Specificaties router, 3x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router Review

andy88 8 maart 2015, laatste update op 8 maart 2015, 1.673 views

Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router

Ik heb het nieuwe model (stalen behuizing) onlangs ergens geplaatst omdat de standaard Ziggo router de 10-15 gebruikers niet constant zonder pingloss kon bedienen. Nou, dit ding zou het verkeer van een tienvoud aan gebruikers nog met twee vingers in zijn neus afhandelen.

Pluspunten

• Metalen afwerking op het nieuwste model
  • Passief gekoeld
  • Stabiel

Minpunten

• Voor de consument niet zomaar in te stellen

Beheerbaarheid Score: 3
Als je niet weet wat WAN, NAT, DHCP en DNS is of de werking hier niet van kent zou ik het niet aanraden deze router aan te schaffen. Eenmaal uit de doos doet hij namelijk niet zo veel. Je zal zelf de poorten als aansluiting moeten definieren. Als je poorten wilt forwarden zal je zelf NAT moeten opzetten.

De netwerkfreak kan helemaal losgaan met dit ding: ospf, ibgp, ebgp, vpn, failovers, static routes, het is allemaal geen enkel probleem. Basisfeatures zijn in te stellen via de GUI maar voor de geavanceerde zaken werk je met een commandline venster in een soort console venster. De firmware, EdgeOS, draait op Vyatta. De meeste online Vyatta tutorials werken dus ook prima op de Edgerouter.

Grote plus vind ik dat ik hem nog nooit uit het stopcontact heb hoeven trekken omdat hij het niet (naar behoren) deed. Het ding blijft het gewoon doen en mist geen enkele ping, ook niet onder zware load van veel gebruikers. De 200 mbit/s van mijn Ziggo abbonement lijken het ding absoluut niet te deren, de CPU komt niet boven de 5%. Het ding geniet er zelfs van denk ik soms stiekem }>

Al met al een echte aanrader van Ubiquity, vermits het geheel goed is ingesteld heb je hier een top apparaat welke zeker de directe competitie aan kan met Cisco in het klein en middenbedrijf.

Heb jij ook een Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router?

Hoe heb je dit aangesloten?

De Ziggo modem in bridge gezet en dan vanuit een van die lan poorten in de WAN van de Edgerouter?
Upgrade je ERL eerst naar de nieuwste firmware. Je kan dan middels de wizard WAN+2LAN een aantal stappen doorlopen. Sluit de LAN1 poort van je bridged Ziggo modem aan op eth0 van je ERL. Dit is namelijk de WAN (internet) poort. De poort eth1 is je interne LAN. Hier kan je een switch op aansluiten met hieraan vervolgens je WiFi acces point en overige bedrade apparatuur.

Als je verdere vragen hebt adviseer ik je deze te stellen in het Ubiquiti verzameltopic.