Jiayu S3 Zwart Review

Downstar2 20 maart 2015, 24.273 views

Jiayu S3 Zwart

Het nieuwste flagship model van Jiayu. 64 bit SoC,Octocore,2GB RAM,3100mah,5.5 FHD

Pluspunten

• 4G ondersteuning
  • Locatiebepaling(GPS/GLONASS/BEIDU)
  • Camera

Minpunten

• Design(knopjes)
  • Videokwaliteit Camera
  • Backcover(glad!)

Vandaag een review over de Jiayu S3, 1 van de flagship smartphones uit china.
Ik heb de Jiayu S3 als opvolger gekocht voor de door mij eerder gereviewde Jiayu G4s.

Ik was eigenlijk nog zeer tevreden over de Jiayu G4s, toch ben ik uiteindelijk overstag gegaan.
Met name door de prijs/kwaliteit, maar met name omdat ik een early-adopter ben :P.
In deze review probeer ik een algemeen beeld te geven over hoe ik de S3 heb ervaren.
Voor de mensen die niet graag lezen, onderaan staat uiteraard de videoreview die vrijwel dezelfde zaken behandelen als in deze tekstuele review.
Lees/kijk ze!
Groet,
Downstar

Zoals ik in de inleiding al aangaf was 1 van de redenen om te upgraden naar de Jiayu S3, de prijs.
Het toestel is te koop bij Pandawill voor 189,99$wat ongeveer 180 euro is met de huidige koers ( :’( ).
Wat mij betreft nog een goede prijs kwaliteitverhouding, maar het is toch zonde dat de koers zo gekelderd is.

Vaak zijn er nog wel coupons of acties(happy hour) beschikbaar voor de Jiayu S3 bij Pandawill. Dus mocht je hem aanschaffen altijd even kijken of er niet wat loopt :P. (sowieso altijd even in chinaprices.us kijken waar iets het goedkoopst is.)

De S3 was bij Pandawill iets duurder op het moment dat ik hem aanschafte dan andere webshops.
De reden om toch bij Pandawill te kopen is het feit dat ze mij verzekerde dat hij daar op voorraad was en dat hij binnen 1 werkdag zou kunnen worden verzonden.

En dit was uiteindelijk ook zo, na het bestellen werd hij netjes de volgende dag op de post gedaan.
Ik heb het toetel middels DHL laten verzenden en had hem binnen 3 dagen in huis!
Echter moet (er altijd) rekening worden gehouden dat het product de grenswaarde van 22 euro overschrijdt waardoor het pakker in aanmerking komt voor BTW + Inklaringskosten.

Gelukkig kwam mijn pakket zonder extra kosten aan.

Het pakket was goed verpakt zoals ik van Pandawill eigenlijk altijd wel gewend ben.
De Jiayu S3 zit in een simpel kartonnen doosje. In mijn geval een Internationale versie.
Ook iets wat mij was beloofd door Pandawill, dus ook daarin zijn ze hun belofte nagekomen
Ik zeg die even expliciet omdat er ook versies zijn die speciaal zijn gemaakt voor de Chinese markt.
Deze telefoons bevatten een andere ROM, waarbij Apps van google ontbreken. (Je hebt dus ook geen Playstore!). Een kleine opmerking die gemaakt moet worden is dat het installeren van een International ROM (met google playstore/apps) op een chinees toestel eigenlijk ook een fluitje van een cent (mits je de benodigde bestanden hebt :P) is. Toch is het voor mensen met niet al te veel technische kennis misschien een strop. Let daarom even op welke versie je koopt (mocht je hem niet bij Pandawill kopen).

In het doosje zitten naast de telefoon de volgende dingen:

- Extra screenprotector
- Europese Adapter
- Handleiding
- Transparante (blauwe) Jiayu backcase
Dan komen we aan op de punt waar we naar de specificatie van de telefoon gaan kijken.
Wat maakt deze telefoon nou bijzonder?

Voor mij springt in iedergeval de Octocore er uit,
Een octocore? Hmmm dat had de G4s toch ook al? ‘Das toch nie bijzonder?’
Jawel, dat is wel bijzonder! De SoC is namelijk gebaseerd op een 64 bits architectuur.
Hiermee kunnen berekeningen een stuk sneller en efficiŽnter worden afgehandeld dan de octocore SoC uit de Jiayu G4s. Een bijkomend voordeel is dat hij ook gemiddeld 30% minder stroomverbruik heeft!

