Lenovo Yoga Tablet 2 8" WiFi 32GB (Windows) Zwart Review

Tomba 19 maart 2015, laatste update op 14 april 2015, 3.179 views

Lenovo Yoga Tablet 2 8" WiFi 32GB (Windows) Zwart

De nieuwe Atom lijkt gemaakt voor Windows 8.1 en Lenovo zet met dit device een erg sterke tablet in de markt. Hij is door de cylinder makkelijk vast te houden in portrait stand en ideaal voor media en internetconsumptie. Helaas is AnyPen door het ontbreken van palm-rejection vooral een gimmick.

Pluspunten

• Voelt robuust aan
  • Supermooi 16:10 FullHD scherm
  • Strakke uitstraling
  • Lange accuduur dankzij 6400mAh accu
  • Ondersteunt ook 802.11n op 5GHz
  • Volledige versie van Windows 8.1
  • De cylinder houdt uitstekend vast
  • 1 jaar Office 365 Personal

Minpunten

• 1 MicroUSB aansluiting voor laden en OTG
  • Locatie van Windows- en Powerknop
  • Geen Y-kabel verkrijgbaar om gelijktijdig OTG te gebruiken en op te laden
  • De GPU is te zwak om echte PC games te spelen

Lenovo banner
InhoudsopgaveInleiding
Wie een paar jaar terug voorspelde dat de iPad ervoor zou zorgen dat er jaarlijks meer tablets dan PC's verkocht worden werd waarschijnlijk voor gek verklaard. Toch is het inmiddels een voldongen feit dat tablets dé manier zijn om thuis het internet te bezoeken. Ik was er zelf relatief vroeg bij met een Android tablet van Toshiba (die zo slecht was dat ik nooit meer een Toshiba tablet wil maar dat terzijde ;) ) Deze werd al relatief snel vervangen door een iPad2 (zie mijn review van de iPad2) Binnen no time liep ik tegen de vele limitaties aan van IOS enerzijds en (het gebrek aan) opslagcapaciteit anderzijds van mijn iPad dus toen Microsoft de Surface (RT) aankondigde wist ik het zeker; dit wordt de toekomst!

Ik had de beta versie van Windows 8 al draaien op een oudere laptop en Windows 8 zag er gelikt uit en schreeuwde om aangeraakt worden. Daarnaast was het zo ontzettend veel dynamischer dan de Windows 3.1 gridbased icon layout van Apple! Ik heb dan ook gauw mijn iPad2 verkocht en een SurfaceRT besteld via ebay in het Verenigd Koninkrijk. Met name het feit dat er een volledige versie van Office bij zat en je mbv touch en typecovers kunt typen zorgde ervoor dat mijn SurfaceRT ontzettend veel gebruikt is op mijn opleiding.
Helaas bleek ik een slecht voorspeller en bleven de apps in de Windows Store uit. Bovendien kon de Surface RT zelf geen normale Windows programma's draaien en daarnaast was de Tegra3 eigenlijk te traag. Ook is de 16:9 verhouding die het apparaat heeft eigenlijk alleen in Landscape goed te gebruiken waardoor ik in de praktijk mijn Surface RT alleen gebruikte om media te consumeren vanaf mijn NAS. Browsen ging door (het gebrek aan) snelheid en formfactor toch fijner op mijn telefoon en laptop. Inmiddels is de Surface RT vervangen door een Surface 2 Pro, waardoor de snelheid en compatibiliteit factoren niet meer van toepassing zijn; ik heb in de Surface 2 Pro een goede vervanger gevonden van mijn laptop, maar ook deze heeft een verhouding van 16:9 en is dus in Portrait mode (wat mij betreft de ideale browse houding op een tablet) een echte nogo.

