Eve T1 WiFi 32GB Zwart Review

Mattehh 22 maart 2015, laatste update op 22 maart 2015, 797 views

Eve T1 WiFi 32GB Zwart

De Eve T1 is een fijne 8" tablet voor de correctie prijs, al zijn er aan zowel de tablet als aan het OS (Windows 8.1) nog enkele werkpunten.

Pluspunten

• prijs/kwaliteit
  • desktop in je handen
  • draagbaarheid
  • Opstartsnelheid

Minpunten

• bouwkwaliteit
  • scherm
  • aansluitingen
  • Camera

Enkele jaren geleden ben ik voor het eerst van mijn laptopovergestapt naar mijn eerste tablet, de “Ipad 2”, toen nog een huzarenstukje.
IOS was/is zoals we gewend zijn bijzonder makkelijk in zijn besturing en
uitermate geschikt om iets op te zoeken.

Toch was er n grote kanttekening, namelijk de mogelijkheidom mijn tablet te gebruiken zoals de laptop. Ok, voor elke mogelijkheid zijn
er wel apps beschikbaar, maar toch, het blijft beperkt.

Android was op dat ogenblik nog geen optie; apps waren nogniet stabiel genoeg, of waren nog niet voldoende doorontwikkeld en het OS stond
bijlange nog niet zover als nu.

Ondertussen had ik er me al bij neergelegd dat mijn Ipad louterzou dienen voor wat surfen e-mailwerk op de zetel.

Ondertussen zijn we enkele jaren verder en is Android echtwel een volwaardig OS geworden waar je volwaardige desktop taken op kan
uitvoeren.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik echter goedkope 8” Windows8.1 tablets tegen. Plots kreeg ik echter de kans om een Eve T1 te testen en kan
ik ineens uitmaken welk OS mijn voorkeur geniet op het gebied van tablets.

Deze review zal voornamelijk gericht zijn op hetgebruiksgemak van de tablet in zijn geheel, maar ook hoe Windows 8.1 zich
gedraagt op ’n tablet. Vaak zal ik verwijzen naar de Ipad 2 vermits dit mijn
enige echte referentie is op tablet gebied.

Oorsprong& doel

Eve-Tech is een Finse start-up met als doel van Eve om eenbetaalbare Windows 8 tablet te maken met toch aardig wat rekenkracht en een
oogstrelend design. Hun bedrijf valt een beetje te vergelijken met One Plus.

Formaat

Al sinds de komst van de Ipad Mini op de markt was ik eenfan van hun formaat; groter dan mijn huidige gsm; doch kleiner dan de Ipad 2,
die volgens mij ondertussen tot “te groot” gerekend mag worden om te dragen.

Toen ik de Eve de eerste keer in mijn handen kreeg had ik onmiddellijkhet idee van “dit is het!”, het formaat is uitstekend en laat je (mij) nog
steeds toe om het volledig touch toetsenbord te bedienen met je twee duimen,
iets wat ik dermate mistte op mijn Ipad 2.

De Eve breekt echter met de huidige gedachtegang van “dunneris beter”. Niet dat de Eve last heeft van obesitas, verre van.
Het geeft een fijn gevoel, want je voeltdaadwerkelijk dat je ‘m vast hebt.
Toch begint hij door te wegen na enkeleuren van gebruik en stel ik vast dat ik hem op mijn benen of op een tafeltje
leg om mijn armen een beetje rust te gunnen.

Aansluitingen

Qua aansluitingen heeft Eve het sober gehouden, er zijnslechts 3 noemenswaardige aansluitingen, namelijk de micro-USB, de SDHC lezer
en de 3.5mm ingang.

De afwezigheid van een volwaardige USB ingang betekent dus dathet niet mogelijk is om randapparatuur met een USB aansluiting onmiddellijk aan
te sluiten. De beste oplossing in ditgeval is om een verloopstukje aan te kopen micro-USB > USB, eventueel met
daaraan een USB-hub aangekoppeld om eventueel een toetsenbord en muis aan te
sluiten.

Op deze manier is het uiteraard mogelijk om de Eve als ’nvolwaardige PC te gebruiken, rekening houdende met het “kleine” 8” scherm.

Behuizing

Eve biedt een goede “bang for the buck”, maar uiteraarddient er dan ook bespaard te worden op bepaalde elementen.

Naar mijn gevoel is dit het geval bij de behuizing. Dezijkanten bestaan volledig uit plastic, de achterkant uit een soort siliconen
stof.

Door het relif aan de achterkant heb je veel grip bij hetvasthouden van de tablet, wat de ergonomie ten goede komt. De zijkanten voelen echter goedkoop aan, ookwanneer je drukt op de bepaalde hoeken van de tablet voel je hem soms kraken,
iets wat niet fijn is en waardoor je dadelijk het gevoel hebt dat je niet met
een high-end product te maken hebt.

De knoppen (aan/uit; volume omhoog/omlaag) hebben echter weleen goede aansluiting met de behuizing en zijn goed te bedienen.

Camera

Tablets en camera’s zijn in mijn ogen nooit een geslaagdhuwelijk geweest. De meeste tablet-gebruikers hebben een smartphone waarbij
vaak een betere camera aanwezig is en gebruiken deze om hun favoriete momenten
vast te leggen.

Bij de Eve is dat gevoel niet veranderd, ondanks dat detablet achteraan over 5 megapixel beschikt is de kwaliteit niet naar
hedendaagse normen.

Zoals meestal valt de kwaliteit bij ideale(licht)omstandigheden wel mee, maar bij donkere situaties is er enorm veel ruis
en zijn de foto’s eigenlijk enkel geschikt voor publicatie op sociale media.

Aan de voorkant vinden we een camera terug met 2 megapixel, netvoldoende om met familie of vrienden te chatten over Skype. Indien je in je
puberjaren zit en last hebt van puisten is dit waarschijnlijk een pluspunt,
want ze zullen er niet op te zien zijn.

Scherm

Het scherm is met zijn 1280*800 niet de beste resolutie die we al gezien hebben, maar staat behoorlijk goed zijn mannetje op het 8” scherm. ’t Is niet dat de kleuren van het scherm afspatten, maar voor mij is het scherm zuiver genoeg voor dagelijks gebruik. Wel opletten, het scherm is heel gevoelig voor vingerafdrukken.

Windows 8.1

Bij de opkomst van Android en IOS als d referentie op smartphones en tablets, dus stelde ik mezelf altijd de vraag hoe Microsoft erin zou slagen om Windows op een tablet te laten werken.
Eigenlijk zijn ze daar nog behoorlijk in geslaagd naar mijn bescheiden mening. Apps terugvinden gaat snel via het eerste scherm dat is opgericht voor de tablets, maar ook de desktopomgeving werkt meer dan behoorlijk.

De Eve is een uitstekend product als je kijkt naar prijs/kwaliteit. Toch zijn er nog enkele nadelen, zoals de batterij die redelijk warm wordt bij hevig gebruik, vingerafdrukken op 't scherm, en dat je meer kennis van zaken moet hebben dan bij bijvoorbeeld een Apple tablet.

Heb jij ook een Eve T1 WiFi 32GB Zwart?

Hallo, hoe zit het met de accu tijden ?
Niet goed, standy slurpt de battterij leeg...