Bekijk alle reviews

Canon HF100 Zilver Review

+1
Da Nib
2 april 2009, laatste update op 2 april 2009, 2.069 views

Canon HF100 Zilver

Even een korte review van dit toestel, ik heb snel even de meest voor de hand liggende dingen neergepend.
ik kocht de versie zonder intern geheugen. SD kaartjes van 8 gigabyte zijn op moment van schrijven nog duur, maar ik verwacht in de komende jaren dat de prijs sterk zakt. Koop kaartjes die een schrijfsnelheid van 30MB per seconde aankunnen.
Ik ging er van uit dat dit toestel eveneens 720p progressief (1280*720 aan 50Hz) zou doen. Dit was niet het geval, en helemaal niet erg. SD 720*567 is eveneens niet mogelijk.
Er is voor video maar één resolutie, nl 1920*1080. Dit ofwel progressief 1080p, of interlaced 1080p. In reviews lees je vrij veel klachten hierover, zeker de amerikaanse versie die ook nog 24Hz progressief zou doen, maar...

Pluspunten

  • Super scherp beeld

Minpunten

  • kon iets beter in de hand liggen.
  • AVCHD vereist een quad core
  • videobewerking hiervoor staat nog in de kinderschoenen
  • voor full-HD filmen moet je de camera super stil houden (statief gebruiken!)

Eindoordeel

4 van 5 sterren (Goed)
Even een korte review van dit toestel, ik heb snel even de meest voor de hand liggende dingen neergepend.

ik kocht de versie zonder intern geheugen. SD kaartjes van 8 gigabyte zijn op moment van schrijven nog duur, maar ik verwacht in de komende jaren dat de prijs sterk zakt. Koop kaartjes die een schrijfsnelheid van 30MB per seconde aankunnen.

Ik ging er van uit dat dit toestel eveneens 720p progressief (1280*720 aan 50Hz) zou doen. Dit was niet het geval, en helemaal niet erg. SD 720*567 is eveneens niet mogelijk.
Er is voor video maar één resolutie, nl 1920*1080. Dit ofwel progressief 1080p, of interlaced 1080p. In reviews lees je vrij veel klachten hierover, zeker de amerikaanse versie die ook nog 24Hz progressief zou doen, maar dan met pulldown. De verwarring is dat dit in één enkel bestandsformaat geschreven wordt: bij 1080p wordt het veld tweemaal geschreven. Wat weinig mensen weten is dat video-editors zoals Pinnacle Studio geen verschillende formaten aanvaarden. Door het bestand op deze manier aan te maken kunnen progressief en interlaced door elkaar gebruikt worden tijdens de montage.
ik "heb de indruk" dat interlaced een iets scherper beeld levert. Dit zoek ik later wel uit.

Beeldkwaliteit: Heel Scherp! In reviews lees je dat het beeld van de scherpste is. Sony, Panasonic ed tippen niet aan dit beeld, maar dit moet ik persoonlijk nog even controleren. Ik ben wel aangenaam verrast. Een beetje problematisch: het beeld is op zijn mooist als je er met je neus op zit, ofwel pas als je een tv hebt met diameter van het scherm groter dan 105 centimeter. Vergeet niet dat je een full-hd scherm nodig hebt om de volledige resolutie te kunnen waarderen.
Wat me opviel: ik heb een Panasonic Viera, daarop is het beeld nagenoeg perfect, maar bij het bekijken op een Toshiba met zowat dezelfde specificaties toonde het beeld veel meer digitale ruis. Ofwel: Panasonic filtert meer en/of beter. Mag eigenlijk wel voor dat prijsverschil.

De beeldstabilisatie is uitstekend, maar doet zijn werk pas na de eerste seconde als je op REC drukt, in die tijd merk je dat uitgezocht wordt welke beweging je maakt. Wat ik wel opmerkte was dat een pan van links naar rechts (of omgekeerd) niet vloeiend gebeurt: het toestel denkt ten onrechte dat je een beetje naar links afwijkt, en corrigeert dit. Op het ogenblik dat je verder gaat met pannen wordt een stukje "ingehaald" waarna een deel weer trager gaat.

