Specificaties 3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG KC910 Renoir Zwart Review

6thHighlander 9 april 2009, 2.256 views

LG KC910 Renoir Zwart

Pluspunten

• 1. 8 MP camera.
  • 2. Tweede camera voor videobellen.
  • 3. Goed geluid.
  • 4. Radio functie.
  • 5. Video afspeelmogelijkheid.
  • 6. Ingebakken viewers (.doc, .xls, .pdf, .ppt).
  • 7. GPS met aGPS wat wel internet vereis en dus dataverbruik.
  • 8. De extra functies.

Minpunten

• 1. Korte accuduur bij gelijktijdig gebruik van WiFi in combinatie met java spelletjes.
  • 2. Nog géén losse navigatiesoftware voor de ingebouwde GPS. (Word volgens LG aan gewerkt)
  • 3. Door punt 2 is aGPS wel bruikbaar maar dat kost dataverbruik. Dat kan bij prepaid oplopen indien men dat erg vaak gebruiken moet. (Gelukkig wel beperkt tot maximaal ¤2,50 per dag bij mijn provider.)

Algemene beoordeling:
Hierover kan ik kort zijn, dat gaat niet overal op... Gezien de totale lengte van deze review.
Uitgebreid alles in één apparaat.

Prestaties:
Hierover kan ik net zo kort zijn...
Goed, degelijk en snel genoeg. Ook in java games gaat alles ruim snel genoeg.

Featureset:
Behoorlijk wat:

Office functionaliteit:
Deze KC910 Renoir heeft géén windows mobile, maar een door LG eigen ontwikkeld besturingssysteem.
Echter zit er wel een aantal Microsoft Office applicatie viewers in.

Onder anderen zit er standaard ingebakken:
1. Een Document viewer en er is zelfs een mogelijkheid om woorden te zoeken en om lange tekst via 'wordwrap' op het scherm weer te geven.
2. Een Excel viewer met zoeken op woorden.
3. Een Powerpoint viewer met zoeken op woorden.
4. Een PDF viewer met zoeken op woorden.

Hierbij is het een applicatie van LG zelf en kan men dus niet op de telefoon zelf ook nog bewerkingen uitvoeren zoals dat wel kan op telefoon met een windows mobile besturingssysteem.
Echter indien men rekening houd met de afmetingen kan men dus wel een powerpoint presentatie of pdf laten zien of zelf lezen. Al duurt het wel wat langer.
Ook ben ik van mening dat op zo'n klein scherm echte bewerkingen ook niet fijn zouden zijn en men dat veel beter en sneller op een laptop of desktop kan doen.

8 Megapixel camera:
De kwaliteit van de camera is erg goed te noemen, zelfs in het donker (vooral binnen) is de xenon flitser meer dan ruim voldoende, buiten heeft de flitser uiteraard minder nut.
De 16x zoom is een leuke functie, echter boven de 8x hoef je niet te verwachten dat tekst nog leesbaar is, ook niet bij het focussen door het indrukken van de fotoknop.
Indien men gewoon foto's op een lage zoom maakt stelt de camera zich wel wat scherper indien men de fotoknop ligt indrukt.
Verder zijn er nog vele functies als glimlachherkenning, blink detectie, zelfontspanner, beeldstabilisator, panoramashot en Geo-tagging.
Er zijn ook nog vele bewerkingsmogelijkheden mogelijk als kleureffecten, tekst toevoegen, bijsnijden en morphing.
Ik ga hier die functies niet in detail beschrijven. Dan kan ik nog vele pagina's volschrijven met details die de meeste tweakers toch op de pc uitvoeren met betere software.

Ik heb reeds geïnformeerd over eventuele navigatie software bij LG service. Daar kon men mij alleen melden dat ze 'ermee bezig waren'. Of dat het intern of extern geprogrammeerd zal worden weet ik niet.

Videocamera:
Ook vol effecten en bewerkingsmogelijkheden met als formaten:
640 x 480 30 fps video-opname.
400 x 240 widescreen video-opname.
320 x 240 120 fps video-opname.

Tweede camera:
Tijdens het bellen kan men ook de tweede camera inschakelen om gebruik te maken van 'videobellen'.

GPS:
Deze telefoon heeft een ingebouwde GPS en ondersteund ook assisted-GPS (aGPS) die via het internet werkt.
Jammer genoeg heb ik nog géén volledig GPS aangestuurde navigatiesoftware kunnen vinden op het net, aangezien ik liever een stand alone software gebruiken wil en niet aGPS.
Dit omdat ik zelf zo weinig bel dat ik géén abonnement gebruik maar prepaid en nu een alles in één wilde hebben en wel gebeld moet kunnen worden.

