Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Ozone Argon Ocelote World Review

Foritain 9 maart 2015, laatste update op 26 mei 2017, 1.223 views

Ozone Argon Ocelote World

De Ozone Argon is een goede muis die prettig aanvoelt en prettig in de hand ligt. Hij zit wel in een segment met heel veel vergelijkbare en goede alternatieven. maar speelt zich vervolgens weer in de kijker met een mooie uitstraling. Een prima muis die het overwegen zeker waard is.

Pluspunten

• Avago ADNS-9800 Sensor met keurige all-round prestaties, lift-off-distance standaard <~2mm
  • Leuke uitstraling met o.a. LED feature.
  • Ligt redelijk klassiek in de hand. Prima bruikbaar bij verschillende gripstijlen en zowel grote als kleine handen
  • Voor zowel rechts- als linkshandigen.
  • Software ietwat basic maar voldoet aan de meeste eisen en geeft voldoende instellingen zoals DPI, knop-functies e.d.
  • Materialen prima in orde, voelt degelijk aan.
  • 9 programmeerbare knoppen
  • Prijs-kwaliteitverhouding klopt

Minpunten

• Top optische sensor als een Avago 3310 had de voorkeur gehad ivm ultieme precisie.
  • Software pakket mist LOD aanpassing, en ook wat je met de LED verlichting kan doen is wat beperkt.
  • Muiswiel mag wat strakker afgesteld, vooral bij naar boven scrollen, voor wat preciezere en meer nadrukkelijke scroll 'kliks'
  • Doet weinig fout, maar speelt wel mee in de extreem volle categorie van 'degelijke game-muizen voor 60 euro'

Review: Ozone Argon Ocelote World

- In de Praktijk
- Sensor / Prestaties
- Conclusie

Productpagina @ ozonegaming.com

Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat ik mijn eerste Ozone productje reviewde. De Strato Evo headset ligt hier overigens nog, en wordt regelmatig met veel plezier gebruikt. Hoewel de nieuwe headset van Ozone, de Blast 4HX, binnenkort ook aan bod komt ga ik vandaag kijken naar iets anders: De Ozone Argon Ocelote World edition.

De Ozone Argon is de nieuwste muis van Ozone, en kenmerkt zich o.a. door een RGB LED feature. De Ocelote World uitvoering is in de basis hetzelfde beestje, maar is een geheel oranje (dus niet RGB) uitvoering omdat Ocelote vermoedelijk fan is van Oranje. Als je je afvraagt wie Ocelote is: Carlos “Ocelote” Rodriguez is een populaire gamer (inmiddels ‘retired’ als pro) / streamer met een stevige following: 209k followers op Twitter, meer dan 600k likes op Facebook, dik 230k followers op Twitch en nu dus zijn eigen gaming-sub-lijn bij Ozone (zijn hoofdsponsor) want naast deze muis is er ook een Ocelote headset, en ik heb een flauw vermoeden dat een Ocelote toetsenbord ook nog wel zal volgen. Nu weet ik dat pro gamers en streamers wat gewend zijn, maar zoiets moet toch best leuk zijn om te doen / hebben.

Deze muis is onlangs pas echt uitgekomen, maar op Gamescom in Augustus vorig jaar lag er al een prototype om even mee te spelen, en die maakte toen een prima indruk: lekkere vorm, en vooral lekker licht. Op dat moment ook Ocelote en de heren van Ozone zelf even kunnen spreken, leuke en ook gewoon heel normale mensen trouwens, dat verliep rustig totdat het publiek een beetje door kreeg wie dat manneke (Hij is Spaans he, zo groot zijn die niet) was en voordat wij wisten wat ons overkwam stond er een gigantische rij dames (en wat andere tieners) om Ocelote heen om hem aan te raken, met hem op de foto te gaan, of een lichaamsdeel te laten signeren. Niet zonder enige verbazing naar dat schouwspel gekeken overigens.

Maar goed, terug naar de muis: De Ozone Argon is verkrijgbaar voor ca 60 euro.

De specificaties en features van de Ozone website:

De Argon maakt gebruik van de Avago ADNS-9800 laser sensor, deze hebben we in een flink aantal eerdere reviews gezien en uiteraard geeft dat een flauw vermoeden wat we mogen verwachten. De sensor heeft een maximale DPI van 8200 wat natuurlijk lekker hapt, al is het praktisch totaal overdreven. Deze sensor staat bekend om degelijke prestaties en flinke aanpasbaarheid via software.