Reviews wijzen uit dat het toestel in donkere omgeving minder goed beeld levert vanwege de gebruikte sensor, dit klopt ten dele. Er zit geen night-shot op zoals bij Sony, maar tijdens opnames bij gewone verlichting binnenshuis ben ik niet teleurgesteld. Metingen op verschillende sites wijzen uit dat het beeld nog steeds bij de top moet gerekend worden. Als je echt in het stikkedonker opnames wil maken is dit geen toestel voor jou.

Montage: ik heb pinnacle Studio 12 geprobeerd. Eerste vaststelling: met de 12.1 versie worden overgangen niet gerenderd, er wordt een groen beeld getoond ipv de overgang. Dit gebeurt als je rendert naar AVCHD of Blu-Ray AVC. De Blu-ray MPEG moet ik nog testen. HD-DVD moet ik ook nog bekijken. Raar genoeg treedt deze fout niet op als je rendert naar WMV-HD, MPEG4, MOV etc... Dit kan aan mijn Vista systeem liggen: met XP in dual-boot en Studio11 geen problemen. Studio 12 leg ik binnenkort op de rooster in XP.
Corel Videostudio doet een smart-proxie: in het preview venster krijg je een lage-resolutie beeld te zien, zodat je geen super computer nodig hebt. Pas als je het project uitvoert wordt de film op volledige resolutie gemaakt. Onlangs een zwakke plek opgemerkt: na iedere overgang of titel worden enkele beeldjes dubbel geschreven met een kleine hapering in het beeld tot gevolg. Exit Corel dus…
Pinnacle doet ook geen smart-rendering. Bij smart rendering worden enkel de beeldjes die bewerkt zijn opnieuw gecodeerd, de andere worden gewoon gekopieerd. Pinnacle moet de volledige video opnieuw coderen, wat heel veel tijd in beslag neemt. Zo op het eerste zicht was de kwaliteit niet slechter dan het origineel.
Nog iets waar ik in alle fora wereldwijd maar één vermelding van vond: ik wou het gemaakte bestand terugplaatsen op het kaartje om dit via de camera op tv te tonen, Pinnacle maakt een bestand aan waar de camera niets kan mee aanvangen. De oplossing is om dit bestand in Nerovision te importeren en daarmee een correcte AVCHD structuur te maken. Dit duurt een minuutje waarna je de correcte structuur en bestanden naar de geheugenkaart kunt kopieren. Het aangemaakte bestand heeft dan een icoontje op de camera en speelt probleemloos af.
De meegeleverde software bij het toestel is Echt Waardeloos.
Wel goed: de foto's. ik ben onder de indruk van de fotostand op dit toestel. De camera maakt foto's van nog geen 3 megapixel dacht ik, daarmee maak je geen foto's die je veel kunt vergroten, maar voor een normaal formaat 10*15 is dit meer dan voldoende. De ingebouwde flits levert bijzonder goed werk, ik krijg beter uitgelichte foto's dan met mijn recent fototoestel. Foto's maken tijdens het filmen kan ook, maar de consequentie is daarbij dat het beeld beweegt als je op de fotoknop drukt. Niet doen dus.

Om het toestel op de pc te kunnen gebruiken moet de voeding aangesloten blijven. Dit is een klein ongemak, waarschijnlijk gedaan om te zorgen dat tijdens het werken met de bestanden de batterij niet leeg raakt.
Beoordeel deze review: 0 +1 +2 +3

Heb jij ook een Canon HF100 Zilver?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reacties (6)

6
6
4
2
0
1
Wijzig sortering
Het klopt niet wat je zegt: "Er is voor video maar één resolutie, nl 1920*1080" (heb m zelf ook)

Er zijn nl. 4 opnamestanden:
FXP (1920 x 1080, 17 Mbit/s), XP+ (1440 x 1080, 12 Mbit/s), SP (1440 x 1080, 7 Mbit/s), and LP (1440 x 1080, 5 Mbit/s)

Verder wel een aardige review.

Ik vind m in lichtzwakke situaties minder (ruis).

