Specificaties Socket AM2+ met AMD 790X chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-MA790X-UD4 Review

Fixer 5 april 2009, laatste update op 5 april 2009, 2.513 views

Gigabyte GA-MA790X-UD4

Pluspunten

• Ondersteuning voor de nieuwste processoren (Phenom II)
  • CrossfireX (sidenote: zie Negatieve eigenschappen)
  • Dual bios
  • Redelijke "bang for your buck"
  • Leuke programmatjes zoals Easy Tune 6 en Easy Energy Saver
  • ACC functie in bios F2a
  • Genoeg USB-poorten (8 stuks)

Minpunten

• PCI-e die met CrossfireX op 8x gaat draaien

Layout Score: 4
Algemene indruk:

Het moederbord zit in een mooie, stevige verpakking zoals dat eigenljik altijd was bij mijn Gigabyte moederborden. Toen ik eenmaal alle features bekeken had die op het moederbord zaten (jaja, eigenlijk wist ik alles al :p) had ik echt zin in om hem in te bouwen. Tevens was ik erg benieuwd naar alle leuke programmatjes zoals Easytune 6 en Easy Energy Saver.

Nadat ik alle accesoires/boekjes globaal bekeken had, was ik benieuwd hoe het moederbord er nu "in het echt" uitzag. Uiteraard viel gelijk de grote, blauwe heatpipe op die die Northbridge lekker koel moet houden.
Het bord voelt stevig aan en aan het lay-out heb ik zo 1,2,3 nog niets "geks" gezien. Alles is zit op een aardig logische plek, en het ziet er allemaal tamelijk overzichtelijk uit.

Features:

Het bord komt uit de "Ultra Durable" serie, wat dus volgens Gigabyte voor een lagere (systeem)temperatuur, betere overklok-resultaten en een stabielere werking zou moeten zorgen. Ook zou het bord beter met energie om moeten gaan.

Verder ondersteund het bord de AM2+ CPU's, maar interessanter is eigenlijk dat het ook de nieuwste AM3 CPU's ondersteund (vanaf bios-versie F2). Mijn Phenom II X3 720 processor draait dan ook prima i.s.m. dit moederbord :)

Daarnaast heeft hij ondersteuning voor DDR2 (1200+) geheugen (tot 16GB). Er zit een ALC889A geluidschip op en ook een dual-bios functionaliteit. Mocht je primaire bios dus niet correct werken, neemt de 2e bios het over. Hier kun je zien hoe zo'n dual-bios ongeveer werkt.

Er zitten twee PCI-E 2.0 x16 poorten op, met CrossfireX support. Let wel op dat ze dan op x8 gaan draaien. Het verschil tussen x16 en x8 is niet gigantisch groot, toch zal het ongeveer 10 à 15 procent schelen, en dan ligt het er ook nog aan welk spel het is.

Uiteraard zit er ook ondersteuning op voor SATA 3Gb/s (met RAID-functie), Gigabit LAN, AMD OverDrive Support en last but not least EC AOD-ACC Support, waarmee je (i.c.m. een Black Edition CPU) de mutliplier/busspeed kunt aanpassen in AMD Overdrive.

De complete lijst met features kun je hier bekijken.

Layout van het moederbord:

Het lay-out van het bord is prima. Alles zit op redelijk logische plaatsen, en ben eigenlijk nog niets tegengekomen waarvan ik zeg: "Dat zit nou echt op een irritante/lastige plaats". Wat ik nog wel even speciaal wil melden, is dat de biosbatterij op een handige/relatief makkelijk te bereiken plek zit. Bij al mijn overige moederborden zaten ze altijd helemaal in een hoek verstopt, wat het vaak lastig te bereiken maakte.

Prestatie, stabiliteit, betrouwbaarheid en compatibiliteit:

Heb het bord nu ongeveer een week in gebruik, en ben heel tevreden met de prestatie die hij aflevert. Ik weet niet precies hoe de overige AM2+ moederborden zich verhouden t.o.v dit bord, maar i.s.m. mijn X3 720 zijn de prestaties goed genoeg voor alles wat ik belangrijk vind; Gamen, (HD)video content bekijken en muziek luisteren. Dit gaat uiteraard allemaal prima met dit bord.

