcamera.

Op pandawill staat foutief dat deze versie een 2500mAh accu heeft. Deze is dan ook 8mm dik in tegenstelling tot de 7 mm die op pandawill staat. Ook is er een screenprotector meegeleverd, die niet op pandawill staat. Al met al heb ik dus meer gekregen dan wat ik vooraf had verwacht :) .
Tot slot is er een rebrand versie op de markt, de Indiase Xolo Q1000, die ook als verschillende versies te krijgen is.

Uiterlijk en scherm

De voorkant (zie afbeelding 3) van de telefoon is bedekt met een plak ( non gorilla ) glas. Onder het scherm zijn de drie capacitieve verlichte knoppen te vinden, en boven de 5MP camera, speakergrill en lichtsensor. Wat opvalt is dat aan de zijkanten vrij grote bessels aanwezig zijn van +- 3mm.

Aan de achterzijde (zie afbeelding 4) is linksboven de 8MP camera aanwezig met hiernaast een flitser. De flitser geeft voldoende licht als hij wordt gebruikt als zaklamp, al is deze natuurlijk niet te vergelijken met een duel led flitser. Naast de flitser is een noise cancelling microfoon aanwezig. Er is geen reset gaatje aanwezig op de telefoon, deze is normaal aanwezig omdat de accu niet verwijderbaar is, en hiermee hetzelfde kan worden gedaan als de accu loskoppelen. Dit kan dus problemen geven als de telefoon vastloopt en niet uit wil met de powerknop. Het midden van de achterkant word voor ongeveer driekwart bedekt met mat zwart metaal. De rest is uitgevoerd in mat zwart plastic. Verder zijn het Green Orange Logo en wat typenummers in het zilver aanwezig op de achterzijde.

De telefoon maakt al met al een erg stevige indruk, en de telefoon is ook niet te buigen. Wel zijn er tussen de plastic en metalen delen wat kleine kiertjes te zien, waartussen vuil kan komen. Aan de bovenkant zijn de micro-USB en de 2. 5mm jack aansluitingen aanwezig. Aan de linkerzijkant zijn de volume - en aan / uitknop aanwezig. De microsimtray is aan de rechterzijkant aanwezig. Onderaan is alleen een microfoon aanwezig. Het scherm is een IPS variant met een goede keurproductie, kijkhoeken en helderheid. Ook omdat deze is gelamineerd, is het scherm niet grijs als deze uit staat, en is deze goed af te lezen in direct zonlicht. Het scherm is dan ook een van de pluspunten van deze telefoon.

Software

De telefoon draait op een uitgeklede versie van android 4.2.2, namelijk MIUI. Dit is een android versie zonder appdrawer en met een aangepast slidescherm bovenaan, alle apps komen dus op het homescreen te staan. Ook staan er vooraf een aantal apps op ge´nstalleerd namelijk ; Boyaa Texas Poker, Baidu browser, Clean Master, Dr Safety, Superuser plus nog een paar utility apps. Binnen een dag heb ik er een andere launcher ( NOVA ) opgezet omdat het gebrek aan appdrawer best vervelend is, en ik deze launcher prettig vind werken. Verder loopt de telefoon wel soepel op dit OS en is er dan ook geen wetenswaardige lag te voelen. Erg veel custom ROM's zijn er helaas niet te vinden, dit zijn meestal alsnog MIUI ROM's. Wel heb ik de telefoon met "MTK droid tool" de ROM gebackuped en gestript van chinese software en bloatware. De software van deze telefoon bestempel ik dus als een van de minpunten van deze telefoon.

Accuduur

Na een aantal dagen deze telefoon in gebruikt te hebben, kom ik uit op een accuduur van ongeveer een dag bij zwaar gebruik. Dit houdt in ; veel browsen, antututestjes draaien, wat simpele spelletjes spelen met continu de wifi en data aan. Bij normaal gebruik denk ik dat hij het wel 2 dagen uithoud.

De Green Orange Go N1-y is een telefoon met degelijke specs en bouwkwaliteit voor een goede prijs. Het is dan ook een van de goedkoopste telefoons met een Full HD scherm, 1.5GHz Quadcore en 2GB RAM uit China. Echter moet je dan wel de uitgeklede android 4.2.2 versie en de mindere camera op de koop toe nemen. Ook een SD kaart slot ontbreekt, echter hebben de meeste mensen aan de interne opslag capaciteit van 32GB genoeg

Heb jij ook een Green Orange N1 FHD Zwart?