Als we het dan toch over stroomverbruik hebben komen we misschien wel op het meest energie slurpende component in deze telefoon, het impulsante 5.5 inch Full HD scherm.

Het scherm is als je van een 4,7 inch scherm komt wel even wennen. Maar na een week was ik al er al aangewend en vond ik de G4s maar klein en onhandig :P..

Doordat het scherm vrij dunne bezels heeft valt het toestel qua grote eigenlijk best mee.
Het blijft natuurlijk een log ding, maar voor mensen met normale tot grote handen is het eigenlijk nog prima te doen vind ik.

Om toch nog zeker 1,5 a 2 dagen door te komen met de S3, heeft Jiayu er een 3000-3100 mah batterij in gestopt. Vroeger kon je nog wel eens twijfelen over de echtheid van de Mah’s in chinese telefoons maar dat zit bij Jiayu wel snor. In de G4s zat ook een 3000 mah, echter is de Jiayu S3 niet compatibel met deze batterij! De S3 is platter en langer.

Verder valt er uit de specificatie(zie hieronder) en het plaatje hierboven op te maken dat de telefoon beschikt over Dual Sim. In dit geval Dual Micro sim. Tegenwoordig is dat niet meer zo bijzonder, vrijwel elk chinees toestel heeft deze optie. Wat wel weer mooi is dat in deze nieuwe MTK6752 processor 4G op de SoC zit! 4G wordt dus ondersteund zonder aparte chip nog in de telefoon, maar het zit dus ingebakken.

De Jiayu S3 draait momenteel op Android 4.4.4 (kitkat) en doet dat met een eigen launcher.
Thema’s zijn makkelijk aan te passen met een app genaamd themes.
Dit zal voor de android liefhebber niet vreemd in de oren klinken, android is uitzich zelf al redelijk naar eigen smaak in te richten.

Zeer waarschijnlijk komt Jiayu ook eerdaags met een Android 5.0 ROM voor de S3.
Niet alleen de nieuwe functionaliteiten bieden mogelijk meer dan met extra 4.4, er zou ook snelheidswinst geboekt moeten worden.

Volgens een artikel op tweakers ( zie: reviews: HTC Desire 820: grote telefoon voor de gewone beurs) is er met de komst van Lollipop nog een voordeel te behalen. Android 5.0 kan namelijk (beter) omgaan met de SoC doordat deze ondersteuning heeft voor 64bit-ARMv8-instructies. Zie hieronder het citaat uit desbetreffende artikel:

‘Cortex A53 is de opvolger van de Cortex A7-kern, die tot nu toe veel in midrange-telefoons gebruikt werd, en kan overweg met de nieuwe ARMv8-instructieset, die 64bit-compatibel is. Volgens chipontwerper ARM moet de A53 tot veertig procent sneller zijn dan de A7, al zullen dergelijke verbeteringen alleen in specifieke benchmarks behaald worden. Dankzij de 64bit-ondersteuning zullen apparaten met een A53-soc in de toekomst nog beter worden. Android Lollipop maakt namelijk gebruik van die 64bit-ARMv8-instructies, waardoor een telefoon als de Desire 820 net wat sneller moet werken als hij eenmaal de update naar Android 5.0 ontvangen heeft.’
Meer informatie over 64 bit en android kun je hier vinden:

Dan komen we op het hoofdstuk design en bouwkwaliteit.
Het design is vrij simpel en daarvan ben ik wel gediend. Het scherm valt daarin vooral op aan de voorkant.
De backcover aan is leverbaar in het wit en in het zwart, al is zwart eerder grijs.
Deze voelt erg glad aan vind ik, waar bij de Jiayu G4s nog een rubberized laag over de backcover was gedaan om voor grip te zorgen. Is bij de S3 eigenlijk niks gedaan om grip te krijgen.

Aangezien het toestel toch wel wat aan de grote kant is kan het voor mensen met kleine handen toch lastig zijn om het toestel goed te kunnen houden.