Gezien de sensor een oude bekende is komen een aantal andere specificaties natuurlijk ook bekend voor: een beetje ingebouwd geheugen voor je profielen en een aanpasbare polling rate ontbreken ook niet. De switches komen van Omron vandaan, wat een beetje het standaard merk is. Helaas geen specificatie over de exacte gebruikte Omron switches (deze komen in verschillende kwaliteiten, 5, 10, of 20 miljoen clicks in de meeste gevallen), en deze muis lijkt zich niet uit elkaar te laten halen om het zelf te checken, althans niet zonder hem te beschadigen.

De muis is symmetrisch uitgevoerd, en dus bruikbaar voor zowel rechts- als linkshandigen. Hij heeft 9 programmeerbare knoppen, wat dus inhoudt dat aan de rechter en linkerkant twee duimknoppen aanwezig zijn, waarbij wel moet worden gezegd dat die functies aan elkaar gekoppeld zijn, je kan dus geen extra functies aan de ‘pinkknoppen’ binden. Verder is het een gangbaar afgemeten knaagdier met een redelijk gemiddeld gewicht van 125 gram. Het gewicht is eventueel wel aan te passen met de verwijderbare gewichtjes. De muis is aan beide zijkanten voorzien van een rubberen coating.

De Ozone Argon is compatible met alle Windows versies vanaf XP.

Hoewel de verpakking zich wat lastig mooi op de foto laat zetten maakt deze een prima indruk. Stevig karton, nette print, en hij klapt open om de muis te laten zien. Ozone is in Nederland niet een merk wat je in de schappen ziet (en dus vooral via webshops moet komen), maar in andere landen ligt dat soms anders. Als je de verpakking openklapt zie je niet geheel onverwacht een mooi verhaal over Ozone en Ocelote en hoe zij samen helemaal knus en lief en gezellig bezig zijn geweest.

Laten we eerst een rondje om de muis doen voor wat indrukken.

Een matte zwarte coating bedekt de bovenkant, en de oranje elementen geven, of het je smaak is of niet, toch een mooi contrast. Het Ozone logo zie je nu nog wat vaag op de rug, maar deze verlicht later op. Aan de zijkanten treffen we een oranje rubberen coating welke, zo heb ik mij op Gamescom laten vertellen, geïnspireerd zou zijn door een basketbal omdat Ocelote van basketbal houdt (ja, dat het product die-hard Ocelote-fans moet aanspreken mag inmiddels duidelijk zijn). Om heel eerlijk te zijn is de ervaring van die coating niet noemenswaardig anders dan andere ‘grippy’ coatings. Ook het muiswiel heeft een wat grof patroon voor een beetje extra grip. Ook staan de woorden “Ocelote World” natuurlijk groot op de muis zelf, al vind ik het zelf zeker niet ‘te’. Op de bovenkant zien we twee knoppen, standaard als DPI switch ingesteld, maar straks uiteraard naar wens aan te passen.

Brengen we de camera een beetje omlaag dan zien we ook aan de voorzijde, een beetje verborgen onder de ietwat overhangende knoppen, nog wat oranje elementen. Wat mij betreft een keurige uitstraling en eerste indruk van het product.

Aan de onderkant zien we de bekende Avago ADNS-9800 sensor, en iets wat andere muizen soms ook hebben: een uitneembaar stukje met optionele gewichtjes. Standaard zitten ze in de muis, maar je kan de muis dus maximaal 18 gram laten afvallen. Verder krijgen we de bekende gevlochten kabel en gold-plated USB aansluiting.

In de verpakking krijg je ook een klein cd’tje met de driver, al is het normaliter aan te raden de nieuwste driver van de website te downloaden. Installatie is zo gepiept, en na installatie krijgen we het volgende beeld:

Een beetje dertien-in-een-dozijn verhaal wat de software betreft. Een beetje, maar niet te veel ‘gamer-look’ poes-pas, en verder wat opties die we hadden kunnen verwachten. Zo kunnen we LED feature in- en uitschakelen en voluit laten branden of het pulsating/breathing effect geven. Standaard windows instellingen kunnen vanuit de software worden beheerd, zoals de dubbelklik snelheid, pointer snelheid (niet aan zitten, gewoon je DPI instellingen straks veranderen), en de scroll snelheid aanpassen.