Enige tijd geleden kondigde Intel aan dat de Atom processor eindelijk op een nivo komt dat hij kan concurreren met de ARM processors en de eerste 8 inch tablets zoals de Dell Venue 8 Pro hadden dus al snel mijn aandacht; ze zijn licht en draaien een volledige versie van Windows. Ze hadden echter ook nadelen, de prijs was relatief hoog (vergelijk met de Surface 2) en over het algemeen hadden ze resoluties van 1280x720 wat natuurlijk erg laag is tegenwoordig en dus wederom een 16:9 verhouding...
Gelukkig is er inmiddels een oplossing; Windows 8.1 with Bing zorgde voor nog lagere prijzen door de licentiegelden voor apparaten onder de 9 inch op 0 euro te zetten. Daarnaast beginnen FullHD schermen inmiddels ook in de 8 inch markt te komen en zoals de hier besproken Yoga 2 van Lenovo in 16:10 verhouding (waarmee deze tablet effectief ewen 1920x1200 resolutie heeft). Bovendien heeft Lenovo de door AnyPen technologie geintegreerd, dit zou er voor moeten zorgen dat het apparaat te beschrijven is met elke pen. Gezien de lage prijs (249 euro) heb ik de gok gewaagd en ga ik kijken of de Lenovo Yoga 2 8 inch AnyPen with Windows (in deze review afgekort naar Yoga 2) voldoet aan mijn wensen:
- snel browsen in portrait modus
- Notities maken in OneNote

Eerste indruk
Alles is verpakt in een zakelijke strakke doos
De doos ziet er wat mij betreft erg strak uit, het is geen Apple maar de tijd van IBM is duidelijk achtergelaten. Eenmaal opengemaakt zit er het volgende in:
  • De tablet
  • USB kabel
  • 5,2V 2,0A oplader
  • Een Quickstart guide
  • Office 365 Licentie kaart
Hierbij valt eigenlijk vooral op dat er geen USB OnTheGo (OTG) kabel meegeleverd is, ondanks dat de poort die je voor opladen daar wel degelijk voor geschikt is. Gelukkig kost dit niet de hoofdprijs (was 1,95 incl verzenden kwijt :P), maar ik vind dit toch wel een klein beetje slordig.
Als we nu naar de tablet zelf kijken valt op hoe dun hij is, vooral vergeleken met mijn Surface 2 Pro, totdat je de cylinder bekijkt :) Al het gewicht zit daar en dat is eigenlijk briljant. De tablet houdt uitstekend vast aan deze cylinder en daarmee ideaal om te gebruiken als couch-surfer. Als ik het apparaat vast hou in mijn linkerhand kan ik mijn linkerduim gebruiken om omhoog en omlaag te scrollen dus bij het simpelere browsewerk kan ik 90% toe met 1 hand. Wat een (ergonomisch) verschil met mijn Surface die ik sowieso in landscape moet gebruiken. Het apparaat voelt (ondanks de lage prijs) ook erg premium aan. Het kunststof op de achterkant is lekker grippy en dankzij de cylinder is het een genot om te gebruiken. Met een gewicht van onder de 0,5 kg is het ook geen enkel probleem om hem langere tijd te gebruiken.
Inhoud van de doos

Veel aansluitingen heeft de tablet niet;
Aan de rechterkant zien we de koptelefoonaansluiting en de Windows toets:

Aan de linkerkant vinden we de powerknop en de volume knoppen:

Aan de achterkant (onder de kickstand achter een stuk rubber) de MicroSD lezer:

Ik ben erg onder de indruk van het scherm. Met 1920x1200 is dit direct het scherm met de meeste pixels dat ik in huis heb (mijn andere apparaten hebben max. 1920x1080) en dat zie je. Foto's spatten van het IPS scherm en ik kan geen pixels ontdekken. Op zich niet zo raar gezien de pixeldichtheid van 283 ppi. De kijkhoeken zijn ook uitstekend; of ik het apparaat in landscape of portrait gebruik maakt niets uit. Ook met de WiFi chip ben ik erg blij. In tegenstelling tot bv de (veel duurdere) HP Envy 15 van mijn vriendin ondersteunt hij 802.11n op de 5GHz band waardoor de doorvoersnelheid heerlijk hoog ligt:

Het geluid wordt verzorgd door 2 'Dolby / Wolfson Audio' speakers die aan de voorkant zitten. Dit geeft een heel goede geluidsweergave, vooral hoge bitrate MP3s komen helder en duidelijk door. Samen met het geweldige scherm zorgt dit ervoor dat het geen enkel issue is om een film of serie te kijken op dit apparaat al moet ik hem persoonlijk vanwege de afmeting wel redelijk dichtbij mijn gezicht houden om alles goed te kunnen volgen.

