Canon EF 400mm f/5.6L USM Review

Piet de Piraat 14 maart 2015, laatste update op 4 mei 2015, 289 views

Canon EF 400mm f/5.6L USM

Scherpe handzame telelens

Pluspunten

• Scherpte
  • Geen donkere hoeken
  • Snelle AF

Minpunten

• Lang
  • Groot
  • Zwaar
  • Kortse scherpstelafstand is ver

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Goed te gebruiken voor dieren in het wild. Ik fotografeer met name zeevogels met een EOS 5D MK2 vanuit het kraaiennest van mijn schuit en dat gaat geweldig met deze lens.

AF snelheid is afhankelijk van de camera. Met deze camera is de snelheid OK maar niet super. Bij weinig licht is alleen de middelste AF sensor gevoelig genoeg om nog te kunnen scherpstellen.

Zonnekap is ingebouwd dus geen gezeul met een ding dat je kan kwijt raken. Statiefgondel staat je toe vanaf statief te kiezen tussen horizontaal formaat of verticaal. Het is jammer dat de middenpositie (precies recht op statief voel je aan de hand van een klik) niet inklikt zoals bij heel oude Canon tele's. 20 jaar geleden had je nog manual focus FD lenzen die dat wel deden.

Enige ervaring en soepelheid met lenzen wisselen is wel vereist want dit ding van een kilo zet je niet zomaar op je camera.

Test op photozone geeft aan dat deze lens een goede keuze is en daar kan ik me bij aansluiten http://www.photozone.de/canon_eos_ff/612-canon400f56ff

Heb jij ook een Canon EF 400mm f/5.6L USM?