Gevoeligheid kan worden aangepast, we kunnen 4 DPI settings per profiel opslaan variërend van 100 tot 8200 DPI (in stappen van 100). Die 8200 is natuurlijk leuk, maar ik ga zelf voor een iets meer bruikbare 800/1000/1200/1600, waarbij de laatste vooral voor desktop gebruik is, en de lagere voor gamen. Polling-rate kan worden aangepast als je wilt maar is in de regel niet nodig.

Zoals je op het muis-plaatje kan zien zijn de duim-knoppen gespiegeld, oftewel aan dezelfde functie gebonden. Wel kan je per knop de functie aanpassen, een aparte opdracht toewijzen, of via de macro-manager een macro toewijzen. Al je persoonlijke instellingen kan je onder één van de vijf profielen opslaan. Wat verder aardig is is de overlay, deze geeft aan wat je huidige CPI/DPI is in het hoekje rechtsonder, al werkt dat helaas niet in alle games.

Een redelijk standaard basis softwarepakketje dus, waarbij moet worden opgemerkt dat de software geen optie heeft om de lift-off-distance aan te passen, terwijl dat met de Avago ANDS-9800 sensor wel mogelijk moet zijn. Gemiste kans, maar de verlichting maakt een en ander weer een beetje goed ;)

Ik heb nu enige tijd de Rapoo VPRO V900 naast mijn test-bench liggen, en de Ozone Argon geeft praktisch dezelfde gebruikservaring en vertoont zelfs vele fysieke gelijkenissen. Natuurlijk gebruiken ze ook dezelfde sensor, maar ook in de vorm lijken ze haast familie. Dat zorgt ervoor dat mijn woorden over de V900 bijna 1:1 hergebruikt kunnen worden. Ook de Ozone Argon is namelijk weinig opvallend in gebruik. Hij is niet te klein voor grote handen; ik (stevige maar niet overdreven grote klauwen) kan hem eenvoudig palm-grippen, claw-grippen, of met mijn vingertoppen bedienen, en de iets kleinere handen van mijn dame gaan prima samen met zowel een palm-grip als claw-grip (bekijk dit stukje even voor meer informatie over grips). In de standaard vorm, met extra gewichtjes, is de Argon al niet zwaar en best beschreven als ‘gemiddeld’, zonder gewichtjes valt echter op hoe licht het frame van de Argon daadwerkelijk is. Niet de aller lichste muis ooit, maar zeker ruim onder gemiddeld wat gewicht betreft.

De primaire switches komen van Omron, en geven ook het bekende gevoel. Niet te licht dat je per abuis klikt, en ze geven een prettige (Hoorbare) click en feedback. Van de andere knoppen is mij niet bekend welke switches er achter zitten, maar het zijn gewoon gemiddelde knoppen die in geen opzicht negatief of positief opvallen, gewoon prima. Het muiswiel is relatief licht met kleine en licht voelbare stappen, een groot verschil met bijvoorbeeld sommige Zowie’s die echt flinke stappen met duidelijke feedback hebben. Hij scrollt lekker weg, maar als je op zoek bent naar wat zwaarders zal dit niet de muis voor jou zijn. Wel valt op dat de muis soepeler ‘omlaag’ scrollt dan naar boven, waar een wat meer aanwezig tikje tussen de stappen zit en net wat losser voelt. Dit merkte ik in eerste instantie niet, maar wel tijdens het nauwkeuriger beoordelen van het scrollwiel, dit zou wat mij betreft wat strakker mogen voor een wat degelijker gevoel, al zegt het vermoedelijk weinig over de werkelijke kwaliteit.

De materialen zijn tevens prima, iets minder luxe dan bijvoorbeeld de (duurdere) ROCCAT Tyon of Kone XTD Optical, maar wel weer iets luxer van stof dan de goedkopere CM Storm Mizar, en eigenlijk zeer vergelijkbaar met de VPRO V900 of andere muizen in de prijsklasse. Ook de materialen van de Argon doen eigenlijk niets fout, weer lijkt hij een allemansvriend. Enkel mensen met een sterke voorkeur voor zwaar ergonomisch gevormde muizen zullen de Argon vorm misschien wat te neutraal vinden.

