Microsoft Lumia 532 Zwart Review

Speedpete 16 maart 2015, laatste update op 12 september 2016, 10.873 views

Microsoft Lumia 532 Zwart

Prima smartphone voor een dito prijs.

Pluspunten

• Zeer acceptabele accutijd
  • Windows Phone reageert vlot
  • Kwaliteit geluid bij bellen
  • De prijs

Minpunten

• Kwaliteit camera is matig
  • Scherm is weinig bijzonder
  • Stabiliteit Wifi-signaal

Jaren heb ik het volgehouden om zonder smartphone door het leven te gaan, maar een defecte feature-phone en het niet kunnen vinden van een fatsoenlijke vervanger stuwen je dan toch richting een slimmere mobiel. Aangezien vrienden en familie tegenwoordig enkel nog via Whatsapp lijken te communiceren waren mijn eisen de volgende:
  • Goedkope telefoon (max zo'n 100 euro)
  • Fatsoenlijke prestaties
  • Wifi + bluetooth
  • Redelijke accuduur
  • Geen koelkast
Prijs en prestaties
Zonder een al te lang verhaal hier neer te zetten: de Lumia 532 voldoet aan alle bovenstaande punten. Uit een eerste zoektocht bleek al snel dat voor mij persoonlijk Windows Phone het best zou passen; de eisen die Microsoft aan de CPU stelt maken dat het systeem zelf - in principe - vlot moet draaien op alle WP-telefoons. Of dat daadwerkelijk zo is? Ja, het systeem reageert goed, laadschermpjes komen zelden voor en door de instellingen vlieg je heen. Het geheel werkt vlotter dan de Nokia Asha en C5 die ik hiervoor had en voor een telefoon van zo'n 100 euro vind ik dat uitstekend.

Connectiviteit en accu
Ik heb geen data-abonnement en heb geen zin om - om de accu te sparen - wifi en/of bluetooth uit te schakelen. Zeker op accu-gebied levert dit vaak een probleem op, zeker wifi wil een accu regelmatig belasten en een telefoon moet - naar mijn mening - toch echt wel een dag meegaan op een acculading. Op het vlak van deze punten kan ik kort zijn: de Lumia doet het prima. Met wifi en bluetooth continu ingeschakeld, een paar whats-app-berichten per uur, af en toe een webpagina of fotootje en een paar minuten bellen per dag staat de accu na twee dagen gebruik nog boven de 20%.

Nou ben ik niet representatief, surf je regelmatig, struin je facebook af en 'praat' je via whatsapp bij al je vrienden de 'oren van het hoofd' dan zal de Lumia heus wat eerder verlangen naar een stopcontact, de accu is namelijk niet excessief groot. Echter, als ik er ruim twee dagen op haal dan moet met wat meer gebruik het einde van de dag toch echt wel te halen zijn.

Bij mij wil wifi af en toe niet verbinden op opgeslagen netwerken met verborgen ESSID, de telefoon uit- en inschakelen lost dit op.

En verder...
Het formaat is - voor mij - acceptabel; de telefoon past prima in de broekzak. De telefoon steek prima in elkaar en het scherm is voldoende maar verwacht voor deze prijsklasse geen wonderen. Na twee weken gebruik is het scherm vrij van plekken en krassen; zonder gebruik te maken van hoesjes of protectors. De eenvoudig te verwijderen achterkant, die van plastic is maar niet heel goedkoop aanvoelt, is wl krasgevoelig en vertoond bij mij al de nodige plekken.

De camera achterop, een 5mp-model zonder flits en zonder autofocus is matig. Plaatjes zijn lastig scherp te krijgen en er lijkt een lichte waas over de foto's te zitten. Foto's in het donker / schemer worden automatisch opgepoetst en dat gaat niet heel slecht, maar de matige kwaliteit van het geheel wordt er niet beter op.

Concluderend
Voor wie een goedkope smartphone zoekt of voor het eerst aan de smartphone moet (;)) maar niet vol aan de apps en social media wil: don't look any further. Met deze Lumia ben je niet direct een slaaf van het stopcontact, bellen en smsen kan het dingetje prima, whatsapp gaat probleemloos en je hoeft je niet te ergeren aan de snelheid van het systeem. Het is een perfecte vervanger van de feature-phone en - als je niet teveel eisen hebt - kan je met de Lumia 435 nog iets minder geld uitgeven.

Maak je graag foto's, wil je continu internetten of gamen op je telefoon: loop maar door.

