Adata G Series Extreme Edition DDR3 1600G Review

TD-er 5 april 2009, laatste update op 8 april 2009, 569 views

Adata G Series Extreme Edition DDR3 1600G

Pluspunten

• prijs

Minpunten

• temperatuur
  • niet stabiel op default waarde

Stabiliteit Score: 1
Een week geleden heb ik een Core-i7 met een MSI x58 pro boardje en 12 GB van dit geheugen gekocht.
Dat was een week lang vrijwel alleen maar ellende en instabiliteit.

Voltage
Het geheugen heeft volgens de sticker een spanning nodig van 1.65 - 1.85V.
Intel specificeert 1.65V als maximum geheugen-voltage voor de Core-i7 en indien hogere spanningen gebruikt worden zal de levensduur van de CPU afnemen.
Met 1 geheugen module (dus 2GB) in het systeem draait alles prima stabiel, maar zodra je er meerdere in plaatst is het gewoon niet stabiel te krijgen op 1.65V.
Op 1.75V is het stabiel te krijgen met 6 modules (12GB dus) alleen dan dient het volgende probleem zich aan...

Temperatuur
De temperatuur van de modules is echt idioot hoog. Ik heb het nog niet kunnen meten, maar na een 30 minuten zijn de heatspreaders van de modules zo warm dat de lucht eromheen al niet prettig meer ruikt en het is absoluut niet aan te raken met je vingers. Het zou dus maar zo 70+ graden kunnen zijn.

Het systeem draait nu wel stabiel, maar het moge duidelijk zijn dat dit absoluut geen wenselijke situatie is.
Aangezien we in de computerwinkel diverse boardjes getest hebben (allemaal MSI x58 pro) en menig AData 2 GB module, kan ik niet anders concluderen dat deze combinatie absoluut niet aan te raden is en met default BIOS-instellingen totaal niet stabiel te krijgen is.
Tijdens het testen hebben we de voeding, VGA, etc ook vervangen om dat uit te sluiten.

Het lijkt dan misschien wel goedkoop geheugen en met de heatspreader erop ziet het er ook niet onaardig uit, maar het is icm een Intel Core i7 geen aanrader.

Heb jij ook een Adata G Series Extreme Edition DDR3 1600G?

`niet stabiel op default waarde` is voor mij als consument al niet aan mijn verwachtingen voldoen, dus neem je recht hierin en breng de reepjes terug. :)
Uit je verhaal maak ik niet op of je het bij een webshop of fysieke winkel hebt gekocht, maar bij beide moet je wel in je recht kunnen staan, succes ermee!

[Reactie gewijzigd door _Apache_ op 5 april 2009 12:26]

Ik heb het bij een winkel gekocht en daar krijg ik ook echt mijn recht wel. Sterker nog, ze hebben aangegeven dat ze a.s.a.p. een ander merk zouden proberen te krijgen en dan kan ik ze komen omruilen.
Het warmte probleem heb ik inmiddels redelijk onder controle. Ik heb vanmiddag een beugeltje gemaakt met daaraan een 80mm fan (en een zalman fanmate om het toerental wat omlaag te brengen) die recht boven de modules staat te blazen. Nu blijven ze koeler dan handwarm en tegelijkertijd krijgt het koperblokje van de northbridge nu ook wat extra koeling.
welke winkel heb je 't dan gekocht als ik vragen mag? ik weet dat bv paradigit alle corei7 systemen bouwt met A-DATA geheugen (zowel 6GB kits als 'losse' 2GB modules) maar daar hebben ze geen problemen (vriend van me werkt er in de TD), dus ben wel benieuwd waar je dit vandaan hebt...
Ik heb het gekocht bij Computerland. Die krijgen het spul ook allemaal via Paradigit binnen.
Aangezien ze daar geen ander merk mainboard hadden liggen, heb ik het alleen maar met MSI-mainboardjes kunnen testen.
In totaal zijn er zo'n 3 boardjes, 2 voedingen en 12 modules getest.
Vergeet niet dat er ook A-data modules zijn (geweest?) zonder heatspreaders. Die werken wel zonder problemen, naar ik heb begrepen.
6 GB in mijn CoreI7 920 systeem, nergens last van. Loopt al 2 jaar op stock instellingen.