Een klein nadeel aan het design vind ik de plaatsing van de knopjes(Power/Volume up-down)
Deze zitten allen aan de rechterkant. Ik ben zelf voorstander van een design waarbij de powerknop rechts zit en de volume up-down aan de linkerzijde. Ik ben er inmiddels wel aangewend maar het kan wel lastig zijn wanneer je bijvoorbeeld je telefoon in een autohouder plaatst. Je hebt dan de kans dat het powerknopje in de weg zit als je het toestel in het midden wil klemmen.

Foto’s zeggen immers meer dan duizend woorden, dus bekijk zeker even de foto’s.
(let op: op Onderstaande foto’s heb ik een Glass screenprotector zitten, hierdoor heb je een iets dikker glaslaagje op je scherm en heb je iets meer reflecties!)

Het originele scherm heeft uiteraard geen opstaande glas randjes :P
Op de foto’s zie je onder andere de dubbele speaker, Notificatie led + sensors, dual flash etc.

Over de bouwkwaliteit kan ik kort zijn, meer dan prima.
Eigenlijk wat je mag verwachten van Jiayu.

De backcover kon dus wat beter qua ‘gladheidbestrijding :P’ en misschien ook wel qua stevigheid.
Het covertje voetl wat fragiel aan als je het van de telefoon haalt. Echter is het wel zo dat deze erg flexibel is en dat daarmee breukjes of scheurtjes eigenlijk niet zo snel zullen ontstaan.

Verder voelt de behuizing solide aan en zijn er geen rare kraakjes of dergelijke te horen.
Ook heb ik geen scherpe randjes gevoelt.

Een puntje wat ik onder bouwkwaliteit vind vallen is het scherm. Allereerst kunnen we dan kijken naar het oppervlakte, het glas zelf dus. Het is tegenwoordig niet meer zo bijzonder maar ook dit toestel komt met een Gorilla Glass protectie. Dit houdt in dat het toestel (meer) krasbestendig is.

Toch is eerder gebleken dat dit niet inhoud dat krassen dus helemaal niet meer mogelijk zijn op het scherm, het is alleen wat lastig om ze te krijgen. Vandaar dat ik een extra screenprotector heb besteld van gehard glas. Hiermee bescherm je dus je daadwerkelijke scherm tegen krassen, maar met name ook tegen het breken van het scherm tijdens een val/impact. Welke voordelen het nog meer heeft kun je makkelijk op google vinden 
Voor mij is de Jiayu S3 het eerste toestel dat ik ontvang met een Full HD resolutie(1080x1920) en zodoende zag ik nu pas wat een verschil het alsnog geeft ten opzichte van een HD resolutie.
Deze was welliswaar bij de G4s op 4.7 inch.
Om even aan te tonen hoe het scherm zich laat vergelijken met eerder genoemde telefoons zie je hier een vergelijking van kijkhoeken uit verschillende standen. (kijk ook zeker even het de video review, daarin zijn kijkhoeken misschien wat beter te zien)

Beide toestellen zijn ingesteld op de volledige brightness, de camera is onderbelicht met -2
Links de S3 VS rechts G4S vooraanzicht

Links de G4s VS rechts S3 Bovenaanzicht
Links de S3 VS rechts G4S onderaanzicht
Links de S3 VS rechts G4S rechter onderhoek aanzicht
Boven de S3 VS onder G4S rechter zij aanzicht
Onder de S3 VS Boven G4S Linker zij aanzicht
Onder de S3 VS Boven G4S linker bovenhoek aanzicht

Uit de kijkhoeken is te concluderen dat de G4s(let op oude scherm*) het beter doet dan de S3.
Echter is dat alleen vanuit een bepaalde hoek. Het vooraanzicht(uiteraard de belangrijkste kijkhoek :P) is nagenoeg gelijk op beide toestellen en is qua contrast prima.

[i]* zie voor een vergelijking van nieuw en oude jiayu G4S schermen deze post van mij:

Ook heb ik het scherm vergeleken met de G4s op een backlight test.
Door te kiezen voor zwarte achtergrond kan men bekijken in hoeverre de backlight egaal is.
En in hoeverre er bleeding onstaat.

