Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G402 Hyperion Fury Review

Robin 16 maart 2015, laatste update op 21 mei 2015, 522 views

Logitech G402 Hyperion Fury

Nu ik de G402 enkele maanden intensief heb gebruikt, ben ik er niet helemaal tevreden mee: de muis voelt goedkoop en plastic aan. Er is een merkbaar verschil met mijn oude G5, die 8 jaar geleden 65 euro heeft gekost.

Pluspunten

• Alle features (lampjes, DPI) zijn via software in te stellen
  • Muis heeft on-board geheugen om instellingen en game-profiles te bewaren
  • Geen gedoe met gewichtjes
  • Stugge kabel

Minpunten

• Niet iets te klein; mocht wel een meer body hebben
  • Sombere uitstraling
  • Afwerking voelt goedkoop aan; plastic, plastic en nog eens plastic
  • Geen stoffen kabel

Na bijna 8 jaar de refresh van de Logitech G5 (die met het zwart-blauwe motief) te hebben gebruikt, werd het wel eens tijd om de muis te vervangen. De G5 werkt nog goed, maar de muiswiel en de twee duimknoppen zijn merkbaar versleten. Eigenlijk zodanig dat het hinderlijk werd.

In de nieuwe muis zocht ik wat de G5 te bieden heeft. Niet meer en niks minder. En juist omdat ik fervent Logitech-gebruiker ben (wat mij betreft maken zij de beste toetsenborden, muizen en headsets), was de keuze snel gemaakt om niet op zoek te gaan naar een ander merk. Ook ben ik geen fan van extra muisknoppen: linkerknop, rechterknop, muiswielknop en eventueel enkele duimknoppen. Dat ben ik gewend en meer hoeft voor mij echt niet. De zoektocht bleef dus beperkt tot het domein van bedrade Logitech-muizen.

Na welgeteld 6 minuten diverse muizen in de hand te hebben gehad, had ik de keuze gemaakt uit de G402. Het blijkt dus dat de G402 de nieuwste iteratie is van de MX500-lijn (MX500 >> MX510 >> MX518 >> G400 >> G400S >> G402), en laat ik nou van elke MX-serie eentje hebben gehad. Upgraden naar een nieuwe G402 was dan ook niet meer dan logisch. Een kort ritje naar Duitsland en ik heb de muis aldaar voor 49,95 euro gekauft; goedkoper dan wat in de Pricewatch staat :)

Via de Logitech Gaming Software kan je diverse instellingen van de muis wijzigen. Het eerste wat ik heb gedaan is het uitschakelen van de lampjes. Geen grote G en kleine verticale ledjes die hinderlijk zijn. Verder kan je via de software ook aangeven of je de instellingen op de computer of op de muis wilt opslaan. Dat laatste is erg handig als je de muis mee wilt nemen naar een andere pc of laptop zonder dat je daar eerst moet stoeien met de setup. Het is een leuke feature, maar of je het daadwerkelijk gaat gebruiken?

Vervolgens heb ik via de software de gevoeligheid van de muissensor aangepast. Een hogere gevoeligheid dan 2000 DPI heb ik niet nodig. Ook heb ik de DPI-schakelknoppen uitgeschakeld en het aantal DPI-levels teruggebracht naar een enkele stand. Zoals gezegd gebruik ik niet meer dan 1 DPI-stand. Nu kan ik wel in detail gaan treden over de ingebouwde "Fusion Engine" met een gyroscoop en accelerometer, maar het enige dat ik wil dat de muis doet is die muiscursos zonder moeite te verplaatsen. En dat doet die, gelukkig.

Al met al ben ik tevreden met de G402. Wat mij betreft plaatst Logitech de inhoud van de muis in de behuizing van de antieke G5, puur omdat de G5 een stuk groter is en een betere afwerking heeft. Echter moet ik dan wel opmerken dat de G402 een stuk goedkoper is. Een betere muis voor het geld krijg je niet.

Edit, 21 mei 2015: Na twee maanden de G402 te hebben gebruikt, moet ik mijn mening bijstellen. Niet de goeie kant op, maar helaas moet ik bekennen dat de muis el-cheapo begon aan te voelen. Het lijkt er op dat Logitech goedkoop plastic voor de behuizing heeft gebruikt, en bovendien verwacht ik van een Logitech-muis een degelijk klikgeluid en -gevoel bij het indrukken van de (muis)knoppen en niet dat het idee dat ik met een standaard HP-kantoormuis werk.

Na verloop van tijd heb ik het gevoel dat ik een goedkope muis van 10 euro in handen heb dan dat er 50 euro aan fatsoenlijke muis op het bureau staat. Het lijkt er wel op dat je betaalt voor de features en niet voor de afwerking. Blijkbaar weegt afwerking en degelijkheid zwaarder dan het aantal features en knoppen die een muis heeft.

Bespaar geld en koop een goedkopere muis die evengoed aanvoelt of geef extra geld uit voor een betere muis. Mijn eindoordeel is dan ook veranderd van "Goed" naar "Slecht".

Heb jij ook een Logitech G402 Hyperion Fury?