EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0+ Review

Zorian 12 maart 2015, laatste update op 18 maart 2015, 3.213 views

EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0+

Een uitstekende GPU met extraatjes bovenop de gewone FTW die het extra geld waard zijn.

Pluspunten

• Bloedsnel
  • Backplate
  • Extra powerphases
  • Goodies!

Minpunten

• U had stickers op uw GPU besteld?
  • Redelijk hoge temperatuur als fans uitstaan
  • Duur

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Deze review gaat over de EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0+.
Zoals u wellicht al heeft gezien bestaan er 2 uitvoeringen van de FTW-lijn binnen EVGA. Allereerst is er de gewone FTW, en dan is er de FTW+. De FTW+ heeft enkele verbeteringen en toevoegingen ten opzichte van de gewone FTW.

Allereerst is de meest opvallende wijziging de toevoeging van een backplate. Dit is iets wat meer fabrikanten van mij mogen doen. Naast dat het er mooi uit ziet geeft het extra koeling en versteviging aan de GPU.
Daarnaast zijn er 2 extra powerphases toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat de GPU meer stroom tot zich kan nemen, wat prestaties en overklokbaarheid ten gunste moet komen. Tot slot is er de opvallende wijziging van de soorten aansluitingen voor monitoren. De gewone FTW had een extra DVI-D aansluiting. Bij de FTW+ is deze ingeruild voor 2 extra DisplayPort aansluitingen.

Before you begin...

...Moet er eerst wat uitgepakt gaan worden. Immers past een GPU een beetje lastig in een computer met de doos er nog omheen. Dus zodoende kreeg ik dit in mijn handen van de pakketbezorger:

1 momentje en wat snijbewegingen met een stanleymes later...

De doos ziet er een tikje anders uit dan ik had verwacht op basis van foto's op het internet, maar dat terzijde. Op de doos staat op de voor- en achterzijde een berg informatie:

Opvallend is dat de afbeelding van de GPU achterop die van een normale FTW is.

Tijdens het openen viel mijn oog op een specifieke lap tekst in de flap van de doos:

In de doos treft men aan; 1 maal plastic bakje met een enorm wit papier erbovenop.

Nu zal u vast denken; Maar wat is dat witte papiertje ooit? Nou, een erg mooie poster, al zeg ik het zelf!

Zoals u reeds kunt zien zitten er flink wat goodies inbegrepen.
Om precies te zijn:

Een opsomming:
-DVI -> VGA adapter
-2x Molex -> PCI-e adapter
-2x 6-pins PCI-e -> 1x PCI-e 8-pins adapter
-CD'tje met wat drivers (die toch niemand gebruikt)
-Een enorme lading papierwerk en informatie
-Handleiding
-Casebadge

De GPU zelf zit muurvast verstopt in deze plastic container. Om hem eruit te halen moest ik enigszins gepast geweld gebruiken.

Een nadere blik op de kaart doet opvallen dat hij van onder tot boven is verpakt in stickers. Ik dacht dat MSI het bont maakte met de beruchte fan-sticker, maar dit is een compleet nieuw niveau van bestickeren...

En als je dacht dat het bij de voorkant bleef, helaas. De achterkant zit er ook compleet onder!

Ergens moet ik wel toegeven dat het op zich niet zo verkeerd is. Immers, het beschermt tegen eventuele beschadigingen.

Let's hook it up!

Uiteraard moet een GPU beeld leveren. Dit doet hij doorgaans aan een monitor, obviously.
Om dit te kunnen bewerkstellingen heeft de GPU de volgende aansluitingen gereed om de pixels door uit te poepen:

Een opsomming:
-1 maal DVI-I
-1 maal HDMI 2.0
-3 maal DisplayPort 1.2

Ook valt op dat de koelgaten veel groter zijn dan die van de gewone FTW-uitvoering.