In mijn voorgaande reviews is de Avago ADNS-9800 sensor meerdere keren naar voren gekomen. Deze sensor is gewoon “goed”, is totaal niet gevoelig in de zin dat het uit maakt of je een muismat gebruikt of een willekeurig tafel oppervlak gebruikt, en vertoont ook geen hinderlijke afwijkingen zoals jitter of prediction. Sterker nog, als het op laser sensoren aan komt is het één van de betere, en tevens heel erg aanpasbaar. Ook hier toont hij dus zijn aard als allrounder en no-nonsense muis, gewoon een lekker praktisch beestje.

Toch zien we de aanpasbaarheid van de ADNS-9800 niet bij alle fabrikanten terug komen, zo ook hier waarbij de aanpasbare lift-off-distance (LOD) van de sensor bijvoorbeeld geen plekje heeft gekregen in de software, dat is jammer. De lift-off-distance uit de fabriek is gelukkig wel weer lekker laag. Hoewel het lastig tot op tiende van een millimeter te controleren zie ik geen tracking meer bij ~2mm wat een keurig resultaat is, veel minder en je loopt het risico dat sommige oppervlaktes niet even goed werken, en laag genoeg om voor low sense gamers het een prima ‘gooi en smijt’ muisje te maken.

Het enige wat deze sensor inherent zou moeten hebben is een beetje positieve acceleratie, oftewel je muis legt iets meer pixels af als je hem snel een haal geeft dan wanneer je hem rustig beweegt. Toch wisselt die ervaring wel tussen verschillende muizen met de ADNS-9800 sensor, want bij de SteelSeries Sensei Wireless was het direct goed te meten, bij de CM Storm Mizar moest je er grotere moeite voor doen, en ook bij de ROCCAT Tyon en de Attitude One Rapira Elite merkte je het eigenlijk vooral op hogere DPI waardes. Dit komt door de firmware en de implementatie van de sensor door de fabrikant, waar ook weer verschillen in zitten. Vanuit Avago zelf lijkt er in elk geval enige tijd geleden een aanpassing geweest te zijn waardoor echt opvallende acceleratie is weggenomen, of althans goed is afgenomen, in mijn recente ervaringen kwam dat ook duidelijk naar voren.

Net als de drie laatst genoemden lijkt ook de Ozone Argon slechts een beperkte inherente acceleratie te hebben, wederom lijkt het iets makkelijker waar te nemen op hogere DPI waardes, al is dat ook niet onlogisch gezien je dan makkelijker erg snelle bewegingen kan maken. Vanuit een praktisch perspectief vind ik het zelf niet zo spannend, al had ik laatst een gesprek met iemand die aangaf dat hij echt niet met laser sensoren overweg kan, en zelfs een beetje acceleratie al hinderlijk is. Ik moet hierbij toevoegen dat dit net als ik iemand is die veel verschillende sensoren naast elkaar heeft kunnen ervaren.

Het maakt het lastig te beoordelen. Ik blijf erbij dat voor de massa, en zelfs de meeste mensen die deze reviews lezen en geen idee hebben of ze een laser of optische sensor willen, of ook maar een idee hebben op welke DPI ze spelen, de Avago ADNS-9800 sensor een uitstekende keuze en een vriendelijke sensor is. De betere optische sensoren (3090, 3310) geven ook voor mij een iets ander, nipt prettiger gevoel, maar ook dat is een mening, geen feit dat iets beter of slechter is.

Vanuit een praktisch perspectief, en toch ook het feit dat de doelgroep de massa is die geen besef heeft van de nuanceverschillen tussen de vele sensoren, is er in elk geval weinig op aan te merken en doet de sensor het gewoon erg goed. De Avago ADNS-9800 is een veilige keuze.

Wederom heb ik absoluut een goede muis in mijn handen. Er is inhoudelijk in elk geval niet veel op aan te merken. Echte die-hard muis-pro’s zullen afhaken bij het lezen van ‘laser-sensor’, maar de sensor zet gewoon goede prestaties neer. Omron switches zijn ook bedoeld om de massa aan te spreken met een gemiddeld gewicht van activatie, en zo ook de vorm en het lage gewicht van de muis zelf. Zeker wanneer je de gewichtjes gebruikt om de muis naar wens te laten afslanken zal er voor de meerderheid een prettige ervaring mee te behalen vallen. De combinatie van een mat, vlak kunststof bovenop en grips aan de zijkanten is ook veilig, en bevalt mij (en de anderen direct om mij heen) in de praktijk uitstekend. Daarnaast is het software pakket voldoende, de lift-off distance aanpassing ontbreekt, maar die is standaard keurig met <2mm.

