Specificaties PCI 2.2 geluidskaart met 7.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Auzentech X-FI Prelude 7.1 Review

bienhoa 5 april 2009, laatste update op 5 april 2009, 924 views

Auzentech X-FI Prelude 7.1

Pluspunten

• Goed geluid
  • EAX 1 t/m 5
  • Soundfont
  • DDL

Minpunten

• Geen koellichaam
  • krakende geluid bij koptelefoon aansluiting

Opnamekwaliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 3
CPU-belasting Score: 5
Auzentech x-fi forte 7.1

Deze geluidkaart had ik enkele dagen geleden besteld bij freezinghardware.nl voor 139,90 euro. Goede service bij freezinghardware vind ik wel: kaartje vrijdag besteld en zaterdag kreeg ik hem al thuisgestuurd.

Reden van aanschaf:
Voor de aanschaf van deze kaart twijfelde ik steeds tussen deze en de Asus Xonar Stx. Bij vele reviews blijkt deze Asus serie beterde geluid te leveren dan de x-fi forte (link: http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=766494). De Xonar Stx is ook een stuk duurder dan de x-fi forte (179 euro vs 139 euro). Ik had voor de x-fi forte gekozen niet helemaal vanwege de prijs. Deze biedt namelijk de mogelijkheid om met soundfont te werken (en ik heb thuis ook nog een keyboard om daarmee te werken).
Maar goed, ik kreeg deze Auzentech dus zaterdag thuisgetuurd. Ik was zo blijk dat ik deze geluidkaart gelijk inbouwde zonder foto's te maken voor deze review (ik zat echt lang met stomme onboard sound :) .
Dus deze foto maar van Auzentech geleend:

De APU van deze geluidkaart is zoals wij kennen een 20K2 PCI Express chip van Creative. Wat ik raar vindt is dat er geen koellichaam op deze chip zit, terwijl bij andere geluidkaarten van Creative en Auzentech wel.
Het inbouwen:
Als jullie de foto van deze kaart bekijken, lijkt ie vast wel klein. Hij is inderdaad niet zo breed, maar lang is ie nog steeds wel. In combinatie met mijn Asus P5Q-E raakt de kaart de RAM module nog NET niet aan.
Foto (let NIET op de stof :) :

Eerste indruk:
De kaart voelt wel warm aan. Deze warmte be´nvloed wel mijn CPU temperatuur, dit was terug te zien bij lichtere stijging van enkele graden. Hierdoor moet ik mijn ventilator in de zomer denk ik wat harder zetten, dit is wel wat minder fijn. Deze kaart is voorzien van frontpanel-aansluiting, dit had ik ook gedaan met mijn Centurion 5. Kaartje functioneert verder goed.

Installatie / kwaliteit:
De meegeleverde software/driver is verouderd. Er is namelijk een nieuwe driver-packet te downloaden op de website van Auzentech zelf en natuurlijk ook hier bij tweakers.net. Deze nieuwe driver-packet ging ik van zelfsprekend downloaden en installeren. De installatie ging prima, wel een beetje lang, maar dit is al bekend bij Creative drivers.
Deze geluidkaar is voorzien van een gescheiden koptelefoon aansluiting. Deze ging ik ook als eerst testen in combinatie met de Senheiser CX400. Ik was in eerste instantie teleurgesteld: het geluid was prima te noemen, maar het sissende en krakende geluid hoorde ik echter nog steeds, althans heel zacht. Deze ongewilde geluiden is echter alleen waarneembaar als ik geen muziek afspeel, ook moest ik daarop concentreren om van deze ongewilde geluiden te genieten. Geluid uit de frontpanel had ik ook even snel getest. Deze was nog erger, maar dit ligt eerder aan de aansluitingen van de Centurion 5.
Als laatst ging ik toch nog de normale audio-out aansluiting van de kaart proberen(nog steeds met koptelefoon). En hey! Perfecte geluid. Geen ongewilde geluiden meer: blij! :)

Conclusie:
Deze geluidkaart biedt prima geluid, vele malen beter dan de onboard sound. De soundfont functie kan ik weer gebruiken. Jammer dat de koptelefoon aansluiting niet perfect (voor mij) werkt. Een koellichaam op de chip zal ook wel leuk zijn. Kaart is vind ik wel aan de prijzige kant, maar als het geluid een belangrijke aspect is, is dit wel de moeite waard.

