Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500 Review

WeirCo 11 maart 2015, 2.776 views

Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500

Sinds een kleine week mag ik mijzelf gelukkig prijzen met dit 4 benige monster. Dit wezen vervangt mijn TP-Link WDR 4900 en ik moet zeggen 't valt zeker niet tegen! Na een paar opstart probleempjes (die ik verder uitleg in de uitgebreide toelichting) ben ik erg blij met deze Netgear.

Pluspunten

• Duidelijke handleiding (in 16 verschillende talen)
  • Fraai ontwerp
  • 2x USB 3.0 en eSata!
  • Stoere hardware specs: 1.4Ghz Dual-Core, 256MB RAM, 128 MB Flash etc.
  • VPN geconfigureerd binnen een paar klikken
  • Snelheid met 802.11ac ~450Mbit/s max.
  • Ledjes zijn (op power led na) uit te schakelen

Minpunten

• Prijs (in mijn geval wel gunstiger ¤139.15)
  • In vergelijking met de TP-Link vind ik 'm vrij groot
  • Lelijke gele stickers op de antennes (niet makkelijk te pulken)

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Zo dat wordt dan de eerste review op Tweakers.net ooit ;) please be humble! :)

Aankoop

Laat me beginnen bij de aankoop. Via de pricewatch op 5 maart ontdekt dat o.a. CentralPoint de R7500 aanbiedt voor ¤ 139.15 samen met nog 3 andere web-shops. Omdat normaal de prijs rond de ¤ 200 euro ligt, heb ik 'm uiteraard maar meteen besteld :)

Netjes binnen een dag geleverd dus pluskudo's voor CentralPoint!

Featureset en Installatie

Verpakking zag er uiterst fraai uit!

Aanwezig in de doos:
  • 1x Netstroom adapter
  • 1x CAT5e kabeltje van 1 meter
  • 4x Antennes afneembaar
  • Quick start handleiding(en) in verschillende talen
  • De router zelf :)
Zonder veel aandacht te besteden aan de handleidingen was al vrij snel duidelijk waar de antennes moesten worden gemonteerd, 2x aan de achterkant en 1x links en rechts. Het monteren van de antennes vergde een beetje geduld, het schroeven kwam vrij precies.

Met de bijgeleverde UTP kabel verbonden aan m'n Ubee modem en booten die handel!

Na het opstarten wat overigens vrij lang duurde (schatting zo'n 60 tot 90 seconden), eerst bekabeld geconfigureerd. De meeste settings heb ik grotendeels default gehouden in den beginne. Wireless password gewijzigd, kabel eruit en draadloos verbonden. Initieel met de Centrino 6300 Ultimate.

Gebruik en performance (draadloos)

De web-interface van de Netgear voelt een beetje log aan. Ik was gewend aan de strakke, snelle LuCi web-interface van OpenWRT. Klein beetje schrikken ;)

Na wat uitzoek werk is de structuur redelijk snel duidelijk en zijn de opties goed te vinden. Afbeelding 1 geeft een beetje een idee van de layout.

Tijd voor het testwerk :)

Zoals ik al zei, initieel met de Centrino 6300

Na een paar testjes kom ik gemiddeld op de volgende waardes:

~ 170 - 175 Mbit/s @ 5Ghz
~ 125 - 135 Mbit/s @ 2.4Ghz

De afstand tot de router is steeds gelijk rond een meter of 3.

Na een aantal tests valt het me op dat ik een paar keer de verbinding verlies op de 5Ghz band. Een half uur aan troubleshooten levert niet heel veel op, anders dan de conclusie dat mijn geknutselde 3e antenne draad op m'n WiFi module waarschijnlijk de problemen veroorzaakt. 48 uur later ben ik per uur een aantal keren de verbinding kwijt en ga ik op zoek naar een AC alternatief voor mijn vervelende WiFi module.

Een whopping 26 euro later (geen geld!) wordt keurig netjes de Intel 7260 Dual Band AC module geleverd. Na wat schroeven en vloeken geļnstalleerd en de toch onbruikbare en vervelende 3e antenne verwijderd. Voor de zekerheid de nieuwste Intel drivers geļnstalleerd (17.13.11.5) en meteen verbonden op 5Ghz.

Met de Centrino 6300 kon ik niet m'n 200Mbit Ziggo abonnement volledig benutten, uiteraard werd ik na de eerste test op speedtest.net erg blij :) Zie afbeelding 2

Hunkerend naar meer, USB3.0 schijfje (NTFS) aangesloten en binnen een paar klikjes gedeeld met Readyshare. :) En nog blijer zou ik worden!

Testresultaten:

~ 435 - 465 Mbit/s @ 5Ghz (gemeten op een file copy van een RAR bestand van 37 Gigabyte
~ 110 - 115 Mbit/s @ 2.4Ghz (idem)

Bereik

Voor uw inzicht een aantal gegevens over huis en tuin:

Lengte woning: ~11 meter
Breedte woning: ~ 4 meter
Vloeren: beton
Muren: betonblokken (net lego)
Lengte achtertuin: 15 meter
Plaats Router: voor in woonkamer (1 meter uit de voorgevel)

Om het verder kort te houden, bereik van zowel 5 en 2.4 GHz zijn uitstekend, achterin de tuin (met LG Nexus 5 gemeten) 150 Mbit/s @ 5 Ghz. Boven slaapkamer achter (met laptop gemeten) 350 Mbit/s @ 5 Ghz, 95 Mbit/s @ 2.4 Ghz

Review To-Do list
  • Toevoegen bekabelde test snelheden
  • Toevoegen signaalwaardes draadloos
Nu ben ik eerst uitgeschreven, mocht je nog wat willen weten, dan probeer ik 't toe te voegen aan de Todo lijst en je zo snel als mogelijk een reactie te geven.

Heb jij ook een Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500?

Lucker zou er ook wel een willen voor 140 euro :P.
Dat is zeker een goeie deal.

Let op dat je op AC -Wifi met die Intel netwerkkaart max 867Mbit/s kan halen (2 antennes maar he ;))

Review mag wel wat uitgebreider, voor nu +1!

p.s. misschien is dat wel de max van de NAS feature van die router ? Mijn USB3 HDD doet 130MB/s aan mijn router slechts 40MB/s geloof ik

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 12 maart 2015 17:42]

Zeker lucky, misschien komt er binnenkort nog wel zo'n mooie kans ;-)

Voor zover mij bekend is de Intel 7260 op dit moment het snelste Mini PCI-e kaartje dat verkrijgbaar is. De 2 streams zijn een beperking ivm de minimale ruimte tussen de antennes op de module. Met 3 streams zou je interferentie krijgen tussen de antennes.

Gister heb ik nog een snel bekabeld testje gedaan (moet nog uitgebreider testen) maar het lijkt niet op de beperking van de NAS feature. Wired trek ik van USB naar m'n laptop ruim 900 Mbit. Andersom doet 'ie 't op 550 Mbit.

Ik probeer dit weekend de review verder uit te breiden :-)
Ik had ook dat mijn verbinding af en toe uitviel, voor mij was dit de reden om hem weg te doen. Nu heb ik het maatje kleiner, de Netgear AC1900 (R7000), deze werkt perfect, geen enkele keer dat mijn verbinding uitvalt. Draadloos films streamen van NAS is ook geen enkel probleem en dit router is een stukje goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Ad1203 op 30 augustus 2015 14:16]