Vrije schijfruimte is nog wel een dingetje. Mede door de recovery partitie is er maar 24 GB out of the box beschikbaar waarvan nog zo'n 12GB vrij. Het apparaat beschikt over een MicroSD kaart slot dus op zich hoeft dat geen issue te zijn, maar weinig is het natuurlijk wel. Mijn OneDrive sync heb ik nog maar niet aangezet ;) Overigens kun je door een recovery stick te maken (wellicht sowieso een goed idee :P) 8GB terugwinnen.

Weinig ruimte vrij out of the box

Wat me verder opviel; ik dacht een prettigere oplossing te hebben dan mijn Surface (die een specifieke oplaadaansluiting heeft) voor opladen, maar helaas is geen van mijn bestaande USB opladers geschikt. Met een 1,2A oplader verschijnt wel het laadicoontje maar zag ik geen verandering in het percentage. Bij het aansluiten op een gewone USB poort op mijn laptop gebeurt er zelfs helemaal niets. Er zit dus weinig anders op dan de USB oplader van Lenovo mee te nemen als ik bv op vakantie ga naast de USB charger die al mee gaan voor de GSMs.

Gebruik in de praktijk
Ik heb via mijn SurfaceRT en Surface 2 Pro al erg veel ervaring met Windows 8.1. Naar mijn bescheiden mening is Windows 8.1 het beste besturingssysteem dat je op een tablet kunt gebruiken; je hebt de kracht van Windows, al je documenten, favorieten en instellingen worden (indien gewenst) via OneDrive gesynct en het oogt nog altijd minder rommelig dan Android en een stuk gelikter en dynamischer dan IOS. Ik was dan ook binnen no time gewend aan het gebruik van de Yoga 2. Helaas heeft Windows ook wat nadelen; ik moest nog flink wat Windows Updates installeren en ook durf ik nog niet zonder antivirus te draaien dus ook BitDefender is op het apparaatje geinstalleerd.
Update: BitDefender crasht continu (BDagent.exe) op deze tablet bij het resumen uit deepsleep. Ik heb deze dus weer moeten verwijderen.
Aangezien je het hier niet over de snelste PC aller tijden hebt was ik hier de eerste avond toch al wel aan kwijt. Daarna kon er echter flink gespeeld worden.

Allereerst; het 'Yoga' aspect van het apparaat. Door de standaard achterop kan de Yoga 2 in 4 standen gebruikt worden (al is de laatste wat discutabel :D)
  • Tablet mode; de kickstand is ingeklapt en je houdt het apparaat gewoon vast
  • Tent mode; de kickstand is uitgeklapt en je legt het apparaat neer. In deze stand kun je het apparaat gemakkelijk bedienen terwijl hij plat ligt. In deze stand kun je snel typen op het onboard scherm
  • Propped up; de kickstand is uitgeklapt en je zet het apparaat rechtop. Ideaal om een filmpje te kijken (al is het scherm wel wat klein om zo echt een film te kijken :P)
  • Hang mode; de kickstand is helemaal doorgeklapt waarna je het apparaat ophangt mbv de opening in de kickstand. Dit vind ik een beetje een discutabele al kan ik me voorstellen dat het in theorie gebruikt zou kunnen worden om het apparaat op ooghoogte te hangen
Ik vind dit echt een uitkomst, al ben ik een kickstand vanuit mijn Surface RT en Surface 2 Pro eigenlijk al gewend. Vooral de 'propped up' modus heb ik al een aantal keren gebruikt om rustig een filmpje te kunnen kijken zonder het apparaat steeds vast te houden. De Tent mode en de Hang mode heb ik persoonlijk nog niet in de praktijk gebruikt en vooral die laatste vind ik een beetje zoeken naar functionaliteit ;)

Afgezet tegen mijn Surface 2 Pro is het apparaat duidelijk trager met het openen van applicaties en ook IE11 wil wel eens even hangen tijdens het laden van een ingewikkelde pagina. De performance is echter zoveel beter dan mijn Surface RT (waarbij het browsen echt sub-optimaal kon zijn als je veel tabs open had staan) dat ik hier in de praktijk geen last van heb. Wat ik er ook tegenaan gooi; Tweakers, Youtube of Geenstijl; de Yoga 2 tuft lekker door, zelfs na installatie van BitDefender. Dat in combinatie van een accu-tijd die de Surface RT overstijgt zorgt voor een winnaar wat mij betreft als je het apparaat als couch-surfer of in meetings wilt gebruiken.

