Specificaties 5,25" formaat met lcd-scherm - Bekijk alle specificaties

Scythe Kaze Chrono Review

mrc4nl 6 maart 2015, laatste update op 6 maart 2015, 429 views

Scythe Kaze Chrono

Het grote en heldere lcd is een grote plus, helaas voelen de knopjes wat goedkoop aan en kan je er geen led(strips) mee aansturen

Pluspunten

• Helder LCD
  • Ingebouw klokje
  • losse kabels, goed voor kabelmangement

Minpunten

• Niet plug en play
  • Knopjes voelen goedkoop aan
  • Backlight bleeding

Features Score: 3
Kwaliteit Score: 3
Ik kocht deze fancontroller omdat het zwart/witte uiterlijk goed paste bij mijn build. Ik had toen niet veel om specs gelet, die zou ik na aanschaf wel onderzoeken.

Levering

Naast de kaze chrono vind je in de doos de volgende kabels:
• 4x temperatuur sensoren met snoer
• 4 x"fan" verlengkabels
• adapter voor Molex naar FDD.
Iedere kabel is apart, waardoor je voor kabelmanagement veel vrijheid hebt.

Bediening

Vanwege het grote lcd blijft er weinig ruimte over voor knopjes, er zitten er 4 aan iedere zijde.
De knopjes voelen nogal plastic aan, te horen aan de duidelijke "tik" bij het indrukken, en je moet ze ook hard indrukken.Ook denk ik dat drukknopjes niet het beste zijn,snel aanpassingen maken is niet mogelijk.Je moet eerst de juiste ventilator selecteren en dan met de "up/down" toetsen het toerental regelen. Erg precies gaat dat trouwens niet, er zijn 8 stappen[uit-max] en bij elke stap duurt het een paar seconden voordat de ventilator een stabiele snelheid heeft bereikt.Analoge draaiknoppen zijn in dat opzicht echt beter en directer.

Installatie&gebruik

Het aansluiten was zo gebeurd. Toen ik de pc opstartte gingen de ventilatoren op maximaal draaien voordat ze in de "ruststand" kwamen. Ik wilde even een ventilatortje testen door een ander af te koppelen, dat vond de controller niet zo fijn, een erg felle alarmtoon kwam uit het ding voort,niet bepaald fijn voor de oren. Als de controller eenmaal een van een "kanaal" denkt dat de ventilator heeft gefaald laat ie niet zomaar een andere ventilator "opstarten" Wat nog vervelender is, is dat de controller een "RPM" signaal vereist. Zonder het signaal laat hij ventilatoren niet draaien. een ledstripje of fan zonder tachno/rpm sigaal dimmen zit er dan ook niet in. Niet bepaald plug en play dus.

LCD

De lcd heeft een zwarte achtergrond met witte cijfers. Je kan de achtergrondverlichting dimmen met 4 standen waaronder "uit" In de felste stand is het lcd zeer goed af te lezen, ook in direct zonlicht.
Helaas zie je daardoor wel duidelijk backlight bleeding aan de zijranden.
Met jumpers op het pcb kan je de weergave aanpassen voor Celcius/farenheid en om te kiezen tussen 12/24 uurs notatie.

Maximaal:
iets lager
nog iets lager:
en helemaal uit:

Andere weergaves

Naast de tijd geeft ie ook andere dingen weer zoals:
Temperatuur:
ja mn pc staat om een slecht geisoleerde plek, t is er koud
Temperatuur,zonder sensor verbonden.
En het aantal toeren van de fan, de display bied ruimte voor 4 digits oftewel 0-9999 toeren.

Ik vind het design echt tof, maar er zitten ook features op de het gemak eerder verlagen dan verhogen, zoals een irritant alarm en een systeem dat het toerental in de gaten houdt.
Voor zn prijs is het wel een leuk ding, als je niet veel de snelheden aanpast is er prima mee te werken. Helaas zijn de afwerking en de knopjes toch niet helemaal naar wens, die hadden echt beter gekund.
Het is ruim voldoende, maar niet goed , ik zou m 3.5 sterren geven

Heb jij ook een Scythe Kaze Chrono?

Het scherm ziet er ook niet uit vindt ik, enorme backlight bleeding bijvoorbeeld. Een gewoon 7 segment schermpje zou nog netter staan. Gelukkig is het geen duur ding.