Trust GXT 277 Illuminated Notebook Cooling Stand Review

annopcatsman 20 maart 2015, laatste update op 10 april 2015, 893 views

Trust GXT 277 Illuminated Notebook Cooling Stand

Zeer degelijke metalen laptop standaard met instelbare fan-snelheid en stoer uiterlijk met rode verlichting. Formaat helaas aan kleine kant, vooral gezien de bewering op verpakking: voor laptops 'tot 17.3 inch' -> zie review en mijn bijgevoegde foto. alleen hierdoor 3 sterren ipv 4

Pluspunten

• robuuste constructie
  • rode led-verlichting
  • instelbare fan-snelheid
  • mooi afgewerkt
  • koelt goed
  • uitstekend voor laptops tot 15 inch

Minpunten

• hoek niet verstelbaar
  • 17 inch laptop past niet, mijn 15 inch ook niet
  • geen anti-slip haakjes
  • externe voeding niet mogelijk
  • bij 15 en 17 inch, laptops, USB poorten en on/off knop onbereikbaar

Het is een enorm degelijk gebouwd product. Er rammelt niets en de fan maakt ook geen herrie. Hij ziet er erg stoer uit door zijn metalen plaat die net afgewerkt is met de omgebogen voor -en achterkant.

Twee minpuntjes zijn wel wat de verpakking beweert: tot 17.3 inch laptops en het ontbreken van anti-slip haakjes aan de voorkant.

koeling niet zonder risico's
De koeling werkt op zich wel goed, een probleem is echter de plaatsing van je laptop; bij mijn 17 inch laptop zit de fan helemaal links. Als ik mijn laptop naar rechts op de standaard zet zodat de fan van de standaard onder die van mijn laptop zit, staat hij niet meer stabiel. Het numpad te enthousiast gebruiken kan resulteren in het omhoog komen/kantelen van de laptop aan de linkerkant. Zet ik de laptop gecentreerd erop zodat hii stabieler staat, dan komt de fan van mijn laptop buiten de standaard en heeft het de fan van de standaard geen effect meer.

17 inch laptop glijdt weg
Stel dat ik de laptop alleen als een decoratieve verhoging zou willen gebruiken werkt dit ook niet helemaal lekker. Mijn laptop schuift bij het gamen en typen door de trillingen bij het indrukken (erg) langzaam naar voren, hij glijdt van de standaard af. Met anti-slip haakjes had dit makkelijk kunnen worden voorkomen. Mijn laptop heeft ook pootjes (2 rijden van 3, en de pootjes in de middelste kolom zijn korter), ook die raken niet allemaal de stand en hierdoor wankelt alles een beetje.

onbereikbare poort en aan/uit knop
Een ander groot probleem is de onbereikbaarheid van de USB poort en de aan/uit knop van de stand. Ik wil niet telkens mijn zware laptop op hoeven te tillen als hij thuis om mijn bureau staat, zeker niet met alle kabels eraan. Niet omdat ik slap ben, maar omdat het voortdurend optillen -met scherm opengeklapt -in onnodige stress en eventuele schade kan resulteren. Zonder hem op te tillen kan ik er echter heel moeilijk bij, ook als de laptop gecentreerd staat.

bij 15 inch...
Hetzelfde probleem bestaat nog steeds bij mijn 15.6 inch laptop. De standaard steekt aan beide kanten alsnog ongeveer 2.5 a 3 centimeter uit. Ik dacht de lijst om het scherm zelfs nog weg en dan zou hij nog uitsteken. Het staat stabiel, maar ik kan nog steeds meilijk bij de knoppen en mijn 15 inch laptop doet amper zware taken en heeft geen actieve koeling.

final verdict: mooie decoratieve stand voor 13, misschien 15 inch, en kleiner
Qua robuustheid en afwerking is het een enorm goed product. Wat mij betreft is er gewoon niet goed over het ontwerp van dit product nagedacht. Aangezien mijn 15 inch laptop nog steeds zover uitsteekt dat de poorten en knoppen (aan/uit, en fan snelheid) slecht bereikbaar zijn, neem ik aan dat alles pas naar wens is bij een 13 inch laptop of kleiner. Het probleem met zulke laptops is dat die vaak geen koeling meer nodig hebben omdat ze niet heet worden en geen fan hebben.

Deze stand koop je puur voor het ontwerp en de verhoging, niet voor de koeling, tenzij je een 15 inch laptop hebt die heet van je gebruik wordt!

Heb jij ook een Trust GXT 277 Illuminated Notebook Cooling Stand?

In principe past er toch ook een 17.3 laptop op? Dat de specifieke koel gebied niet ideaal is dat is wel jammer, maar zolang hij er stabiel op staat en niet wankel snap ik het probleem zelf niet zo. Want stel dat de houder zo breed zou zijn als een 17.3" laptop, zou het er met een kleiner laptopje weer vreemd zijn. Het enige nadeel dat ik dan zie is dat de usb dingen niet bereikbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door The System op 21 maart 2015 00:34]

"the system, je hebt gelijk, maar dat kun je ook voor een blok hout van 10cm breed beredeneren. Het 'past' nog steeds. Ik kocht de stand niet voor verhoging of de hoek, maar voor de koeling en als ik dan mijn laptop zo ver mogelijk naar rechts moet zetten op die trust standaard, dan kantelt ie wanneer ik het numpad wil gebruiken en dat moet niet kunnen. Zet ik hem er precies recht op dan staat ie stabiel, maar werkt het koelen niet meer en kan ik nog steeds niet bij de poorten...

edit: mijn laptop heeft overigens ook 6 pootjes die een paar millimeter hoog zijn in een opstelling van 2x3, alleen zijn de 2 middelste pootjes korter dan de twee paar links en rechts. zet ik mijn laptop op die standaard, dan krijg je t zelfde wiebelige effect als een tafel die niet overal de grond raakt met zijn poten.

[Reactie gewijzigd door annopcatsman op 23 maart 2015 21:57]