Aan AnyPen moet natuurlijk ook wel aandacht besteed worden; hier kan ik kort over zijn; het is een leuke gimmick dat je alles kan gebruiken (van haarspeltje tot schaar) om het scherm te bedienen maar er echt op schrijven is toch suboptimaal. Het scherm bevat geen echte digitizer dus druk-gevoeligheid en nog veel belangrijk palm-rejectie zit er niet op. Dit betekent dat het schrijven alleen werkt door het tekst-invoer keyboard te gebruiken van Windows 8.1 (omdat die onderin blijft). In de praktijk type ik echter sneller op het onboard-keyboard dan dat Windows mijn handschrift herkent. Het werkt dus wel, maar ik vermoed dat ik dit in de toekomst slechts sporadisch zal gebruiken. Ik hoopte op een tablet die ik ook kan gebruiken als papiervervanger tijdens vergaderingen maar daar is de AnyPen technologie toch echt niet voor geschikt. Wel zorgt de AnyPen technologie ervoor dat het scherm zelf zeer gevoelig is. Slepen en klikken werkt uitstekend en lijkt zelfs wat preciezer dan op mijn Surface 2 Pro.
With Anypen!

Helaas zit er geen video out op de Yoga en is de USB OTG slechts 2.0. Dit betekent dus geen mobiel werkstation aangezien je alleen je 8" schermpje hebt en USB 2.0 niet geschikt is voor video. Hoe mooi de verschillende Yoga standen toch werken, je blijft beperkt tot de 8" en dat is echt te klein om fatsoenlijk mee te werken. Met een Bluetooth keyboard gekoppeld werkt het wel, maar het gaat de zin voorbij. Office op deze tablet is dan ook op zijn zachtst gezegd zonder waarde; die Office personal kun je beter inzetten op een ander apparaat (wat ik dan ook gedaan heb :P) Had Lenovo een USB3.0 aansluiting of beter nog een video-out toegevoegd dan was de tablet ook als desktop vervanger geschikt geweest, wellicht komt dat bij de Yoga 3 zullen we maar zeggen.

Andere kleine minpuntjes komen waarschijnlijk voort uit het feit dat deze tablet in feite een gerecyclede Android Tablet is; de Windows knop zit op een superonlogische plek. Als je de tablet in portrait vast hebt, zit deze aan de onderkant! Je moet de tablet kantelen om de knop te kunnen bedienen; onbruikbaar dus. In landscape zit de powerknop juist weer op een vervelende plek. Ik leg dan mijn vingers aan de zijkant van het apparaat en heb inmiddels al 2x het apparaat uitgezet omdat ik de powerknop per ongeluk aanraakte. Ik had dus graag een Windows toets op de bezel gehad (zoals op mijn Surface) en de powerknop zou wat minder makkelijk indrukbaar mogen zijn. Ook had ik graag een Smartcover achtige oplossing gezien (met auto-sleep). Helaas biedt Lenovo, dit is niet verkrijgbaar al ben ik met de officiele Lenovo Yoga Tablet 8 Sleeve toch zeer content.

Tenslotte; spellen. Ik kan hier kort over zijn. De GPU is een gecastreerde versie van de HD4000 GPU van Intel zelf en dat was al geen snelheidsduivel, dus ik verwacht dat er weinig spellen zijn die zullen draaien die de afgelopen 5-6 jaar zijn uitgekomen. Als Diablo 3 fan heb ik die geprobeerd, maar zelfs op 640x480 en alles op Low is het spel onspeelbaar. Vanuit de Store heb ik o.a. GTA San Andreas en Halo: Spartan Assault geprobeerd; Spartan Assault is speelbaar, maar GTA:SA is niet te doen. Andere simpele spellen (zoals Where's my Water of Chimpact) werken uiteraard wel gewoon, maar 3D is niet weggelegd voor dit apparaatje.

