Specificaties 330W (80 Plus Bronze), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Seasonic S12II-Bronze 330W Review

Silent7 6 april 2009, 2.766 views

Seasonic S12II-Bronze 330W

Pluspunten

• afwerking
  • efficientie
  • geluidsproductie

Minpunten

• kosten

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
LS,

De 330 watt voeding van Seasonic heb ik nu een paar keer onder handen gehad.
Hij komt in een glossy doos alles netjes verpakt in de box met bubbelplastic.
De kabels zijn netjes voorzien van zwarte sleeves, er zit een casebadge, zakje schroefjes en een kabel met molex in en 2 keer floppy uit bij, de laatste is ook goed afgewerkt met dezelfde sleeving.

Ik test de voedingen altijd door ze aan een voedingstester te hangen welke met leds aangeeft of de spanningen goed zijn. Van al de voedingen is enkel de Pico PSU lager in gebruik bij het voeden van die enkele led, de Seasonic gebruikt slechts 8.7Watt (waar de Pico 90W met 80W adapter op 3.6W zit) andere voedingen zitten hoger zoals een basic König 350W die op 12.0 zit. De Seasonic is dus een zeer efficiente voeding en dat is in deze tijd van energiereductie natuurlijk mooi meegenomen.

Alles voelt stevig en ziet er gewoon netjes uit. De sleeving is van dat dikke gewoven plastic dat beweging van de kabels goed mogelijk maakt en dus wegstoppen en alles goed op zijn plek krijgen niet moeilijker maakt dan nodig.

De voeding is niet modulair. Zelf vind ik dat geen probleem, ik zou niet weten wat ik met al die losse niet gebruikte kabels zou moeten en in een beetje kast kan je overtollig spul toch wel goed wegwerken. In dat licht vind ik het eigenlijk wel fijn om toch over een extra kabeltje te kunnen beschikken als ik een extra iets in de pc stop, maar goed ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die zweren bij modulaire systemen, dan moet je deze dus niet hebben.

Hij is niet goedkoop en de vraag is natuurlijk of het geld dat er niet aan electriciteit uitgegeven hoeft te worden ooit terugkomt.
Dat hangt helemaal van het gebruik af, maar als je geduld hebt zal het wel zo zijn.
Even ter illustratie van die punt een vergelijking van een paar systemen.
De wattages zijn gewoon met een basic Win XP install zonder enige energiereducerende software oid.
Seasonic 330 / 8200 chipset / 4850e / 4 GB DDR2 800MHz / 1TB Green Power disk: 50W.
Seasonic 330 / 8200 chipset / Phenom 9550 / 4 GB DDR2 800MHz ECC / 640GB Green Power disk: 75W
Pro-V 145W voeding / AMD 740 chipset / 5050e / 4 GB DDR2 800MHz / 1TB Green Power disk: 75W
König 350W Voeding / 6150 Chipset / / 5050e / 4 GB DDR2 800MHz / 160GB WD SATA disk: 70W
(Alle systemen voorzien van SATA DVD brander, cardreader en een case met leds)

Wat mij bij deze vier setups vooral opvalt is dat het systeem met de Pro-V voeding minder zou moeten gebruiken en als ik een Seasonic in de buurt had gehad dan had ik dat graag willen testen.
Ook is het gebruik van het systeem met de König voeding hoger dan gedacht.
Het Phenom systeem doet het dan weer erg goed, zelfs met een tv kaart en Ubuntu erop hebben we het gebruik nog fors lager gekregen door Ubuntu te tweaken, het uiteindelijke gebruik kwam op 65W.
Het eerste systeem is uiteindelijk door allerlei dingetjes als ondervolten op een gebruik van max 35W idle en 55W met 2 x orthos en Sisoft burn in aan.

Ik bouw graag zuinige computers maar wil wel dat ze meekunnen en dat er ruimte is voor upgrades, anders dan zou een Pico natuurlijk de ultieme keuze zijn, maar de overhead is er dan niet en ook wbt aansluitingen laat die wel fors te wensen over waardoor het prutsen is met splitsers en adapterkabels, de Seasonic heeft gewoon genoeg aansluitmogelijkheden en overhead wat toch erg prettig voelt.

Dan nog over het geluid, de fan is stil, nauwelijks hoorbaar, zoals je ziet heb ik nog geen computer met Seasonic gezien die veel vraagt van de voeding wat de fan misschien harder zou doen draaien.
met bovenstaande setups is het in ieder geval een fijn stille voeding.

Ik wilde even wat plaatjes zoeken en kwam toen deze review bij Anand tegen, daar kan je terecht voor plaatjes ;)

• 8200 chipset mobo
  • 4850e / Phenom 9550
  • 4 GB DDR2 800MHz / 4 GB DDR2 800MHz ECC
  • 1 TB GP WB / 640GB GP WD

Heb jij ook een Seasonic S12II-Bronze 330W?

Bedankt voor deze goede review!

Ik zoek een zuinige en stille voeding voor een nog te bouwen RAID5 (software) server, en omdat deze 24/7 zal draaien, een zo zuinig mogelijke. Ik weet niet of de pico toereikend zal zijn, er komen toch minimaal 3 HDD's in te hangen.

Je bouwt graag zuinige computers, dus je zult al heel wat expertise hebben.
Ik wilde je vragen, wat is een zuinige chipset/CPU (en betaalbare) combo?
Tip: Nieuwe Zuinige Server (discussie) (maar die had je al gevonden zie ik net... |:( )

[Reactie gewijzigd door antonboonstra op 26 augustus 2009 15:15]

Ik heb geloof ik de 380W versie van deze voeding, verder hetzelfde verhaal neem ik aan: voelt solide aan, is erg energiezuinig, heeft een lekker grote fan (die dus weinig herrie maakt), en als ik het me goed herinner solid capacitors, dus kleinere kans dat 'ie het vroegtijdig opgeeft - iets wat ik zelfs met dure Antec-voedingen dus wel heb meegemaakt inmiddels :/
Intussen ook bij de buren getest:
Maar momenteel niet meer verkrijgbaar