Specificaties 5,25" formaat met lcd-scherm - Bekijk alle specificaties

Scythe Kaze Server Fan Controller Review

djwice 14 maart 2015, laatste update op 18 maart 2015, 576 views

Scythe Kaze Server Fan Controller

De enige Scythe Fan Controller die automatisch de rpm van de ventilatoren regelt op basis van een vooraf per fan ingestelde maximum temperatuur. Ik heb hem al twee winters continu zonder problemen in gebruik met 4 sensoren en 8 fans bij een omgevingstemperatuur tot 60C. Goed apparaat dus.

Pluspunten

• betrouwbaar
  • nauwkeurig
  • scherm kan uit, dus geen blauwe schemer tijdens film kijken

Minpunten

• niet gesloten

Features Score: 5
Kwaliteit Score: 4
Een super ding want hij regelt bij mij de ventilatoren op de verwarming. Is de temperatuur van een sensor boven de 32C. Dan gaat hij aan om de temperatuur van de verwarming verlagen door er meer lucht langs te laten blazen.

Gevolg is een verhoogt HR-rendement van de ketel omdat de retour temperatuur lager is, en een kamer die sneller opwarmt. Is de ketel weer uit omdat de thermostaat meet dat de kamer warm genoeg is, dan gaan ook de ventilatoren een voor een uit omdat de aanvoer temperatuur en dus de temperatuur van de radiator weer onder de ingestelde temperatuur daalt.

Dus geen onnodig stroom verbruik of geluid van de toch al stille fans.
Prima oplossing dus standaard PC component voor een Dynamic Boost Effect (DBE) voor je convector.

Hij werkt al 2 winters zonder problemen, terwijl hij hangt in de convector put. De convector heeft een aanvoer temperatuur van 60C. En daar heeft hij, zijn kabels en de temperatuur sensoren zo het lijkt geen problemen mee.
In de verpakking zitten 2 extra (4+2 totaal) temperatuur sensoren, die extera heb ik nog niet nodig gehad.

Ik zie dat hij nu niet meer verkocht wordt, dat is jammer want ik heb nog geen andere fan controleren gevonden die zelf de snelheid van de fans regels, bij stekker er in even een boost geeft om ook lastige fans aan het spinnen te krijgen en fans uit zet als de bijbehorende temperatuur sensor aangeeft dat het koel genoeg is.

Mocht je wel zo'n product kennen voor rond de 35,- op basis van standaard PC voeding aansluiting en PC fan sturing, laat dat dan weten in het commentaar hieronder. Dat helpt anderen die ook een DBE willen maken. Zie ook: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Alternatieven
Als ik alternatieven tegen kom zal ik die hieronder posten:

Heb jij ook een Scythe Kaze Server Fan Controller?