De grote uitdaging van de Ozone Argon is dat er een gigantische hoeveelheid Avago ADNS-9800 muizen op de markt zijn, en het als gevolg ontzettend lastig is om ‘jouw’ muis uit die selectie te laten springen, zeker wanneer je de muis voor 60 euro op de markt zet wat een ADNS-9800 (en andere goede/uitstekende snesoren) overspoelde klasse is. Er zijn goedkopere alternatieven die net een beetje minder luxe voelen, er zijn duurdere alternatieven die luxer voelen, en er zijn tal van geheel vergelijkbare muizen met vrijwel dezelfde prijs. De onderlinge verschillen die er zijn zijn lastig om eenzijdig samen te vatten en in gebruik vaak niet of nauwelijks waar te nemen, dus als je bij een dergelijke muis uit komt kan je eigenlijk je gevoel volgen en kiezen welk model jou het meest aanspreekt.

De Argon zal je dus eigenlijk moeten overtuigen met zijn keurige uitstraling, of bijvoorbeeld omdat de kleurstelling perfect bij je past, of omdat je helemaal warm wordt van Ocelote. Misschien nog dat het aanpasbare gewicht net de doorslag geeft, dat de vorm of lage gewicht je aan spreekt, of dat jij als linkshandige minder alternatieven hebt, maar ook dat zijn geen features die geen enkel alternatief heeft, al moet ik zeggen dat de uitstraling op zich natuurlijk weer wel vrij uniek is. Hoewel de muis inhoudelijk goed presteert zal de overtuiging om hem te kopen vermoedelijk toch uit de eerste drie zaken moeten komen, maar dat is geen schande en hetzelfde kan worden gezegd voor veel andere muizen. Spreek het oranje je niet aan dan is de standaard Argon met RGB LEDs mogelijk een leuke keuze, want de uitvoering van de LEDs mag er zijn en ik ken voldoende mensen die blij worden van zelf kleurtjes kiezen. Maar ook de Ocelote editie mag er van mij helemaal zijn: Ik hoop dat de foto’s eigenlijk voor zich spreken, maar ik vind dat het zwart en oranje, aangevuld met leuke verlichting en keurige materialen, een goede indruk maakt.

De Ozone Argon Ocelote edition is dus een goede muis die goed voelt en prettig in de meeste handen ligt. Hij staat wel in een lange rij met vergelijkbare alternatieven, maar speelt zich vervolgens weer in de kijker met een mooie en opvallende uitstraling. Al met al een prima muis die het overwegen zeker waard is.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Ozone Argon Ocelote World?

Zoals altijd weer een geweldige review d:)b
Leuk detail zo met dat watermerk, is het gelijk (nog) duidelijk(er) dat het om een echt foritainnetje gaat!
Dank je :D

Watermerk zit ik een beetje mee te stoeien. Ik heb sommige van mijn foto's nu inmiddels gezien op bijvoorbeeld V&A of andere sites. Hoewel dit nog te knippen is het hopelijk een extra stapje. Nog met "door de foto" watermarks zitten spelen maar dat doet te veel af aan het product zelf, en da's niet de bedoeling :D

Mogelijk verander ik er nog eea aan, maar voorlopig wilde ik eerst die review delen :D
oehoe een review van een muis die voor linkshandige te gebruiken is!
Weer een top review :) alleen mis ik de zelfgemaakte tekening!
Hah, :D Jawel linkshandigen mogen soms ook wat aandacht ;)

Die tekening, ik zat gisterenavond nog Ocelote te tekenen, met 600 / 1200 / 2400 / 8200 DPI chicks om hem heen, maar dat leek echt neeeeergens op :'(. Heel misschien doe ik er nog een gooi naar. Het idee was er, maar het moet wel een beetje leuk om te zien zijn natuurlijk.
Haha, als je tekening er is spam mij maar ben benieuwd!