Bose QuietComfort 25 voor Apple (Wit) Review

Opinion 21 maart 2015, 7.994 views

Bose QuietComfort 25 voor Apple (Wit)

De Bose Quiet Comfort 25 (QC25) is een luxe en stijlvolle hoofdtelefoon voor mensen die onderweg graag zonder afleiding naar hun muziek luisteren. Met behulp van actieve noise cancellation worden achtergrondgeluiden weggefilterd, maar daar staat tegenover dat het op een AAA-batterij werkt.

Pluspunten

• Actieve noise cancellation werkt erg goed;
  • Laag gewicht;
  • Hoog draagcomfort;
  • Gebalanceerd en neutraal geluidsbeeld;
  • Hoog is erg gedetailleerd.

Minpunten

• In-line bediening werkt alleen voor iOS;
  • Door de braafheid een lagere ‘fun-factor'.

Inhoudsopgave
Uiterlijk en bouwkwaliteit
Draagcomfort
Actieve noise cancellation
Geluidskwaliteit

De Bose Quiet Comfort 25 (QC25) is een hoofdtelefoon met een prijskaartje van ¤ 299 en is daarmee gepositioneerd als een echte premium hoofdtelefoon. Binnen dat segment is dit een gebruikelijke prijs, maar daar mag je wel bepaalde verwachtingen van hebben en dus zal de Bose Quiet Comfort 25 echt iets bijzonders moeten bieden.

Uiterlijk en bouwkwaliteit
De Bose Quiet Comfort 25 is verkrijgbaar in het zwart en in het wit. Het door mij geteste model betreft de witte variant. Om het uiterlijk van beide varianten te laten zien volgt hier een productfoto van de website van Bose:
Het gemeenschappelijke kleuraccent is blauw, waarvan zal blijken dat dit op diverse plekken terug komt. De QC25 is overigens niet draadloos, wat op deze afbeelding wel zo lijkt.

De Bose Quiet Comfort 25 wordt geleverd in zijn eigen hardcover draaghoes. De kleur van de draaghoes is afgestemd op de kleur van de hoofdtelefoon.
De draaghoes voelt stevig aan en de rits werkt soepel, maar met name de witte variant lijkt mij erg gevoelig voor vieze plekken.

Als je de hoes open doet zie je voor het eerst de hoofdtelefoon zelf. Het eerste wat mij opviel was de aparte kleur van de oorschelpen, een soort zilver-metaalachtig uiterlijk waarvan de kleur wel iets weg heeft van champagne.

De hoofdband is gevoerd met een kussentje en heeft een beige afwerking. Verder is de behuizing uitgevoerd in kunststof en heeft het op diverse plekken een blauw accent: bij de plug voor de 3,5mm jack, het gedeelte dat zichtbaar wordt als je de hoofdband verstelt en de oorkussens. Ook de kabel is blauw uitgevoerd.

Het uiterlijk van de Bose QC25 met de oorschelpen 90° gedraaid zodat de hoofdtelefoon helemaal plat ligt.

Als je de hoofdtelefoon optilt valt op hoe licht de hoofdtelefoon is, namelijk slechts 195 gram. Hoewel het frame van de hoofdtelefoon erg buigzaam is, voelt het niet fragiel aan. Ik heb de hoofdtelefoon een paar weken lang steeds los in mijn schoudertas gedaan zonder mij zorgen te maken dat hij stuk zou gaan. Met name vanwege de plaatsing van de aan/uit knop is het overigens wel aan te raden om de hoofdtelefoon in zijn hoes mee te nemen.

De oorkussens zitten vast met een simpel maar effectief klik-systeem en zijn daarmee goed vervangbaar. Zeker een pluspunt waard dus.

De Bose Quiet Comfort 25 beschikt over een in-line bediening met microfoon, die specifiek is gericht op iOS. Ik heb geprobeerd of het stiekem toch werkt met Android of Windows Phone 8, maar dit is helaas niet het geval.

De bediening oogt erg logisch en de knoppen geven een duidelijke feedback.

De gevoerde stof op de hoofdband maakt dat de hoofdtelefoon zacht voelt aan de bovenkant van je hoofd.

De oorkussens vallen om je oren heen en de kussens zijn zacht. De kussens zijn gevoerd met een luchtig schuim en de stof er omheen is een soort nep-leer.

De hoeveelheid druk waarmee de oorkussens op het hoofd worden gedrukt is best laag, maar door het lage gewicht is het toch genoeg om de hoofdtelefoon goed te laten zitten. Je kan bijvoorbeeld gerust je veters strikken zonder dat de hoofdtelefoon verschuift of van je hoofd af valt.

Alles bij elkaar zit de hoofdtelefoon erg comfortabel en kan je hem letterlijk uren dragen zonder dat het vervelend voelt.

