Specificaties 2.0-set - Bekijk alle specificaties

Denon DHT-T100 Review

robw1947 12 maart 2015, 595 views

Denon DHT-T100

Deze soundplate in principe gemaakt voor de TV en niet voor andere apparaten ondanks meerdere ingangen. Er kan geschakeld worden tussen TV en bluetooth. In de uitgebreide review mijn ervaringen met de pogingen toch andere apparaten aangesloten te krijgen.

Pluspunten

• aan/uit gekoppeld aan aan/uit van TV of ander apparaat
  • aanleren AB van TV

Minpunten

• niet gemaakt voor gebruik van meerdere apparaten

Geluidskwaliteit Score: 4
Sinds enige dagen deze soundplate in mijn bezit.
Al enige tijd op zoek naar een soundbar/soundplate/alternatieve versterker om behalve TV-geluid te verbeteren ook naar internet radio te luisteren en CD's af te kunnen spelen.
De soundbar viel af vanwege plaatsingsproblemen.
Ook het plaatsen van een subwoofer is bij mij lastig ivm aansluiten (220V of LS-kabel).
Bleef over een soundplate met ingebouwde subwoofer of een kleine losse versterker.
Daar mijn TV alleen een coax digitale uitgang heeft, moest het aan te schaffen apparaat minimaal een digitale coax ingang hebben. Maar tbv andere apparaten ook een digitale optische ingang en een analoge ingang. Bovendien ook bluetooth.
Als versterkers vond ik NAD D3020 of Denon PMA-50, beide niet goedkoop.
Begin deze week zag ik in een opruiming, een BCC filiaal bij ons stopt ermee, deze soundplate tegen een dusdanig zeer aantrekkelijke prijs, dat gezien de goede reviews ik in een impuls deze soundplate heb gekocht.
In deze review doe ik geen uitspraken over het geluid.
Door mij als goed beoordeelt, maar gezien mijn leeftijd (68) en problemen met linker oor, zegt dit oordeel eigenlijk weinig.
Ik wil in deze review waarschuwen voor de beperkte mogelijkheden.
Deze soundplate is namelijk gemaakt tbv de TV ondanks de meerdere ingangen.
Daar kwam ik pas achter na plaatsing/installatie.
Ik had een digitale coax kabel naar de TV en een digitale optische kabel naar mijn DVD/HD recorder. Dit gedaan omdat de recorder ook als CD-speler gebruikt kan worden en ik tot gisteren dus de TV moest gebruiken om CD's af te spelen.
Na de installatie de handleiding erbij gepakt om naar instellingen te kijken. En hierin staat: Sluit slechts 1 audiokabel tegelijk aan.
Oeps, wat nu.
Eerst de TV aan, deze schakelt de soundplate aan en dus klonk het geluid van de TV ook via de soundplate.
Vervolgens de TV-speakers uitgeschakeld en de Denon de +/- en mute van de TV AB aangeleerd.
Vervolgens de TV uit, soundplate uit en de HD-recorder aan.
En wat ik verwachtte gebeurde ook, de soundplate ging opnieuw aan, er komt immers een geluidssignaal binnen.
Ik kon nu een CD afspelen.
Als laatste de combinatie van TV en HD-recorder getest.
Eerst soundplate en recorder uit. Daarna de TV aan, nu gebruikmakend van mijn universele Logitech AB.
De soundplate ging ook weer aan. Vervolgens op de Logitech AB gekozen voor Recorder. Hierdoor verandert in de TV de instelling Kijken in HDMI-1 en gaat de recorder aan.
Wat ik verwachtte leek te werken, de soundplate staat al aan en dus treedt er geen verandering op door het 2e geluidssignaal afkomstig van de recorder.
Het afspelen van een opname vanuit de playlist ging ook goed.
De verrassing kwam 's avonds. Iedere avond wordt om 19.00 DWDD opgenomen. En achteraf heel logisch, om 19.00 ging niet alleen de recorder maar ook de soundplate aan. Niet de bedoeling, dus de optische kabel losgekoppeld.

Het Bluetooth gedeelte in gebruik nemen ging niet gemakkelijk. Meerdere pogingen moeten ondernemen om Bluetooth lampje snel te laten knipperen. Toen dit eenmaal gelukt was, was de verbinding met de iPad direct aanwezig en kon bijv via Spottify naar muziek worden geluisterd.
Als laatste de bluetooth van mijn laptop even werkend gekregen onder W7. Dat heeft enige tijd en inspanning gevergd.
Er moesten aanvullende drivers ge´nstalleerd worden, etc.
Het ging toch plotseling mis tijdens het luisteren naar een radiozender. Geluid viel weg en scherm van laptop op zwart. Laptop is op adapter aangesloten met slaapstand op Nooit.
Ondanks meerdere pogingen de soundplate opnieuw als bluetooth apparaat ge´nstalleerd te krijgen is dit niet meer gelukt.
Nu de laptop via een analoge kabel aan de soundplate gekoppeld.
Daar het om een kleine laptop gaat met 12" scherm, die nauwelijks gebruikt wordt, is dit voor mij een acceptabele oplossing. De laptop is nu inzetbaar als digitale radio en CD-speler.

Conclusie, deze soundplate is in principe niet gemaakt voor meerdere apparaten, er zijn maar 2 mogelijkheden, TV of Bluetooth.
Andere apparaten kunnen volgens mij wel, maar enige zorgvuldigheid is vereist.
In mijn huidige situatie OF de TV via digitale coax OF de laptop via analoge kabel.

Heb jij ook een Denon DHT-T100?