Conceptronic Grab'n'Go 3.5" Hard Disk Box dualbay Zwart Review

itons 5 april 2009, laatste update op 5 april 2009, 4.338 views

Conceptronic Grab'n'Go 3.5" Hard Disk Box dualbay Zwart

Pluspunten

• Simpele montage
  • Redelijk geprijst
  • Doorvoer snelheid met USB 2.0 : 30MB/sec
  • Doorvoer snelheid met eSATA : 90MB/sec

Minpunten

• Gebrekkige software
  • Koeling is niet voldoende voor 7200 RPM schijven

Kwaliteit voeding Score: 4
Keuze voor CH3B2E
Omdat ik onlangs overgestapt ben van een Coolermaster Cosmos kast naar een Acer x3200 SFF behuizing was ik op zoek naar een mooie externe oplossing voor mijn harde schijven. Hierbij wilde ik graag een oplossing waarin ik twee schijven kwijt kon in een enkele behuizing, aan te sluiten via eSATA of Firewire.

Er zijn veel NAS mogelijkheden beschikbaar, maar de doorvoer snelheid laat daarvan te wensen over en de extra functies die zo'n oplossing biedt zijn voor mij overbodig. Vandaar de keuze voor een 'simpele' externe behuizing. De keuze wordt dan behoorlijk beperkt, er zijn maar een handje vol externe HDD behuizingen met ruimte voor twee schijven te vinden. Gezien het enthousiasme op het forum over de CH3NAS besloot ik om de CH3B2E behuizing van Conceptronic te bestellen.

Verpakking & Inhoud
De behuizing wordt geleverd in een simpele doos, inclusief eSATA kabel, USB kabel, netvoeding, driver CD en schroeven om de HDD's vast te zetten in de behuizing. De handleiding is redelijk duidelijk, maar wel erg beknopt. De behuizing zelf is van een soort geborsteld staal, ziet er prima uit, maar loopt niet over van degelijkheid.

Inbouwen
Het inbouwen van de schijven is simpel, door 4 schroeven uit de behuizing te schroeven kan je de harde schijf slede eruit halen. Op de slede zit een klein printplaatje met daarop SATA aansluitingen voor twee schijven en een kleine ventilator. Opvallend hierbij is dat 1 schijf met kabeltjes aangesloten wordt, de anders schijf schuif je op de connectoren die vast zitten op de printplaat. De schijven draai je daarna vast met 4 schroeven per stuk en de behuizing kan weer dicht.

Installatie & Gebruik
Nadat de schijven in de behuizing zaten mijn PC aangezet en de boel aangesloten via eSATA. Driver CD erin en de Steelvine Manager geinstalleerd, dit is het pakket dat gebruikt wordt om de behuizing te configureren voor JBOD of RAID. De handleiding gebruikt hiervoor een afwijkende benaming, in JBOD modus verschijnen de 2 schijven ook als aparte schijven en vind er geen spanning plaats. In BIG modus gebeurd dit wel. Dit staat wel duidelijk aangegeven in de handleiding. De behuizing ondersteunt ook nog RAID-0 en RAID-1, deze modi heb ik echter niet geprobeerd.

Ik wilde de schijven dus in BIG modus zetten, zodat er 1 groot volume aangesproken kon worden. Onder Windows 7 installeert de driver zonder problemen, maar de management applicatie pakt 100% CPU op 1 core. Compatibility mode helpt hier niet in, maar dat is het gevaar van een niet ondersteund OS gebruiken. De applicatie reageert heel traag hierdoor, maar met wat geduld is het mogelijk om de schijven te configureren.

Echter, de schijf wordt door Windows Disk Management in eerste instantie herkend met een grootte van 8GB. Aangezien er ongeveer 1.5TB in de behuizing zat leek me dat niet helemaal juist. Driver reinstall, rebooten van de PC en behuizing hielpen hier niet in, dus overgestapt op USB aansluiting. De schijven worden hiermee perfect herkent door Windows en zijn te gebruiken nadat ze geformatteerd zijn. De doorvoer snelheid is met 30MB/sec behoorlijk goed voor USB volgens mij.

Als de schijf via de USB kabel herkend was en ik deze eruit haalde en verwisselde voor de eSATA kabel werd deze ook herkend en haalde ik doorvoer snelheden rond de 90MB/sec. Deze problemen schrijf ik toe aan Windows 7, de support voor eSATA schijven blijkt nog wat gebrekkig. Daarom heb ik de behuizing ook nog op een andere PC onder Windows XP getest. Hierbij kwam ik minder problemen tegen, de management software wilde in eerste instantie niet starten, dit viel op te lossen door .NET 2.0 Framework te installeren. De software melde dit zelf echter niet, maar sloot gewoon af met een obscure foutmelding. Eenmaal juist geinstalleerd werkte de schijf goed onder Windows XP, zowel via USB als eSATA.