Actieve noise cancellation
Een speciaal kenmerk van deze hoofdtelefoon is dat hij gebruik maakt van actieve noise cancellation (geluidsonderdrukking) om de geluiden om je heen weg te filteren. Bose heeft hier patent op, dus het is een techniek die je niet snel op dezelfde wijze zult tegenkomen bij de concurrentie.

Hoe de actieve noise cancellation werkt staat hier uitgebreid (in het Engels) op een begrijpelijke wijze uitgelegd, maar het komt op het volgende. Met behulp van microfoons wordt het omgevingsgeluid gemeten en wordt door de luidsprekers in de hoofdtelefoon een geluidsgolf gemaakt die tegenovergesteld is aan de geluidsgolven van het omgevingsgeluid, waardoor het geluid uiteindelijk niet waarneembaar is.

Bron: http://s.hswstatic.com/gif/noise-canceling-headphone-6.jpg

De reden dat het actieve noise cancellation heet is dat het stroom verbruikt en daarom een batterij noodzakelijk is om te werken. De Bose QC25 produceert overigens ook geluid zonder batterij, maar dat gaat wel ten koste van de geluidskwaliteit. Het geluid klinkt dan behoorlijk bedompt. In combinatie met de ontbrekende noise cancellation is het geen hele fijne manier om naar muziek te luisteren, maar als je onverhoopt zonder batterij komt te zitten laat de QC25 je in ieder geval niet helemaal in de steek.

Dat je een batterij nodig hebt is jammer, maar in de praktijk geen heel groot minpunt. Bose claimt namelijk een accuduur van 35 uur op een enkele AAA-batterij en hoewel ik het niet exact heb gemeten klopt die bewering naar mijn ervaring wel. Het voordeel ten opzichte van een ingebouwde accu (zoals veel draadloze hoofdtelefoons hebben) is dat je een reserve accu mee kunt nemen.

De eerste keer dat ik de actieve noise cancellation probeerde was in de auto. Ik zette de hoofdtelefoon aan met een zacht muziekje op, startte de auto en in eerste instantie was het nogal verwarrend want ik voelde de motor wel draaien, maar ik hoorde hem totaal niet! Ook het uitparkeren was raar, want ik kon totaal niet horen hoeveel toeren de motor maakte. Nu snap ik ook beter dat veel senioren veel te veel gas geven bij het laten opkomen van de koppeling. Als je het niet hoort heb je dat namelijk helemaal niet door. In mijn geval komt daar nog bij dat bij mijn auto de toerenteller niet zichtbaar is, maar dat terzijde. In dat scenario werkt de actieve noise cancellation dus verrassend goed.

De mate waarin het omgevingsgeluid teniet wordt gedaan is afhankelijk van het soort geluid.

• Lage, constante tonen zoals in het bovenstaande voorbeeld worden voor mijn gevoel voor 80-95% weggefilterd. Het is dus niet voor niets dat je zoveel Bose hoofdtelefoons ziet bij mensen die vaak met het vliegtuig reizen.
• Grillige geluiden worden duidelijk minder goed (ongeveer 20-30%) weggefilterd, zoals de bliepjes van de kassa in de supermarkt, het gekletter van bestek als je de vaatwasser uitruimt etc.
• De geluiden die daar tussenin zitten, zoals omroepen in de trein/tram/metro en gesprekken worden ongeveer voor 40 – 60% teniet gedaan.

Geluidskwaliteit
Ik heb de QC25 voornamelijk getest in combinatie met de FiiO X1 DAP, waarvan hier de review te vinden is. De gebruikte audiobestanden zijn dan ook hoofdzakelijk van hoge resolutie.

Zoals ik eerder heb aangegeven is het geluid van de QC25 zonder de actieve noise cancellation nogal bedompt en daarom niet bedoeld voor dagelijks gebruik. Dit is echter een scenario dat alleen speelt als de accu op is en je geen reserve bij je hebt.

Mét actieve noise cancellation ingeschakeld is het geluid van de luidsprekers gelukkig erg goed te noemen. Om te beginnen is het geluid erg gebalanceerd. In de hele range van ultra laag tot piepend hoog laat de QC25 geen vervorming horen.

Hoge tonen zijn erg gedetailleerd en bij Ben Howard – Conrad (met name rond 02:00 – 02:25 min) vond ik de afwisseling van laag-midden van de gitaar en de hoge tonen een mooi gepolijst geluid geven. Dat is overigens precies de bedoeling geweest maar is bij deze hoofdtelefoon voor het eerst echt goed uit de verf gekomen.

Dat het geluid erg gebalanceerd is en zelfs behoorlijk neutraal is, maakt de QC25 al snel een allemansvriend. Als ik een genre moet benoemen waar deze hoofdtelefoon bij uitstek geschikt voor is, zou dat klassieke muziek of lichte pop zijn.
Omdat het geluidsbeeld behoorlijk braaf is, scoort de hoofdtelefoon wat mij betreft wel iets minder hoog in de categorie ‘fun-factor’. Wat mij betreft mag een hoofdtelefoon wel een bepaald karakter hebben wat je nou eenmaal aanstaat of niet.

