Crucial MX100 128GB Review

mrc4nl 6 maart 2015, laatste update op 6 maart 2015, 825 views

Crucial MX100 128GB

Crucial staat bekend als een betrouwbaar merk, en ook deze ssd valt niet tegen.

Pluspunten

• Supersnelle leessnelheden
  • Schijfsnelden ruim voldoende

Minpunten

• Meegeleverde 7 naar 9.5mm beugel is van lage kwaliteit

Crucial MX100 128GB

Ik heb deze schijf een weekje in bezit, betrouwbaarheid is lastig te meten in zo'n korte tijd. zeker omdat ik niet van plan was om stuk te schijven met data.

Wat ik wel kan beschrijven is de bouwkwaliteit, levering en misschien nog wel het belangrijkste: de snelheden.

Levering

ik ben helaas vergeten om een foto te maken, maar in het kartonnen doosje vind je de ssd ingepakt in antimagnetische folie, en het enige wat wordt meegeleverd is een beugeltje om de dikte van 7mm naar 9mm te krijgen.

Helaas heb ik wel wat te klagen over dat beugeltje, ik heb ook een intel ssd om te vergelijken, en de oplossing van Crucial is met deze ssd wel heel goedkoop: een plastic beugeltje met een plakrand.
Dat maakt het verwijderen van de beugel lastig, het kan lijmresten achterlaten, en zelfs losraken.
De Intel ssd die ik heb heeft een veel mooiere oplossing, daar heb je een metalen beugeltje die je met schroefjes vastdraait.

betrouwbaarheid

Crucial heeft een reputatie voor betrouwbare ssd's, maar het is iets dat zich over lange tijd zal moeten uitwijzen.

benchmarks

Ik doe de benchmaks op het systeem waar ik m voor had gekocht, mijn thuisserver:
• Windows server 2012
• 6GB RAM
• intel G1610
• uiteraard aangelsloten op de Sata600 bus van het moederbord
Ik begin met Crystalmark:
AS-SSD
in iops

Conclusie, gezien de leessnelheden van over 500MB/s vallen de schrijfsnelheden wel een beetje tegen. Maar gelukkig heb je een ssd voor om snel je applicaties te kunnen starten, en niet om snel je data te schrijven. staar je ook niet blind op getalletjes, dit is een rappe ssd ;)
wel jammer van het meegeleverd plastic.

voetnoot: Ik heb trouwens niet een aparte driver geďnstalleerd voor mn chipset, maar gewoon de standaard aangeleverd door Microsoft.

Heb jij ook een Crucial MX100 128GB?

De 256GB en 512GB versies hebben een hogere schrijfsnelheid, in hoeverre je dat ook echt merkt is een tweede...