Links de S3 vs Rechts de G4s

De bleeding bij de S3 lijkt dus wat meer te bleeden, het dit is gewoonweg omdat de brightness hoger is bij de S3. Er opzich wel een mooie egale belichting en echte hotspots qua licht zijn er niet te zien.
Dan komen we op de misschien wel het belangrijkste punt van een telefoon,
en ja.. dat is nog steeds bellen :D !
De gesprekskwaliteit wordt gevormd door de microfoon, de spraak microfoon zit aan de onderzijde van het toestel. Om het de gesprekkwaliteit te verbeteren is er ook een background microfoon.
Deze microfoon filtert achtergrond geluiden weg om de spraak helderder te maken. De kwaliteit is naar mijn beoordeling ook zeker prima te noemen. De oorspeaker is echt prima.
Mijn eerste belletje met de S3 was ik eigenlijk vrij verbluft, de speaker was luid en duidelijk.
Het toestel ondersteund Voice HD, dus mogelijk heb ik een gesprek met voice HD gehad.
Het was in iedergeval wel erg goed.

De backspeaker is in de S3 in dual mode uitgevoerd, dit moet met name de schelheid en het holle geluid uit smartphone speakers weg halen. En dat gebeurd ook redelijk goed al kan de speaker zeker beter ben ik van mening.
Het bereik van de telefoon is meer dan prima, zowel GSM als het 3G netwerk.
(speedtests etc. komen in het volgende hoofdstuk)
In het prestatie tabje wil ik jullie de verschillende prestaties laten zien van dit toestel.
Hierbij moet je denken aan o.a camera, Antutu benchmarks, GPS , speedtests, WIFI bereik etc.

Kijkend naar het toestel dan zien we de standaard Jiayu launcher.
Dit is een vrij basic schil van jiayu met enkele herkenbare widgets zoals de platenspeler muziek widget en de galerij/foto widget. Deze schil is daarnaast makkelijk aan te passen met een thema’s.
Zelf ben ik niet zo van dat uitgewerkte inconen, laat mij het maar lekker simpel bij de stock android iconen houden.

http://i.imgur.com/LiX6Bqtm.png http://i.imgur.com/6jCyv7xm.png

De widgets zijn ook vrij makkelijk uit te schakelen.

De Internationale ROM waarmee de S3 bij mij werd geleverd is verder niet voorzien van (hardnekkige!) chinese apps.
Er staan dus geen gekke chinese apps op. Aanwezig zijn de standaard google apps waaronder een volledig werkende playstore. Het toestel kan uiteraard in de Nederlandse taal worden ingesteld.
Root toegang is makkelijk in en uit te schakelen doormiddel van het omzetten van het SuperUser schuifje in instellingen > Beveiliging.

We gaan maar verder met de camera.
Aller eerst de backcamera, dit is een Sony IMX214 13 F2.0 megapixel camera inclusief dual LED-flitser. Waarmee je in de donkere situaties nog steeds goede foto’s kunt maken.

De camera app is gewoon de standaard google android camera app en heeft verder geen uitleg nodig denk ik. We kunnen beter kijken naar wat foto’s en indien waar mogelijk vergeleken met de G4s.

Eerst zal een foto volgen van de Jiayu G4s daarna van de S3 in dezelfde situatie.
(foto’s zijn uiteraard aanklikbaar om origineel formaat te openen)

Uit de vergelijking is te zien dat het contrast wat levendiger is qua kleuren in de S3.
Het is naar mijn mening net genoeg, het maakt de foto wat spannender om naar te kijken zonder dat je gelijk een te nep beeld krijgt. De scherpte van de de foto is genomen op standaard settings en is zeker prima te noemen!

Nog wat andere foto’s zijn hier te vinden:

De frontcam is in mijn geval een stuk voorruit gegaan in scherpte. De Jiayu G4s frontcam zag er bij mij nog al ongefocust uit. Nu kan het zijn dat dit een probleempje was in mijn specifieke G4s, maar dat weet ik niet zeker. De frontcam heeft met 5 megapixel genoeg kwaliteit om een leuke videochat te doen. Ook in het donker presteert de camera naar verassing nog prima
Het toestel haalt een hele goede score in Antutu, met de komst van lollipop (Android 5.0) zal dit ongetwijfeld nog een beetje omhoog gaan. Daarmee scoort de S3 net iets onder de Samsung Galaxy S5.
‘Ik koop geen china telefoons meer. Die GPS chips uit mediateks zijn echt zo ruk’
Ik heb heb het menig china shopper horen zeggen en ik kan ze er niet direct ongelijk geven, maar toch ook niet echt gelijk. Ik ken schrijnende verhalen over mediateks waarbij er totaal geen fix gevonden werd. Bij mijn G4s was het nog zo slecht nog niet, maar duurder het soms wel lang voor dat hij de fix gevonden had. Toch had ik gemiddeld wel een fix binnen een minuut.
Met een navigatie app als TOM-TOM was het navigeren dan ansich best te doen, toch was hij je af en toe wel eens kwijt en kreeg je daardoor rare situaties en herberekeningen van routes.

In de nieuwste Soc is GPS sterk verbeterd, en zijn er zelfs 2 alternatieven bij gevoegd namelijk GLONASS(Russische Satellieten en Beidu(china) om je locatie te bepalen. En ik moet zeggen dat ik ECHT ECHT ECHT tevreden ben over de huidige locatiebepaling. Ik vind een binnen 30 seconden zeker een fix, en vaak nog wel sneller! Mijn locatie wordt op de meter nauwkeurig gelogd en blijft stabiel. Op sommige momenten heb ik zeker 21 satellieten in beeld en gebruik ik er zeker 18 (inclusief glosnass) van!
op de G4S vond ik er soms maar 10 en dan was ik blij als ik er 6 van kon connecten!)

Ik ben de locatiebepaling eens grondig gaan testen en ik kan er zelfs weer mee geocachen,
ik heb het toestel zeker 3 weken nonstop elke dag gebruikt om verschillende werklocaties te bezoeken en ik heb echt geen enkel moment het signaal verloren of een misberekening gehad!

Met deze sterke verbetering komt een china smartphone nog weer dichter bij de Europese kwaliteit die we gewend zijn van telefoons zoals Samsung/HTC etc.

http://i.imgur.com/FAkXB75l.jpg http://i.imgur.com/6UDwgW7l.jpg http://i.imgur.com/DdntjyZl.jpg

Zo kan ik eigenlijk ook niet klagen over de stabiliteit en bereik van het WIFI signaal. Dit lijkt zelfs ten opzichte van de G4s iets verbeterd.(zie screen 1 vs screen 2)
Deze meer dan uitstekend. Op +- 10 meter(en enkele betonnen muren) van de router af haal ik nog een prima verbinding met een prima snelheid.

http://i.imgur.com/VCx9CuUl.jpg http://i.imgur.com/o57VFo3l.jpg http://i.imgur.com/I44wfbDl.jpg
Zoals ik in de specificaties heb aangehaald heeft het toestel beschikking over 4G.
Echter heb ik zelf niet de beschikking over een 4G abo, dus heb ik even een screentje gepikt van mijn mede review china shopper RobertNL (thanks :) !)

Prima snelheden zijn te halen dus!
Een ander belangrijk punt is natuurlijk, Hoelang kun je nu met een accu doen?
In het toestel zit dus een 3000-3100 mah batterij, hiermee zou je zeker 2 dagen bij normaal gebruik moeten halen. Ik heb een screentime (met +- 70% brightness) van ruim 5 uur met nog 11% over.
Misschien haal jij wel meer of minder uit jebatterij, maar dit is erg gebruikerafhankelijk.
http://i.imgur.com/BOBOlg7l.jpg http://i.imgur.com/Ns2LIHql.jpg

Nouja dan breiden we er zogoed als maar een eind aan, uiteraard in de vorm van een conclusie.

Pluspunten:
++ Locatiebepaling(GPS/GLONASS/BEIDU!)
+ 64 bit SoC
+ 4G ondersteuning!
+ Camera
+ Geen Bloatware aanwezig
+ Prijs
+ Accu
+ Full HD

Nadelen:
- Design(knopjes)
-Backcover
- Kwaliteit videopname

Uiteraard heb ik voor de luie of misschien wel erg fanatieke mensen ook weer een video review gemaakt. Hiermee hoop ik een nog duidelijker beeld te geven van deze telefoon.
Vrijwel alle punten uit deze review worden daar nog eens uitgelegd.

Dank voor het lezen/bekijken van de review, mochten jullie het waarderen..
Dan is een likeje op de video in Youtube van harte welkom.