Als je langere tijd (1,5 uur of meer) naar de hoofdtelefoon luistert wordt het geluid absoluut niet vermoeiend.

Hoewel het niet specifiek een kenmerk is van geluidskwaliteit wil ik nogmaals benadrukken dat de actieve noise cancellation er voor zorgt dat je onderweg minder hinder ondervindt van andere geluiden. Dit komt het luistergenot zeker ten goede.

De Bose Quiet Comfort 25 is een dure hoofdtelefoon die genoeg in petto heeft om de concurrentie met andere grote spelers aan te gaan. De gepatenteerde noise cancellation technologie werkt erg goed om ook in een roerige omgeving de rust te vinden en van je muziek te genieten.

De hoofdtelefoon is erg licht en toch stevig gebouwd. Het draagcomfort is enorm hoog en het geluid is evenmin vermoeiend, dus de QC25 is ook geschikt voor lange luistersessies.

Het geluid is gebalanceerd, hoog is gedetailleerd en de QC25 doet eigenlijk niets verkeerd. Het geluidsbeeld is neutraal en redelijk ‘veilig’.

Alles bij elkaar verdient de Bose Quiet Comfort een dik verdiende 4,5 ster.

Heb jij ook een Bose QuietComfort 25 voor Apple (Wit)?

Wel gevaarlijk de noise cancelling in de auto ;)

Je minpuntje dat de line-in bediening enkel werkt via iOS ligt niet aan iOS. Het ligt aan de laptop manufacturers, zij ondersteunen dat niet.
Haha mijn gevoel was inderdaad ook dat noise cancellation in de auto gevaarlijk is, ik zou dat ook niet aanbevelen.

Toch zijn er ook fabrikanten van hoofdtelefoons waarvan de in-line bediening netjes met Android werkt, dus het kan wel.
Apple en Bose hebben een tijd samengewerkt, waarschijnlijk is het daarom vooral op IOS gericht.
Ik heb de hoofdtelefoon ook gekocht tijdens de Mediamarkt BTW actie en ik ben het helemaal met je Opinion eens! Weer een goede review!
Ik heb hem laatst ook gekocht, bevalt prima en inderdaad helemaal geweldig in het vliegtuig :)

Tijdens het lezen van reviews zag ik dat je ook bij Bose een snoer kan kopen met Inline bediening voor Android, wel prijzig (30 euro) maar de mogelijkheid is er in ieder geval. Zie:

Ah ja goed gevonden, dat is nieuw. Wel prijzig ja.
Kan ik hieruit dus opmaken dat IOS of Android van de kabel afhangt en dus niet van de koptelefoon zelf? Kortom als ik nu een IOS toestel heb en neem later een Android, hoef ik alleen de kabel maar te vervangen en niet de hele koptelefoon?
Op Amazon krijg je de optie om de In-line bediening voor Android of IOS te kopen.
Bedankt voor je review. Dat was voor mij het welbekende setje (tel daarbij de MM actie op :-)) om er een aan te schaffen. De eerste indrukken zijn bijzonder goed.
Fijn om te horen en natuurlijk graag gedaan! :)
Mooie review.
Ik heb ze gisteren gekocht bij mm maar ik wist niet dat die per os anders is. Ik heb een iphone en ik kreeg van die medewerker eentje met android logo daarop. Ik vroeg hem paar keer maar hij zei nee dat maakt niet uit! Wel dus!
Ik heb deze set een tijd terug ook gekocht en inmiddels de eerste tientallen vlieguren erop zitten.

Een paar minpunten die mij opvielen:

- schelpen, en met name het nepleer, voelt broeierig warm aan na verloop van tijd en hoewel ik er niet van ga zweten stoort het wel.

- kwaliteit inline bediening is belabberd ; een goedkoop plastic kastje met weinig tactile feedback. Persoonlijk vind ik dit afbreuk aan het 'premium' karakter van deze hoofdtelefoon.

Verders niks dan lof. Dit is mijn eerste premium hoofdtelefoon (buiten Jaybird Bluebuds X dan) en na enige vluchten ben ik er meer dan tevreden mee, ondanks de stevige prijs.

Bedankt voor de review!
Ik overweeg ook deze koptelefoon te kopen voor in het vliegtuig. maar ik vraag mij af hoe de Noise cancellation werkt als er geen muziek speelt. In dat geval zou ik hem kunnen ophouden tijdens het slapen en op die manier minder last hebben van omgevingsgeluid. Kortom werkt de noisecancellation als de koptelfoon niet is ingeplugd? bedankt voor de input in ieder geval
De noise cancelling technologie werkt ook als je geen muziek afspeelt :) Ik weet alleen niet wat het effect gaat zijn als je de hoofdtelefoon uitgeplugd houdt. Je weet ook dat er inmiddels een Bose QC35 is? Dat is in principe dezelfde hoofdtelefoon als de QC25 maar dan draadloos (en ca. ¤ 80 duurder)..