MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G Review

Jeroenneman 18 maart 2015, laatste update op 18 maart 2015, 735 views

MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G

Een prima grafische kaart voor de gamer die ook genoegen neemt met "Very High". Ultra op 4K red je er niet mee, maar Far Cry 4 met alle settings op Ultra levert toch nog mooi 45FPS stabiel!

Pluspunten

• Zeer stil (zelfs onder load!)
  • Mooi Design
  • Goede overklokker

Minpunten

• Relatief hoog geprijsd qua pure performance
  • Geen backplate

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Laat ik beginnen met mijn uitgangssituatie:

Al jaren game ik lekker op de x60 serie van nVidia. De GTX260, de GTX560Ti, het waren prima kaartjes. Meestal net iets minder dan de echte top, maar wel voor een stuk schappelijkere prijs.

Die GTX560Ti had een erg lange adem, maar haalde het niet meer bij de nieuwste titels zoals: Advanced Warfare, Far Cry 4 of binnenkort (eindelijk) GTA V.

Het was dus tijd voor een upgrade. Daarvoor waren een paar kanshebbers: De GTX760, de inmiddels goed te verkijgen GTX770 via V&A of een kaart uit het AMD kamp, de 280X.

Ik had eigenlijk al besloten om voor een GTX760 te gaan van Asus, omdat ik vooral veel waarde hecht aan een erg stille kaart. Daarvoor ben ik zelfs bereid wat performance in te leveren. Zo rond de 40-60fps bij nieuwe titels op goede settings is voor mij de maatstaf.

Mijn blijdschap was dus groot toen nVidia en vooral haar partners met de GTX960 op de proppen kwamen! Stil in idle, even stil onder load en nog steeds performance ergens tussen de GTX760 en GTX770. Natuurlijk had ik net als velen gehoopt op een sterker product, maar dit voldeed eigenlijk al aan mijn wensen.

De echte performance:

Ik heb de kaart nu zo'n twee weken kunnen testen, en hij stelt absoluut niet teleur. Op de normale snelheden haal je gemakkelijk 40-50fps in nieuwe titels. Ik stel ze hierbij dan wel in op "realistische settings". Ultra betekent voor mij niet altijd gelijk 8XMSAA of 4XTXAA.

Om even Far Cry 4 te illustreren: Als je alle settings van Ultra naar Very High zet, de AA op SMAA en verder alles op max (dus ook alle fancy Gameworks features zoals boomrelief, vachtsimulatie en HBAO+), dan kun je zeer comfortabel gamen op 1080p.

Bij Advanced Warfare kun je alles op maximaal zetten, dat is geen probleem voor deze kaart.

The Witcher 2 werkt ook prima met alles omhoog, behalve ubersampling.

Racespellen, zoals Dirt 3, GRID of Need for Speed zijn een echte "walk in the park" voor de kaart op 1080p.

Het motto wat bij deze kaart past is eigenlijk: "Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg."

Dit is geen kaart om hoger dan 1080p te gamen, maar zo wordt hij ook niet in de markt gezet. En op zijn eigen manier past ie erg goed binnen zijn niche.

Overclocken:

En als dat nog niet genoeg was; je kunt hem ook nog eens flink op zijn staart trappen!
Met MSI Afterburner heb ik de kaart tot de volgende waarden gekregen:

Ingame core clock: 1550 (!) MHz
Memory speed: 4001Mhz in Afterburner, dus 8002MHz effectief!

Daarmee stegen mijn framerates tot rond de 55-65 in Far Cry 4.

Het enige wat je hoeft te doen is met twee slidertjes spelen, de powerlimit op maximaal zetten en That's It! Ik heb niet eens aan het voltage hoeven te komen. En na 3 dagen gamen nog geen enkele crash of artifact gezien. Het mooiste is dat de koeler echt giga overkill is voor dit product. Nog steeds komt de temperatuur niet boven de 70 en draaien de fans niet harder dan 840rpm.

Conclusie:

Even om te concluderen:
- Qua rauwe performance zit je waarschijnlijk beter met een 280X of een GTX770
- Deze kaart is gewoon belachelijk stil en koel
- Voor 200 euro haal je een kaart die NU alle games op hoge settings aankan op 1080p
- Je koopt hem dus NIET als je binnenkort op 1440p wil gamen

Leuke feitjes:

- Tijdens het spelen van Borderlands 2 slaat de fan niet eens aan... dit spel kun je dus volledig passief gekoeld spelen!
- Zelfs bij FC4 gaat de fan maar tot de 780 toeren per minuut... onhoorbaar stil dus. De kaart blijft hierbij 66 graden Celsius.

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G?

Toch wel jammer van dat vram, als ze de bus nou iets groter hadden gemaakt werden en alleen maar 4GB versies werd er veel meer verkocht. Mooie review :)

[Reactie gewijzigd door Ugraded op 30 september 2015 18:57]

Natuurlijk, een GTX960 Ti rond de 250 had zeker mijn voorkeur gehad.

Maar vooralsnog heb ik weinig last van de bus of geheugen grootte. Alles draait prima.
Tja met zon grote overclock zou dat ook nie anders kunnen ;)
Kan ik een MSI GTX 970 zo overclocken dat ie bijna even goed presteert als een GTX 980
Mooie review.
Tof dat hij snel genoeg is voor fhd.

Tot 560ti vond ik de x60 serie ook snel genoeg, vanaf de 560ti heb ik altijd x70 of x80 gekozen.
wat zijn de prijzen ( 03-10-2015) vandaag de dag??

en is dit een goede kaart om voor te kiezen in een i5 2400 8gb 250gb ssd hp elite ?

games zoals gta 5 en upcoming fallout 4 ? trekt deze kaart dat icm het systeem ?
Bedankt voor deze review. Even voor mijn begrip; misschien een noob vraag, maar wat is het nut van een backplate, danwel het nadeel van het ontbreken ervan? Want ik zie dat je dat als minpunt noemt, maar ik kan helemaal nergens vinden wat eigenlijk de meerwaarde ervan is.

Thanks en groeten!
Puur stylistisch.

Eventueel zou het ook het doorzakken kunnen verminderen, maar dat gebeurt ook bij de normale kaarten nauwelijks.
Ah ja. Ik vroeg het ook nog aan iemand anders en die zei: extra stevigheid voor als je er een (zware) third party cooler aan wilt hangen. Ik weet niet of dat zoden aan de dijk zet; maar ik ga er waarschijnlijk toch geen third party cooler aanhangen, dus dan weet ik even genoeg. ;)

Ik heb nu een HD4890; dat was toen een redelijk high end kaart die zelfs nu nog redelijk mee kan met sommige games (maar het einde is wel in zicht). Maar die kaart is een notaire verbruiker van stroom (2 voedingskabels inpluggen) en een notoire producent van hitte en daardoor airflow en herrie. Zelfs hierbij heb ik er geen third party cooler op zitten.