Mochten er nog fouten in deze review staan(ongetwijfeld spelfouten, ik heb de tekst verder niet gecontroleerd en vrij vlot getypt dus :P..) dan mag je me even PM/DM'en

Downstar

Heb jij ook een Jiayu S3 Zwart?

Alleen je video is al genoeg. Klasse.
Jiayu is gewoon goed. Na mijn G4 wordt het zeker weer een Jiayu
Jiayu is gewoon goed.
Behalve dan dat je hem met een rotklap op je bureau moet smijten omdat dat ding na een jaartje niet meer normaal aan de praat te krijgen is. Of ging dat niet zo? :+
Lolbroek. :P Dat is inderdaad ťťn keer gebeurd.
Na 3 uur kloten omdat er helemaal niets meer met dat ding te doen was, was ik het zat en pleurde ik 'em echt heel hard op het bureau. En toen deed 'ie het weer. :D
Hahah dat is met veel apparaten zo, ff klap geven en het werkt weer :P..

Ik heb nu een Jiayu G4s, met een 'gebrickte' preloader :P..
Die krijg ik niet in de META mode(mode om standaard preoloader te omzeilen) om zodoende nieuwe preloader weer te flashen...

Misschien ook maar eens klappen gaan geven.. :P
Thanks :D!

Ben inderdaad echt te spreken over Jiayu!
Mooie review!
Heb er zelf ook 1, wel de 3GB versie.
Knopjes geef ik je gelijk, had liever de power knop on top.
4G super snel.
Wat ik wel merk is dat ik niet kan zien voor mijn 2de SIM of die 4G of 3G is, zie enkel G, maar ja detail. ;)
Ik heb geen invoerrechten moeten bijbetalen. Levering via Fedex.

De GPS werkt perfect, niets op aan te merken (BelgiŽ)
Via welke site heb je besteld? En indien bv: Aliexpress: welke verkoper? Was deze S3 verzonden via de "seller's choice", die de GSM eerst naar the UK stuurt om hem daar verder te sturen naar de rest van Europa om zo de taksen te voorkomen? Want deze constructie ben ik al meermaals tegengekomen de laatste tijd.

Ah, en zou de OP (Downstar2) ook kunnen zeggen of zijn pakket op zo'n manier is verzonden geweest, aangezien deze ook geen taksen heeft betaald?
Radiac93, je vindt antwoord op al je vragen hier: [Jiayu S3] Importeren, levertijden en prijzen topic
Groeten,
eYaTed
Fijn dat je dezelfde mening als mij over dit toestel hebt :)
Ik zie van een hoop mensen dat ze de Jiayu S3, en Jiayu toestellen in het algemeen, niet bij de Jiayu store kopen. Wat is de reden hiervoor? Bijv. Pandawill is iets van §5 a §10 goedkoper inclusief verzendkosten. Is dat de reden, of zit er meer achter?
Omdat Jiayu store geen officiŽle store is ook.
Enige originele store is: ejiayu.com en de originele resellers in Duitsland, BelgiŽ en Spanje bijvoorbeeld.
Gaat hier toch ook om ejiayu?
Andere zijn er inderdaad niet
Ja. Voorraad :P.

Zeker in het begin is er meer vraag dan dat jiayu qua productie kan leveren.
Shops kopen veelal met zijn allen in en zijn er dus maar beperkte voorraden.

Als consument direcht bij jiayu wil dan zeggen dat je dus gewoon achter in de rij aansluit.
Via een shop die er een paar heeft weten te bemachtigen heb je dan meer kans.
(wellis waar tegen een meerprijs :P..)
Beste Downstar,
Geweldige review van je. Door jou heb ik hem ook aangeschaft en tot nu toe zeer tevreden alleen vroeg ik mij af het volgende
Kun je mij vertellen of men op deze telefoon ook de apps op de sd kaart kan instaleren? Of steek kitkat daar een stokje voor?
Ik zie bij de instellingen geen optie usb debugging? of kijk ik er overheen?

Bij voorbaat dank :)
groetjes
Waarom nog op SD opslaan?
Je hebt 16 GB(volledige interne geheugen) om apps op te kunnen installeren nog.

USB debugging kun je activeren in ontwikkelaars opties.
Ontwikkelaars opties kun je krijgen door naar instellingen te gaan > over telefoon
En dan 10 maal op buildnummer achter elkaar snel te drukken!

