Cooler Master SNA 95 Review

D-force 4 april 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.836 views

Cooler Master SNA 95

Pluspunten

• Neemt minder ruimte in beslag.
  • Wordt minder warm.
  • USB laadpunt aan de zijkant voor MP3 spelers of harde schijven
  • Indicatie voor USB laadfunctie

Minpunten

• Wanneer je de houder voor snoeren gebruikt, wordt het product een stuk dikker, waardoor hij weer niet kleiner is en meer ruimte in beslag neemt.

Kwaliteit Score: 5
Product afbeelding klopt niet met de review, houdt hier rekening mee ( mail is al verstuurd )
Het betreft hier een Laptop voeding en geen behuizing van de Cavalier-lijn, zoals de titel wel doet vermoeden!

Ik kreeg een voeding opgestuurd door Coolermaster om deze te testen op mijn laptop om te kijken of deze aan de eisen voldoet van de Europese normering. Aangezien er diverse aansluitingen voor voedingen op laptops te vinden zijn, is er bij deze voeding een keuze van 8 aansluitingen geleverd.
Voor elk merk is er een adapter aanwezig, zelfs voor de appart Dell en HP aansluitingen!

Grootte voeding
De voeding zelf is mooi van vorm en niet al te dik, zodat deze makkelijk in de laptop tas past en niet teveel ruimte inbeslag neemt. Hij is wel een stuk breder dan m'n originele voeding wat wel weer een nadeel opleverd, want ik heb normaliter de voeding direct naast de laptop liggen in hetzelfde vak. Nu kan ik de voeding in een ander vak stoppen, zodat ik weer meer ruimte heb voor m'n muis.

USB Aansluiting
De eerste keer dat ik voeding aansloot zag ik direct dat er een witte led aanwezig was, wat anders is dan de meeste voedingen, die een groene hebben. Aan de zijkant van de voeding is een USB aansluiting aanwezig.Als je een MP3 speler hebt, en niet onnodig de laptop aan wilt doen, dan kan je deze direct hierop aansluiten en wordt de MP3 speler gevoed vanuit deze poort.
Op het moment dat je de MP3 speler aansluit veranderd de kleur van de witte led, naar de kleur blauw, als indicatie dat er iets is aangesloten op de USB poort.

Vermogen
De voeding kan volgens de achterkant een vermogen van 95Watt leveren, in de documentatie staat dat deze zelfs een piekvermogen van 150Watt kan leveren. Mijn laptop vraagd als hij aan het laden is 85Watt aan vermogen, dus valt netjes binnen de specs van de voeding ( Mijn laptop: ASUS M6VA )

Weinig Warmte Productie
Wat mij opvalt is dat deze voeding veel minder warm wordt, dan de originele voeding die bij de laptop geleverd wordt. Terwijl dat de originele voeding ook 95 watt moet zijn. Dat is een zeer prettige bijeenkomst, omdat ik nog wel een op de bank zit met de laptop en de voeding dan op het tapijt ligt te koken. Eerdere ervaringen met voedingen op tapijt hebben wel eens een defecte voeding opgeleverd.
Bij deze voeding is het dus zeer prettig dat hij niet zo warm wordt.

Zo nieuwschierig als ik ben waarom dat dan zo is, heb ik gelijk de voeding open gemaakt om te kijken waarom dit dan zo is.

Onderkant voeding

Koeling
Tijdens het open maken werdt mij gelijk duidelijk waarom deze voeding minder warm wordt dan de originele. Als eerst zit er een goed schild omheen om de storing minder te maken, deze is vastgesoldeerd aan de printplaat.
Na deze weg te hebben gehaald zien we direct dat er goed gebruik is gemaakt van koel-pads en alle onderdelen die ook maar los kunnen gaan zitten zijn vast gemaakt met een stevige lijm, die niet hard is ( lijkt op een soort van siliconenkit )
Zelfs de kleine diodes die warmte kunnen genereren zijn voorzien van een siliconen-koel-pad.

Bovenkant voeding

In de afbeelding is ook goed te zien dat de transformatoren zijn voorzien van koel-pads, en ook weer de condensatoren voorzien van lijm om deze goed op zijn plek te houden.

Energie verbruik
Omdat de voeding minder warm wordt was ik ook van mening dat deze minder vermogen zou vragen van het stroomnet, dus er een energiemeter aan gehangen. Na wat meet resulaten blijkt dat beide voeding niet veel van elkaar verschillen en bijna verwaarloosbaar zijn. Wel valt me op dat de cosinus-phi bij de originele voeding bijna 1 is en bij de coolermaster rond de 0,89 zit. Wat inhoud dat de coolermaster wat meer blindvermogen trekt. ( houd in: heb je een oude ronddraaiende meter in de meterkast, wordt dit vermogen niet mee geteld. Heb je een nieuwe digitale meter dan wordt het wel meegeteld ;) )

Opbergen van snoeren
Als je last hebt van de snoeren die bij voedingen geleverd zijn, hebben ze er bij Coolermaster er iets op verzonnen. Aan de onderkant van de voeding is een soort van houder meegeleverd waarin je de snoeren kan oprollen. Dan heb je gelijk niet meer last van losse snoeren in de laptop tas. Een nadeel hiervan is dat de voeding daardoor weer een stuk dikker wordt.
Wat het product niet siert.

Dus weglaten die houder ;)

Ik heb m'n originele voeding uit de tas gedaan en deze mag mooi mee!

Heb jij ook een Cooler Master SNA 95?

nette review :) maar wat ik niet snap van de pluspunten is :USB laadpunt aan de zijkant voor MP3 spelers of harde schijven

ja, een mp3speler kun je opladen, maar een hardeschijf ?
Als al je aansluitingen vol zitten op je laptop dan kan je evt. een externe hdd hierop aansluiten ( alleen voor de voeding dan natuulijk he ;) ), sommige externe hdd schijven hebben zo'n kabeltje met zo'n vertakking aan de usb kabel alleen voor de voeding.

[Reactie gewijzigd door D-force op 4 april 2009 00:55]

weet ik maar er laad dan niks op :P als je de stekker er uit trekt staat je hdd vrijwel gelijk stil :P
Goede review. ik was ook een van de beta testers en kan er eigenlijk weinig aan toevoegen.
Het oprolsysteem voor de kabels vind ik twijfelachtig: van de ene kant wordt de oplader idd 2 keer zo groot, van de nadere kant, het werkt wel. Doordat de kabels op deze manier mooi opgeborgen worden neemt de oplader nog altijd iets minder plaats in beslag dan mijn standaard (Sony Vaio) oplader waarbij de kabels veel slordiger opgeborgen worden.
niet helemaal duidelijk? het is een nadeel omdat je nu de voeding ergens anders in kan doen en daardoor ruimte voor je muis hebt? lijkt me meer een voordeel dan.
zou deze het doen met mijn gx740? AC Adapter 150W
de origineel word wel ERG heet