Specificaties Socket 775 met Intel X38 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5E WS Professional Review

Schapie 2 april 2009, 662 views

Asus P5E WS Professional

Pluspunten

• Grote feature set. Het bord is van bijna alle denkbare aansluitingen voorzien voor de veeleisende gebruiker.
  • Erg stabiel ook bij het draaien van 24/7 DC projecten.

Minpunten

• Behoorlijk aan de prijs.

Layout Score: 4
Zeer uitgebreid moederbord, welke ik nu een jaar naar volle tevredenheid gebruik.
De layout van de aansluitingen zijn goed, ook op de backplate. Ook met het installaren van een andere koeler heb ik geen problemen gehad met componenten die in de weg zaten.

Ik heb op dit moment geen resultaten bij de hand van benchmarks, maar naar mijn gevoel presteerd dit bord gewoon zoals het zou moeten doen. Hij zal niet bij de top van zijn klasse behoren, maar ik lever daar graag wat voor in in de vorm van stilte en betrouwbaarheid. Het bord is dan ook zeer stabiel te noemen en heb geen problemen ondervonden. Het bord heeft lange tijd 24/7 folding@home gedraait wat bekend staat als één van de zwaardere DC programma's, zeker voor moederborden. Ook de F@H GPU client met daarnaast een gewone client leverde geen problemen op @ stock snelheden.

Heb het moederbord nog niet overgeklokt, maar kan dit in de toekomst nog wel een keertje gaan proberen.

Ik heb geen problemen gehad met de compatabiliteit met andere componenten, maar heb dan ook niet heel erg veel combinaties van verschillende hardware geprobeerd. Alleen met geheugen had ik een keer een probleem, maar dat kwam vooral door de plaatsing van verschillende modules in verschillende sloten.

De ondersteuning van Asus vind ik ansich goed, maar hun website en dan vooral de snelheid van het downloaden daarvan af vind ik nog altijd te wensen overlaten. Daarom zoek ik vaak de drivers maar op bij de fabrikant van de chipset oid. (Of voor de LAN, sound enz drivers.) Wat uiteraard meer tijd kost enz.

De prijs van dit soort borden is erg hoog, dat was wel een van de dingen waarop ik ook twijfelde om dit bord te kopen.

Heb jij ook een Asus P5E WS Professional?