Warmte probleem
Ondertussen stond de behuizing al een paar uur aan en werd de behuizing voelbaar warm. Dit werd ook merkbaar, want tijdens het gebruik viel plotseling een van de twee schijven uit en was niet meer aan te spreken. Dit bleek een hardware probleem, want de LED op de behuizing stond plotseling uit! Ik heb de behuizing direct open gemaakt en haalde er twee loei warme schijven uit, ik kon ze nog net beetpakken, maar niet vasthouden. De ventilator in de behuizing voldoet dus totaal niet om twee 7200RPM schijven te koelen. Gezien het fysiek uitvallen van de schijf/behuizing & de kortere levensduur van schijven bij zulke temperaturen heb ik besloten de behuizing retour te zenden binnen de afkoelings periode.

De CH3B2E behuizing is alhoewel simpel te monteren, lastiger in gebruik door gebrekkige software die afwijkende termen gebruikt voor JBOD en slechte ondersteuning voor Windows 7. Windows XP ondersteuning is beter, maar ook hier werkt de software bijvoorbeeld niet direct onder een verse installatie (.NET vereist, maar de software geeft dit niet zelf aan). Als je tijd en geduld hebt om met dit soort problemen om te gaan is het geen probleem.
Een grote tegenvaller zijn de gebrekkige koel mogelijkheden, de koeling volstaat niet voor gebruik met twee 7200RPM schijven. Mogelijk zijn 5400RPM schijven beter te koelen, maar dit heb ik niet getest.

Heb jij ook een Conceptronic Grab'n'Go 3.5" Hard Disk Box dualbay Zwart?

Windows 7 is puur een betá , dat dit slecht ondersteund word oké maar om dan gelijk de software gebrekkig te noemen lijkt mij niet echt juist?!

Overigens zie ik dat je deze 2 schijven dus in raid wilde draaien:
# Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB
# Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

De 1TB van samsung gaat erg slecht samen met RAID.
Hier zijn tevens verscheidene forum topics op GOT over!

zie het kopje Forum Topics:

Verder duidelijke review :)
Foto(s) maakt het geheel altijd wat completer, ben vooral nieuwschierig naar het ''monteren'' gezien je zij
''Opvallend hierbij is dat 1 schijf met kabeltjes aangesloten wordt, de anders schijf schuif je op de connectoren die vast zitten op de printplaat''
kan hier nergens een foto van vinden

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 5 april 2009 15:32]

Onder XP is de software ook niet 'je van het', in eerste instantie start het programma niet eens en geeft een onduidelijke foutmelding. Verder is het niet intuitief.

JBOD is strikt genomen geen RAID, en zoals het bij deze behuizing werkt worden in JBOD beide schijven apart benaderd.

Verder doet dat er niet aan af dat de behuizing gewoon te warm wordt natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door itons op 5 april 2009 15:22]

itons: je schreef :

Daar begrijp ik helemaal niets van ! Bij mij draait sinds een week of twee de CH3B2E met

2 X 2 TB harddisks WD type WD 20EADS OP 20-01-2010

Echt waar : de behuizing wordt niet eens lauw ! :)

Eea draait met WIN XP Pro op USB met twee schijven die volgens JBOD geformatteerd zijn. ( BIG - dus 1 x 4 TB kan niet ivm met de WIN XP 32 bit beperking.
Misschien een defecte koelventilator op het gereviewde exemplaar?
Mooie review. Ik denk echter dat je voor het bedrag wat zo'n ding kost zo rond de 60 euro je ook niet veel meer KAN en MAG verwachten.
Het grotere broertje de Conceptronic CH3SNAS is een stuk duurder, maar dan krijg je ook iets wat waarschijnlijk dichter staat bij wat je gewild had en is ook nog eens niet zo duur als je het vergelijkt met andere NAS oplossingen.
Conceptronic CH3SNAS ooit eens gekocht en zeer snel weer weg gedaan wat een klere ding.

je mocht blij zijn als je 2 mb kon overpompen per sec meer kon die niet aan.
mmm dan heb je toch iets fout gedaan hoor, haal hier zeker zo'n 13MB/s gemiddeld.
Verder is het ding in zijn prijsklasse echt niet onaardig.
Zelfs duurdere varianten van Synology (207) halen een niet veel hogere snelheid.
Nee, maar de featureset van de Synology is een stuk langer. De meeste Synology's hebben een Gigabit netwerkaansluiting aan boord, maar een processor die al moeite heeft met het volkrijgen van een 100Mbit verbinding.
Ik heb het zelfde probleem. Mijn hdd's worden veel te heet. Ze werken nog wel, maar ik vraag mij af voor hoelang nog...

Ik ga het oplossen door aan de zijkanten een gat te zagen en een 8 CM fan er tegen aan te schroeven. Ziet er niet uit, maar werkt wel. De overdrachtsnelheden van dit kastje is dan weer goed te noemen via Esata.