Specificaties 1.1-set met subwoofer en 3x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

JBL Cinema SB 400 Soundbar Review

DaBeetle 22 maart 2015, 2.385 views

JBL Cinema SB 400 Soundbar

Maakt de verwachtingen niet waar. Qua geluid ok, maar qua opties, mogelijkheden en gebruik ver onder de maat.

Pluspunten

• Ziet er goed uit
  • Klinkt Mooi

Minpunten

• Geen DTS
  • Geen Lip Sync
  • Vrijwel geen audio instellingen
  • 1080p 50hz/60hz werkt niet
  • vaak herstart nodig bij wisselen audio format
  • veel te duur voor wat je krijgt

Geluidskwaliteit Score: 5
Maak nu 2 maanden gebruik van dit apparaat, en snap echt niet hoe deze soundbar als beste uit de test is gekomen bij de consumentenbond.

We hebben de soundbar gekozen als vervanger voor onze 5.1 surroundset. Door de opstelling in onze kamer had deze geen effect meer, en de grote versterker, vele kabels en losse speakers lagen eigenlijk alleen nog maar in de weg. Bij de keuze voor de soundbar was belangrijkste eis dat we diverse apparaten via HDMI konden aansluiten en dan met 1 kabel naar de TV. De SB400 was 1 van de apparaten die dit zou moeten kunnen. De setup bestaat uit een Humax 5050c decoder, WDTV Live mediaspeler en een playstation 3 op de HDMI in en een Sharp LCD tv op de hdmi out.

Laten we beginnen met het belangrijkste coor een soundbar. Het geluid. Het geluid is, zeker vergeleken met de TV wel OK. Ook merken we dat TV geluid, en streamen van MP3 beduidend beter is dan van de vorige set. Groot minpunt is het onderbreken van DTS ondersteuning. Voorheen hoefde ik me nergens druk over te maken, en nu moest ik alles opnieuw instellen om uberhaupt geluid te krijgen. Ook merk ik dat andere audioformaten niet ondersteund te lijken worden. Zo heb ik een flink aantal youtube filmpjes met AAC gsluid waarbij de JBL angstvallig stil blijft. Deze filmpjes speelden voorheen wel gewoon af.

In gebruik is deze soundbar erg eenvoudig. Vooral door het gebrek van enige vorm van instellingen.Je kan het ingangskanaal kiezen en je hebt de keuze tussen een movie mode en een music mode.Wel heel erg karig voor een apparaat van bijna 500 Euro. Geen advanced audio instellingen, geen equalizer, geen correctie mogelijkheden en inmiddels ook erg merkbaar: geen lip sync. We merken ook dat als apparaten niet in de juiste volgorde worden aangezet, er geen geluid is. Het opstarten van de humax neemt behoorlijk wat tijd in beslag, en als de soundbar dan al aan staat hebben we geen geluid. we moeten dan de soundbar opnieuw opstarten om geluid te krijgen.

Qua video ondersteuning ook tegen een enorme tegenvaller aangelopen: 1080p werkt eigenlijk alleen op 24hz. bij 50 of 60hz flikkert het beeld regelmatig, waardoor gebruik van deze resoluties niet werkbaar is. Beeldkwaliteit is verder gewoon goed. Maar ook hier de missende lip sync als groot minpunt.

Al met al komt het er op neer dat we het voor mijn gevoel weggegooid geld is. Ja, geluid is goed, maar verder is het apparaat zo bar slecht. standaard opnieuw opstarten als we tv willen kijken, te vaak geen geluid, of een reboot nodig om geluid te krijgen. Geen variatie in audio instellingen en geen lip sync. De aanwezigheid van 3 hdmi ingangen schepte bepaalde verwachtingen die dit apparaat niet kan waarmaken.

Heb jij ook een JBL Cinema SB 400 Soundbar?