Netatmo Weerstation Review

ReneS3 10 maart 2015, 2.595 views

Netatmo Weerstation

Goed uniek weerstation. Maar... wordt met (grote) afwijking in meetgegevens geleverd. Deze dienen te worden gekalibreerd . Na correctie zijn de metingen (vrij) betrouwbaar.

Pluspunten

• nauwkeurige temperatuurmeting
  • na correctie is de luchtdruk, relatieve vochtigheid en regenval redelijk nauwkeurig
  • mooie weergave in app
  • metingen uit het verleden in grafieken per dag/week/maand/jaar
  • Weathermap met metingen van Netatmo-gebruikers wereldwijd

Minpunten

• (grote) afwijkingen geconstateerd wat betreft luchtdruk, vochtigheid en neerslag
  • temperatuurmodule reageert zeer traag op plotselinge temperatuurfluctuaties

Kwaliteit Score: 4
Laat je niet afschrikken door de minimalistische handleiding: installatie is zeer eenvoudig (binnen een uur had ik, a-techneut, alles werkend).
Binnen-en buitenmodule gaven naast elkaar dezelfde waarden aan, dit gaf vertrouwen.

Ik heb dit weerstation niet beoordeeld als leuke gadget (vanuit dit perspectief zijn al vele reviews geschreven), maar gekeken naar de betrouwbaarheid van de verschillende meetgegevens .

Minpunten:
*(grote) afwijkingen geconstateerd wat betreft luchtdruk, vochtigheid en neerslag!
Jammer dat Netatmo de modules met zulke afwijkingen levert.
*temperatuurmodule reageert zeer traag op plotselinge temperatuurfluctuaties

Pluspunten:
*nauwkeurige temperatuurmeting
*na correctie is de luchtdruk, relatieve vochtigheid en regenval redelijk nauwkeurig
*mooie weergave in app
*metingen uit het verleden in grafieken per dag/week/maand/jaar
*Weathermap met metingen van Netatmo-gebruikers wereldwijd. (Wel veel onderlinge verschillen, vooral m.b.t. temperatuur en neerslag, te wijten aan foute opstelling en/of afwijking van de modules).

Hoe ben ik tot deze conclusies gekomen?

Gedurende 2 maanden heb ik mijn Netatmo-gegevens vele malen vergeleken met waarden van omringende officiŽle weerstations en met de betrouwbare meetapparatuur waarover ik beschik
(o.a. een Hellmann regenmeter, de standaard bij veel professionele weerdiensten).
In die periode varieerde de temperatuur tussen -5o en 13o.. Er viel zo’n 200mm (lichte tot matige regen, dus geen plensbuien!).
Mijn buitenmodule hangt permanent in de schaduw, de regenmeters staan vlak bij elkaar.

Temperatuur: deze is erg nauwkeurig (afwijking slechts 0- 0,2oC)
(Meeste temperatuurafwijkingen zijn overigens te wijten aan een verkeerde opstelling! Echter: wie kan op 1,5m boven gras, buiten de bebouwde kom en afgeschermd van zon en neerslag de temperatuur meten?)
-Op plotselinge temperatuurveranderingen reageert de module zeer traag!
Het duurt 1 uur voordat een stijging/daling van 10oC juist wordt aangegeven en 1,5 uur bij 15o stijging/daling!

Luchtdruk: mijn module gaf 4,3 mb te laag aan!!
Na correctie (door Netatmo via email, snelle reactie) blijkt de luchtdruk verrassend nauwkeurig te zijn (+/- 0,2 mb). De ca. 25 stations op de Netatmomap die zich binnen 5km afstand van mijn station bevinden, verschillen liefst tot 8mb van elkaar!

Luchtvochtigheid: mijn module gaf 5% te hoog aan! Na correctie (door Netatmo) is het verschil nu teruggebracht tot +/- 2%, heel acceptabel.

Regenmodule: Groot verschil met mijn Hellmann-regenmeter: gemiddeld 20 % te laag (bij regenval van meer dan 1mm)!!
Na verhoging van de fabrieksinstelling van 1,259 naar 1,5 zijn de verschillen bij lichte/matige regen nu klein (meest maximaal enkele procenten).
Indien er lichte (mot)regen valt (minder dan 1mm) blijven veel druppels aan de binnenkant van de trechter hangen (tot zo’n 0,5 mm) die je dus mist! Ik heb de trechterbinnenkant verschillende malen met cyliconspray ingespoten. Dit had nauwelijks effect.
Netatmo geeft desgevraagd aan dat de regenmeter pas accuraat is vanaf 1 mm/uur.

De CO2 waarde van de binnenmodule en de geluidsmeter heb ik niet getest.
Erg nuttig om de CO2-waarde bij te houden, ik ventileer nu veel vaker .

Conclusie:
-Ook voor de wat serieuzere weeramateur is dit weerstation een aanrader (dan wel metingen ijken en (laten) corrigeren)!

Heb jij ook een Netatmo Weerstation?

Ik ben ook in het bezit van een Weerstation van Netatmo.
Hoe kan Netatmo van veraf je weerstation ijken als ik vragen mag?
Dat ijken moet je zelf doen. Als je de afwijking van je module(s) weet stuur je een mail naar:
contact-support@netatmo.com Zij passen de door jou opgegeven correctie dan toe op jouw module(s) (voor wat betreft de luchtdruk en relatieve luchtvochtigheid).
Temperatuur en evt regen kun je zelf corrigeren ( als je de afwijking van jouw modules weet):
Klik op het tandwieltje boven in je App-scherm, dan jouw station, onderaan staat dan "sensor kalibreren".
Als je een afwijking van de temperatuur constateert, zou ik eerst kijken naar de opstelling van je module: buiten invloed van de zon/warmtebron (huis, stenen, dakbedekking). Experimenteer hier mee. Zo kun je veel vaak te hoge metingen voorkomen. Heb je echt een "hopeloze" stadstuin (veel stadsinvloed, steen), zorg dan in ieder geval dat je module de hele dag in de schaduw hangt!
Hoe kun je de Netatmo kalibreren?
kalibreren moet je aanvragen bij Netatmo. Op het forum staat hoe het moet.
Het probleem met kalibreren is dat ze gewoon een vast percentage van je meting afhalen. Ik geloof dat de luchtvochtigheid nl altijd zo'n 5% te hoog wordt gemeten door de sensor. De sensor zelf wordt echter niet gekalibreerd of beter, alleen het meetresultaat wordt aangepast. De sensor blijft dus foute waarden afgeven. Tenminste, dat is bij mij zo en ook bij anderen als je het netatmo forum erop naslaat. Het werkt dus wel, maar is meer een workaround dan een fix

Wat ik dus eigenlijk bedoel: de luchtvochtigheidssensor is gewoon hardwarematig niet goed genoeg. Daar verandert de software kalibratie niets aan.

[Reactie gewijzigd door fry_35 op 11 maart 2015 10:56]

Ik heb nu de 3e kapotte unit en e de regen sensor vergoeden ze niet eens meer , de Service is echt waardeloos en ik ga die chinese zooi de vuilnisbak ingooien want het werkt gewoon totaal niet naar behoren en is dan ook veels te duur voor deze qualiteit .
Jammer dat je units niet goed werken, biersmurf. De mijne werken al 2,5 jaar probleemloos. Zelfs de batterijen heb ik nog niet hoeven vervangen. Over de service kan ik niets zeggen, nog niet nodig gehad.Geluk voor mij, pech voor jou?