Muziek en geluid:
Zolang je het geluid niet te hard zet is het voor zo'n klein ding goed te doen. Ik heb gelezen dat sommigen klagen dat het niet erg hard kan, echter voor mij is het ruim voldoende en heb ik met bellen zelfs het geluid behoorlijk zachter moeten zetten.
Indien men het geluid over de 15 zet gaat het wel vervormen, ik zou niet weten waarom men harder wil voor een telefoon, maar indien gewenst kan men tot de 20 gaan.
Dat gaat op voor de realtones, muziek en bellen.

Persoonlijk vind ik de geluidskwalitiet via de bijgeleverde stereo koptelefoon beter en een mooiere diepe basstonen hebben dan de inwendige luidspeker van de telefoon. Dat is tenminste zo indien men tijdens de opname de volume niet te hoog zet.

Nadeel is dat indien men met een te hoge volume een mp3, rintone of video-ringtone krijgt, download of maakt dat het onherstelbaar vervormd klinkt en zo blijft.

Mijn advies voor diegene die een eigen (video-)ringtone of mp3 wil maken:
Zet de volume laag en test eerst een keer wat de juiste volumestand is. Dat verschilt per opname daarom kan ik daar verder niets over zeggen.

Video afspeelmogelijkheid:
Wanneer men de meest gangbare formaten van DivX of Xvid gebruikt om een video af te spelen op deze smartphone, dan heb je een meer dan redelijk beeld. Echter wanneer het geluid niet goed afgesteld is en dus iets te hard staat, dan vervormd het zowel op de telefoon als op de stereo koptelefoon. Hierom is het dus eigenlijk noodzakelijk om het geluid niet te hard te zetten.

Een groot nadeel, wanneer men een video* en/of video-ringtone wil gebruiken, is dat indien die video* en/of video-ringtones net te hard opgenomen zijn, dat het snel vervormd. Eigenlijk te veel, zelfs op een lage volumestand is het, nadat het is opgenomen, niet te herstellen.

Bijgeleverde stereo koptelefoon:
Wanneer men de volume niet te hard wil hebben, vind ik dat de diepe basstonen er goed en zuiver uit komen, evenals alle andere tonen overigens. Wil men veel harder geluid hebben, dan komen er vanzelf vervorming bij. De gulden middenweg is dan het best en het spaart je oren. Ik vind te hard geluid recht in de oren persoonlijk niet zo fijn.
Tevens dient de draad van de koptelefoon ook als antenne voor de ingebouwde radio ontvager.

Ingebouwde radio:
Wanneer je de stereokoptelefoon aansluit dient de kabel, zoals hierboven reeds beschreven, als antenne. Daarmee kan je dan ook de meest gangbare radiozenders ontvangen.
Ook kan je in het menu de optie aanzetten die, indien de aender dat tenminste ondersteund, radio info uit kan lezen. Verder is er een legio aan channels waar je meer dan aangeboden radiozenders in kan opslaan, ik zou bijna zeggen van meerdere landen voor als je op vakantie gaat.

Webbrowser functionalitiet:
De webbrowser ondersteund de volgende formaten:
WAP 2.0/xHTML en HTML. Door het toestel te draaien kan men met het qwerty toetsenbord op het web surfen. Meestal is het bekijken van de website echter handiger wanneer men het toestel gewoon rechtop zet en niet in de breedte, dat geeft vaak een te kort scherm en moet men meer scrollen en ook een groot leeg vak aan de rechter helft. Die rechter helft is wel weer op te vullen door op de pagina in te zoomen.
Nadeel weer is dat des te meer je in zoomt, er minder regels te lezen zijn en er weer, nog meer, gescrolled moet worden.

E-mail, SMS en MMS:
Ja, ja, ja... En makkelijk in te voeren via qwerty, handschriftherkenning, dubbele handschriftherkenning of telefoon invoermodus.

Resolutie en kleuren:
De maximale schermresolutie is 240 * 400, 3" en is goed te gebruiken.
In eerste instantie dacht ik dat de 256K kleuren wat zouden tegen kunnen vallen en wachtte ik eigelijk op een OLED scher of een LCD met meer kleuren. Ik moet daar op terug komen aangezien ik van mening ben gekomen dat het voor zo'n klein scherm toch ruim voldoende is.
Ook in zonlicht en met wat reflectie is het scherm toch nog leesbaar.