Als we de kaart eens van de zijkant benaderen, zien we het volgende:

Om de GPU zijn werk te laten doen moet uw systeem dus beschikken over een voeding van minimaal 500W en voorzien zijn van een 6-pins + 8-pins PCI-e connector. Mocht dit niet (volledig) aanwezig zijn, dan kan er dus gebruik gemaakt worden van de bijgeleverde omvormadapters.

Ook zit er heel sneaky een minuscule BIOS-switch verstopt in een kleine uitsparing rechts van de stroomaansluiting.
Hiermee is het mogelijk om, terwijl de PC uit staat, te switchen naar een secundaire GPU-BIOS in het geval dat de eerste corrupt is geraakt door bijvoorbeeld een foutieve flash of te hoge overclockwaardes die naar de BIOS zijn geschreven. Erg handig, zo weet je tenminste zeker dat dat nooit kapot kan gaan.

Prepare your engines...

Uiteraard moet de GPU ergens in geplaatst worden. In dit geval zal hij vergezeld worden door een aantal goede vrienden die reeds present waren:Na een prettige kennismaking voelt hij zich al helemaal thuis bij zijn nieuwe maatjes!

Ik moet zeggen dat de backplate er erg stoer uitziet!

Ready, set, GO!

Tijd om de proef op de som te nemen!
Na het opstarten van de PC heb ik direct de nieuwste drivers van NVIDIA ge´nstalleerd.
Op het moment van schrijven is de nieuwste versie 347.52.

Na de installatie en een herstart was ik benieuwd naar de temperaturen.
In dit geval stonden de fans mooi stil, en de temperatuur was acceptabel voor een situatie waar de fans compleet stil staan.

Let's take it for a spin, shall we?

Uiteraard is uw nieuwsgierigheid naar getalletjes over de prestaties net zo groot als die van mij.
Aangezien ook hier geldt dat plaatjes meer zeggen dan woorden, komt hieronder een overzicht van diverse tests die ik heb gedraaid.

Noot: Alle tests zijn gedaan in een zogenoemde 'realistische omgeving', waarmee ik bedoel dat ze zijn gedaan met op de achtergrond diverse applicaties actief zoals dat ook zou zijn in een werkelijke situatie. Denk aan Chrome, Spotify, Steam, Skype, etc. Op deze manier hoop ik een resultaat te bewerkstelligen over de prestaties zoals deze tijdens echt gebruik zouden moeten wezen met gamen.

Link naar resultaat.

Link naar resultaat.

But... What about games?

Een goede vraag. Ik heb diverse spellen gespeeld, in alle spellen is de FPS gemiddeld genomen altijd tussen de 50 en 140 FPS geweest. De graphics stonden altijd op de hoogst mogelijke instellingen.
Qua temperatuur zat het wel okay. De gemiddelde temperatuur bedroeg 72c met de fans aan op circa 700RPM. Aangezien de fans tot maximaal ~5000RPM gaan is dit prima te doen.

Tot dusver heb ik 2 spellen daadwerkelijk laten benchmarken, de resultaten zijn als volgt:

Middle-Earth: Shadow Of Mordor

Tomb Raider

Conclusie, so far

Samenvattend lijkt deze kaart erg snel te zijn. De temperatuur is acceptabel, maar had lager gekund. Echter ga ik er vanuit dat een constante temperatuur van ongeveer 60c geen kwaad kan, anders zou EVGA het er niet hebben ingebouwd. De backplate en extra powerphases zijn een erg welkome toevoeging bovenop de FTW-uitvoering en voegen daadwerkelijk veel toe.
Het enige wat ik jammer vind is dat de 2e DVI weg is. Ik zal nu een DisplayPort -> HDMI adapter moeten aanschaffen om mijn TV (oftewel monitor #3) aan te kunnen sluiten.

Heb jij ook een EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW+ ACX 2.0+?

Kun je misschien wat meer zeggen over het geluid dat deze kaart maakt tijdens gamen?
ik lees dat je de fans op 700 rpm hebt draaien, maar wat staat daar voor geluidsnivo tegenover??