Tip:
Onder Windows Vista x86/x64 is het niet meer mogelijk via control panel de Synth-functie te switchen zoals gebruikelijk in Windows XP. Hierdoor kan men een midi bestand niet afspelen met de ingeladen soundfont. In plaats daarvan krijg je erg slecht midi geluid die Microsoft 10 jaar geleden standaard maakte voor zijn Windows producten.
Dit is gelukkig wel eenvoudig op te lossen. Plak het stukje tekst hieronder in kladblok en slaat het op als: whatever.reg. Voer deze reg bestand uit(yes, dubbel klikken erop), en done.
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\ActiveMovie\devenum\{4EFE2452-168A-11D1-BC76-00C04FB9453B}\Default MidiOut Device]
"FriendlyName"="Default MidiOut Device"
"CLSID"="{07B65360-C445-11CE-AFDE-00AA006C14F4}"
"FilterData"=hex:02,00,00,00,00,00,80,00,01,00,00, 00,00,00,00,00,30,70,69,33,\
02,00,00,00,00,00,00,00,01,00,00,00,00,00,00,00,00 ,00,00,00,30,74,79,33,00,\
00,00,00,38,00,00,00,48,00,00,00,6d,69,64,73,00,00 ,10,00,80,00,00,aa,00,38,\
9b,71,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00 ,00
"MidiOutId"=dword:00000001

Einde:
Jullie zullen vast wel taalfouten ontdekken. Ik ben echter geen schrijver en wil alleen mijn ervaring met jullie delen :D

Heb jij ook een Auzentech X-FI Prelude 7.1?

Auzentech x-fi forte 7.1 staat er in je titel :)

je hebt alleen een review gegeven bij een Auzentech X-FI Prelude 7.1
dit is een andere kaart (zie bijvoorbeeld alleen al de foto die verschilt nogal met een Prelude 7.1 }> )

overigens staan hier geen foto's bij :
Foto (let NIET op de stof :) :
Foto 2
(daarentegen doen je foto's onderaan je review het prima)

zo krijg je ze wel werkend:
De img-tag

Syntax: [img=width,height,link,align,title,border] url van de afbeelding [/img]

Attributen:

* width: nummer - breedte van de afbeelding in pixels
* height: nummer - hoogte van de afbeelding in pixels
* link: ( 0 | 1 ) - wel of geen link naar de afbeelding in een nieuw venster
* align: ( left | right ) - afbeelding links of rechts uitlijnen binnen de tekst
* title: tekst - tooltip tekst
* border: ( 0 | 1 ) - wel of geen omlijning

Gebruik: plaatsen van afbeeldingen ter illustratie.

Note: let op dat de maximale afmetingen van afbeeldingen beperkt zijn. Vermijd het plaatsen van grote afbeeldingen; link dan liever naar het plaatje of maak een thumbnail3
Wat betreft het gekraak in je koptelefoon , zet je de output wel op HEADPHONE ? als deze namenlijk nog op 5.1 o.i.d. staat heb je een vrij grote kans dat dit de oorzaak is ;)

Edit:
je kan je berichten gewoon editen hoor haha zie de knop bij je eigen bericht voor het woordje ''door...''

Begin dan toch te denken dat het aan je kaart ligt maar zeker weten doe ik het niet. Ik zou toch even de winkel bellen dan , als het dan echt aan je kaart ligt mooi even garantie verhalen! Ben zelf geen geluidskenner , kan je helaas dan ook hierbij niet verder helpen sorry :(

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 5 april 2009 14:33]

Nette review!

Afbeeldingen in de review zelf kan je zo plaatsten:

[afbeelding1] t/m [afbeelding4]

Ik heb ook nog een vraag over de warmteproductie, wordt de chip echt te heet? Is een koelblok dus echt wel nodig?
Met of zonder koelblok, de temperatuur in je kast gaat netto altijd hetzelfde omhoog namelijk. Dus als de temperatuur niet schadelijk is voor de chip is een koelblok niet nodig.

Dat je geen schrijver bent is echt niet storend, integendeel! Ik vind het prettig lezen.

[Reactie gewijzigd door Len op 5 april 2009 14:42]

Bij het toevoegen van de review kon ik helaas niet de X-Fi forte kiezen, of geen idee hoe. De prelude lijkt het meest op vandaar :D . Hetzelfde met de foto, geen idee hoe.
Ja, dat had ik wel gedaan, maar het ging echt niet weg. Deze ouput gebruik ik nu wel voor mijn (goedkope) speakers. Met deze combinatie hoor je het gekraak bijna niet.
Dank je wel Len voor je compliment. De chip voelt niet super heet aan als je het even aanraakt (wel als je wat langer je vinger op de chip houdt). Dit komt denk ik door de ventilator die de warmte steeds weg zuigt. Ik ga er toch vanuit dat de chip wel een koelblok fijner vindt. Vooral in de zomer ligt de omgevingstemperatuur een stukje hoger. Ik zet nu nog geen koeblok op vanwege de controlering of deze kaart 100 procent goed functioneert. Ik laat de kaart de komende twee weken zo. Als alles goed gaat, wil ik daarna wel een koelblok er op de chip plaatsen.
Toevallig net vandaag aan het zien voor de forte, deze staat helaas nog niet bij de pricewatch terwijl ie toch al van december dacht ik uit is.