Daarna zul je in je instellingen menu ontwikkelaarsopties zien ;)
Opslag van apps op je SD kaart wordt weer ondersteunt in Android 5.0, je zult dus even moeten wachten op de volgende grote update van Jiayu (of is die er al?)
Tipje, als je van 4.4 naar 5.* gaat. Vergeet daarna niet om een Factory reset uit te voeren, anders kom je mogelijk een aantal vreemde problemen tegen zoals FC's of en niet goed werkende camera of Google Play. Dat ligt niet aan Jiayu, maar dat is bij elk merk verstandig om te doen.

@ Downstar: Opslag van je offline navigatie mappen is inderdaad erg handig in dat op een externe SD kaart te doen. Ik maak er dan ook graag gebruik van bij mijn Sony. Tevens kun je Spotify muziek op je SD kaart laten plaatsen. Dat scheelt samen misschien wel 2-10GB.

Verder is het een mooie review om te lezen.
Ik las in een paar andere reviews dat de telefoon vrij veel RAM gebruikt, maar uit deze review kan een andere conclusie worden getrokken, wat me toch erg doet twijfelen tussen de 2 en de 3GB versie...
Na update heb ik sws minder ram gebruik.

De rom neem ansich wel wat meer ram in dan nodig is denk ik ja,
met wat optimalisatie kan hij misschien nog minder ram nemen.

Toch kom ik nooit te kort en heb minimaal 6 a 700 RAM vrij..
Bedankt voor de informatie! :)
Uiteindelijk toch voor de 3gb versie gekozen. Het lijkt wel of de 3gb versie standaard meer ram verbruikt, want als er geen apps lopen gebruikt ie al 1,5gb...
Hmmm op welke rom draait die?
S3W 20150213-171816
en er is geen OTA update rom beschikbaar?
Nee, als ik klik op zoeken naar updates staat er dat er geen update beschikbaar is. Anders maar even handmatig flashen
Mooie review, hope dat mijn Jiayu S3 3GB snel aankomt!
Thanks :)

Ik hoop het ook voor je en hopelijk zonder BTW ;)
Heb hem ondertusse al ff binnen ... zonder btw :)
lol ik kreeg pas net de melding dat er een nieuw bericht was :')
Zie nu dat je hem inderdaad 20 maart al had verstuurd.

Fijn telefoontje he :D
yup, "telefoonTJE" ;)

Ik ging van 3.7"naar 5.5", en ik moet eerlijk zeggen dat ik er binnen 1 uur aan gewent was.
hahah!
Ja dat had ik dus ook.

zelfs van 4,7 is het nog wel een stap naar 5.5 inch.
Maar je bent er in een mum van tijd aangewend :P
Bedankt voor de review, speciaal voor de foto's die van goede kwaliteit zijn.

Ik heb een tijdje rondgekeken voor een telefoon en er zijn er die nog veel goedkoper zijn maar dan hebben ze een matig scherm of een matige camera, etc. Op papier is alles prima in de Jiayu S3, maar een betrouware review zegt toch veel meer.

Ik zag dat op meerdere chinese sites wordt aanbevolen om het pakket te controleren voordat je tekent voor ontvangst, maar wat vinden de postbezorgers daar nu van.
Geen dank.
Een Review kan een beeld dat je hebt van een apparaat inderdaad beinvloeden :P..

Uhh over dat laatste.. Tja, zorgen dat je het bij een betrouwbare shop koopt.
(Pandawill,gearbest,banggood,dealextreme,focalprice,lightake en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Kijk zeker ook eens in het chinese topic op het fok forum, daar vind je nog veel meer betrouwbare shops!)

Verder zou ik je willen aanraden om altijd via paypal je betalingen te doen.
Paypal biedt namelijk nog enige vorm van kopersbescherming.
"De S3 is op papier, maar voorlopig voor mij in de praktijk ook een prima telefoon!"
Ja, dat had ik wel begrepen :)

Ik had al eerder besteld bij FastCardTech (omdat ze ook een goede 64 GB kaart aanboden) en PayPal was het met me eens dat ze probeerden om de klant te misleiden. De volgende dag had ik het volledige bedrag terug (inclusief shipping e.d.). Ik heb nu Pandawill gekozen.

