Samsung Evo microSDHC 16GB + SD-adapter Review

TIGER79 9 maart 2015, laatste update op 23 maart 2015, 2.061 views

Samsung Evo microSDHC 16GB + SD-adapter

Snelle en goedkope sd-kaart, erg snelle lees-performance, stabiliteitsproblemen icm RaspBerry Pi 2

Pluspunten

• Zeer snel, met name leessnelheden
  • Mooie prijs
  • Compleet met SD-card adapter

Minpunten

• Stabiliteitsissues ervaren icm RaspBerry Pi 2

Voor mijn nieuwe Raspberry Pi 2 wou ik een snelle micro-sd kaartje kopen.
Na wat onderzoek ben ik tegen een aantal lovende reviews gestuit wat betreft deze EVO-serie van Samsung. De reviews gingen wel allemaal over de 32GB variant maar hopende dat dit ook zou gelden voor de kleinere 16GB broertje heb ik deze aangeschaft.

Prestaties :
Hier kan ik kort over zijn : uitstekend ! Zie screenshotje van CrystalDiskMark.
Lees-snelheid is 45 mb/s en schrijfsnelheid 15 mb/s, allebei dus ruim over de klasse 10 waar deze kaartje voor gespecificeerd is !

Stabiliteit & betrouwbaarheid :
Zoals gezegd heb ik deze aangeschaft voor mijn RaPi2, jammer genoeg lijkt deze kaart icm XBian niet echt stabiel te willen draaien. Random freezes komen voor, en ook de opstartprocedure blijft bijna de helft van de keren hangen. Als ik daarentegen een 8GB Kingston Klasse4 kaartje gebruik lijkt dit allemaal wel goed te lopen.
Ik kan niet met complete zekerheid aangeven dat het aan de Samsung kaartje ligt maar wil hier men toch voor waarschuwen.
In de tussentijd wordt de kaart (icm een USB-adapter) als snelle usb-pen gebruikt !

Ik heb het advies in de reacties ter harte genomen en heb een andere voeding en een andere micro-usb kabel geprobeerd en tevens een nieuwe Xbian install maar tevergeefs.
Vaak start het geheel simpelweg niet op (blijft hangen op de Xbian laadscherm), en de eerste paar keer na de schone install kreeg ik allerlei errors te zien vanuit de XBian opstart-console...
Ik vraag me serieus af of deze kaart niet simpelweg te snel is voor de distro, aan de errors af te leiden gaat het mis met het vinden en schrijven van mounts...

Prijs :
Tsjah, niet eens 10 euro incl verzenden voor een supersnelle 16GB met adapter is niet duur te noemen, daarentegen zelfs !
Ok, sinds de review vanmiddag (dat tevens de eerste was voor deze micro-sd-kaart) is de prijs met bijna een euro gestegen, dus ik kan niet meer zeggen "voor niet eens 10 euro" ....

Heb jij ook een Samsung Evo microSDHC 16GB + SD-adapter?

Over de stabiliteitsproblemen: probeer ook eens een andere voeding uit. Ondanks dat hij minder verbruikt (700mAh zou voldoende moeten zijn), blijkt de RPi2 toch net wat gevoeliger te zijn voor de type voeding dan de vorige. Een merkloze voeding kan vaak niet langdurig de juiste voltage leveren (tenminste 5V). Het verklaart niet direct het verschil in stabiliteit tussen jouw twee SD-kaartjes, maar wellicht dat het ene kaartje gewoon net wat meer nodig heeft dan de ander.

Ik heb zelf goede ervaringen met telefoon-merkladers van bv. Nokia (1 Ampère), HTC (1A), Sony (1,5A) en Samsung (2A). De lader die bij de Action te krijgen is schijnt volgens een aantal GoT'ers ook prima te voldoen.

[Reactie gewijzigd door Sky Lynx op 9 maart 2015 15:45]

Ik gebruik al een Tab 3 10 voeding van Samsung op 2A. Daar ligt het niet aan is mijn vermoeden ;)
Ah, nee dan zal het in jouw geval haast niet aan de voeding kunnen liggen :)
Ik ga ervan uit dat je de originele bijbehorende laadkabel gebruikt. Soms kan de voeding prima zijn, maar is de kabel van dermate slechte kwaliteit dat die de voltage/amperage-waarden van de lader niet goed doorgeeft. Dat heb ik gehad met een originele merklader in combinatie met een oprolbare no-name generic USB-laadkabel, ging niet helemaal lekker :P
Dat durf ik niet te zeggen, gewoon een micro-usb uit het voorraadje dat zich inmiddels in een la heeft opgestapeld ;) maar over het algemeen zijn het allemaal kabeltjes die meegeleverd zijn met smartphones en tablets, nog nooit een extra noname uit china gehaald ofzo...
Maar dat testen hoeft inderdaad nauwelijks tijd te kosten, dus dat ga ik komende week nog een keertje doen, de EVO heeft nu even plaats gevonden in een USB adapter en wordt even als (zeer snelle moet ik erbij kwijt) USB pen gebruikt :P
FWIW. Heb hier twee Pi's eentje die veel writes deed. Kaartje kapot. Zelfs na formatteren niet meer naar te schrijven
Die in de andere krijgt niet zoveel te verduren en doet het nog.