Update na 5 maanden
Aangezien er nu iets meer reviews zijn en ik de telefoon nu 5 maanden heb werd het tijd voor een update, die niet zo gek uitgebreid is: het ding werkt nog als nieuw. De accu doet het prima, de bereikbaarheid is goed en de eerdere wifi-problemen komen amper nog voor (wellicht door een update?). Door de prijs die het toestel nu heeft is deze nog aantrekkelijker geworden.

Door het gebruiksgemak besloten om mijn moeder ook aan de smartphone te helpen en dat gaat goed. De UI van Windows 8 maakt het eenvoudig om het 'dashboard' te beperken tot de noodzakelijke knoppen en die lekker groot te maken.

Update oktober 2015
Drie maanden na de vorige update en de telefoon werkt - op een klein krasje op het scherm na - ongewijzigd goed. Nu - tegen 23:00 - staat de accu op 75% wat gewoon goed is, zeker gezien het toegenomen gebruik van de telefoon.

Update september 2016
Helaas de laatste update voor de 532, deze is namelijk kaduuk. Gisteren ben ik tijdens het wielrennen bekogeld met eieren waardoor er ei in de opening van de speaker aan de achterkant van de telefoon is gelopen. Hierdoor is de speaker beschadigd en geeft deze de meeste tonen zacht, en de hoge tonen heel hoog weer. Gevolg: ik hoor de telefoon niet meer overgaan maar van whatsapp-berichtjes schrik je elke keer.

Eeuwig zonde en erg jammer, de telefoon deed het namelijk nog net zo goed als in oktober vorig jaar. De accu hield het prima uit, problemen had ik eigenlijk nooit. Reden ook om de scores voor accuduur en stabiliteit & betrouwbaarheid bij te plussen. Het is gewoon een hele degelijke telefoon en wanneer je dan de prijs mee gaat nemen wordt het apparaat er alleen maar beter van. De vervanger - een Lumia 650 - is inmiddels onderweg maar als die niet zo goed bevalt als de 532, dan komt dat model gewoon weer terug.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 532 Zwart?

Mooie review.
Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe telefoon, omdat ik m'n Androidding echt helemaal zat ben, dus wil ik weer een Windows apparaat.
Maar 't mag natuurlijk niet teveel kosten, want ik vind 't belachelijk om honderden euro's uit te geven als telefoon, terwijl ik er alleen mee whatsapp en soms skype.

Je gaf aan dat de wifi af en toe niet lekker werkt, hoe zit dat met niet verborgen SSIDs?
Bij niet-verborgen SSIDs komt het probleem nagenoeg niet voor. Bij mijn verborgen SSID moet ik de telefoon ca. 1 keer per maand even uitzetten.

Netwerken met gelijke SSID en verschillende wachtwoorden heeft de telefoon wel problemen mee. Die netwerken moet je steeds opnieuw instellen, een probleem dat mijn zusje ook met haar iPhone 5c heeft dus dat lijkt mij niet Lumia eigen.

Belangrijker in mijn ogen: ik heb de telefoon nu een kleine drie maanden en ik ben nog altijd zeer tevreden. Ik laad hem wel nagenoeg elke nacht op omdat ik de lader bij m'n nachtkastje heb liggen, maar nodig is het niet; met gemiddeld 70% acculading resterend aan het einde van de dag.
Ikzelf heb het toestel ook en qua niet verborgen SSID's nooit problemen gehad.

Ik kom van de L630 af, welliswaar iets groter, maar helaas wel met "maar" 512MB RAM. De 532 is hierbij (met wl 1GB RAM) echt een verademing en een aanrader, helemaal met de huidige prijs bij de Kruidvat. ;)
Mischien een gekke vraag, maar past de 532 in het borstzakje van een overhemd? Ik loop al 20 jaar met eerst PDA's en later featurephones (nu een Nokia 5230) in mijn borstzakje en ik ben eigenlijk niet van plan dat te veranderen. De 5230 is na 5 jaar echt op en ik wil dringend iets met Windows.

[Reactie gewijzigd door Ilex op 26 maart 2015 00:53]

Zo gek is die vraag toch niet? Bij mij steekt de 532 een centimetertje boven de borstzak uit, overhemd is maat L.
Oh, ik dacht dat ik de enige was die z'n telefoon in z'n overhemd draagt :) Het ging mij eigenlijk meer om de breedte, maar ik begrijp dat het dus wel kan. Kun je mischien ook iets zeggen over de GPS? Werkt die overal en kun je naast auto- ook looproutes opvragen?