Het chinese topic op tweakers is een onoverzichtelijke brij. Ik heb er wat tijd aan besteed maar kwam er niet uit. Er staan geen Chinese winkels in de pricewatch (voor zover ik weet) en dat is wel jammer.
Bedankt voor deze uitgebreide en duidelijke review. Ik ben vooral blij dat je de gps zo uitgebried belicht hebt. Als geocacher val ik wel eens terug op mijn telefoon en dan worden er toch andere eisen aan de gps gesteld dan bij het navigeren met de auto, waarbij de app je op de weg plaatst, ook al zegt de gps wat anders.

Ook de foto's die je met het toestel genomen hebt zijn verhelderend. Ruimschoots voldoende voor de spontane plaatjes van de kids, en zelfs voor het wat serieuzere werk voldoet de camera. Precies wat ik zoek.
Ik begrijp dat het scherm ook best prima is, en daarme voldoet de telefoon aan al mijn eisen. Nu maar hopen dat mijn oude Wolfgang snel kapot gaat, dan heb ik een reden om deze aan te schaffen ;) .
Fijn dat mijn ervaringen met dit toestel je een beeld heeft gegeven van de Jiayu S3.

Soms hoeft niet iets kapot te zijn om het te vervangen he.. :P
Ik heb mijn Jiayu G4s ook doorgeschoven naar mijn vriendin ondanks ik hem nog maar 5 a 6 maand had!

Met de chinese prijzen kun je tenminste nog eens upgraden eens in het jaar :)
Mijn vriendin heeft een beter toestel dan ik, dus dat gaat niet werken. Maar inderdaad, voor deze prijzen kan ik iedere gelegenheid aangrijpen als excuus om er een te kopen.
Leuke review!
Ben echt aan het overwegen om deze aan te kopen en een eerste aankoop uit china te doen.
HTC one van 2012 is dringend aan vernieuwing toe! ;-)

op de pagina http://www.aliexpress.com...5/321958_32247923121.html

staat het volgende: " Note:S3 Battery indicator not show accurately battery volume information "

Heb jij hier veel last van?

tnx!
Hmm dat is eigenlijk bij veel android toestellen wel het geval.
Vaak heeft dit te maken met het feit dat er tijdens het flashen van een (nieuwe rom) de batterij niet volledig was opgeladen. En dat hij het percentage dat hij dus als 100% ziet in werkelijkheid dus maar bijvoorbeeld 79% is.

Ik heb het in dit toestel nog niet meegemaakt dat ik dacht dat hij een verkeerde indicatie gaf of dat hij gekke sprongen maakte in percentages.

Mijn Jiayu g4s had hier wel last van, maar was na een volledige oplading en nieuwe flash weer genezen ;)
Zoiets heb ik met mijn iOcean X7HD ook gehad, maar weggooien van batterystats.bin was voldoende middels een battery callibration app.
Ik heb inmiddels de telefoon ook besteld, maar ik ben er nog niet helemaal over uit hoe het nou zit met de ROM:

- Ik lees op veel plekken dat een OTA update ervoor zorgt dat de play store niet meer werkt. Wat is jouw ervaring hiermee?
- Op needrom zie ik heel veel ROMs staan voor de S3, maar welke is nou goed en welke slecht? Heb jij hier ervaringen mee?
Welke rom draai je nu?

Waarom zou je een rom update willen doen? heb je juist een niet internationale gekregen of?

heb even wat meer info nodig ;)
Ik heb de telefoon nog niet binnen, die is onderweg (komende week mag ik het doosje openmaken hoop ik :D). Ik heb de 3GB versie besteld. Ik weet nog niet welke ROM erop zit, ik hoop de internationale versie (dat stond er namelijk wel bij).

De nieuwste ROM erop zetten zodra de telefoon binnen is lijkt me een goed plan omdat de telefoon dan toch nog leeg is en ik dus geen backups hoef te maken etc. Ik las echter dat de OTA update er bij veel mensen voor zorgt dat de play store niet meer werkt en dan moet je die er zelf weer op zetten. De SW ROMs hebben dat niet, dus het lijkt me dan verstandiger om zelf de laatste SW ROM erop te zetten.

Mijn vraag was dus concreet: heb jij ervaring met de ROMs die voor de S3 rondwaren en zo ja, wat zijn die ervaringen?