Het moederbord is lekker stabiel, heb eerlijk gezegd nog geen crash of wat dan ook meegemaakt. Ook tijdens het unlocken van de 4e core van mijn Phenom II X4 (jaja, dat kan ook met dit bord!) werkt het bord prima. Ik had eerst Windows XP geïnstalleerd, maar heb vervolgens toch voor Windows Vista x64 gekozen. Het bord werkt met beide besturingssystemen prima. Ook de drivers werken prima, op beide besturingssystemen.

Overklokbaarheid:

Op dit moment kan ik hier nog niet veel over zeggen. Aangezien mijn voeding (Tagan 380watt) nu al ligt te zweten, heb ik besloten om eerst een nieuwe voeding te kopen voordat ik begin met overklokken.

De SB750 chipset is wel een aardig goed chipset om mee te overclocken. Er zijn veel redelijk veel opties die kunt instellen, zowel in het bios alsook in windows zelf, met behulp van AMD Overdrive, EasyTune 6 en consorten. En aangezien het moederbord dus ook EC AOD-ACC support heeft, kun je dus ook makkelijk in Windows regelen, en hoe je dus niet iedere keer terug naar de bios. Dus: qua features kun je goed overclocken met dit bord. Het enigste waar je dan nog op moet hopen is dat je CPU goed overclocked ;)

Voor de ACC (Advanced Clock Calibration) heb je de F2a bios nodig. Deze kun je hier downloaden! Als je toevallig een Phenom II X3 hebt liggen, is dit wellicht ook interessant om te lezen.

Ondersteuning door Gigabyte:

De ondersteuning is volgens mij wel o.k. Er zijn inmiddels 4 biossen uitgebracht, en de drivers worden ook redelijk up-to-date gehouden. Ook was het leuk om te zien dat Gigabyte een bios uitgebracht heeft waarmee je de ACC kunt instellen. Gigabyte blij (zullen vast meer borden door verkocht worden ;)) wij blij (kans op een extra, gratis core!)

Het bord heeft mij 99 euro gekost bij Alternate. Meestal heb ik moederborden die in deze prijsklassen zitten (tussen de 80 en 120 euro), maar tot nu toe is dit het beste bord, met de meeste features die ik tot nu toe gehad heb. Daarnaast vind ik het een van de betere AM2+ borden in de prijsklassen van 90-110 euro.

Uiteraard heb je voor een kleine meerprijs ook een vergelijkbaar socket AM3 moederbord, maar daar je uiteraard wel DDR3 geheugen modules voor nodig.

Heb jij ook een Gigabyte GA-MA790X-UD4?

De SB750 chipset is wel een aardig goed chipset om mee te overclocken.
Geintje zeker |:( :?

Enige wat de SB750 kan is ''6 mysterieuze pinnen'' van de K10 op een bepaalde manier gebruiken zodat hij net wat hoger kan clocken. Bij de K10.5 kan hij eigenlijk nog meer in bepaalde gevallen, namelijk één of meerdere cores en of cache unlocken. Verder is het een gewone soutbridge die zorgt voor de I/O.

Bij de K10.5 heeft hij dus weinig met overclocken te maken. Het echte werk doet de 790GX (RS780D) in jouw geval.
Je bedoelt ipv BIOS 2F niet toevallig F2? ;)

3 sterren van mij. Je stijgt in aanzien als je wat meer cijfers geeft dan de gebruikelijke riedels, wat je overigens ook al vrij netjes doet.
Hehe, klopt. Was even in de war :P

[Reactie gewijzigd door Fixer op 5 april 2009 03:14]

Nette review, heb hm nu ook een weekje en ben ook zeer tevreden. Vond alleen de (digitale) frontpanel audioconnector een beetje op een lastige plek zitten. De kabel kon alleen over mn videokaart heen (4890)
waarom geen phenom x2 550? is goedkoper, en werkt op een hogere kloksnelheid,
dus mij lijkt dat als je acc gebruikt, dat je dan al een snellere cpu heb dan bij die je nu hebt!
(of de cpu cache moet dan minder zijn natuurlijk)