Verder prima review!
Helaas kan ik daar geen fatsoenlijk oordeel over vellen, al zou ik het graag willen.
Mijn gehoor is niet zo super meer, dus ik zou kunnen zeggen dat hij geen enkel geluid maakt terwijl hij in de praktijk bijvoorbeeld een enorm geraas of coilwhine produceert. Die dingen hoor ik niet. :)
Ik heb momenteel m'n PC op m'n bureau staan aan de rechterzijde van mezelf, ik schat op ongeveer 0.5 meter afstand tot de grafische kaart. Ik heb een NZXT H440 case maar ik hoor de fans echt nauwelijks draaien; ik hoor voornamelijk m'n Corsair AF140 die aan de achterzijde als outtake is gemonteerd.

Toen m'n PC onder m'n bureau stond hoorde ik al helemaal niets! Je hoort bij zeer intensieve games hooguit de airflow, dus het geluid van lucht dat verplaatst wordt. Met een dichte case ga je de fans echt niet horen in mijn ogen (oren) :)

Ter vergelijking: Ik heb hiervoor de Asus 970 GTX Strix gehad en de EVGA 980 GTX reference. Daarnaast heb ik nu dus het FTW en FTW+ model gehad. Doordat deze kaarten allemaal zo zuinig zijn (laag verbruik) en weinig hitte creŰren draaien de fans eigenlijk nooit harder dan 30% mits je case wat casefans heeft voor de airflow.

Idle is de kaart dus passief en onhoorbaar, en tijdens gamen zal je eigenlijk niets horen omdat je toch game geluiden hoort. Verder is dus ook de afstand tot de PC belangrijk, waarbij hij onder m'n bureau letterlijk onhoorbaar is.

Helaas heb ik geen decibel metingen voor je aangezien ik geen apparatuur heb, alleen m'n eigen ervaringen met verschillende kaarten.
Leuke review, ik heb je een +2 gegeven :)

Ik had de EVGA 970 GTX FTW editie en heb deze RMA gestuurd vanwege coilwhine problemen.
Ik kreeg vandaag het vervangend exemplaar binnen en dat blijkt ineens de FTW+ editie te zijn! Lucky me I guess, gratis upgrade.

Alleen draaien mijn fans ineens idle wel, terwijl de temps rond de 40 graden liggen.. Best weird.
Ik heb verder geen custom profiel of iets dergelijks ingesteld!
Bedankt voor de +2! :)
Wat je kan proberen is PrecisionX installeren van EVGA, misschien dat je daarin kan afdwingen dat hij de boel stil zet.

[Reactie gewijzigd door Zorian op 12 maart 2015 17:29]

Ik heb niks verandert en ineens na een paar keer rebooten is hij wel passief gekoeld!
Al moet ik zeggen dat het verschil tussen fans uit of op 15% draaien nihil is; als het al hoorbaar is :)

Overigens wel leuk dat ik ineens de FTW+ versie heb gekregen, maar bij een RMA sturen ze niets anders dan de videokaart op. Ik heb helaas geen backplate er bij. De custom made laser-cut backplate die ik heb past ook niet helemaal goed meer omdat deze versie groter is dan de normale FTW editie :|

Je kan aan de linkerkant zien dat hij te kort is nu: http://i.imgur.com/8h17mpt.jpg
Mede door jou review en de mooie plaatjes _/-\o_ heb ik deze kaart nu ook.
Helemaal tevreden, je hoort hem amper en ook geen last van coil wine.

Die 2e bios is voor overclocken, de power target kan dan op 115%, de fans staan niet
meer stil en hebben een agressieve curve.
Heb je de kaart al bij evga geregistreerd? Je krijgt dan gratis 5 jaar garantie :)
Uiteraard, dat was 1 van de redenen om weer voor EVGA te gaan ;)