Canon EF 16-35mm f/4L IS USM Review

Piet de Piraat 13 maart 2015, laatste update op 2 april 2015, 612 views

Canon EF 16-35mm f/4L IS USM

De korte beschrijving is: Gaaf ding Iets langer: een aanrader voor wie een supergrootzoekzoom zoekt met maximale beeldkwaliteit

Pluspunten

• Scherpte
  • Stevigheid
  • Licht gewicht
  • beeldkwaliteit
  • IS
  • Handligging

Minpunten

• Groot volume
  • Schroefdraad voor filter van kunststof

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Sinds 5 jaar heb ik een EOS 5D MK2 waar ik een ultragroothoek voor zocht. Lang geleden had ik een FD 17mm F4.0. Ik zocht een lens van 17mm of korter om mijn hele schuit vanaf de brug te kunnen fotograferen.

Met deze zoom kreeg ik meer brandpunten dan ik zocht. Pluspunten zijn de scherpte, hoge beeldkwaliteit en een prima beeldstabilisator toe.

Deze zoom biedt dezelfde goede beeldkwaliteit als de vaste 24 mm (zonder IS) van Canon die ik al heb. In de 24mm stand is er geen vertekening.

Als je diverse testsites bezoekt, kun je testkaarten zien die vertekening weergeven zoals deze
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Lens-Distortion.aspx?Lens=949. In de praktijk zie ik deze niet terug.

Ander goede site vind ik http://www.traumflieger.de/objektivtest/open_test/canon_16_35_4/overview.php

Filmpje voor twijfelaars welke groothoek van Canon vind je hier

NB De prijs kan 10% lager dan de laagste Tweakers prijs. Heb deze lens aangeschaft via www.calumetphoto.de en dat betekent enkele dagen wachten op een DHL pakket na vooruitbetaling van 899 euro via credit card. Wel even zeker weten dat de prijs inclusief zonnekap is ;-) en het Duitse woordenboek waar nodig raadplegen.

Garantie is Europees dus waarom niet over de grens gekocht?

Na 3 dagen had ik de lens in huis, bezorgd in een heel ruime omdoos die beschermt tegen transportschade en andere piraten.

Als je in 1 filmpje wil weten waarom dit een aanrader is, ga dan naar https://www.youtube.com/watch?v=QXUqRv7mvGw waarin Brendan van Son laat zien wat je koopt voor 900 euro

Heb jij ook een Canon EF 16-35mm f/4L IS USM?

Zeker een gaaf ding...

ik zoek ook een groothoek voor mijn 5D, de 17-40 is wat vriendelijker qua prijs... heeft geen IS, maar is weer wat kleiner / handzamer...

twijfel twijfel... de 16-35 f4 is absoluut beter in de hoek scherpte... maar het is ook een verschil van een slordige 400 euro....