Beeldkwaliteit en ergonomie
De beeldkwaliteit is bijzonder goed te noemen, de kleuren spatten er vanaf en ook in direct zonlicht vind ik het scherm prima leesbaar. Foto's bekijken en websites bezoeken is een feest op dit apparaat, zeker ook omdat alles bijzonder vloeiend op het scherm getoond wordt. Ergonomisch gezien is de cylinder die de yoga standen mogelijk maakt echt een uitkomst. Zoals ik al eerder aangaf voelt het apparaat uitstekend in de hand; het is alsof je een boek omgerold hebt en de omgerolde pagina's in je handen hebt. Doordat de accu en speakers in de cylinder verwerkt zijn kan de rest van de tablet ook lekker dun blijven wat weer bijdraagt aan het premium gevoel dat deze tablet uitademt.
De Yoga 2 zoals hij uit de doos komt

Warmte- en geluidsproductie
De processor is passief gekoeld dus het apparaat hoor je helemaal niet. Bij het stressen mbv benchmarks en dergelijke voel je wel waar de Atom processor zit, maar meer dan handwarm wordt het niet. Een ander verhaal is het bij het opladen mbv de meegeleverde adapter. Het apparaat wordt dan veel warmer dan bij dagelijks gebruik.

Mobiliteit en accuduur
Met zijn gewicht van onder de 0,5kg is meenemen geen enkel probleem. Hij is lekker licht en klein en past perfect in de door Lenovo verkochte sleeve.
Voor wat betreft accu; Lenovo zegt dat het apparaat het 15 uur uit moet kunnen houden, ik hou het op een uurtje of 12 intensief browsen; dat haalde ik met mijn Surface RT niet eens! Intel heeft echt een kunststukje geleverd met deze generatie Atoms. Passief koelbaar en uitstekende performance en dan ook nog eens lang bruikbaar. Ik had verwacht dat het tegen zou vallen, maar een volle werkdag kan deze tablet probleemloos volhouden. Als hij nou echt geschikt geweest was voor notities was dit de ideale vergaderings-companion :)
Video-technisch heb ik nog geen metingen kunnen doen. Afgaande op de series en film die ik erop heb gekeken zal dat in ieder geval wel lager liggen dan 12 uur :)

De achterkant van de tablet

Performance
Deze volgen nog, ik kan al wel verklappen dat de Atom zelfs een Core i5 van de eerste generatie niet voor kan blijven en dat een recentere chip compleet rondjes rent rond de Atom. De Atom gebruikt echter maximaal 2Watt terwijl een beetje Core i5 maar liefst 35 Watt mag verstoken! Als je dat mee neemt en kijkt naar de performance per Watt staat de Atom zeker zijn mannetje.
Het ingebouwde eMMC geheugen performt boven mijn verwachting:

De Lenovo Yoga 2 is op dit moment officieel nog niet te koop in Nederland maar via de website van Lenovo zelf kun je hem voor 249¤ inclusief verzenden kopen. Dat betekent dat hij voor een Windows 8.1 with Bing tablet behoorlijk aan de prijs is. Voor 100 euro minder heb je immers al een 8" Windows tablet, echter deze hebben over het algemeen slechts 1 GB RAM en vaak 16GB opslag en een FullHD scherm kom je voor die prijs al helemaal niet tegen.
Als je die 2 wensen/eisen meeneemt zit je al behoorlijk boven de 200 euro en dan wordt de Lenovo Yoga 2 Tablet with Windows ineens wel een interessante propositie. Het scherm is uitmuntend en bovendien 16:10 (prettiger in gebruik in portrait mode!) en door de Yoga kickstand erg flexibel in gebruik en bovendien houdt hij uitstekend vast. Wat mij betreft zou je die paar tientjes dus altijd uit moeten geven en ik verwacht ook dat als de tablet daadwerkelijk leverbaar wordt via het normale retailkanaal de prijzen nog wel wat zullen zakken.

