Specificaties Broadcom BCM2836 on board - Bekijk alle specificaties

Raspberry Pi 2 Model B 1GB Review

4play 21 maart 2015, laatste update op 25 maart 2015, 13.669 views

Raspberry Pi 2 Model B 1GB

Dit is mijn eerste ervaring met een Rasberry Pi en de eerste goede ervaring met Linux. Maar ik ben erg te spreken over de Pi2 het werkt snel grappig en makkelijk en het kost heel erg weinig.

Pluspunten

• Goedkoop
  • "snel" genoeg voor de meeste dingen
  • Maakt creativiteit wakker bij je
  • Heel veel informatie te vinden zelfs voor leken zoals ik

Minpunten

• Geen voeding meegeleverd is erg moeilijk met voeding
  • Een VGA aansluiting had ik graag standaard gehad

Layout Score: 5
Ik draaide een Minecraft server voor mijn dochters en een aantal anderen (max 6 personen) op een oude 2 core laptop van 60 watt. Maar na een aantal dagen dacht ik dat het toch wel wat energie zuiniger zou kunnen. Dus gekeken op internet en de Pi2 kan prima als kleine minecraft server gebruikt worden.

Met wat 2e hands spullen maak je zo een mini computer
ik gebruikte:

- USB tobo van de kringloop (die had ik niet)
- oude USB muis (met balletje nog)
- 16 GB microSD kaart met een hoog nummer (10 heb ik volgens mij) uit een oude telefoon
- oplader van een HTC Desire uit 2007
- Een oude TV met HDMI

Het prutsen met de Pi bracht me weer gevoelsmatig terug naar de jaren 80tig waarin je via listingboeken het hele programma kon intikken in je MSX homecomputer. Dit is voor mij weer vergelijkbaar met die tijd, je moet op zoek naar informatie online en weer duiken in de comand line.

Ik heb eerder wel wat met linux geprobeerd dus kende de opzet van de commando's wel maar wist nooit wat ik er mee wilde.

Na 1 avond wat zoeken en klungelen had ik een minecraft server en had ik de wereld van mijn windows7 server over gezet naar de Pi. ik voelde me een hele hacker :).

De week erop besloot ik de Pi maar eens in een goede case te bouwen, nu lag hij als printplaat zo op een pllank ergens en ik had inmiddels zo veel plezier van de Pi gehad zodat k hem een mooi huisje toewenste. Maar het moest wel een leuk kastje zijn. Ik besloot de Pi te knutselen in een schilderijframe van de kringloop winkel aangezien ik de cases die je kunt kopen lelijk en te duur vindt. Met wat zaag en bijtelwerk heb ik voor 50 ct een leuke case. (zie foto 1)

na het pnieuw (nu netjes) aansluiten van de Pi in zijn nieuwe case bleek mijn al een beetje gammele Lacie netwerk schijf stuk te zijn gegaan. de controller was kapot gegaan maar de schijf bleek (na een tijdje in paniek te zijn geweest) nog prima te zijn.

Na het ontmantelen van de Lacie bleek het een Sata schijf te zijn en die heb ik toen maar even in een USB 2 case gehangen om de data (van ons bedrijf) terug te halen.

Toen bleek de schijf in de Lacie een Linux systeem te zijn (wist ik ook eigenlijk wel) maar dat wordt dus niet uitgelezen door mijn laptops met Windows 8.1 en 7. Na klungelen met drivers bootdisk die niet helemaal werken en andere ellende heb ik de USB disk aan mijn Pi gehangen. En tadahhhhh de hele schijf was gelijk benaderbaar. En binnen 10 minuten was onze bedrijfs data weer allemaal terug, nu nog de foto's en de muziek.

Het grote voordeel is dat de Pi2 bijna niet warm wordt en je kunt hem dus aan laten staan zonder lawaai en of de kans dat er iets doorbrand of er iets mechanisch mee ophoud.

Mijn Pi kreeg de ontdankbare taak om de complete 750 GB over zijn USB2 poortje door te pompen naar de nieuwe NAS schijf. Hier is hij nu al 24+ uur mee bezig en hij moet nog een uur of 8 (zie foto 2) voor alle films ook over zijn gezet.

Maar ik ben inmiddels wel erg enthousiast over mijn Pi, het werkt gewoon goed (voor een niet linux gebruiker) en het daagt uit tot experimeteren met linux en als het mis gaat flash je de de SD kaart opnieuw en je bent er weer klaar voor.

Nadeel is dat de voeding van je Pi erg belangrijk is, ik gebruik een oude oplader van een HTC desire (1) van 1amp. Maar de Pi heeft voor optimaal gebruik 2amp nodig en ik heb een oplader gekocht van 2.4 amp maar die geeft een slechtere minder constante stroom van stroom ofzo waardoor je binnen een haf uur je SD kaart corrupt hebt (en dus weer overflashen)

En ik had graag een standaard VGA aansluiting gehad, je man je Pi via HDMI aansluiten (of composiet via een verloopstekker) op een HDMI beeldscherm (dus een TV) voor een servertje vindt ik een oude monitor een betere oplossing. Dus een HDMI > VGA ding gekocht via een China groothandel. dan kan de oude 32"TV weg en kan de oude 17"monitor er aan nu heb ik een piepklein computertje met een enorm beeldscherm dat ziet er niet uit. Bovendien is het onhandig in mijn serverhok (kast onder de trap).

-update 25-3-15

Ik heb toch een andere voeding gekocht. Bij een locale handyman had een prachtig werkend exemplaar. Deze voeding zorgt ervoor dat mijn pi veel minder "drops" (je ziet dan een regenboog plaatje rechtsboven in je scherm) en dus draait het stabieler.

En ik heb ook een 2e 16gb kaartje gekocht. Nu heb ik 1 kaartje met een MC server. En 1 om te spelen met de pi zonder dat mijn geklooi de server aantast. Gewoon sdkaart je wisselen (net als vroeger tapes/disks wisselen).

Ook heb ik de pi Overclocked draaien op 1000mhz ipv 900mhz. Dat kan hij zonder een centje pijn en de minecraft server draait er net even soepeler door.

Totaal heb ik inmiddels uitgegeven: 42 voor de pi, 0,50 voor zijn "case", 15 voor de oplader, 2,50 voor en tobo, en 12 voor een 16gb kaartje ow en 2 voor een hdmi kabel.

Mijn dochters en hun vriendin spelen heel veel op de server en die draait best goed op de raspberry pi 2. Ik heb wel de drawdistance op 7 gezet, de neither uit, en de monsters zijn ook uit anders krijgt de server iets teveel lag. Niet heel erg merkbaar tijdens het spelen maar wel zichtbaar in de logs. Iets wat ook een probleem was op mijn Windows server.

Heb jij ook een Raspberry Pi 2 Model B 1GB?

Als je hem toch alleen maar als server gebruikt kun je hem toch ook gewoon remote benaderen? Dan heb je geen monitor en tobo+muis meer nodig.
ehh dat ben ik nog aan het uitzoeken... Ik ben een erg beginnende gebruiker...
Yes. SSH (via raspi-config) aanzetten en met putty kan je hem benaderen.

Ik heb mijn Raspberry Pi 2 op deze manier als NAS (met Usenet client - SAZNZB) opgezet. Twee USB hardeschijven eraan gehangen en als ik soms het een en ander moet configgen dan klop ik het in via putty. Ding ligt onderin de kast.

Werkt als een zonnetje... download ook nog behoorlijk snel. Ik haal zo'n 6 mb/s met de PI - zal wel op de USB snelheid steken.

Met daarnaast nog een tweede RPi2 als Mediacenter, gaat als een zonnetje. Geen toetsenbord nodig. Config via SSH/Putty en het bedienen van het mediacentrum werkt via de RC doorgang via de HDMI kabel.

[Reactie gewijzigd door Aerevan op 23 maart 2015 10:24]

Je kan via sudo raspi-config, SSH aanzetten en hem dan remote benaderen met een programmaatje als Putty :) (zo benader ik de instellingen voor mijn OpenElec raspberry pi 2)

Leuke creative case trouwens!

Een vriend van me zegt altijd: Als je een Raspberry Pi hebt, ben je er eigenlijk nooit klaar mee. Had hem eerst als retro gaming ding lopen, nu als openelec mediacenter. In de toekomst waarschijnlijk wr wat anders.

Naast dat, goeie beknopte review ;)
ahhh kijk, ssh heb ik al aan maar putty was voor mij nog onbekend dank je :)
Dat is exact de reden dat ik er eigenlijk wel klaar mee ben dat ik er maar n heb. En ook nog een oude 256MB model B. Tijd voor een 2e. De nieuwe lijkt mij een prima dingetje!
Yep geweldig ding de pi2 :)

De voeding wat je opgeeft als min punt(2 amp nodig) is bekend en word ook overal aangeven en dus niet terecht als minpunt.
Mijn punt is ook dat die voeding erg precies komt een willekeurige 2.4amp hema lader is niet goed genoeg.
sudo apt-get xrdp

Vervolgens kan je gewoon met RDP op je windows bak lekker via een grafische interface raspberry'en
Voor remote beheer kun je ook webmin gebuiken http://c-mobberley.com/wo...in-setup-on-raspberry-pi/

Is zeker makkelijk voor de meest basic tasks, cron jobs, samba shares, updates

[Reactie gewijzigd door brid op 23 maart 2015 13:01]

Bedankt voor de review! Ik ga er ook een halen. ps. mooie case hoor. _/-\o_
Ik gebruik de Raspberry zelf al een jaartje of 3, maar deze review vindt ik toch erg mooi. Zeker omdat jij hem inzet voor een doel dat niet zeer snel word gekozen (meeste als file server of xbmc) en omdat je hiermee voor het eerst echt een beetje speelt met Linux, wat leuk vertaald word in de tekst :)

Succes nog met het knutselprojectje, misschien leuk voor later om er een vpn servertje op te gooien, altijd leuk en handig
echt toffe behuizing haha. ik hou van dit soort moois.

ik ga binnekort een pi halen om een oude arcade kast die ik heb gekregen te voorzien van een retro games emulator. dit word echt vet ^^

ik zal er een topicje over maken als het klaar is.