Specificaties 5.1-kanaals met 130W versterker en 4x HDMI - Bekijk alle specificaties

Pioneer VSX-424-K Review

RobinR06 23 maart 2015, 594 views

Pioneer VSX-424-K

De VSX-424-K aangeschaft om te plaatsen tussen mijn Windows Kodi Mediacenter en mijn LG-UBV850 4K televisie. Mijn oude versterker had geen HDMI, dus ik wilde versimpelen. Maar ik krijg 4K en 3D niet aan de praat en schakelt hij ook mijn TV steeds 3 sec uit bij een display refresh.

Pluspunten

• Ziet er mooi uit
  • Geluid is goed
  • Makkelijk te installeren

Minpunten

• Krijg 4K niet aan de gang
  • Krijg 3D niet goed werkend
  • Schakelt bij elke display refresh mijn TV 3 sec uit

Geluidskwaliteit Score: 4
De VSX-424-K aangeschaft om te plaatsen tussen mijn Windows Kodi Mediacenter en mijn LG UBV850 4K televisie.

Mijn vorige versterker had geen HDMI, dus de Mediacenter ging via de geluidskaart naar de versterker en via HDMI naar de TV. Tegenwoordig kan dit makkelijk alles via een versterker naar de TV en deze beloofde nog 4K support ook.

Helaas geen succes. Mijn Mediacenter wordt standaard op 1920x1080 gezet door Windows. Kies ik een hogere resolutie (bijvoorbeeld 4K) dan wordt het scherm zwart en krijg ik "no signal". Terwijl de Mediacenter rechtstreeks op de TV dit wel aan kan!

Ook 3D krijg ik niet werkend. Via de VSX-424-K kan ik op de Mediacenter alleen maar kiezen voor de Cyaan/Red 3D optie. Ook mijn televisie krijgt niet door dat er 3D content afgespeeld wordt. Doe ik de Mediacenter weer rechtstreeks op de TV, dan heb ik alle 3D opties weer beschikbaar en schakelt hij automatisch alles goed om.

Verder schakelt de Mediacenter automatisch tussen de verschillende Hz om de video's goed af te spelen, maar bij elke schakeling (bijv. van 1920x1080 60p naar 1920x1080 24p) wordt mijn TV zwart met "no signal" voor 3 seconden voordat hij weer terug komt. Ook dit doet hij niet als ik de Mediacenter rechtstreeks op de TV aan sluit.

Uiteraard heb ik de Mediacenter op de verschillende ingangen van de VSX-424-K geprobeerd en uiteraard heb ik een HDMI 2.0 compatible kabeltje.

Kortom, waarvoor ik het apparaat gekocht had (versimpeling) werkt niet. Doe ik alles via de versterker dan is het er alleen maar slechter op geworden. Dus nu ga ik de boel maar weer aansluiten zoals ik het had en heb ik eigenlijk voor niets een andere versterker gekocht.

Heb jij ook een Pioneer VSX-424-K?

Ik heb dezelfde versterker, deze heb ik aangesloten op een Raspberry Pi 2 met daarop Kodi (XBMC). Daar had ik ook eerst wat problemen met de HDMI output, bij het opstarten van de Raspberry bleef het scherm lang bijvoorbeeld lang zwart. Ook was de resolutie nogal laag (640x480 :P). Op 1 of andere manier ging een bepaalde HDMI handshake niet helemaal goed waardoor o.a. de resolutie niet goed stond.

Met behulp van een EDID file te forceren werkt het nu bij mij allemaal een stuk beter, heb nu na het opstarten van de Raspberry Pi binnen een aantal seconden beeld, ook schakeling naar 24p en terug naar 60p werkt nu prima, echter weet ik niet of dit ook mogelijk is op jou Mediacenter?

Zelf heb ik ook geen ervaring met 4K aangezien ik dit niet gebruik, mogelijk dat het ook aan de gebruikte HDMI kabels kan liggen?

[Reactie gewijzigd door Prolution op 23 maart 2015 22:05]