Sharp Aquos LC-40LE540E Zwart Review

Jape 11 maart 2015, laatste update op 25 april 2015, 142 views

Sharp Aquos LC-40LE540E Zwart

Een op zich prima TV, beeldkwaliteit is goed, geluidskwaliteit voldoende. De TV heeft een heel groot nadeel en dat is het trage starten. Het duurt zeker 40 seconden voordat er beeld is. Bij uitzetten met de aan/uitknop onder het scherm kun je de TV niet meer met de afstandbediening aanzetten.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Aantal aansluitingen

Minpunten

• Opstarttijd
  • Vreemde werking aan/uitknop

Een op zich prima TV, beeldkwaliteit is goed, geluidskwaliteit voldoende. De TV is uitgerust met een ruime featureset. Met 4 HDMI-aansluitingen is er meer dan voldoende capaciteit voor diverse apparaten. Ik gebruik er zelf 3 (Chromecast, Settop-box en mediaplayer), daarnaast zit er ook nog een Scart-aansluiting die ik in gebruik heb voor de DVD-speler.

De TV heeft een heel groot nadeel en dat is het trage starten. Het duurt zeker 40 seconden voordat er beeld is. Daarnaast maakt de voeding een naar piepgeluid wat je bij praatprogramma's op laag volume net kunt horen. Bij films en dergelijke merk je het niet omdat er dan continu voldoende volume is om het te overstemmen. De voeding is tweemaal vervangen, maar het probleem kwam telkens weer terug. Het lijkt overigens met de leeftijd wel iets af te nemen.

Bij uitzetten met de aan/uitknop onder het scherm kun je de TV niet meer met de afstandbediening aanzetten. Het heeft wel een aantal weken geduurd voordat we hieraan gewend waren. Wat mij betreft een waardeloze feature.

De beeldkwaliteit is prima, er zijn ruim voldoende mogelijkheden om zelf hierbij instellingen te maken. Ik heb geen idee of het af fabriek goed gekalibreerd was, maar ik vind het een prettig scherm om naar te kijken.

De geluidskwaliteit is redelijk, sprekers zijn goed te verstaan en muziek klinkt best prima. De kwaliteit is prima voor een TV van deze prijsklasse.

De TV heeft mogelijkheid tot internetconnectiviteit via WIFI (via los aan te schaffen dongle) of ethernet, waarbij ik gebruik maak van ethernet. De Aquos NET interface werkt redelijk vlot, maar de content is vooral amerikaans gericht, hoewel er een NOS app opstaat. In het begin wat mee gespeeld, maar daarna nooit meer gebruikt.

Er is ook een ingebouwde mediaplayer aanwezig die zowel via USB als via Lan gebruikt kan worden. De combinatie met mijn NAS werkt prima, maar losse ondertitelbestanden werken helaas niet. Aangezien mijn losse mediaplayer dit wel kan, en daarnaast een prettigere interface heeft gebruik ik derhalve de losse player.

De bouwkwaliteit is prima voor een TV in deze prijsklasse, hier en daar zijn wel wat kieren te bespeuren tussen de voor- en achterzijde, maar niets wat echt storend is. De bezels zijn redelijk smal, en met de fraaie voet eronder is het een mooie TV om te zien.

Heb jij ook een Sharp Aquos LC-40LE540E Zwart?

Heb de Sharp LC 40 cfe 5100 e aangeschaft. N.a.v dit artikel. Prima ding zonder fratsen.
319 pieken voor 40 inch. Fijne ab en mijns inziens prettig beeld.