Bijgeleverde software:
Bij de telefoon is ook de LG PC Suite meegeleverd op een mini CD.
Daarin kan je alles synchroniseren, je muziek, afbeeldingen en documenten (.doc, .pdf, .xls, .ppt) mee managen
Voor muziek heb je wel Microsoft Mediaplayer 11 nodig, die ik niet gebruik (ander software).
Om het snelst je documenten, muziek en foto's te beheren, kan je ook bij "Instellingen => Verbindingen => USB verbindingsmodus" de instelling "Altijd vragen" instellen.
Dit zodat je dan bij het aansluiten van de USB kabel zelf kan kiezen of je de LG PC Suite gebruiken wil of je telefoon als een "massa opslagapparaat (= 8GB USB stick)" wil beheren.
Je kan dan gewoon via verkenner direct je documenten, muziek en foto's beheren, kopiëren of verwijderen net als bij ieder andere USB stick.

Nog meer en meer:
Outlook synchronisatiemogelijkheid, agenda, memo, spraakrecorder, uitgebreide telefoonboek met foto, stopwatch, calculator en training duur instelling.
De keuze om via bluetooth, WiFi of via de sim provider op internet te gaan.

Bijgeleverde hardware:
Een USB kabel, waarmee je via USB 2.0 met power ook je telefoon kan opladen.
Een 8GB MicroSD (zit standaard in de telefoon) met een microSD adapter.
Een oplader.
Een uitschuifbare stylus aan draagriem.
Een stereoheadset met klein, middel en grote oordopkapjes.
Een Beschermlaagje voor op de telefoon.

Bereik:
Aangezien ik mijn telefoon niet ver van huis gebruik en niet heel Nederland doorkruis, kan ik hier niet veel over zeggen.
Waar ik wel kom is er in ieder geval (nog) géén probleem geweest met het ontvangst.

Accuduur:
Door de korte periode dat ik deze smartphone in bezit heb kan ik er niet veel over zeggen indien men hem alleen stanby laat staan.
Ook over de duur van gesprekken kan ik ook niets zeggen, echter indien men WiFi gebruikt, wat internetsite bezoekt en een java spelletje speelt is het mij wel opgevallen dat de accuduur behoorlijk kort blijkt.
Hiermee bedoel ik dat men na een paar uur 'spelen' beter weer de oplader kan gaan gebruiken.

In standby is de duur weer goed te noemen, ook met normaal bellen, zelfs wanneer de WiFi uit staat is de accuduur weer merkbaar beter. Hierom geef ik de accuduur toch een 'goed' omschrijving na een paar dagen langer gebruik en testen.

Een voordeel is dan wel weer dat de accu relatief snel opgeladen is, maar zoals bij alle 'condensatoren' duren in vergelijking de laatste 20% dan wel iets langer.

Opladen tussen de eerste melding en bijna leeg duurt tussen de 2 uur en de 3 uur 15 minuten.
Daarmee kan men dan weer, zonder gebruik van Wifi, ongeveer 7 tot 8 uur non stop java spelletjes spelen. In standy en normaal belgebruik is dat uiteraard veel langer.

Of de accu nu snel laad en of je je lang kan vermaken, vergeleken met andere telefoons , kan ieder nu voor zichzelf bepalen. Voor mij is het in ieder geval goed genoeg. (Ik heb hiervoor nooit een 'geavanceerde GSM' gehad.)

Gebruiksgemak:
De gehele telefoon is touchscreen, waarbij in internet en veel tekstinvoer met een draaibeweging het qwerty toetsenbord tevoorschijn komt.
Indien men sneller of makkelijker schrijft met gebruik van handschriftherkenning kan dat ook. Zelf een handschriftherkenning met dubbele invoervakjes is mogelijk, zeker voor de erg snele schrijvers.
Echter met de bijgeleverde stylus is het gebruik van het qwerty toetsenbord ook erg snel en makkelijk.
Ieder zijn meug zou ik zeggen.

Indien men met de stylus het touchscreen goed heeft gekalibreerd, is ook een vingernagel goed te gebruiken. Gebruik van de vinger kan soms net iets te onnauwkeurig zijn, zeker wanneer men snel typt.

Design:
Het design is strak en simpel, geen uitstekende delen of scherpe randen. Het is ook erg handig dat LG een beschermlaagje voor het scherm heeft meegeleverd, die met voorzichtig aanbrengen goed aansluit, op kleine randjes rond de drie knoppen onder na.
Ook is het beter om het in één keer goed aan te brengen, wat mij niet lukte op een randje na. Daardoor zijn er kleine stofdeeltjes onder het plastic gekomen en zie je kleine 'luchtbelletjes'.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Het is een simpel apparaat met een licht plastic batterijkapje, maar doordat alle elektronica daaronder goed ingepakt zit merk je dat alleen bij het verwijderen van de batterij en het invoeren van de SIM-kaart.
Ook de afdekkapjes van de microSD en het oplaadpunt / de USB aansluiting zijn niet erg stevig en die zouden dan ook snel kunnen afbreken. Daar moet men dan een beetje op blijven letten. Echter eenmaal afgedekt sluiten ze erg goed aan en zou het niet af kunnen breken.