Met de Lenovo Yoga 8" heb ik voor mezelf de ideale middenweg gevonden tussen mijn telefoon en mijn Surface 2 Pro. Omdat hij Windows 8.1 draait worden mijn instellingen en dergelijke uitstekend gesynct met mijn andere devices en de workflow die ik mij eigen heb gemaakt kan ik mooi blijven volgen. Ook vind ik het een prettig idee dat ik - indien ik dat wil - elke Windows app kan draaien die ooit is uitgebracht al denk ik dat niet vaak te doen. Hij is sneller in gebruik dan mijn Surface RT was en door het formaat en gewicht ook veel praktischer. Ook voor komende vakanties een uitkomst aangezien hij een stuk lichter en kleiner is dan de Surface RT die tot op heden mee mocht!
Ik heb voor een eventuele opvolger eigenlijk maar 3 verbeterpuntjes:
  • Video Out
  • USB 3.0 (inclusief meegeleverde USB OTG kabel!)
  • De mogelijkheid om te laden en tegelijkertijd USB OTG te gebruiken zoals de Dell Venue 8 Pro dit wel ondersteunt
Het zou mooi zijn als het notitie maken ook verbeterd zou worden, maar ik realiseer me dat je dan op een digitizer uit komt die het apparaat waarschijnlijk direct 100 euro duurder maakt (zie bv de Toshiba Encore Write 2 die ook nog eens slechts 720p beeld en een veel kleinere accu biedt)

Als ik hem het weinig briljante noteren vergeef vind ik de Yoga2 al met al toch een echte aanrader!

Heb jij ook een Lenovo Yoga Tablet 2 8" WiFi 32GB (Windows) Zwart?

Ik sta op het punt deze tablet te kopen. Nu wil ik hem voornamelijk voor navigatie gaan gebruiken en was dus eigenlijk meer geďnteresseerd in de Android uitvoering maar door je review lijkt me de Windows versie ook wel wat.
Is er goede navigatiesoftware te krijgen voor Windows tablets?

[Reactie gewijzigd door Raveon op 23 maart 2015 13:44]

Als je voor navigatie gaat kun je inderdaad beter de Android versie nemen, los van het hebben van GPS zijn er volgens mij niet echt veel goede navigatie applicaties. AFAIK is Here Maps ook niet echt een navigatie maar meer een kaartenapp.
Here is uitstekend bruikbaar voor navigatie, ben er erg over te spreken (Nexus 7, Android).
Alleen draait deze Lenovo Windows 8.1 en de Here Maps app daarop heeft geen navigatie (althans niet met stembesturing). Bovendien mist hij GPS :)

En voor de volledigheid; ik gebruik Here (Drive+) met veel plezier op mijn Windows Phone toestellen, dus over Here zelf niets dan goeds :)
Er is zeker goede navigatie app: Nokia Here. Alleen heeft deze geen GPS. Alleen de android versie met LTE heeft GPS. De android versie met alleen wifi, heeft ook geen GPS.
Ik heb deze tablet ook in huis maar krijg met geen mogelijkheid netwerken op 5Ghz te zien, ook op andere plekken/routers geprobeerd. Zou jij misschiens eens kunnen kijken naar je driver versie voor mij (als je tablet nog hebt :)).

Thanks!
Het is een Broadcom driver versie 5.93.98.207 onder Windows 10.
Mijn 5Ghz netwerk heeft overigens wel een andere naam dan mijn 2,4Ghz netwerk.
Thanks :) Later vanavond even kijken. Mijn 5ghz netwerken hebben ook andere namen, maar ze verschijnen niet in de lijst. Zelfs niet als ik naast de router sta.
Nette review.
Sinds een kleine week heb ik ook deze tablet.
Echter, ik zit ver van de 12u batterijduur die jij aangeeft. Nu haal ik zo'n 5u :?
Heb jij soms een trucje om de batterijduur op te krikken? De enige optie in power management van windows is 'balanced'. 'Energy saver' is niet beschikbaar ;(
Ik gebruik wel altijd winamp (internetradio), outlook en chrome tegelijk... Ook is er een USB-hub aangesloten met een USB muis en toetsenbord. Ik denk dat ik beter naar bluetooth zou overstappen voor invoerapparaten.
Nette review.
Sinds een kleine week heb ik ook deze tablet.
Chrome is een notoire batterijslurper, ik gebruik (inmiddels geupgrade naar Windows 10) alleen Edge. Verder heb ik er ook geen extar hardware op aangesloten, want gebruik hem puur als laptop, dat kost je natuurlijk ook accu. Hope this helps.
Bedankt!
Dat is inderdaad een prima optie. Ik zou sowieso voor de LTE versie gaan ;-)