Specificaties 5,96" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Nexus 6 32GB Blauw Review

jr-n 7 april 2015, laatste update op 8 april 2015, 990 views

Motorola Nexus 6 32GB Blauw

Geweldig toestel, mooi scherm, beste Nexus-ervaring!

Pluspunten

• Display
  • Ergonomie (bolle achterkant)
  • Speakers

Minpunten

• Achterkant is fingerprint magnet
  • Snelheid geheugen
  • Achterkant begint na 5 weken los te laten

Inmiddels een maand in bezit.

Grootte / design - Het formaat wordt door velen als een nadeel gezien, maar in een tijd van multimediaal gebruik, foto's en filmpjes maken en kijken, en fysiek delen is het een ideaal toestel. Past niet in elke broekzak, maar de keuze voor het formaat heb je al gemaakt op het moment van bestellen, dus daar moet je niet moeilijk over doen vind ik. Na een paar uur met de Nexus 6 vond ik mijn oude Nexus 5 al te klein aanvoelen.
Natuurlijk heeft de grootte ook gevolgen voor de manier waarop je de smartphone bedient, dit is nauwelijks met 1 hand te doen. Ook dat kan je vooraf verwachten bij een 6" smartphone. Helaas hebben Google en Motorola geen toevoeging in de software zitten waardoor je het toestel eenvoudiger met 1 hand kunt bedienen, iets dat Apple en Samsung wel hebben gedaan bij resp. de iPhone 6+ en de Galaxy Note 4.
Wel is er een extra kolom voor het plaatsen van mappen en apps op je homescreen, maar meer extra functionaliteit voor het grote scherm is er (nog?) niet.
Het design is prima: onderscheidend dankzij motorola, en in stijlvol zilver het motorola-logo en het Nexus-logo op de achterkant. Die achterkant is overigens op mijn 'midnight blue'-versie wel een absolute fingerprint-magnet. De kleur vind ik een beetje twijfelachtig, maar die is dan wel weer origineel.

Display - Het beeld is prachtig, en ondanks dat veel mensen vinden dat QHD op smartphoneschermen weinig of niets toevoegt, vind ik het zeker een pluspunt ten opzichten van mijn Nexus 5, zeker in combinatie met het AMOLED-scherm. Met name de 4K-filmpjes via YouTube spatten van het scherm!

Geluid - De speakers aan de voorkant hebben prima volume en zorgen ervoor dat je ook in een drukke omgeving makkelijk filmpjes kunt volgen. In een rustige omgeving is het geluid duidelijk dieper en beter stereo dan op de meeste smartphones. Ik heb geen HTC One M8 om het mee te vergelijken, maar die schijnt NOG beter te zijn.

Camera - Na de bakken stront die eerdere Nexus-toestellen over zich heen kregen als het ging om de camera, is de Nexus 6 een verademing. Een niet sensationele, maar meer dan degelijke 13 Megapixel camera met dubbele LED-flitser doet zijn werk prima, ook met filmen in HD-kwaliteit. Het enige minpuntje is dat de autofocus niet altijd even snel is (meestal wel), maar veel en veel beter dan op de Nexus 5.

Software - Android zoals ik het de afgelopen jaren bij mijn Nexus-toestellen gewend ben: kaal. Ik vind het heerlijk, en volgens mij worden Nexus-toestellen ook minder (snel) traag dan toestellen met een schil van een fabrikant. Weel veel Google Apps, maar niet echt bloatware voor mij, omdat ik die apps bijna allemaal gebruik.

Gebruikservaring - In veel reviews is te lezen dat de snelheid van het geheugen tegenvalt, en dat is wel een puntje van kritiek. Ondanks de supersnelle chipset krijg je bijvoorbeeld te maken met laadtijd als je door je foto's en video's zit te scrollen, en dat past echt niet bij een high-end toestel als dit.
Verder is er geen hapering te merken, ondanks een ander kritiekpunt in de reviews: het toestel schijnt soms te haperen door de automatische softwarematige versleuteling van gegevens. Ik heb hier niets van gemerkt.
Verder is de batterijduur voor mij prima: als ik het toestel normaal gebruik zou ik er 2 dagen mee kunnen doen, maar met veel browsen en social media (werk) moet de Nexus 6 net als ieder ander toestel aan het eind van de dag aan de lader. Die lader is trouwens top, zeker als je snel even moet bijladen. Het volledige opladen van 0% tot 100% duurt ongeveer even lang als bij de Nexus 5, maar van bijvoorbeeld 0% tot 50% gaat bijna 2x zo snel. Met de 50% batterijlading kom je het grootste deel van de dag wel door.
Het is jammer dat Google al sinds de Galaxy Nexus heeft gekozen om het geheugen niet uitbreidbaar te maken, maar sinds de opkomst van 'the cloud' heb ik ruim genoeg aan de 32 GB opslag van de instapversie.
Dat de batterij niet vervangen kan worden vind ik ook niet zo erg. De huidige batterijduur is goed genoeg, en zeker in combinatie met de snelle lader of een externe batterij die ik bijna altijd bij me heb ben ik nog niet zonder 'juice' komen te zitten.
Al met al is de Nexus 6 een fantastische smartphone met weinig minpunten. Snel, mooi, heel erg bruikbaar voor multimedia. Het formaat is wel iets om rekening mee te houden; dat maakt de Nexus 6 zeker niet voor iedereen geschikt.

edit: Ironisch genoeg ontdekte ik gister dat ook bij mij de achterkant begint los te komen. Even kijken hoe Belsimpel/Dynafix/Motorola hiermee omgaan.

Heb jij ook een Motorola Nexus 6 32GB Blauw?