[Reactie gewijzigd door Ilex op 26 maart 2015 00:57]

De breedte is bij mij zeker geen probleem.

GPS werkt - voor zover ik heb gebruikt - prima. Bij navigeren heb ik de mogelijkheid om te kiezen tussen lopen en auto. Hoe goed dit werkt? Dat kan ik niet zeggen, ik heb het nog niet gebruikt.
De Here navigatie app is over het algemeen redelijk nauwkeurig.
Ik heb er n gekocht en heb alles naar wens kunnen instellen, behalve die toetsen onderaan het apparaat (back, home en search). Die trillen als je ze aantipt. Ik heb alle instellingen waar 'trillen' bij staat uitgevinkt, maar ze blijven het doen. In de waardeloze handleiding kan ik er niets over vinden.Weet jij misschien of/waar je dat kan instellen?
Zowaar weet ik dat :) Bij instellingen -> aanraken -> navigatiebalk zet je het schuifje op 'uit'. Even de telefoon opnieuw starten en de knoppen zouden geen tril meer moeten geven.

Da's misschien wel een nadeeltje van de telefoon, het instellingenmenu is niet je-van-het, maar gelukkig hoef je er niet al te vaak in te vertoeven.
Ja, het werkt. Bedankt, ook met googelen kon ik het niet vinden. Ik vind het belachelijk dat er zelfs niet eens meer een pdf handleiding van af kan. En ik had niet door dat ze die dingen 'navigatietoetsen' noemden.
Waarom heb je niet de 630 of nieuwere 535 gekocht?
De 535 is luxer maar een fractie ouder (uit mijn hoofd een maandje of twee), de 532 is afgelopen maand op de markt gekomen in NL.

Maar dat is niet de reden dat ik voor de 532 ben gegaan, ik heb de 630 en 535 namelijk ook bekeken. Ik vind ze echter te groot en ja, ik ben op dat gebied een zeikerd, voor het mooie vind ik de 532 ook net iets te groot maar nog nt acceptabel. Voor de 535 en 630 ging dat voor mij niet op en daarom heb ik gewacht tot de release van de 532.
Grappig, ik heb precies dezelfde overwegingen. Moet nu toch ook maar eens een smartphone, echter met tegenzin. Ik dacht dat ik de enige was die er zo over dacht. Deze telefoon lijkt me dan geschikt. Ik hoop alleen dat de oranje ook snel verkrijgbaar wordt. De 535 is te groot en de 530 heeft denk ik te weinig geheugen en alles. Op naar de 532 dus...
Ik heb de 530 ook links laten liggen vanwege het geheugen. Of de oranje beschikbaar komt weet ik niet, de hoesjes komen er in ieder geval wel aan (en ja, ik wil ook de oranje :P).
Ik heb afgelopen weekend de Microsoft Lumia 532 voor m'n ouders aangeschaft zodat ze ook via WhatsApp op de hoogte gehouden kunnen worden. Ma "klaagt" tegenwoordig regelmatig dat ze niks nieuws meer kan melden znder dat we het als kinderen (n kleinkinderen) al weten.

Zelf heb ik een iPhone 5 n 6+ (zakelijk/priv) en als pa en/of ma daar ooit iets op willen bekijken dan moet er sowieso ook een leesbril opgezet worden dus het schermformaat maakte niet veel uit. iOS was wel de eerste keuze als "simpel" OS voor ze geweest maar het is zonde om een toestel van minimaal 700,- aan te schaffen voor feitelijk alleen wat whatsApp gebruik. Met Android wilde ik m'n ouders liever niet opzadelen, Android toestellen zijn geweldig leuk als je een smartphone tot in den treure toe wil tweaken/aanpassen maar een smartphone moet bij mensen op leeftijd gewoon simpel zijn en middels duidelijke iconen te bedienen zijn (n blijven).

Vergelijk in de Lumia "5" serie:

Vooral het geheugen en de extra cloudstorage gaven de doorslag om voor de 532 te gaan in plaats van de andere twee "5 serie" toestelletjes.
Nu 49 euro bij kruidvat. Spotgoedkoop voor wat je krijgt. Wel snel bij zijn, ze gaan hard ;)
Vanmorgen eentje gehaald en inderdaad, ze gaan hard. Maar nu een vraagje: als ik een app wil installeren (bv youtube) krijg ik de melding dat ik gezinsgegevens moet invullen. Nu ben ik al de hele middag bezig maar ik kom niet van de melding af. Wie o wie heeft een idee??