Stabiliteit & betrouwbaarheid:
Indien je veel wisselt en erg snel kan deze smartphone vastlopen, maar dat is een zeldzaamheid en moet je echt net iets te snel en te veel wisselen. Tot nu toe 2 vastlopers gecreëerd.

Prijs:
Voor een 8 MP fotocamera met 16x zoom, een 640 x 480 videorecorder, standaard een 8GB microSD met microSD adapter, een beschermfolie en de vele andere functies... Ik vond deze package deal dan ook niet erg duur.

Opmerking:
Voor alle klachten die over het onderstaande gaan komen.

De standaard "foto's, foto's waar zijn de foto's"...
Daar doe ik niet aan.
Er zijn genoeg foto's te vinden die met het toestel zijn gemaakt en zeker over het toestel zelf zijn de standaard foto's te vinden bij de leveranciers, jammer maar helaas. Ik ben niet zo'n fotofanaat.
Bovendien ben ik van mening dat het meer over de ervaring met het toestel gaat dan over de foto's ermee / ervan..

Edit:
Nog wat informatie toegevoegd over geluidsvervorming bij hoge opname volume, de indeling aangepast en wat meer info over de accuduur.

Heb jij ook een LG KC910 Renoir Zwart?

Algemene beoordeling:
Hierover kan ik kort zijn, dat gaat niet overal op...
Uitgebreid alles in één apparaat.
Wat gaat niet overal op??

En over de camera heb je het over 16x zoom, is dat geheel een softwarematige zoom? En tekst is niet leesbaar? hoe bedoel je dat? met een foto van een krant oid?
Jammer genoeg heb ik nog géén volledig GPS aangestuurde navigatiesoftware kunnen vinden op het net, aangezien ik liever van stand alone software gebruik wil maken en niet van aGPS.
Van die laatste zin snap ik nou echt niets.
Ook de afdekkapjes van de microSD en het oplaadpunt / de USB aansluiting is zijn niet erg stevig en zou zouden snel kunnen afbreken, dus daar moet men wel opletten.
Wisselt? wat bedoel je ermee?

En ondanks je opmerking over de "Foto's".. Ik mis die wel! Het is jouw review en zou daar jouw foto's bij willen zien.

edit: nu ik mijn reactie zelf even lees, komt het wat negatief over. Dit is niet de bedoeling! Ik vind het een nette review, zeker 3 sterren waard :)

[Reactie gewijzigd door Len op 5 april 2009 11:13]

Nou dank je, maar die twee van is persoonlijk. Ik wilde liever gebruik[en] schrijven, maar ben dus twee lettertjes vergeten. :o Even aangepast.

En is zijn zou zouden heb je helemaal gelijk. Even aanpassen.

Verder de 16x zoom is digitaal of softwarematig. Er zit verder géén analoog / lenszoom in.
Waneer je dan een foto van letters, op scherm, brief, krant maakt zonder zoom is het vaak nog leesbaar, echter wanneer je de zoom te hoog zet is het door de digitale bewerking niet meer leesbaar. Dan zijn het zwarte blokjes.

Ik bedoel wanneer je snel wisselt van applicatie, vooral in een java game, voordat het helemaal klaar is. Dan kan het vast slaan.

Mijn dank voor het wijzen op mijn tekstuele foutjes en dank voor de 3 sterren. :D

Ik hoop ook je vraag(en) beantwoord te hebben.

P.s. Foto's... In huis is het een zooitje, dat ga ik niet op het net zetten. Verder kan ik wegens omstandigheden nog enkele weken het huis niet uit... En de standaard foto's van de smartphone zelf zijn in overvloed te vinden en ik kan uiteraard géén foto van het toestel maken met het toestel... :s
in de spiegel kun je grappige foto's van het toestel maken :+
Goede review verder :)
Ik wil ook nog wel even terug komen op de geluidskwaliteit. Ik vind het geluid onder Headphone wel gaan maar over de ingebouwde speaker is het regelrecht shi- sound. veel te zacht. Ik heb Nokias gezien die zijn 5 mm dik en die gaan vier keer harder. Ook de bassen komen er helemaal niet goed uit. De dolby sound functie heeft wel een tegevoegde waarde onder headphone. Deze pompt het geluid wat op en dat is wel nodig ook. Over de speakers is het geluid soms zo slecht dat het een nummer bijna niet meer herkenbaar is.

[Reactie gewijzigd door KeesDEmodder op 25 april 2009 13:42]

Nou ik vind het een top review!