Mijn ervaring, met Sony Vegas en een quad core (phenom II) valt aardig te monteren.

[Reactie gewijzigd door mountainbiker op 23 juli 2024 15:30]

AVCHD heeft zeker geen quadcore nodig, althans ik bewerk de filmpjes prima op een Macbook pro welke gewoon dualcore is. Statief gebruiken is ook niet perse nodig, je kan de anti-shake functie aanzetten en/of in de nabewerking het beeld analyseren waardoor een zeer vloeiend geheel ontstaat, gewoon vanuit de hand (3rd party software). Verder vind ik de nadelen:

1. Ruis in de avond of bij minder sterk licht, dit treedt echt snel op
2. Focus, de camera heeft nogal de neiging de focus te verliezen als je een beetje beweegt

Ander groot pluspunt vind ik de aansluiting voor en externe microfoon, dat scheelt nogal in geluidskwaliteit.

Al met al dus een prima camera, voor voornamelijk overdag. Voor de prijs had ik echt zeker een betere sensor verwacht.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 15:30]

Anoniem: 125548 13 januari 2010 23:07
Ook ik heb de HF100, die mij erg goed bevalt.
Maar ik kan nergens ontdekken of de camera in 1080i of 1080p formaat opnamen maakt. 1080p is natuurlijk scherper bij bewegend onderwerp (of panning).

Ik kan nergens in het menu een keuze optie voor 1080i of 1080p vinden.
Ook in de handleiding staat nergens welke formaat de camera opneemt.
Wel kan de composit-out op 1080i of 576i worden ingesteld.

Wie weet wat de camera werkelijk opneemt, 1080i of 1080p?
@ HAnsDelft
FUNC... helemaal beneden naar steup met joystick, klikken, dan in het lijstje zie je FRAME RATE, ofwel PF25 (Progressive Frame 25 beelden per seconde) ofwel 50i (interlaced)

Nog 2 opmerkingen, nu ik het toestel geruime tijd gebruikt heb:

als de accu op het toestel blijft zitten, is die leeg na een paar dagen.

Het toestel ligt niet goed in de hand. Ik merk dat ik vooral de wrist-strap gebruik en het toestel "verkeerd" vasthou. Als ik mijn hand door de beugel steek ligt mijn middenvinger over de zoomknop, en kan ik enkel de ON/OFF bedienen. Op deze manier het toestel te hoog houden en mijn pols in een oncomfortabele houding draaien.
Mooie review maar als je de volgende keer gebruik maakt van Titels van alineau's met Vetgedrukte tekst dan oogt het een stuk mooier en professioneler. ;) Verder super reviewtje.
Yep, Quad core gekocht, werkt nu prima.!

Betreffende Pinnacle: dit bleek omdat Studio11 en Studio12 samen problemen geven, nu geen groene overgangen meer.

@ mountainbiker: je hebt gelijk qua resoluties, ik bedoelde dat er vertikaal enkel 1080 is. Geen 720p, geen standaard definitie.
Er is nog een keuze tussen 1080i en 1080p maar als ik de stilstaande beelden bekijk lijkt het mij alsof er op de 1080p in het toestel een de-interlace wordt uitgevoerd. De beelden lijken (voor mij) het scherpst in de 1080i mode.

@ vgroenewold: de anti-shake noem ikzelf Anti Bibber Systeem, dit werkt vrij goed maar laat toch wat steken vallen als je het vergelijkt met mijn goedkope Sony cameraatje. Blijft natuurlijk dat je bij Full-HD elke minieme camerabeweging opmerkt. Ik merk dat ik bij dit toestel meer mijn best moet doen om de camera stabiel te houden.
Met de instellingen van de focus moet je eens spelen. Tijdens ons fietstochtje in het natuurgebied van Burgh-Haamstede heb ik vanuit de hand op de fiets met een redelijke vaart gefilmd en de focus was -ingezoomd- steeds goed. Beeldstabilisatie was matig op dat moment, zoals je zou kunnen verwachten.
's avond hoef je het toestel inderdaad niet mee te nemen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn