Crucial M500 mSata 120GB Review

Jape 11 maart 2015, laatste update op 11 maart 2015, 227 views

Crucial M500 mSata 120GB

Laptop geupgrade met een M500 SSD. De 500GB HDD kon gewoon blijven zitten. OS draait nu vanaf de SSD en dataopslag kan op de HDD. De snelheid is echt een verademing. Binnen 20 seconden heb ik Firefox opgestart en is de laptop goed responsief.

Pluspunten

• Snelheid
  • Bescherming tegen stroomuitval

Minpunten

• Geen image software meegeleverd

Mijn laptop was wat traag naar mijn zin, en de bottleneck leek in de I/O snelheid te zitten. Daarom een upgrade gedaan met een M500 mSata SSD. De 500GB HDD kon gewoon blijven zitten. OS draait nu vanaf de SSD en dataopslag kan op de HDD.

In eerste instantie kreeg ik Windows niet opnieuw geinstalleerd, na uren zoeken bleek een reset van de bios de oplossing te geven.

Snelheidstesten gaven een te laag resultaat, en naar wat bleek draaide de bios op IDE modus ipv AHCI. Omzetten gaf weer problemen in windows, maar een kleine registeraanpassing loste dit op. Sindsdien draait het geheel probleemloos.

Ik heb speciaal gekozen voor deze SSD boven de Samsung 830 series omdat deze bescherming heeft tegen stroomuitval. De lage prijs was een prettige bijkomstigheid.

Ik was eerste wat skeptisch over de lyrische verhalen die ik hoorde over SSD's, maar de praktijk heeft voor mij uitgewezen dat een SSD een grotere invloed heeft dan een snellere processor of meer geheugen.

Heb jij ook een Crucial M500 mSata 120GB?

Het grote voordeel van een laptop is dat je niet snel last hebt van stroomuitval. Voordat de accu leeg is zal de laptop automatisch afsluiten. De condensatoren op de SSD hebben meer nut in een desktop, maar het kan natuurlijk beslist geen kwaad! :)
Dat is wel een goed punt ja, had ik me niet gerealiseerd. Maar goed, mocht er om de een of andere reden toch iets misgaan dan blijft de data intact.

En ik kies altijd graag voor de betere technologie :)